CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-07 08:37

Först tänkte jag lägga in detta i tråden om huruvida CD eller LP låter "bäst".
Men eftersom mitt inlägg kändes lite väl off-track, så blev det en separat tråd istället.

CD eller vinyl är för min del numera en avslutad fråga. För min del gäller enbart streamat.
Även frågan om CD kontra streamat har blivit en icke-fråga på senare tid.

Det talas om ritualer, främst för vinylavspelningen, och att det kan vara en sak som gör att man kan föredra vinyl.
Men i viss mån kan man ju ritualisera CD-avspelning också. Lösa magnetpuckar, små lock över en toppmatad CD, krångla lite med remdrift och kanske något rör i spelaren som man kan byta, biasjustera och ägna sin uppmärksamhet åt.
Så, den som finner tillfredsställelse i ritualer behöver inte stå lottlös.

Alltså, jag vet fan inte, men är inte ganska mycket av allt det vi - på olika vis och i olika omfattning - ägnar oss åt, någonting helt annat än att lyssna på musik?

Jag säger därmed inte att det skulle vara något fel med det, det är bara ett försök till en betraktelse.
Själv försöker jag komma bort från det.
Det går sisådär. Minst sagt.
Men min önskan är att kunna strunta i teknik, mätningar, jämförelser, internet-diskussioner av ändlös och bevisfokuserad art, köpsug, apparat-beundran, utgåve-analyserande, konvolut-studerande, med mycket mera. Åtminstone om det står i vägen för musiklyssnandet.

Att frångå både vinyl och CD - har jag upptäckt - bidrog väldigt mycket till att kunna fokusera på musiken.
Inte minst eftersom jag slipper den ganska tjatiga situationen med att lyssna om och om igen på samma fysiska mediebibliotek jag har i hyllan. (Brothers in Arms, Symphonie Fantastique, Lisa Ekdahl... hej då!.. Lite tillspetsat, men dock...)

Botaniserandet, upptäckandet av sådant jag aldrig skulle ha upptäckt annars, har blivit enormt mycket lättare.
Det finns kompositörer och verk som inte stod att finna i butik, ens när den marknaden blomstrade som bäst. Och som jag inte visste om att den fanns, innan jag såg den. Och om den skulle ha funnits, så var det ju en dyrbar chansning att köpa CDn med Dmitri Tjockasvenkos tredje symfoni för 175 spänn.
Tjockasvenko-plattan kanske var skitmusik och en skitinspelning, som jag ägnat en halv lördag åt att (råka) få med mig hem från stan, efter en köig bilresa in och 250 spänn i ett P-garage...

Frågan om vilket medium som låter bäst är förvisso intressant i sig. Men frågan om hur min balans mellan fokus på rent musiklyssnande, musikupptäckande och fokus på allt möjligt annat runtomkring ser ut. Den frågan är i mitt tycke minst lika intressant.
Och hur vill jag att den balansen ska se ut?
Hur har jag utvecklats?

Eller har det mest bara invecklats alltsammans?

Är kanske allt det där runtomkring något slags kompensation, som vi ägnar oss åt, för att den där musiken vi lyssnar på egentligen är ganska tråkig?
Eller kanske för att det är ganska tråkigt att bara lyssna?

Eller för att det - i grund och botten - faktiskt låter ganska tråkigt?..
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 11:48

Man vänjer sig successivt vid allt. Dricker man hundrakronorsvin ett tag får man svårt för billigare varianter, dricker man sedan tvåhundrakronorsvin ett tag får man svårare för hundrakronorsvinet o.s.v. Man vill uppleva en utveckling.

Jag lyssnar också nästan bara på strömmat men har gjort en lite annan iakttagelse, nämligen att det enorma utbudet gör att jag nästan tappar lusten efter ett tag. Det blir att jag lyssnar lite på det ena och lite på det andra men har svårt att fokusera just för att jag vet att något annat bara är en sökning bort.

Särskilt klassisk musik som jag har börjat lyssna mer på är ju helt hopplös. Vilken är den definitiva utgåvan? Vilken orkester, vilken dirigent? OK, den är bra musikaliskt, men hur är inspelningen? O.s.v.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Nattlorden » 2022-01-07 11:53

I nuläget upplever jag inte att eventuell högre kvalité från en CD uppväger besväret att gå att hämta och sätta på den. Så det är strömmat som gäller här också. Möjligen kan det komma någon period av återupptäckt, men snarare förväntar/hoppas jag på uppskärpning av kvalitén på strömmat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-07 12:03

Magnuz skrev:Man vänjer sig successivt vid allt. Dricker man hundrakronorsvin ett tag får man svårt för billigare varianter, dricker man sedan tvåhundrakronorsvin ett tag får man svårare för hundrakronorsvinet o.s.v. Man vill uppleva en utveckling.

Jag lyssnar också nästan bara på strömmat men har gjort en lite annan iakttagelse, nämligen att det enorma utbudet gör att jag nästan tappar lusten efter ett tag. Det blir att jag lyssnar lite på det ena och lite på det andra men har svårt att fokusera just för att jag vet att något annat bara är en sökning bort.

Särskilt klassisk musik som jag har börjat lyssna mer på är ju helt hopplös. Vilken är den definitiva utgåvan? Vilken orkester, vilken dirigent? OK, den är bra musikaliskt, men hur är inspelningen? O.s.v.


Medhåll om det där.
Särskilt beträffande klassiskt. (Det "andra" har jag ingen koll på.) Har man hittat några "klassiska" skivmärken som har överlag fint ljud, sjysta dirigenter och orkestrar samt en bred repertoar så funkar det faktiskt väldigt bra att hålla sig till dem. Dvs man slipper surfa omkring och jämföra hit och dit alltför mycket.
Hänssler, Chandos, CPO och en del Supraphon är vad jag huvudsakligen lyssnar på.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 12:09

Tyvärr är ju streamingtjänsterna inte riktigt anpassade till klassisk musik heller. Man borde kunna sortera på skivbolag, orkester, dirigent o.s.v.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-07 12:23

Magnuz skrev:Tyvärr är ju streamingtjänsterna inte riktigt anpassade till klassisk musik heller. Man borde kunna sortera på skivbolag, orkester, dirigent o.s.v.


Ja, på Tidal går det inte att söka på skivbolag. Orkester, dirigent, solist funkar. Dvs så länge det finns registrerat.
Jag letar ofta på Chandos hemsida. Där finns många andra bolag också representerade.
Man skriver tex "Schostakovich" eller "Shostakovich symphony 4". Då rasslar alla skivmärken upp som innehåller sökorden. Sedan klickar man på något av de skivbolag som kommit upp.
Därefter kan man ju då se vilka dirigenter och orkestrar som finns under exempelvis Chandos eller CPO.
Därefter söker man på detta i Tidal.

Inte jättesmidigt, men man vänjer sig.
Och så blir det ju lite RITUAL av det hela dessutom...
:lol: :lol:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Magnuz » 2022-01-07 12:28

Ah, bra tips.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav goat76 » 2022-01-07 12:35

Magnuz skrev:Tyvärr är ju streamingtjänsterna inte riktigt anpassade till klassisk musik heller. Man borde kunna sortera på skivbolag, orkester, dirigent o.s.v.


På Qobuz går det att leta på skivbolag förutsatt att man använder deras applikationer för uppspelning, för orkester eller dirigent borde det gå bra att bara specificera söka på just orkesterns eller dirigentens namn.

Qobuz Search.png
Qobuz Search.png (735.32 KiB) Visad 1708 gånger

Qobuz Label Search 2.png
Qobuz Label Search 2.png (1.79 MiB) Visad 1719 gånger
Senast redigerad av goat76 2022-01-07 12:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-07 12:35

Magnuz skrev:Ah, bra tips.

Vill du krångla lite ytterligare så kan du botanisera bland en massa betygsatta inspelningar.
Förvisso ligger en del av dem bakom "betalvägg" men även dessa kan man läsa rubriken på. Typ "CD from hell" eller "Excellent"
https://www.classicstoday.com/search-re ... 2FEnsemble
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Bill50x » 2022-01-07 13:39

Ritualen att spela en LP (eller "vinyl" för den yngre generationen...) är en konstart i sig. Trots det har jag bestämt mig för att avsluta vinylspelandet och satsa på digital media. CD'n gick i graven för flera år sedan även om vi har kanske ngt hundratal kvar. Idag är det musik lagrad på server och Tidal/Spotify som gäller. Lite trist men ganska händigt. Framför all platsbesparande. Har skaffat mig en streamer med inbyggt slutsteg och (MM-)riaa, redan där sparar jag in några lådor. Ska sälja min LP12:a som bara den har två extra lådor med tillhörande kablage. Så det blir en MM-spelare istället så länge det finns vinyl i huset. Slutmålet är en apparat (plus en NAS) och ett par högtalare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-07 15:20

Strmbrg skrev:Att frångå både vinyl och CD - har jag upptäckt - bidrog väldigt mycket till att kunna fokusera på musiken.


