Man kan gräva ner sig i det här och då hamnar vi i perception. Ett tämligen komplext område.
Så här ser jag det, hittills.
Ett ljudstimuli via hörseln ger upphov en förnimmelse, som sedan leder till en perception eller varseblivning. Förnimmelsen kan vara medveten eller omedveten, det senare kallas subliminal perception.Du vet inte medvetet att du hört det, men det påverkar dig ändå.
När du väl har en varseblivning så sker det en mängd processer i hjärnan som går i olika riktningar, dels sker en selektion, ett urval av det varseblivna, dels går tidigare erfarenheter in ”anpassar” det varseblivna till någon slags begriplighet. Det senare kan man tolka som att du hör det du vill.
Man kan nästan hårddra det hela och säga att en fundamental uppgift i vår perception är att välja bort för att inte kaos ska uppstå.
Förnimmelser, medvetna som omedvetna, leder till perception och en upplevelse, och den sista är rejält processad.
När du aktivt och koncentrerat lyssnar efter ett ljud i den meningen att du vill åt endast förnimmelsen, så går det inte. Det är för sent.
Den information du har tillgänglig är processad via medvetna och omedvetna komponenter med allt vad det innebär.
Jag tror, med hyfsad sannolikhet, att man kan träna sig till att prioritera selektionen i varseblivningen, och att nedprioritera anpassningen. Alltså en mer analytisk hållning än en syntesinriktad hållning.
När du till vardags njuter av musik är du syntesinriktad, du har en upplevelse enligt ovan och den är färgad av en massa omständigheter just då.
Hur du mår, din omgivning, ev droger, som inte behöver vara traditionella kemikalier utan lika gärna endorfiner mm.
En annan påverkan kan vara en nyinskaffad komponent i din lyssningskedja som kanske förhöjer upplevelsen. Den medför en förändring i fysisk ljudalstring av olika dignitet, all elektronik påverkar signalen.
Då är vi framme vid frågan. Kan du uppfatta förändringen?
Din upplevelse, alltså en grymt processad och färgad händelse, är den du har. Om du vill kan du nöja dig med det och låta tiden gå.
Börjar du tveka om den nya komponenten ligger inom uppfattningsförmågan, förnimmelse-varseblivning men reducerat från upplevelsen så måste det till andra metoder. Det kan finnas subliminala komponenter som påverkar din upplevelse, alltså de som du inte kommer åt medvetet.
Om du inte vet om det är den nya länken i kedjan eller den gamla du lyssnar på, blindtest, så borde de processer som anpassar det varseblivna till en upplevelse reduceras från just den faktorn. Nu skall du alltså fokusera på förnimmelse, varseblivning och upplevelse. Helst varseblivning då.
Vi ska komma åt det du inte kan höra, men det finns där, kanske.
Du får lyssna och gissa helt enkelt. Statistiken på dina svar få bli svaret som ger en indikation om förändringen ger en annan upplevelse.
Du kan då komma fram till två olika utfall, du kan uppfatta eller inte. Just i den situationen, med en uppställningen osv. Hur pålitligt är det då?
Du kanske inte är så duktig att lyssna analytiskt, hur påverkar det resultatet? Ska du fortsätta att regelbundet upprepa testet för att komma längre?
Ett tillfälle är inte tillräckligt, no way, inte för att du ska var övertygad.
Det är så här jag tänker om blindtest och då är vi fortfarande på amatörnivå.
Du kan aldrig vara säker på resultatet, du kan få en indiktion, men i slutändan är det din upplevelse (se ovan) som är det väsentliga, och din upplevelse är inte din förnimmelse, men det är DIN upplevelse.
Här finns en hel del att komplettera med när det avser komplexiteten i hörandet med feedback-mekanismer mellan örat, hörselnerv, hjärnan, samt tidsfördröjningar/förskjutningar mellan förnimmelse, perception och upplevelse. Både JM och Peter får gärna komma med synpunkter här, jag vill bara visa på en liten del av komplexiteten med vårt hörande i relation till den ibland primitiva uppfattningen om hur enkelt ett blindtest löser situationen.
Strömberg har en för mig sympatisk hållning här, skit i att jämföra, upplev bristen på distraktion.
Det är en härligt reduktionistisk syn och sammanfattar nog hela detta långa inlägg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass