Intresserad av Rob Watts tankar, upptäckter och resonemang?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Intresserad av Rob Watts tankar, upptäckter och resonemang?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-14 18:10

I så fall tipsar jag om nedanstående tråd i på sajten Head-Fi.

Jag har precis börjat läsa och har ingenting annat att förtälja än att jag ämnar fortsätta göra det.
Så, ingen recension från mig, ni får bilda er egna uppfattningar om huruvida det som framkommer i tråden är meningsfullt eller ej.
Möjligen kan jag tycka att det - rent allmänt - kan vara rätt skönt att fokusera på vad en enskild person, villig att lägga ut texten, har att säga och slippa det sedvanliga forum-tjattrandet.

https://www.head-fi.org/threads/watts-u ... t-12457933
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intresserad av Rob Watts tankar, upptäckter och resonema

Inläggav Strmbrg » 2022-01-15 06:12

"...But put that signal thru an FFT, and now we can see signals buried in the noise; and with an infinite FFT window, we can see signals to infinitely small levels, if we wait an infinite amount of time... Now the brain does not do FFT's, but it is thought that correlation routines are used in perception - and correlation can be similarly used to expose signals well below noise. And I have had many instances where I can perceive the effect of errors even when those errors are too small to be audible directly. So if you had silence, with just the errors playing, it would be impossible to hear the errors; but mixed in with the music it is possible to perceive the effect of those errors; and the reason that they become audible is because they interfere with the brains correlation process that is used to perceive sound; and these correlation processes are working to a much greater accuracy than the ears performance. .."

https://www.head-fi.org/threads/watts-u ... t-14507341
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Intresserad av Rob Watts tankar, upptäckter och resonema

Inläggav shifts » 2022-01-15 08:11

2021 maj på Spotify


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster