Tidal eller Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tidal eller Qobuz

Inläggav goat76 » 2022-01-14 11:08

Belker skrev:
FBK skrev:Jag träffade en ljudnörd igår som tyckte att Qobuz lät bättre än Tidal.... Han upplevde Tidal som mindre neutral, dvs. det var mer bas. Körde visst med några Elektrostater som jag inte kände till. Tänkte på det efteråt att de är ju inte högtalare som är kända för direkt basigt ljud, men det kanske är lättare att höra skillnader i basåtergivning med sådana högtalare.... :?

Nörden jämför olika utgåvor eller inbillar sig. Ett tredje alternativ är att Nörden inte ställt in uppspelningsklienterna rätt.


Vi har diskuterat det här förr. :)

Även jag upplevde Tidal ha ett något tjockare ljud än Qobuz i jämförelser med album av samma utgåvor.

Om det handlar om inbillning vore det intressant att veta varför så många upplever skillnaden på samma vis, alltså att Tidal låter just aningen tjockare? Det var inte heller någon beskrivning jag på förhand hade hört talas om och av den orsaken lyssnade extra mycket efter, utan det var först i efterhand som jag konstaterade att så många andras beskrivning överensstämde med det jag själv hörde.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Tidal eller Qobuz

Inläggav Belker » 2022-01-14 12:19

Ingen aning. Masspsykos? :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tidal eller Qobuz

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-14 12:33

Då är det väl utrustningen för uppspelningen som ställer till något om man upplever skillnader. Alternativt har man inte haft koll på nivåerna vid jämförelserna. Själva filerna från olika tjänster verkar vara identiska när de har analyserats och dessutom jämförts med samma fil på CD.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster