Probably the most versatile speaker in the world.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav eljulio » 2022-01-15 17:24

Den här produkten är rätt spännande tycker jag. En mängd möjligheter till olika typer av musik via knapptryckning (presets) och den har hyllats rejält i olika sammanhang. Är högtalaren till och med prisvärd givet allt mervärde? Vad sägs om de tekniska lösningarna? Är det framtiden? Jo, jag sitter fullt nöjd, men det är ju kul att titta!

https://buchardtaudio.com/products/a500

Lite kul Carlsbergblinkning för övrigt. 8)

Här ett omdöme: https://youtu.be/w9QPRafwShE

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Kermit116 » 2022-01-15 18:36

Nja, inom svenska ljudkretsar får nog Ola68/Sista Ordet ändock ha gjort den främsta Carlsbergsvinkningen av alla:
https://m.youtube.com/watch?v=iXRq3A9jsvs
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav NADifierad » 2022-01-15 22:08

eljulio skrev:Den här produkten är rätt spännande tycker jag. En mängd möjligheter till olika typer av musik via knapptryckning (presets) och den har hyllats rejält i olika sammanhang. Är högtalaren till och med prisvärd givet allt mervärde? Vad sägs om de tekniska lösningarna? Är det framtiden? Jo, jag sitter fullt nöjd, men det är ju kul att titta!

https://buchardtaudio.com/products/a500

Lite kul Carlsbergblinkning för övrigt. 8)

Här ett omdöme: https://youtu.be/w9QPRafwShE

De ser ju ut som en direkt ripoff på Fukdist? 8O :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-16 07:56

Bara framifrån!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav I-or » 2022-01-16 15:24

Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.

Även om förutsättningarna för mätningarna inte är helt optimala, ger de ändå en hygglig bild av det hela och man kan åtminstone jämföra med resultaten för Genelec 8351B: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buchardt-a500-subjective-review.15521/.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Nattlorden » 2022-01-16 16:57

I-or skrev:Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.


Är det inte lite väl kategoriskt? Det borde väl bero på vad folk har för alternativ till dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Kraniet » 2022-01-16 17:19

Tänk om de gjort den golvstående och basreflexlösning. Då kunde vi snacka en ganska fullgod högtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav dewpo » 2022-01-16 17:25

Kraniet skrev:Tänk om de gjort den golvstående och basreflexlösning. Då kunde vi snacka en ganska fullgod högtalare.

Den versionen verkar finnas. A700 heter den.
Bild
Det enda jag ställer mig lite fundersam till är valet av Class D förstärkarteknik även till diskanten :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav jonasp » 2022-01-16 18:10

A700 har sluten låda med kardioidlösning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav eljulio » 2022-01-16 18:52

I-or skrev:Dessa högtalare uppvisar tyvärr alldeles för hög distorsion (speciellt för låga frekvenser) för att vara intressanta överhuvudtaget.

Även om förutsättningarna för mätningarna inte är helt optimala, ger de ändå en hygglig bild av det hela och man kan åtminstone jämföra med resultaten för Genelec 8351B: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buchardt-a500-subjective-review.15521/.


Ok, har inte sett dessa mätningar. Men hur ser du på principen att bygga in allt i ett. Smidigt tänker jag, dock med risken om de inbyggda lösningarna blir daterade eller går sönder. Då kan det bli knepigt tänker jag.

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Kraniet » 2022-01-17 11:20

Ja det är ju lite olyckligt att class-d verkar tagit över "plate-amp" marknaden fullständigt. Kommer ihåg en tid då det stod AB och eller BASH på förstärkarmodulerna.

Golvmodellen ser ju fräck ut. Men sluten låda lämnar ju kanske lite kapacitet på bordet.

edit: Jones byggde ju Elac Navis med analoga inbyggda förstärkare. AB för diskant och BASH till mid och bas 40+100+160W . Men då är det ju coax..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-17 12:24

Och ”BASH” betyder vad då?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav goat76 » 2022-01-17 12:33

Undrar hur många det är som har dessa högtalare som inte kan låta bli att jämt och ständigt fiffla, forma och byta ljudkaraktär och aldrig kan bestämma sig för när de är nöjda? Det är nog rätt så stor risk att sånt tar över från själva musiklyssnandet.
Själv är jag av uppfattningen att all typ av musik oavsett genre ska kunna återges av en och samma högtalare och en och samma optimala ljudinställning. Det kan naturligtvis vara en stor fördel att ljudet för Buchards aktiva högtalare går att forma/anpassa för de preferenser man har och ens lyssningsrums avig-sidor och problem, men som sagt är det nog rätt många som sitter och försöker hitta olika ljudinställningar för olika inspelningar och genrer och byter mellan dessa beroende på vilken musik som ska lyssnas på, eller har svårt för att bestämma sig. Personligen hade jag försökt hitta rätt för inställningarna relativt snabbt och sedan "slängt bort nyckeln" till korrigeringsprogrammet, men det är jag det. :)

Analysen av det egna rummet gör man tydligen med ett mätprogram i mobiltelefonen som man går runt i lyssningsrummet till programmet hittat alla rumsproblem, som sedan automatiskt korrigerar efter rumskurvan. Undrar hur väl detta fungerar, går det månne att lita på de inbyggda mikrofonerna i mobiltelefonerna?

En annan intressant funktion i dessa högtalare (vilket vi diskuterat förr) är möjligheten att låta högtalaren anpassa sig efter Fletcher Munson-kurvan beroende hur högt/starkt man lyssnar, men frågan är väl om det verkligen blir en naturlig effekt för hörseln då vi säkerligen förväntar oss vissa förändringar vad gäller ljudbalansen i.o.m att vi sänker eller höjer volymen?

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Kraniet » 2022-01-17 12:54

goat76 skrev:Undrar hur många det är som har dessa högtalare som inte kan låta bli att jämt och ständigt fiffla, forma och byta ljudkaraktär och aldrig kan bestämma sig för när de är nöjda? Det är nog rätt så stor risk att sånt tar över från själva musiklyssnandet.
Själv är jag av uppfattningen att all typ av musik oavsett genre ska kunna återges av en och samma högtalare och en och samma optimala ljudinställning. Det kan naturligtvis vara en stor fördel att ljudet för Buchards aktiva högtalare går att forma/anpassa för de preferenser man har och ens lyssningsrums avig-sidor och problem, men som sagt är det nog rätt många som sitter och försöker hitta olika ljudinställningar för olika inspelningar och genrer och byter mellan dessa beroende på vilken musik som ska lyssnas på, eller har svårt för att bestämma sig. Personligen hade jag försökt hitta rätt för inställningarna relativt snabbt och sedan "slängt bort nyckeln" till korrigeringsprogrammet, men det är jag det. :)

Analysen av det egna rummet gör man tydligen med ett mätprogram i mobiltelefonen som man går runt i lyssningsrummet till programmet hittat alla rumsproblem, som sedan automatiskt korrigerar efter rumskurvan. Undrar hur väl detta fungerar, går det månne att lita på de inbyggda mikrofonerna i mobiltelefonerna?

En annan intressant funktion i dessa högtalare (vilket vi diskuterat förr) är möjligheten att låta högtalaren anpassa sig efter Fletcher Munson-kurvan beroende hur högt/starkt man lyssnar, men frågan är väl om det verkligen blir en naturlig effekt för hörseln då vi säkerligen förväntar oss vissa förändringar vad gäller ljudbalansen i.o.m att vi sänker eller höjer volymen?


Jo men jag tror att majoriteten vill att HiFi ska vara mystiskt och mytiskt. Har sett att det blommat upp flera kanaler på youtube där folk pratar om och recenserar högtalare osv. Allsköns olika subjektiva beskrivningstermer av olika högtalare. Man vill prata om matchning och hur den här högtalaren är bra för det och hur man kan hitta högtalaren för sin smak osv osv..
Väldigt lite har hänt inom hifi-världen sen jag började med hifi (90-talet) och väldigt lite verkar hänt sen 60-talet* när det kommer till att prata om och sträva efter vad som faktiskt ger bra ljud.
Många kommersiella högtalare har ju såna grava frekvensproblem att jag som en ganska medioker gör-det-självare skulle skämmas om jag presenterade nåt sådant. Men frekvensavvikelser på uppemot +/-10dB är ju inte helt ovanligt. Det verkar också som att frekvensavvikelserna gärna ökar med priset på högtalaren..
Ta bara det som B&W har gjort med sina toppmodeller. Helt vansinnigt är det ju.

Nej det är kejsarens nya kläder som folk verkar vilja ha helt enkelt. Och då blir ju högtalare och andra manicker där man kan tweaka sönder ljudet högintressant. "Oj nu låter det annorlunda!"

edit:*undra om det inte var fokus på mer rätt saker på 60 och 70 talet än vad det blivit på senare tid.
Men det är ju också helt logiskt ur företagens synvinkel. Om det inte är subjektivt och "det finns inget rätt" hur skulle de annars kunna ha 20/30/40/100 olika högtalarmodeller att sälja. Där nån av dom är "rätt för dig" och "testa gärna" och "uppgradera nu till ännu bättre(enligt dig) ljud!"

mer rant :D
Jag byggde mina första högtalare i gymnasiet. Utifrån det jag läst på internet och i The Loudspeaker Design Cookbook byggde jag utan mätutrustnin högtalare som var lika bra eller bättre än vissa högtalare som säljs för 50-100 000! Hur vi kan ha en bransch där detta ens är möjligt är ju bortom allt förstånd! Jag menar dom högtalarna hade ju bra element och en stabil välbyggd låda men jag skulle ju inte vilja säga att de var välkonstruerade. Men trots det finns det alltså välkända och väldigt framgångsrika högtalarmodeller som mäter sämre. Och de firmorna har ju tillgång till in-house R&D, mätutrustning, vissa tillverkar sina egna högtalarelement och använder exotiska och dyra lådmaterial och filterkomponenter.
Att folk inte är mer upprörda över hur branschen ser ut är ju ett mysterium.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Kraniet » 2022-01-17 13:11

Johan_Lindroos skrev:Och ”BASH” betyder vad då?


Bash är väl iofs en form av class d det också.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Kraniet » 2022-01-17 13:15

Men för att återgå till ämnet. Buchardt känns ju ändå som en relativt bra tillverkare med rimliga produkter.
Eventuellt kan jag tycka att priserna är lite höga i förhållande till vad man verkar få. Men å andra sidan ganska rimliga jämfört med andra tillverkare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav eljulio » 2022-01-17 14:06

Kraniet skrev:Ja det är ju lite olyckligt att class-d verkar tagit över "plate-amp" marknaden fullständigt. Kommer ihåg en tid då det stod AB och eller BASH på förstärkarmodulerna.

Golvmodellen ser ju fräck ut. Men sluten låda lämnar ju kanske lite kapacitet på bordet.

edit: Jones byggde ju Elac Navis med analoga inbyggda förstärkare. AB för diskant och BASH till mid och bas 40+100+160W . Men då är det ju coax..


Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav I-or » 2022-01-17 15:14

eljulio skrev:
Ok, har inte sett dessa mätningar. Men hur ser du på principen att bygga in allt i ett. Smidigt tänker jag, dock med risken om de inbyggda lösningarna blir daterade eller går sönder. Då kan det bli knepigt tänker jag.


Allt-i-ett har både fördelar och nackdelar, men mest av de förstnämnda eftersom man kan lösa problem som inte låter sig lösas utan aktiv drift och digital filtrering. I slutänden hänger som vanligt allt på att man inte fuskar någonstans och för 3500 EUR per par ska man kunna erbjuda en i princip helgjuten lösning (med sedvanliga begränsningar för kavitetsvolymen, vilken är hyggliga 18,4 liter brutto i det här fallet).

Edit: Jag har faktiskt tagit varit inne på denna högtalares brister tidigare: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=70973&hilit=a500&start=179
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-17 16:07

eljulio skrev:Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?


Klass D är inte lika bra för högre frekvenser som t.ex. de slutsteg du just köpt. En del lyssnare reagerar inte alls på detta men det brukar visa sig vid väl utförda blindtest.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav I-or » 2022-01-17 16:18

Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav eljulio » 2022-01-17 16:20

I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.


Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav jansch » 2022-01-17 16:50

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Varför är det olyckligt med class-d - drift? Prestanda givet pengen är ju rät tilltalande. Nackdelar?


Klass D är inte lika bra för högre frekvenser som t.ex. de slutsteg du just köpt. En del lyssnare reagerar inte alls på detta men det brukar visa sig vid väl utförda blindtest.


För MEJ blir det fel/konstigt att generellt "stämpla" en viss teknik på det sättet. Det är visserligen korrekt att utmaningen för en konstruktör av klass D slutsteg är högre frekvenser. Dock varje teknik har sina utmaningar.

Det är inte så många år sedan t.ex klass AB med halvedarteknik* ansågs kass p g a övergångsdistorsion då man inte hanterade förspänning mm korrekt. Eller s.k. "operationsförstärkarteknik" var dåligt (hög råförstärkning) då intern överstyrning skedde p g a felkonstruktion. Eller att opamp:ar inte var "hifi" p g a taskig stigtid och låg bandbredd.

Det tar lite tid, framförallt inom hifi-världen tyvärr, att hitta optimala lösningar på de utmaningar som finns. Därutöver också den "eftersläpning" som alltid uppstår där dåliga konstruktioner påverkar marknaden och lever kvar som bromsklossar för acceptans av nyare, förfinad teknik.

*Lite "kul" är det att alla opamp:ar har ett utgångssteg som jobbar i klass AB.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav jansch » 2022-01-17 17:10

eljulio skrev:
I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.


Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?


Som jag skrev i förra inlägget har olika teknik (klass A, AB, D) olika utmaningar då stegen jobbar enligt helt olika principer.
T.ex behöver utgångstransistorerna vara snabba och fungera bra som "switch:ar i klass D vilket inte alls är en nödvändig egenskap för ett klass AB slutsteg. Ett klass A slutsteg har bl.a utgångstransistorerna det tufft med värmeutveckling vilket inte är fallet med klass D.
O s v.

Alltså, komponentval görs utifrån de utmaningar som finns, komponenterna är inte generellt bättre eller sämre. Ibland kräver konstruktionen 1% motstånd, ibland 10% motstånd men hög effekttåliget istället. osv.

Dålig liknelse:
Om du skall mäta omkretsen runt magen. Vad använder du bäst då? Tumstock, måttband, mikrometer, stållinjal, laser, mm? Troligtvis använder du måttband då det lämpar sig bäst.....
Detta trots att laser och mikrometer är överlägsna i precision, med det är ju ointressant.
Senast redigerad av jansch 2022-01-17 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav I-or » 2022-01-17 17:18

eljulio skrev:
I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.


Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?


Principiellt offrar man högfrekvenslinjäritet för verkningsgrad i klass D-förstärkare genom att switcha utgångstransistorerna på/av istället för att utnyttja desamma för linjär förstärkning som i klass B. Detta gäller en förkrossande stor majoritet av på marknaden förekommande konstruktioner. Dock har framförallt Bruno Putzeys konstruktioner visat att det är möjligt att uppnå även högklassig högfrekvenslinjäritet med klass D genom massor av välgenomtänkta lösningar, bl.a. att inkludera det nödvändiga utgångsfiltret i motkopplingsslingan. Det är dock med största sannolikhet en betydligt enklare lösning som tillämpas i A500.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav eljulio » 2022-01-17 22:06

I-or skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Ja, och klass D-förstärkeriet kan möjligen vara anledningen till den snabba distorsionsökning som man ser i mätresultaten över ca 6 kHz, något som är klart hörbart för alla någorlunda känsliga lyssnare.


Ok, men varför blir det så i tekniskt perspektiv. Alltså vad i Class D jämfört A i komponentval och princip gör skillnaden?


Principiellt offrar man högfrekvenslinjäritet för verkningsgrad i klass D-förstärkare genom att switcha utgångstransistorerna på/av istället för att utnyttja desamma för linjär förstärkning som i klass B. Detta gäller en förkrossande stor majoritet av på marknaden förekommande konstruktioner. Dock har framförallt Bruno Putzeys konstruktioner visat att det är möjligt att uppnå även högklassig högfrekvenslinjäritet med klass D genom massor av välgenomtänkta lösningar, bl.a. att inkludera det nödvändiga utgångsfiltret i motkopplingsslingan. Det är dock med största sannolikhet en betydligt enklare lösning som tillämpas i A500.



Jösses...https://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Putzeys Jag och Bruno är ju jämngamla. Det får mig både att känna mig gammal och ung på en samma gång... :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Belker » 2022-01-17 22:11

Hjälp! Jag trodde han var minst 65.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Glebster » 2022-01-19 18:15

Ägde tidigare den passiva versionen S400 från Buchardt och jag upplevde inga problem med dist så jag misstänker precis som redan nämnts att den sannolikt hänger samman med den integrerade elektroniken.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav I-or » 2022-01-19 18:45

A500 har helt andra egenskaper än S400 som är en mer konventionell konstruktion. Distorsionsproblemen gäller framförallt lågfrekvensen och härstammar från den (aningen) njurformade utstrålningskarakteristiken, vilken kräver en hög grad av motfasbidrag från baselementen. A500 har tydligen för övrigt ytterligare en massa knepigheter för sig som loudnesskompensation och diverse olika filtrering för olika uppställningar och preferenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4992
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav Glebster » 2022-01-19 19:36

I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3387
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Probably the most versatile speaker in the world.

Inläggav eljulio » 2022-01-19 19:56

Glebster skrev:I-or, vore kul att höra din åsikt om vilka kommersiella högtalare (tillverkare/modell) du anser var bra med avseende på dist (eller snarare frånvaro av densamma) och ofärgad återgivning.


3D8 förstås med avlastning i basområdet (min åsikt, utan mätdata tillgängligt 8) ).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 32 gäster