Subwoofer till mindre högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-14 18:14

Nu går väl de där Guru rätt långt ner i basen och då blir det till att ha en brant delning vid kanske 35-40 Hz på Rel om man vill undvika en puckel där de toppar och subbar spelar tillsammans. Är det ens möjligt?

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Pappsen » 2022-01-14 19:24

Saken kan vara att det nig är låmpligast att hitta en större golvmodell som liksom är ”klar” än att prova att addera bas till en lite som trots allt går rätt långt ner i frekvens med risk för att det blir nya implentionsproblem.
För den rent fysiska delen tar ju mina stativare ändå samma yta på golvet.
Så jag kommer nog att lägga iden lite på hyllan. Får väl se när Guru lanserar sin golvstående variant av Junior om det skulle vara ett alternativ.

Rydberg skrev:[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Pappsen » 2022-01-15 21:04

Okey, nu till nästa fundering.
Q10 har en undre gräns på 30hz och skulle det vara helt i onödan då att lägga till en sub som är specad kring samma undre frekvens eller behöver den gå ner djupare för att tillför något? Tänker att visst så gräver Q10 bra ljupt men när man hör andra anläggningar finns det mer att lyssna på när det kommer djup bas och definition. Tänker även lite på det där med att det kan bli lite för mkt av det goda när sub spelar samma register som toppar men att det ändå kan bli ett komplement. Är det stor risk att detta med överlappet kan bli problematiskt?
Enligt ex. REL ska man inte dela av huvudhögtalarna.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Calleberg » 2022-01-15 22:50

Det bästa sättet att få veta är att prova. Tror inte dina Q10 bara är -3dB vid 30Hz, så det är möjligt att det är nån dB ner redan vid 40Hz och det kan du höra även med AC/DC :)

Du har några möjligheter att plocka bort lite lågbas från dina Q10:or det enklaste är väl placeringen, bort från vägg och hörn så blir det lite fattigare, du kan ochså stoppa en socka i porten, men den bör nog kombineras med den tidigare nämnda kondingen, för det kommer annars resultera i att dina midbasar får slå onödigt mycket.

En superlåg gränsfekvens för subben vid kanske 40-50Hz kanske ochså kan vara värt att prova, subben har ju nästan alltid en nivåkontroll så du kan dra ner den lite extra om det blir för mycket av det goda.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav goat76 » 2022-01-15 23:35

Calleberg skrev:Det bästa sättet att få veta är att prova. Tror inte dina Q10 bara är -3dB vid 30Hz, så det är möjligt att det är nån dB ner redan vid 40Hz och det kan du höra även med AC/DC :)

Du har några möjligheter att plocka bort lite lågbas från dina Q10:or det enklaste är väl placeringen, bort från vägg och hörn så blir det lite fattigare, du kan ochså stoppa en socka i porten, men den bör nog kombineras med den tidigare nämnda kondingen, för det kommer annars resultera i att dina midbasar får slå onödigt mycket.

En superlåg gränsfekvens för subben vid kanske 40-50Hz kanske ochså kan vara värt att prova, subben har ju nästan alltid en nivåkontroll så du kan dra ner den lite extra om det blir för mycket av det goda.


Man får helt enkelt lyssna sig fram till rätt fasläge, placering, delningsfrekvens och nivå. Sen är det bara att finjustera delningsfrekvens och nivå över tid med musiklyssning tills man har prickat in det helt rätt.

Följande kortfattade videos från REL är något "cheesiga" kanske, men följer man bara deras beskrivningar så är det väldigt enkelt att få till ett bra resultat, och samtidigt lite roligt. :)





Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Pappsen » 2022-01-16 12:59

Calleberg skrev:Det bästa sättet att få veta är att prova. Tror inte dina Q10 bara är -3dB vid 30Hz, så det är möjligt att det är nån dB ner redan vid 40Hz och det kan du höra även med AC/DC :)

Du har några möjligheter att plocka bort lite lågbas från dina Q10:or det enklaste är väl placeringen, bort från vägg och hörn så blir det lite fattigare, du kan ochså stoppa en socka i porten, men den bör nog kombineras med den tidigare nämnda kondingen, för det kommer annars resultera i att dina midbasar får slå onödigt mycket.

En superlåg gränsfekvens för subben vid kanske 40-50Hz kanske ochså kan vara värt att prova, subben har ju nästan alltid en nivåkontroll så du kan dra ner den lite extra om det blir för mycket av det goda.