Det känner jag igen. Var själv inte speciellt intresserad av streaming från början, tyckte det blev för mycket letande. Det kan jag fortfarande känna, inte minst då sökfunktionerna inte är så bra.

Visst kan man tycka att det blir många svar vid en sökning, inte minst på Qobuz som fyller på med en massa som alls hör dit. Lite irriterande är det att en streamingtjänst inte alltid räcker. Nu har priserna gått ner för både Qobuz och Tidal, så det blir fortsatt båda. Jag köper fortfarande en del CD, artister som inte finns på streamingtjänsterna av någon anledning. Ibland blir man besviken på att bara hitta senaste remastern när det finns bättre utgåvor. Då blir det till att leta eventuella tidigare utgivningar på CD.

Vinyl har man ju men det känns lite gammalt och en del musik finns bara på det mediet eller, hör och häpna, kan låta trevligare i några fall. Var faktiskt på gång att köpa den där ultraljudstvätten från HummingGuru. "We will be expecting restocking by end of February."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav music4ever » 2022-01-08 21:02

Ritual eller inte ritual, det är frågan. 8)
En 21 år gammal Clio fraktar mig från A till B på samma sätt som en ny Tesla gör det. Sen kan upplevelsen vara olika mellan de två men båda gör jobbet.
Du kan få alla näringsämnen du behöver via pulverdieter. Eller så kan man äta en 5-plus middag som också ger de näringsämnen man behöver.

Ritualen med LP är inte så mycket annorlunda mot andra skillnader som är av "bättre upplevelse karaktären".

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav distad » 2022-01-08 22:24

Jag kan erkänna att streama verkar vara ett lätt sätt att spisa musik då man kan sitta still och bara njuta, men jag gillar CD-spelandet också om plattan är bra så man slipper hoppa upp ur soffan hela tiden.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav hifikg » 2022-01-08 22:51

Man kan låtsas sätta på en LP o sen streama sin väl valda spellista resten av kvällen. När spellistan är slut stänger man av skivspelaren o har fått sin ritual. Har man någon medlyssnare kanske hen tror att det varit en afton i vinylens tecken. Sista provveckan med Audirvana nu, här ska räknas bitar eller spelas bitar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav music4ever » 2022-01-09 00:32

hifikg skrev:Man kan låtsas sätta på en LP o sen streama sin väl valda spellista resten av kvällen. När spellistan är slut stänger man av skivspelaren o har fått sin ritual. Har man någon medlyssnare kanske hen tror att det varit en afton i vinylens tecken. Sista provveckan med Audirvana nu, här ska räknas bitar eller spelas bitar.


Why?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav sprudel » 2022-01-09 09:44

Magnuz skrev:Man vänjer sig successivt vid allt. Dricker man hundrakronorsvin ett tag får man svårt för billigare varianter, dricker man sedan tvåhundrakronorsvin ett tag får man svårare för hundrakronorsvinet o.s.v. Man vill uppleva en utveckling.

Jag lyssnar också nästan bara på strömmat men har gjort en lite annan iakttagelse, nämligen att det enorma utbudet gör att jag nästan tappar lusten efter ett tag. Det blir att jag lyssnar lite på det ena och lite på det andra men har svårt att fokusera just för att jag vet att något annat bara är en sökning bort.

Särskilt klassisk musik som jag har börjat lyssna mer på är ju helt hopplös. Vilken är den definitiva utgåvan? Vilken orkester, vilken dirigent? OK, den är bra musikaliskt, men hur är inspelningen? O.s.v.


Lyssnar mer och mer på Qobus än rippat, det finns så mycket ny, bra musik.
@Magnus. Du skaffar ju dig ett bibliotek på Qobus på samma sätt som köper in CD till hyllan. Enda skillnaden är att det inte är fysiskt i hyllan. Dessutom kan du ju provspela ”före köp”. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-09 10:40

Har lagt det som stod här i en egen tråd. Det passade inte riktigt ihop med trådrubriken.

viewtopic.php?f=9&t=72792
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav hifikg » 2022-01-09 11:56

music4ever skrev:
hifikg skrev:Man kan låtsas sätta på en LP o sen streama sin väl valda spellista resten av kvällen. När spellistan är slut stänger man av skivspelaren o har fått sin ritual. Har man någon medlyssnare kanske hen tror att det varit en afton i vinylens tecken. Sista provveckan med Audirvana nu, här ska räknas bitar eller spelas bitar.


Why?


