Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Den här produkten är rätt spännande tycker jag. En mängd möjligheter till olika typer av musik via knapptryckning (presets) och den har hyllats rejält i olika sammanhang. Är högtalaren till och med prisvärd givet allt mervärde? Vad sägs om de tekniska lösningarna? Är det framtiden? Jo, jag sitter fullt nöjd, men det är ju kul att titta!
https://buchardtaudio.com/products/a500
Lite kul Carlsbergblinkning för övrigt.
Här ett omdöme: https://youtu.be/w9QPRafwShE
I-or skrev:Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.
Kraniet skrev:Tänk om de gjort den golvstående och basreflexlösning. Då kunde vi snacka en ganska fullgod högtalare.
I-or skrev:Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.
Även om förutsättningarna för mätningarna inte är helt optimala, ger de ändå en hygglig bild av det hela och man kan åtminstone jämföra med resultaten för Genelec 8351B: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buchardt-a500-subjective-review.15521/.
goat76 skrev:Undrar hur många det är som har dessa högtalare som inte kan låta bli att jämt och ständigt fiffla, forma och byta ljudkaraktär och aldrig kan bestämma sig för när de är nöjda? Det är nog rätt så stor risk att sånt tar över från själva musiklyssnandet.
Själv är jag av uppfattningen att all typ av musik oavsett genre ska kunna återges av en och samma högtalare och en och samma optimala ljudinställning. Det kan naturligtvis vara en stor fördel att ljudet för Buchards aktiva högtalare går att forma/anpassa för de preferenser man har och ens lyssningsrums avig-sidor och problem, men som sagt är det nog rätt många som sitter och försöker hitta olika ljudinställningar för olika inspelningar och genrer och byter mellan dessa beroende på vilken musik som ska lyssnas på, eller har svårt för att bestämma sig. Personligen hade jag försökt hitta rätt för inställningarna relativt snabbt och sedan "slängt bort nyckeln" till korrigeringsprogrammet, men det är jag det.
Analysen av det egna rummet gör man tydligen med ett mätprogram i mobiltelefonen som man går runt i lyssningsrummet till programmet hittat alla rumsproblem, som sedan automatiskt korrigerar efter rumskurvan. Undrar hur väl detta fungerar, går det månne att lita på de inbyggda mikrofonerna i mobiltelefonerna?
En annan intressant funktion i dessa högtalare (vilket vi diskuterat förr) är möjligheten att låta högtalaren anpassa sig efter Fletcher Munson-kurvan beroende hur högt/starkt man lyssnar, men frågan är väl om det verkligen blir en naturlig effekt för hörseln då vi säkerligen förväntar oss vissa förändringar vad gäller ljudbalansen i.o.m att vi sänker eller höjer volymen?
Johan_Lindroos skrev:Och ”BASH” betyder vad då?
Kraniet skrev:Ja det är ju lite olyckligt att class-d verkar tagit över "plate-amp" marknaden fullständigt. Kommer ihåg en tid då det stod AB och eller BASH på förstärkarmodulerna.
Golvmodellen ser ju fräck ut. Men sluten låda lämnar ju kanske lite kapacitet på bordet.
edit: Jones byggde ju Elac Navis med analoga inbyggda förstärkare. AB för diskant och BASH till mid och bas 40+100+160W . Men då är det ju coax..
eljulio skrev:
Ok, har inte sett dessa mätningar. Men hur ser du på principen att bygga in allt i ett. Smidigt tänker jag, dock med risken om de inbyggda lösningarna blir daterade eller går sönder. Då kan det bli knepigt tänker jag.
eljulio skrev:Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?
I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?
Klass D är inte lika bra för högre frekvenser som t.ex. de slutsteg du just köpt. En del lyssnare reagerar inte alls på detta men det brukar visa sig vid väl utförda blindtest.
eljulio skrev:I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?
eljulio skrev:I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?
I-or skrev:eljulio skrev:I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?
Principiellt offrar man högfrekvenslinjäritet för verkningsgrad i klass D-förstärkare genom att switcha utgångstransistorerna på/av istället för att utnyttja desamma för linjär förstärkning som i klass B. Detta gäller en förkrossande stor majoritet av på marknaden förekommande konstruktioner. Dock har framförallt Bruno Putzeys konstruktioner visat att det är möjligt att uppnå även högklassig högfrekvenslinjäritet med klass D genom massor av välgenomtänkta lösningar, bl.a. att inkludera det nödvändiga utgångsfiltret i motkopplingsslingan. Det är dock med största sannolikhet en betydligt enklare lösning som tillämpas i A500.
Glebster skrev:I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 32 gäster