Men bör man även resonera att sub ska/bör ha en undre gräns som understiger den som de andra har? Tänker om det finns lite tumregler att förhålla sig till. Sen så förstår jag att det är kvalitet på den bas som levereras som gäller. Jag kan förstå att 30hz är djupt för musik och inte mycket av dagens popmusik är där men när det finns så vill man få ut det i rummet som musik och inte distorsion.
Har ett ganska stort rum 35m2 och har provat REL´s matchning och då får jag använda mig av ett par dynaudio med liknade spec som Q10 och då faller deras förslag på 2st T9X.

goat76, tack för videos (har nog sett dessa x antal gånger :))
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav pLudio » 2022-01-16 14:41

Om målet inte är att lyssna på vibrationer i 20 Hz med t ex Terje Isungset så skall du nog fundera på större högtalare och slutsteg istället.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Calleberg » 2022-01-16 14:42

Om dina Gurusar bara är -3dB ner vid 30Hz i frifält heter jag kalle anka. :D

Det är annars det jag brukar ha som krav för "tillräckligt bra" 0dB vid 35Hz -3dB vid 30Hz. Dels för att det finns inget så lågfrekvent i de flesta fonogram och dels för att det kommer bli lite flackare avrullning i ett rum.

Du skriver ju själv att du tycker det saknas lite i botten, det i sig innebär att i ditt rum uppfylls inte ovanstående utan du har troligen hörbar avrullnig från kanske 40 Hz.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav STDI » 2022-01-16 14:56

pLudio skrev:Om målet inte är att lyssna på vibrationer i 20 Hz med t ex Terje Isungset så skall du nog fundera på större högtalare och slutsteg istället.

Vad av Terje Isungset alster går ner till 20 Hz?
Här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1283079#p1283079 "avslöjas" att en låt av Terje inte gick så lågt som många av oss trodde.
Och här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1280448#p1280448 står mer om albumet.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav pLudio » 2022-01-16 16:34

STDI skrev:
pLudio skrev:Om målet inte är att lyssna på vibrationer i 20 Hz med t ex Terje Isungset så skall du nog fundera på större högtalare och slutsteg istället.

Vad av Terje Isungset alster går ner till 20 Hz?
Här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1283079#p1283079 "avslöjas" att en låt av Terje inte gick så lågt som många av oss trodde.
Och här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1280448#p1280448 står mer om albumet.

Jag är säkert felinformerad.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3283
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Calleberg » 2022-01-16 16:50

Ett snabbtest för Gurusarna kan vara att spela låten "Blender" med Yello. :D
Om du spelar den och inte fattar varför jag föreslog just den så är det läge att skaffa sub... :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav Pappsen » 2022-01-16 18:06

Calleberg skrev:Ett snabbtest för Gurusarna kan vara att spela låten "Blender" med Yello. :D
Om du spelar den och inte fattar varför jag föreslog just den så är det läge att skaffa sub... :wink:


Oj, oj, vad denna ”skiva” har rullat många gånger här hemma!. Man kan i alla fall höra lite av de lägsta delarna men de lite övre tar liksom över med rejäl skillnad i volym.

Det som har trixats med idag är ett nytt rum för anläggningen.
Från ovanvåning ner till gillestugan. Lättbetongväggar rakt igenom.
Inte alla samma förutsättningar där. Märker direkt att jag måste iväg och köpa isolering och snickra ihop dämpning bakom för att plocka lite reflexer. Mkt ”tjognande” och stående vågor nu.
Men om något är positivt är det basen, klart bättre och jag måste nog få rätsida på det övre registret först innan jag återgår till hitta sista i botten.
Stay tuned!
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
SigbergAudio
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-16

Re: Subwoofer till mindre högtalare.

Inläggav SigbergAudio » 2022-01-16 19:15

Å fylle på med en subwoofer i de laveste frekvensene hjelper jo til med just det, men du har da fortsatt to andre problemer som ikke er løst: Kapasiteten i det bassområdet som høyttaleren fortsatt dekker (typ 40-100hz), og at du trolig ikke har spesielt jevn frekvensrespons i dette området.

En av tre er jo bra det, og noen lykkes bra med en sådan løsning. For andre blir det mindre bra, og man ender med enten å gi opp hele subwooferen, eller kanskje anvende den til film men ikke musikk.

Skal du ha maksimalt ut av en subwoofer bør du ha highpass på høyttalerne, og du bør også ha noen form av DSP / EQ (manuell eller automatisk) som lar deg korrigere frekvensresponsen subwooferen dekker. Dette krever for mange at man ikke bare kjøper en subwoofer, men også tenker litt nytt om øvrig utrustning, ved å kanskje bytte ut til en mer moderne preamp og/eller introdusere andre komponenter med DSP. :)
Thorbjørn,
Sigberg Audio
Aktive høyttalere og subwoofere (http://www.sigbergaudio.no)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Large och 15 gäster