Dynamik i kubik i musik!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Magnuz » 2022-01-19 13:10

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:Nej, Mahler är väl knappast för nybörjare?

Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!


Köpte ett ex via Discogs, så nu är det bara att vänta o höra, hoppas tipset håller :)


Ja, mycket brak och bom var det. Inte så svårtillgänglig musik tycker jag men dramatisk och ganska mörk.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-19 16:32

Magnuz skrev:
hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Jorå, värsta hiten! Oumph-oumph-oumph ba’!


Köpte ett ex via Discogs, så nu är det bara att vänta o höra, hoppas tipset håller :)


Ja, mycket brak och bom var det. Inte så svårtillgänglig musik tycker jag men dramatisk och ganska mörk.


Jag har trean i ett par versioner, men det här är kanske den ultimata :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Magnuz » 2022-01-19 16:52

Ja vilken är den ultimata versionen så väl musikaliskt som ljudmässigt? Det är min ständiga fråga när det gäller klassiska inspelningar och ingen människa orkar ju lyssna igenom allt… Borde vi inte ha en tråd där vi tar fram en lista på ultimata klassiska inspelningar?

När det gäller den här versionen av trean tycker jag att den låter helt ok men möjligen blir det lite vasst om man drar på så att brak-och-bom-ljuden blir riktigt maffiga.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Zzombie » 2022-01-19 16:54

Magnuz skrev:Ja vilken är den ultimata versionen så väl musikaliskt som ljudmässigt? Det är min ständiga fråga när det gäller klassiska inspelningar och ingen människa orkar ju lyssna igenom allt… Borde vi inte ha en tråd där vi tar fram en lista på ultimata klassiska inspelningar?

När det gäller den här versionen av trean tycker jag att den låter helt ok men möjligen blir det lite vasst om man drar på så att brak-och-bom-ljuden blir riktigt maffiga.


Det finns redan sådana handböcker. Kanske inte så mycket med audiofilvinkeln, utan om själva framförandets kvalitet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-19 17:07

Tror inte det finns koncensus om vad som är bäst. Blir tycke och smak inblandat, alla tilltalas inte av samma saker. Det har vi sett beträffande andra musikgenrer. När det gäller Mahler var de där inspelningarna Denon gjorde med ett par B&K-mikrofoner uppskattade, de med dirigenten Eliahu Inbal och Frankfurt Radio Symphony Orchestra. Det fanns även en hel del annat på Denon med t.ex. Herbert Blomstedt & Staatskapelle Dresden.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Magnuz » 2022-01-19 17:52

Nej det är klart att det blir väldigt subjektivt men jag tänker att det ändå kunde vara till någon sorts nytta/nöje att försöka komma fram till en lista på ”referensinspelningar” som åtminstone håller hög (objektiv) teknisk kvalitet och även anses besitta omvittnat god musikalisk dito.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav Magnuz » 2022-01-19 17:53

Zzombie skrev:
Det finns redan sådana handböcker. Kanske inte så mycket med audiofilvinkeln, utan om själva framförandets kvalitet.


Precis. Vi vill ha audiofilvinkeln också.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav goat76 » 2022-01-19 18:57

Nu var väl min önskan tidigare i tråden att vi borde fokusera mer på diverse exempel av icke söndermastrad musik, och hur denna musiken beroende på vad den består utav kan upplevas mer eller mindre dynamisk oavsett hur dynamisk den ser ut i mätresultatet. Men jag gör själv en liten avstickare från det nu...


Igår råkade jag av en slump snubbla över en live-sändning med mastringsingenjör Ian Shepherd där han besvarade inkommande frågor.
Jag ( Monkeygoat76 :) ) ställde följande fråga och fick svar på den.

"I don't understand why we even should aim for a loudness target, why not keep the full dynamic of the songs and let the listeners use their volume control?"

Ian Shepherds svar är 1:22:10 in i videon.


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dynamik i kubik i musik!

Inläggav hifikg » 2022-01-25 21:46

Gårdagens avnjutande av Mahlers trea utföll till belåtenhet, wazzup? fem eller sex symfonier nu på bara några dagar :)
Inledningen på trean var pampig och även den sjätte (!) satsen slutade med pompa o ståt även om den innan flutit fram som en still tur på Donau. Jag gillade vad jag hörde och förmodar att det låter nästan lika bra hemma hos Strmbrg :)

Skivan som kom från Tyskland var en dubbel-cd i SACD format, fast jag kan bara spela RedBook lagret :(
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster