Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musiken

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musiken

Inläggav Strmbrg » 2022-01-10 20:29

Kanske är jag ute och cyklar men emellanåt känns det som att vissa är MYCKET insatta i tekniken, hur det fungerar och vad som tekniskt skiljer mellan ”DSD, IFS, PCM, MRU” och allt vad det både heter och inte heter…
Samtidigt hör man ingen skillnad på Spotify och Tidal eller DAC si eller DAC så.
Alternativt så har man vid en direkt fråga inte tänkt på om det låter olika om man kör med ”DPS direkt eller med CCS över GDA”.
Jättekunnig om tekniken, men ofta spelar teknikvalen inte så stor roll för ljudet, för samme kunnige och påläste.

Tja, vart ville jag komma med detta egentligen?
Senast redigerad av Strmbrg 2022-01-11 07:54, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav Magnuz » 2022-01-10 22:05

Strmbrg skrev:Tja, vart ville jag komma med detta egentligen?


Det kan man ju fråga sig. :) Jag tänker att teknikvalet ofta är mest av akademisk betydelse. Man vill förstås helst ha det som är teoretiskt bäst men samtidigt vet man också att det inte har så stor betydelse i praktiken.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav jansch » 2022-01-10 22:09

Strmbrg skrev:Kanske är jag ute och cyklar men emellanåt känns det som att vissa är MYCKET insatta i tekniken, hur det fungerar och vad som tekniskt skiljer mellan ”DSD, IFS, PCM, MRU” och allt vad det både heter och inte heter…
Samtidigt hör man ingen skillnad på Spotify och Tidal eller DAC si eller DAC så.
Alternativt så har man vid en direkt fråga inte tänkt på om det låter olika om man kör med ”DPS direkt eller med CCS över GDA”.
Jättekunnig om tekniken, men ofta spelar teknikvalen inte så stor roll för ljudet, för samme kunnige och påläste.

Tja, vart ville jag komma med detta egentligen?


Du anger väldigt "skojiga" förkortningar... Dom kan användas på olika sätt:
- I bästa fall refererar en förkortning till en spec som förklarar det mesta
- i många fall används förkortningar för att skapa en slags imponatoreffekt.
- Ibland för att helt enkelt lura konsumenter, skapa oro.
- Ibland vet inte skribenten/författaren vad han/hon håller på med.

Varför skall man höra skillnad på Spotify och Tidal om man är tekniker? Eller varför hör man skillnad när man är "audiofil". Det kan ju i sig vara så att tekniker hör generellt sämre.

Teknikvalet.....
Jag är säker på att för Peter, Morello, Ior, mm (alla de som argumenterar utifrån fysik/matematik, mm) är teknikvalen mycket viktiga för att uppnå bästa ljud . Skillnaden är att dom gör en bedömning som bygger på vetenskap VAD som gör skillnad.
Man kommer t.ex aldrig att hitta en Entreq Atlantis Tellus jordbox (22.000:-) inkopplad i deras anläggning. Inte ens om dom får den till skänks.....

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav distad » 2022-01-10 22:16

Strmbrg skrev:Kanske är jag ute och cyklar men emellanåt känns det som att vissa är MYCKET insatta i tekniken, hur det fungerar och vad som tekniskt skiljer mellan ”DSD, IFS, PCM, MRU” och allt vad det både heter och inte heter…
Samtidigt hör man ingen skillnad på Spotify och Tidal eller DAC si eller DAC så.
Alternativt så har man vid en direkt fråga inte tänkt på om det låter olika om man kör med ”DPS direkt eller med CCS över GDA”.
Jättekunnig om tekniken, men ofta spelar teknikvalen inte så stor roll för ljudet, för samme kunnige och påläste.

Tja, vart ville jag komma med detta egentligen?

Bra fråga Strmbrg, och jag har inte en aning men det verkar lite konstigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav hifikg » 2022-01-10 22:33

För min del engagerar jag mig och lär mig en del i samband med något nytt. När jag sedan är klar över hur det fungerar slutar jag fundera på det. Eller jag behöver inte ens veta HUR det fungerar, bara ATT det fungerar. Hur Stig lyckades åstadkomma ljudet som ett par 52.2:or kan leverera är obegripligt för mig, särskilt med ljuset tänt. De ser inte mycket ut för världen och mer än en lyssnare har frågat var allt ljud kommer ifrån. Så därför har jag inte funderat på att byta ut dem på över tre decennier, lätt val, ungefär som att aldrig börja röka.

Jag ser lite anspelningar på min tråd om DSD och det jag ville utröna var om det är ormolja, eller om det finns något seriöst bakom förkortningarna. Nu har jag fått lära mig DoP o DXD och vad alla varianter på DSD står för och hur de behandlas i olika delar av ljudkedjan. Snart kommer jag ha glömt det mesta och bara ha upplevelsen av att det IBLAND låter bättre med DSD. Så nu handlar det, för min del, bara om att lyssna o njuta och vid framtida köp överväga om jag ska nöja mig med CD-upplösning (vilket jag ofta inte gör när jag köper filer) något tyngre PCM (!) format, typ 24/96 eller om jag ska gå all in o köpa DSD-filer. Skulle det vara ormolja kan jag trösta mig med att ett album i DSD256 sällan kostar mer än en fullpris CD hos hökaren, så jämfört med högtalarkablar för dryga miljonen känner jag mig inte särskilt lurad :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav Magnuz » 2022-01-10 23:42

jansch skrev:
Varför skall man höra skillnad på Spotify och Tidal om man är tekniker? Eller varför hör man skillnad när man är "audiofil". Det kan ju i sig vara så att tekniker hör generellt sämre...


Hmm… har jag inte sett en undersökning någonstans som visar på raka motsatsen? Jag har för mig det men kan inte minnas var.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav JM » 2022-01-11 00:18

Strmbrg skrev:
Jättekunnig om tekniken, men ofta spelar teknikvalen inte så stor roll för ljudet, för samme kunnige och påläste.
Tja, vart ville jag komma med detta egentligen?

A Lyssnar du på artificiellt reproducerat ljud med en viss teknikuppställning vilken tillfredsställer alla dina lyssningskrav så finns det ingen anledning att grotta ner sig i tekniken.
B Lyssnar du på artificiellt reproducerat ljud med en viss teknikuppställning vilken inte tillfredsställer alla dina lyssningskrav och du vill korrigera detta är fysiken viktig.
Fysiken är det stimuli tekniken och rummet skapar vilka i sin tur påverkar hörandet.
Hörandet kan förenklat delas upp i mätbara neurofysiologiska rektioner och mätbara psykologiska reaktioner.
Således är fysiken delvis avgörande för att förstå hur det kommer sig att du inte hör musiken optimalt.
Nu kan suboptimalt hörande uppstå även vid helt optimal fysik. Pga tex tillfällig hörselskada mm.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav KarlXII » 2022-01-11 00:29

Musiken är bara ett nödvändigt ont för att testa anläggningen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav distad » 2022-01-11 00:32

:mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav hifikg » 2022-01-11 00:34

KarlXII skrev:Musiken är bara ett nödvändigt ont för att testa anläggningen.


Vad är det för fel på testsignaler!? Lite sinus, en smula rosa brus och ett click-test kan göra kvällen för vilken tekniker som helst. Tror jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav Strmbrg » 2022-01-11 07:15

KarlXII skrev:Musiken är bara ett nödvändigt ont för att testa anläggningen.


Ja, det är inte enbart en skojig mening. Det är nog även delvis sant.

Med det absolut inte sagt att det skulle vara något fel med att ha den hållningen. Åtminstone ser inte jag att det skulle vara något fel med det.
Fel är det kanske dock, om man egentligen vill ägna sig åt att tillgodogöra sig musik, men distraheras av ett fokus på teknik.

Min reflexion kring alltsammans bottnar i att det bildas diskussionstrådar så långa . både i antal inlägg och i tid - att enbart några få personer - om ens någon - har de erforderliga förmågorna att hålla ordning på allt som skrivs i tråden och klarhet nog i tanken, att sakligt och strukturerat bemöta, invända och kommentera.

Se det snarare som en betraktelse än som kritik.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav steveo1234 » 2022-01-11 09:47

Strmbrg skrev:
KarlXII skrev:Musiken är bara ett nödvändigt ont för att testa anläggningen.


Ja, det är inte enbart en skojig mening. Det är nog även delvis sant.

Med det absolut inte sagt att det skulle vara något fel med att ha den hållningen. Åtminstone ser inte jag att det skulle vara något fel med det.
Fel är det kanske dock, om man egentligen vill ägna sig åt att tillgodogöra sig musik, men distraheras av ett fokus på teknik.

Min reflexion kring alltsammans bottnar i att det bildas diskussionstrådar så långa . både i antal inlägg och i tid - att enbart några få personer - om ens någon - har de erforderliga förmågorna att hålla ordning på allt som skrivs i tråden och klarhet nog i tanken, att sakligt och strukturerat bemöta, invända och kommentera.

Se det snarare som en betraktelse än som kritik.


Den här hobbyn är för mig tvådelad.
Jag gillar tekniken och prylarna. Jag tycker det är intressant med akustik och mätningar och så.

Men, jag gillar musik också. När jag lyssnar bryr jag mig inte om tekniken .

Jag kan ägna mig åt den ena hobbyn utan att den andra stör.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav NADifierad » 2022-01-11 10:25

Så vill jag också definiera mina intressen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet

Inläggav Magnuz » 2022-01-11 11:13

steveo1234 skrev:
Den här hobbyn är för mig tvådelad.
Jag gillar tekniken och prylarna. Jag tycker det är intressant med akustik och mätningar och så.

Men, jag gillar musik också. När jag lyssnar bryr jag mig inte om tekniken .

Jag kan ägna mig åt den ena hobbyn utan att den andra stör.


Lite så är det nog för mig också. Eller, kanske skulle jag uttrycka det som att när tekniken är tillräckligt bra bryr jag mig inte om den när jag lyssnar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav Strmbrg » 2022-01-11 11:24

Och är MUSIKEN tillräckligt bra så bryr jag mig inte om den.
:D
Nä, allvarligare talat så tycker jag själv att den nya, digitala tekniken är lite för komplex och snabbföränderlig för mig att fördjupa mig i.
Har en rent allmän aversion mot förkortningar, och det kryllar av dem inom digital-världen. (Och i arbetslivet…) Dels skall jag lära mig förkortningen som sådan, dels skall jag lära mig vad den står för i utskrivna ord. Dels översätta den till svenska. Dels så ska jag därefter förstå vad det innebär. Sedan skall jag veta vad det som det innebär förhåller sig till andra förkortningar som innebär någon alternativ teknik…
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav Bill50x » 2022-01-11 11:26

Strmbrg skrev:Och är MUSIKEN tillräckligt bra så bryr jag mig inte om den.
:D
Nä, allvarligare talat så tycker jag själv att den nya, digitala tekniken är lite för komplex och snabbföränderlig för mig att fördjupa mig i.
Har en rent allmän aversion mot förkortningar, och det kryllar av dem inom digital-världen. (Och i arbetslivet…) Dels skall jag lära mig förkortningen som sådan, dels skall jag lära mig vad den står för i utskrivna ord. Dels översätta den till svenska. Dels så ska jag därefter förstå vad det innebär. Sedan skall jag veta vad det som det innebär förhåller sig till andra förkortningar som innebär någon alternativ teknik…

Lär dig vad LP står för, det kommer du långt med ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav WhereNextColumbus » 2022-01-11 12:20

Jag personligen är begåvad med både tinnitus och halvdant gehör. Petitesser i återgivning är inget jag hispar upp mig på. Det är mycket kamelsväljande och myggsilande inom hifi och musikproduktion. Musik är jag mycket intresserad av och vill att det ska låta bra. Teknik är jag intresserad av, läser master i elektronik just nu.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav Almen » 2022-01-11 15:04

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Och är MUSIKEN tillräckligt bra så bryr jag mig inte om den.
:D
Nä, allvarligare talat så tycker jag själv att den nya, digitala tekniken är lite för komplex och snabbföränderlig för mig att fördjupa mig i.
Har en rent allmän aversion mot förkortningar, och det kryllar av dem inom digital-världen. (Och i arbetslivet…) Dels skall jag lära mig förkortningen som sådan, dels skall jag lära mig vad den står för i utskrivna ord. Dels översätta den till svenska. Dels så ska jag därefter förstå vad det innebär. Sedan skall jag veta vad det som det innebär förhåller sig till andra förkortningar som innebär någon alternativ teknik…

Lär dig vad LP står för, det kommer du långt med ;-)

/ B

Och CD. :)

Jag försöker använda min tekniska kunskap till att sålla bort dumheter, ormolja och hittepå. HDCD, Legato Link, DSD, MQA, listan kan göras lång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav Strmbrg » 2022-01-11 16:49

WhereNextColumbus skrev:Jag personligen är begåvad med både tinnitus och halvdant gehör. Petitesser i återgivning är inget jag hispar upp mig på. Det är mycket kamelsväljande och myggsilande inom hifi och musikproduktion. Musik är jag mycket intresserad av och vill att det ska låta bra. Teknik är jag intresserad av, läser master i elektronik just nu.

Lätt tinnitus VET jag att jag är begåvad med. Annan begåvning vete fan om jag är begåvad med. Sannolikt inte gehör i alla fall…
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav MacBruce » 2022-01-11 20:06

Strmbrg skrev:
WhereNextColumbus skrev:Jag personligen är begåvad med både tinnitus och halvdant gehör. Petitesser i återgivning är inget jag hispar upp mig på. Det är mycket kamelsväljande och myggsilande inom hifi och musikproduktion. Musik är jag mycket intresserad av och vill att det ska låta bra. Teknik är jag intresserad av, läser master i elektronik just nu.

Lätt tinnitus VET jag att jag är begåvad med. Annan begåvning vete fan om jag är begåvad med. Sannolikt inte gehör i alla fall…


Brudders! Jag har nog nämnt det tidigare och förtröttas inte att upprepa det: jag lyssnar ofta hellre till den ursprungliga stenkakan än till de senare, "processade", "samlings-LP" eller dito CD. På stenkakorna finns ju bl.a ofta en "levande" rumsakustik som inte kan återskapas syntetiskt. När jag är absorberad av musiken, "försvinner" brus och rasp. Tinnitus saknas inte här heller... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Engagera sig i tekniken men inte så mycket i ljudet/musi

Inläggav distad » 2022-01-11 20:11

Jag tycker att det är kul att lyssna och jag lyssnar gärna på olika grejer dvs jag kan uppskatta olika prylar som även låter olika och långt därefter kommer det tekniska. Det enda som intresserar är akustik för det påverkar återgivningen dramatiskt så man blir helt paff över bilder på grejer som är till salu där det står i miljöer som man inte borde lyssna på musik i...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy, nuffe, Trassel och 12 gäster