Subwoofer till mindre högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Pappsen

Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Pappsen » 2022-01-12 11:31

Hej.

Det säljs ju subwoofer som så många använder till både mindre och större högtalare som ett komplement till för att återskapa den djupaste basen.
Och alla aktiva har ju inbyggda LP-filter och om man nu behöver extra stöd i botten då är det ju inget större problem med att addera en subwooofer, men hur gör ni för att avlasta de andra högtalarna?
Jag har en integrerad förstärkare som skulle driva hela kalaset och tänker en subwoofer med högnivåingång som ett alternativ men behöver man dela av de andra med HP-filter eller?. Är inte sugne på att ha massa steg utan hålla den så clean som möjligt.
Nu är jag inte ute efter att spela så mkt högre utan mer få ut mer av de lägsta tonerna så det kanske löser sig självt. :?:
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
juanth

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav juanth » 2022-01-12 12:49

I subwoofers så tas den del av signalen som blir över, dvs allt utom under lågpassfiltret och skickas via utgång till dina toppar/huvudhögtalare. De får alltså det de ska ha och du behöver inte filtrera ytterligare.
Delar du vi 80 Hz så får de allt över 80 Hz avskuret med oftast 12-24dB/oktav branthet. (Olika beroende på modell) det sitter ett högpassfilter i subben. Signalen går från förstärkaren till subwoofer, signalen delas och via utgång till topparna.
Det som oftast inte går att göra är att tex dela med olika branthet mot de båda parterna.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-01-12 12:50

Det finns både subbasrar och subbasförstärkare med inbyggt hög-passfilter, sök på studiosubbas.

Ett exempel =>
https://www.thomann.de/se/adam_sub_7_pro.htm

Eller =>
https://reckhorn.com/en/amplifier/74/subwoofer-amplifier-a-409-with-complete-frequency-and-room-adjustment
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-12 13:51

juanth skrev:I subwoofers så tas den del av signalen som blir över, dvs allt utom under lågpassfiltret och skickas via utgång till dina toppar/huvudhögtalare. De får alltså det de ska ha och du behöver inte filtrera ytterligare.
Delar du vi 80 Hz så får de allt över 80 Hz avskuret med oftast 12-24dB/oktav branthet. (Olika beroende på modell) det sitter ett högpassfilter i subben. Signalen går från förstärkaren till subwoofer, signalen delas och via utgång till topparna.
Det som oftast inte går att göra är att tex dela med olika branthet mot de båda parterna.

Jag tänkte mer som ex. REL har högnivåingång men kopplas rakt över på de vanlig utgångarna på förstärkaren. Dvs ingen signal som går vidare som HP filtrerat till topparna.
Så mao är topparna helt odelade. Så måste ju i princip många anläggningar se ut som består av en sep arkiv sub, eller? Sen att det finns de som har filter i sin A/V där man möjligen kan filtrera av redan i försteget men i mott fall finns inte den möjligheteten.
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-12 14:30

Vad är det för förstärkare du har Pappsen?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-12 15:14

Calleberg skrev:Vad är det för förstärkare du har Pappsen?

Naim Atom
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-01-12 16:35

När det gäller köpe subwoofer som funkar till musik så är Rel överlägsna med sin High Level Neutrik Speakon https://www.hembioconsult.se/pub_images ... able-1.jpg Enligt allt jag läst genom åren så är det lättare att integrera en sub med Rel:s koppling än lågnivå som alla andra kör med.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-12 16:54

Rel har en nackdel med sitt tänk då huvudhögtalarna inte avlastas, vilket kan vara viktigt om det är små sådana. Många andra subbar lider av att inte kunna integrera bra med huvudhögtalarna p.g.a. opassande delningsfilter eller snarare på oflexibla sådana.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-12 17:28

FBK skrev:När det gäller köpe subwoofer som funkar till musik så är Rel överlägsna med sin High Level Neutrik Speakon https://www.hembioconsult.se/pub_images ... able-1.jpg Enligt allt jag läst genom åren så är det lättare att integrera en sub med Rel:s koppling än lågnivå som alla andra kör med.

Du låter så tvärsäker att man kan tro att du provat själv, men det har du inte, väl?

Men till Pappsen, Det du kan göra är att koppla ett par rätt stora kondingar i serie med de små högtalarna, det är troligen bättre än inget.
Vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-12 17:44

Avlastar man högtalarna vid 80 Hz med en (1) subwoofer så har man å andra sidan nackdelen med bara en ljudkälla för den lägre basen så vill man inte lägga pengar på två subwoofers så tycker jag att lösningar som RELs kan vara en OK kompromiss. T ex RELs flacka filter gör den mer svårintegrerad än nödvändigt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

K4LLE

Inläggav K4LLE » 2022-01-12 17:48

DPS med dubbla signalutgångar som miniDSP.
Eller byta ut förstärkaren(slutsteget) till en med med högpass typ Crown XLS.

Eller en sub med högpass 60/80/100hz men då blir det långa RCA kablar mellan pre-out main-in på förstärkaren.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... ZoQAvD_BwE

Yamahas har väl ett par prisvärda stereoförstärkare med sub-integrering annars?
R-N803 och någon mer i samma serie.

Tänkt köpa någon liknande i framtiden tills dess kör jag utan högpassfilter och dubbla 8:or ifrån pre-out.
Senast redigerad av K4LLE 2022-01-12 18:01, redigerad totalt 4 gånger.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-12 17:54

RogerGustavsson skrev:Rel har en nackdel med sitt tänk då huvudhögtalarna inte avlastas, vilket kan vara viktigt om det är små sådana. Många andra subbar lider av att inte kunna integrera bra med huvudhögtalarna p.g.a. opassande delningsfilter eller snarare på oflexibla sådana.

Fundera lite på konceptet "basstöd" som används med INO och finns det inte likheter kring att inte bryta utan låta högtalarna gå omlott för att komplettera varandra? Nu finns ju en klar risk att man blåser de mindre om man skulle få mer bas och då automatiskt vill vrida på och därmed riskera att de mindre viker av och går sönder.
Calleberg skrev:
FBK skrev:När det gäller köpe subwoofer som funkar till musik så är Rel överlägsna med sin High Level Neutrik Speakon https://www.hembioconsult.se/pub_images ... able-1.jpg Enligt allt jag läst genom åren så är det lättare att integrera en sub med Rel:s koppling än lågnivå som alla andra kör med.

Du låter så tvärsäker att man kan tro att du provat själv, men det har du inte, väl?

Men till Pappsen, Det du kan göra är att koppla ett par rätt stora kondingar i serie med de små högtalarna, det är troligen bättre än inget.
Vad är det för högtalare?

Tanken har slagit mig, Har ett par Guru Q10.
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-12 17:59

Atomen har 40W i 8 Ohm inbyggd förstärkare samt stereo RCA pre-out så två subbasar kan kopplas in där. Pre-out ser ut att kunna skickas genom ett filter till Input bredvid.
Oklart vilken förstärkarteknik men högnivå på klass D brukar vara problem men å andra sidan är det nog klass AB då det är Naim.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-12 18:00

Pappsen skrev:Fundera lite på konceptet "basstöd" som används med INO och finns det inte likheter kring att inte bryta utan låta högtalarna gå omlott för att komplettera varandra?

Nja, i fallet Ino's basstöd så är båda redan kapabla i det register stödet går in och det krävs en nivåsänkning i det register de överlappar för att återställa den tonala balansen. Det sätt du nämner ger en puckel i frekvensgången där båda opererar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-12 18:10

Här kan du räkna lite själv.
https://www.omnicalculator.com/physics/crossover
Första ordningens filter är ju rätt flacka, men lite nytta gör de ju.
Om du gör dina kondingar mha 3-4st parallellade kan du dessutom labba lite med att ta bort och lägga till kondingar för att se vad som funkar minst dåligt, om du ens märker någon skillnad överhuvudtaget

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-01-12 18:16

pLudio skrev:Atomen har 40W i 8 Ohm inbyggd förstärkare samt stereo RCA pre-out så två subbasar kan kopplas in där. Pre-out ser ut att kunna skickas genom ett filter till Input bredvid.
Oklart vilken förstärkarteknik men högnivå på klass D brukar vara problem men å andra sidan är det nog klass AB då det är Naim.

[ Bild ]

Funkar inte att koppla via analog in som du föreslår. Vad händer t.ex om man lyssnar på digitalingång. Dessutom kommer ju signalen från analog in skickas ut på pre out så om man filtrerar bort basen på analog in, vad kommer då ut tror du...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-12 18:20

Calleberg skrev:Funkar inte att koppla via analog in som du föreslår. Vad händer t.ex om man lyssnar på digitalingång. Dessutom kommer ju signalen från analog in skickas ut på pre out så om man filtrerar bort basen på analog in, vad kommer då ut tror du...

Ja det är ju frågan hur den går att konfigurera. Svaret du söker är rundgång.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-12 18:55

RogerGustavsson skrev:
Pappsen skrev:Fundera lite på konceptet "basstöd" som används med INO och finns det inte likheter kring att inte bryta utan låta högtalarna gå omlott för att komplettera varandra?

Nja, i fallet Ino's basstöd så är båda redan kapabla i det register stödet går in och det krävs en nivåsänkning i det register de överlappar för att återställa den tonala balansen. Det sätt du nämner ger en puckel i frekvensgången där båda opererar.

Tack för bra förklaring, då är detta något jag ska glömma att göra.
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-13 11:40

Pappsen skrev:Hej.

Det säljs ju subwoofer som så många använder till både mindre och större högtalare som ett komplement till för att återskapa den djupaste basen.
Och alla aktiva har ju inbyggda LP-filter och om man nu behöver extra stöd i botten då är det ju inget större problem med att addera en subwooofer, men hur gör ni för att avlasta de andra högtalarna?
Jag har en integrerad förstärkare som skulle driva hela kalaset och tänker en subwoofer med högnivåingång som ett alternativ men behöver man dela av de andra med HP-filter eller?. Är inte sugne på att ha massa steg utan hålla den så clean som möjligt.
Nu är jag inte ute efter att spela så mkt högre utan mer få ut mer av de lägsta tonerna så det kanske löser sig självt. :?:

Problemet med Q10 är inte så mycket tonkurvan som kapaciteten: det finns gränser för hur starkt den kan spela i basen. För att få en signifikant förbättring tänker jag mig att man skall förbättra ljudtrycksförmågan och då behöver Q10 avlastas i basen med ett elektroniskt filter. Guru Q10 är i basen väsentligen en Ino piPs. Jag föreslår därför att du kontaktar konstruktören som ju har färdiga lösningar (t.ex. Ino Cr80s + Profundus P-2) för detta och kan precis allt om både Q10 och piPs. En fördel med den nämnda lösning (som jag gissar mig till) är att lådorna är väldigt små (ca 40 liter eller så) och kan göras så de kan göras i samma bredd. Trots att de "bara" har 8" element är de väldigt kapabla. Här är en liknande tråd om än något gammal: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=59599

Bästa hälsningar

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-13 18:02

Har hört mig för hos IÖ och det finns i princip ingen bra lösning med Q10 om man inte kan dela aktivt. Och för stunden är det något jag helst av allt vill undvika.
Så med det sagt så får nog resan gå vidare med att prova andra högtalare. Och det ska man inte dissa utan kanske se som ett nytt spännande äventyr :D
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-01-13 20:19

pLudio skrev:Atomen har 40W i 8 Ohm inbyggd förstärkare samt stereo RCA pre-out så två subbasar kan kopplas in där. Pre-out ser ut att kunna skickas genom ett filter till Input bredvid.

[ Bild ]

Men var tusan har DIN-ingångarna tagit vägen? :) 8O

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-13 21:06

Pappsen, jag tror en sub från REL är precis det du letar efter. De är väldigt enkla att få till i integreringen med fronthögtalarna och sticker aldrig ut som ett ”separat ljud” vilket många andra lösningar ned bashögtalare har en tendens att göra. Följ bara anvisningarna från REL för hur deras subwoofers ska placeras och ställas in så kommer det precis som du önskar låta som om dina huvudhögtalare bara spelar djupare.

Själv har jag en äldre REL-modell med namnet T2, den har hängt med länge och integrerats med perfekt resultat med tre olika fronthögtalare, först med ett par Elac, sen Linn och nu ATC. Låna hem en om du har möjlighet till det, du kommer säkert bli nöjd med resultatet.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-13 21:44

goat76 skrev:Pappsen, jag tror en sub från REL är precis det du letar efter. De är väldigt enkla att få till i integreringen med fronthögtalarna och sticker aldrig ut som ett ”separat ljud” vilket många andra lösningar ned bashögtalare har en tendens att göra. Följ bara anvisningarna från REL för hur deras subwoofers ska placeras och ställas in så kommer det precis som du önskar låta som om dina huvudhögtalare bara spelar djupare.

Själv har jag en äldre REL-modell med namnet T2, den har hängt med länge och integrerats med perfekt resultat med tre olika fronthögtalare, först med ett par Elac, sen Linn och nu ATC. Låna hem en om du har möjlighet till det, du kommer säkert bli nöjd med resultatet.

Det tror jag säkert men det är ju det med HP-delen till Q10 som i alla fall IÖ ansåg som en dålig lösning.
Men nu kanske man inte alltid ska "måla fan på vägg" utan våga prova lite själv,
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-13 22:38

Om du vill behålla din Naim Uniti Atom kan du nog inte koppla in ett HP-filter utan att lägga till ett separat slutsteg utan får nöja dig med RCA ut till en subbas eller två.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-14 00:00

Pappsen skrev:
goat76 skrev:Pappsen, jag tror en sub från REL är precis det du letar efter. De är väldigt enkla att få till i integreringen med fronthögtalarna och sticker aldrig ut som ett ”separat ljud” vilket många andra lösningar ned bashögtalare har en tendens att göra. Följ bara anvisningarna från REL för hur deras subwoofers ska placeras och ställas in så kommer det precis som du önskar låta som om dina huvudhögtalare bara spelar djupare.

Det tror jag säkert men det är ju det med HP-delen till Q10 som i alla fall IÖ ansåg som en dålig lösning.
Men nu kanske man inte alltid ska "måla fan på vägg" utan våga prova lite själv,

Frågan är väl hur dina önskemål ser ut?

1. Är du nöjd med hur dina fronthögtalare presterar på de ljudnivåer du önskar kunna spela, men bara vill att de ska gå djupare i basen?
2. Eller uppfattar du att de inte riktigt klarar av de ljudnivåer du önskar utan att de ger hörbar distorsion i basområdet, utöver att du önskar att de även spelar djupare bas?

Om den första punkten överenstämmer med din situation så behöver du inte något högpassfilter, då kan du bara fortsätta låta fronthögtalarna spela sitt fulla register och låta en högnivåkopplad REL ta vid från det frekvensområde där dina frontar rullar av. Frontarna kommer naturligtvis fortsätta låta precis lika bra som du nu uppfattar dem låta, fast med den skillnaden att de kommer uppfattas spela djupare i basen tack vare RELen.

Om punkt 2 stämmer in bättre med dina önskemål och att frontarna behöver avlastning så krävs det naturligtvis mer omfattande förändringar i drivningen av ditt ljudsystem, antagligen ett separat slutsteg för en passiv bashögtalare och något delningsfilter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-01-14 03:11

Pappsen skrev:Hej.

Och då är goat76 råd det som du bör testa.

goat76 skrev:
Pappsen skrev:

1. Är du nöjd med hur dina fronthögtalare presterar på de ljudnivåer du önskar kunna spela, men bara vill att de ska gå djupare i basen?
2. Eller uppfattar du att de inte riktigt klarar av de ljudnivåer du önskar utan att de ger hörbar distorsion i basområdet, utöver att du önskar att de även spelar djupare bas?

Om den första punkten överenstämmer med din situation så behöver du inte något högpassfilter, då kan du bara fortsätta låta fronthögtalarna spela sitt fulla register och låta en högnivåkopplad REL ta vid från det frekvensområde där dina frontar rullar av. Frontarna kommer naturligtvis fortsätta låta precis lika bra som du nu uppfattar dem låta, fast med den skillnaden att de kommer uppfattas spela djupare i basen tack vare RELen.

Om punkt 2 stämmer in bättre med dina önskemål och att frontarna behöver avlastning så krävs det naturligtvis mer omfattande förändringar i drivningen av ditt ljudsystem, antagligen ett separat slutsteg för en passiv bashögtalare och något delningsfilter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-01-14 03:22

Calleberg skrev:

Har inte ägt någon Rel själv, men jag har bekanta som är nöjda med Rel och som inte varit det med vanliga subbar. Och sedan har jag även hört det ifrån många att Rel:s lösning som de är ensamma om i stort
är det bästa sättet om man inte har möjlighet att köra en riktigt delat system som med Ino. Så i det här fallet är jag tvärsäker att en eller två Rel är det absolut bästa för trådskaparen om han vill hålla antalet lådor nere. Vill han ha maximal prestanda, lägg en beställning hos IÖ och vänta minst 1år innan du får grejerna.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2022-01-14 11:54

goat76 skrev:
Pappsen skrev:

Skulle nog säga att jag klarar mig på den volymen som jag tycker mig få ut av q10 i dagsläget med låg dist så det vore kansle en ide att låna hem 1-2 st rel av lagom storlek för att se vad dessa kan tillföra utan att för den delen behöva dela av q10:orna.
Får så klart vara extra vaken när man nu förhoppningsvis får mer bas att inte stressa upp och då med riskera att förstöra q10 som då lär bottna.
Guru Q10
Ino A2
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2
Wiim Ultra
Wiim Vibelink

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-01-14 14:03

Många många år sedan jag lyssnade på en REL-sub, men de var bland det enda som spelade bra på den tiden och jag tror nog inte de blivit sämre. Vill minnas de var ganska så kostsamma, så därför blev det aldrig någon för min egen del då. Så jag kan nog tänka mig att det är ett bra råd.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-14 18:00

Pappsen skrev:Har hört mig för hos IÖ och det finns i princip ingen bra lösning med Q10 om man inte kan dela aktivt. Och för stunden är det något jag helst av allt vill undvika.
Så med det sagt så får nog resan gå vidare med att prova andra högtalare. Och det ska man inte dissa utan kanske se som ett nytt spännande äventyr :D

Om du inte vill ha en lösning med aktiv delning så är enda vettiga alternativet en större högtalare. Att hänga på en subwoofer utan att dela toppen är dömt på förhand.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Nästa

Återgå till Generellt om hifi