Om man gillar ritualer alltså. Självklart räknar jag inte databitar, det var en ordvits som är svår att begripa om man inte läser allt jag skriver och vem orkar det? Tidigare under lördagen försökte jag överföra hela min fonogram-samling till Audirvana, det stannade efter en tredjedel av bitarna (låtarna) o räknar jag inte hur många som fattas så lyssnar jag förstås på bitar (låtar), troligen även om jag skulle få för mig att räkna. På annan plats i forat kommer jag berätta vad jag kommit fram till.

Men... eftersom jag ändå skriver här... att köpa en rykande färsk CD, pilla in den i CD-läsaren och låta den rippas för att sedan sjunka ner i lyssningsfåtöljen och avnjuta den är också en "ritual" väl jämförbar med LP-spelande (som hos mig är en större ritual än hos de flesta). Nästa gång samma CD ska spelas blir ritualen betydligt enklare. Men i "ritualen" för en ripper ingår även att göra backup med ojämna mellanrum, att se till att fonogrammen i samlingen får rätt omslagsbilder och hanteringen av dubbel- och trippelalbum är en historia för sig, för att inte tala om alla dessa boxar (den största jag har är Mozarts samlade verk, 170 CD).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav guldfisk » 2022-01-09 23:17

Jag har ett bokstavligen översiktligt antal CD i en hylla - 250 stycken - och gillar att låta ögon och fingrar löpa längs deras ryggar för att välja den jag vill ha. Ett sätt att välja snarare än en ritual, fast det är förstås en tydligare insats (som i åtagande) att fysiskt ta en skiva och placera den i spelaren.

Som en parallell har jag en stor mängd bokmärken i mina webbläsare. Jag är inte så mycket för att söka, utan föredrar att ögna genom mina listor. Bokmärkena är dock kategoriserade, medan mina skivor i huvudsak är alfabetiskt sorterade - fast julmusik och klassisk musik är samlade separat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav music4ever » 2022-01-09 23:53

hifikg skrev:Om man gillar ritualer alltså.


"Ritualen" är ju att spela skivan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav hifikg » 2022-01-10 00:14

music4ever skrev:
hifikg skrev:Om man gillar ritualer alltså.


"Ritualen" är ju att spela skivan.


Näh, att spela är väl lika oavsett media. När pickupen har landat, lasern börjat läsa, eller datorn börjat spruta ettor o nollor, så är väl ritualen över och njutning medelst lyssning återstår. Till nästa ingrepp måste ske. Oftare med LP än med streaming. De gånger jag lirar LP är ritualen att ansluta spelaren till ström, att ansluta kompressorn till ström, att kolla slangarna, fria luftvägar är viktigt, ställa in luftbalansen mellan tonarm och skivtallrik, välja skiva, ta fram skivan ur sina olika konvolut, placera skivan på skivtallriken, damma av skivan med skivborsten, flytta fram tonarmen, sänka ner pickupen... vad som därefter sker är detsamma som att lyssna på vad som helst, men kortare stund. Undrar just varför jag gör det så sällan...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-01-10 00:58

hifikg skrev:
music4ever skrev:
hifikg skrev:Om man gillar ritualer alltså.


"Ritualen" är ju att spela skivan.


Näh, att spela är väl lika oavsett media. När pickupen har landat, lasern börjat läsa, eller datorn börjat spruta ettor o nollor, så är väl ritualen över och njutning medelst lyssning återstår. Till nästa ingrepp måste ske. Oftare med LP än med streaming. De gånger jag lirar LP är ritualen att ansluta spelaren till ström, att ansluta kompressorn till ström, att kolla slangarna, fria luftvägar är viktigt, ställa in luftbalansen mellan tonarm och skivtallrik, välja skiva, ta fram skivan ur sina olika konvolut, placera skivan på skivtallriken, damma av skivan med skivborsten, flytta fram tonarmen, sänka ner pickupen... vad som därefter sker är detsamma som att lyssna på vad som helst, men kortare stund. Undrar just varför jag gör det så sällan...

Det jag hör andra tala om är att leta i skivbackarna, fingra på omslag och läsa texten på konvolutet.
För mig handlade vinyl dock bara om att det var BRA. Tyckte handhavanet mest var jobbigt. Samma med att stoppa in en CD.
Därför älskar jag att ha min rippade samling musik på en NAS
Men man är olika.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Ted_B » 2022-01-10 01:08

guldfisk skrev:Jag har ett bokstavligen översiktligt antal CD i en hylla - 250 stycken - och gillar att låta ögon och fingrar löpa längs deras ryggar för att välja den jag vill ha. Ett sätt att välja snarare än en ritual, fast det är förstås en tydligare insats (som i åtagande) att fysiskt ta en skiva och placera den i spelaren.



Lika för mig, fast jag har kanske 400 cd-skivor.
Jag har inte ens lyssnat på alla ännu men gillar att välja bland skivorna för att komma fram till vilken som ska spelas.
Oftast blir det ett fåtal favoriter som snurrar, de ospelade eller sällan spelade sparas till framtiden.
The World's Mine Oyster

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Tell » 2022-01-10 01:36

Men Strmbrg, är inte alla hobbys sådana att det inte bara är själva kärnan av hobbyn som är intressant? Jag menar folk som älskar att köra bil nördar sig ju massor annat än att bara köra bil, dom pratar om bilar, kollar på bilar, bygger bilar osv. O dom älskar säkert ritualen med att öppna garaget, låsa upp o öppna dörren, sätta sig i bilen, på med bältet, i med nyckeln o vrida om o höra bilen mullra igång o för att sen spinna iväg på nån schysst väg nånstans. Startandet av bilen är ju en del av hela grejen.
Är väl samma med folk som syr också, dom syr ju inte bara, utan dom nördar sig med tyger, trådar, symaskiner, kanske gillar att virka också med diverse olika garn o virkstorlek. Allt sånt här gäller ju alla hobbys, frimärkssamling, tågbögeri, fotboll, vin you name it.
O det gäller såjkart musiklyssnande o alla dess subgenre också, vissa nördar vinylnålar, andra gillar att ögna o fingra sin CD-samling o vissa tycker det är gött att mäta på sina högtalare så dom får en bättre bild o förståelse för det dom hör. Men centrala för alla oss ljudbögar är ju att vi garanterat lyssnar på massor av musik, det är bara det att det inte riktigt märks såhär över ett textbaserat forum på internet :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-10 07:39

Tell skrev:Men Strmbrg, är inte alla hobbys sådana att det inte bara är själva kärnan av hobbyn som är intressant? Jag menar folk som älskar att köra bil nördar sig ju massor annat än att bara köra bil, dom pratar om bilar, kollar på bilar, bygger bilar osv. O dom älskar säkert ritualen med att öppna garaget, låsa upp o öppna dörren, sätta sig i bilen, på med bältet, i med nyckeln o vrida om o höra bilen mullra igång o för att sen spinna iväg på nån schysst väg nånstans. Startandet av bilen är ju en del av hela grejen.
Är väl samma med folk som syr också, dom syr ju inte bara, utan dom nördar sig med tyger, trådar, symaskiner, kanske gillar att virka också med diverse olika garn o virkstorlek. Allt sånt här gäller ju alla hobbys, frimärkssamling, tågbögeri, fotboll, vin you name it.
O det gäller såjkart musiklyssnande o alla dess subgenre också, vissa nördar vinylnålar, andra gillar att ögna o fingra sin CD-samling o vissa tycker det är gött att mäta på sina högtalare så dom får en bättre bild o förståelse för det dom hör. Men centrala för alla oss ljudbögar är ju att vi garanterat lyssnar på massor av musik, det är bara det att det inte riktigt märks såhär över ett textbaserat forum på internet :)


Visst!
Och alldeles oavsett om vi har olika balans mellan rent musikengagemang och rent prylengagemang, så är den enskildes balans ingenting att ifrågasätta. Dvs ingenting att opponera sig emot. Dvs ingenting att försöka ändra på.
Dvs om det nu inte gäller att man själv - eller någon annan - vill ändra sitt beteende men har svårt att genomföra det.
Det intressanta kan däremot vara iakttagelsen av hur man själv gör och hur andra gör.
Man kan ju faktiskt stanna där, vid iakttagelsen. Om man vill.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav music4ever » 2022-01-11 01:23

hifikg skrev:
music4ever skrev:
hifikg skrev:Om man gillar ritualer alltså.


"Ritualen" är ju att spela skivan.


Näh, att spela är väl lika oavsett media.


Nej.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: CD eller LP, ritualer, prestanda - eller... musik?

Inläggav hifikg » 2022-01-11 22:43

music4ever skrev:
hifikg skrev:
music4ever skrev:
"Ritualen" är ju att spela skivan.


Näh, att spela är väl lika oavsett media.


Nej.


Vill man fulcitera så kan man :)
Borde kanske ha skrivit "lyssna" istället för spela, det är ju ändå faktiskt.
Fortfarande är ritualen allt som sker innan lyssningen tar vid och kanske efter. Sen finns det kanske folk som har olika ritualer för sig medan de lyssnar också. Tveksamt om jag vill veta mer om dem...
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster