Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-01-18 18:03

Audeze LCD-X.JPG
Audeze LCD-X.JPG (163.91 KiB) Visad 978 gånger


Fick hem dessa hörlurar igår och kan inte sluta lyssna, jag visste inte att hörlurar kunde låta så här bra men dessa är något i hästväg, jag kan knappt lägga dem åt sidan! Det är därför läge för en liten recension av dessa. :)



Ljudet är väldigt klart och detaljerat utan att bli vasst. Balansen mellan bas, mellanregister och diskant är riktigt bra med möjligen en viss liten gnutta förstärktning i mellanregistret. De är även ovanligt dynamiska för att vara av typen "Planar Magnetic" och faktiskt de mest dynamiskt låtande hörlurarna jag någonsin lyssnat på, de är medryckande och engagerande och om jag får säga det... väldigt musikaliska! :D (ha ha)


Rent byggmässigt är de av mycket hög kvalitet, kuddarna är i äkta läder (finns även i utförande med konst-läder om man föredrar det) och det breda bandet som sitter över huvudet är i ett läderliknande material vilket tydligen inte ska bli lika varmt som ett band i vanligt läder. I övrigt är i stort sett allt annat i metall.
Trots att hörlurarna är relativt tunga (612 gram) så märks de för mig knappt av då de sitter så skönt med bra viktfördelning över huvudet och med alldeles lagomt tryck (clamping force) över öronen. Visst känner man att de sitter på huvudet och man ska nog knappast börja head-banga, men sitter man normalt och stillsamt så är det inget problem alls.
I övrigt kan jag tillägga att dessa hörlurar fungerar bra med glasögon, iallafall med mina som har tunna smala bågar.


De skillnader som gjorts på den nya revisionen som inofficiellt kallas för "2021" är att de har ett mer balanserat ljud än tidigare, förr var de (enligt andra) mer balanseade mot basområdet och många uppfattade dem falla av en aning för mycket mot det övre registren. Nu ligger de betydligt närmare den kurva Harman kommit fram till att många lyssnare föredrar, men fortfarande inte med samma basförstärkning som den kurvan har. Dessa hörlurar är dock allt annat än bassvaga, min upplevelse är det motsatta att de är väldigt kapabla i basen, de når djupt och basen återges så där härligt "vibrant" med bra "timbre" ifall jag får slänga mig med sådana uttryck? :) Så enligt mig bör man ta den där Harman-kurvan med en stor nypa salt och inte ta den som den enda ultimata sanningen, man måste lyssna och avgöra detta själv.

I övrigt är ljudet luftigt och oansträngt och jag upplever att hörlurarna varken lägger till eller tar bort något när det gäller aspekterna. Tredimensionaliteten är bra och separationen mellan de olika ljudelement är tydlig, förutsatt att dessa finns och gjorts bra i ljudmixen. Dessa hörlurar är faktiskt de första hörlurar jag lyssnat på som jag kan tänka mig mixa musik med, förutsatt att något cross-feed program som exempelvis Can-Opener används för att kringgå problemet med "ljudet i huvudet" och för att ge en tydligare och bättre uppfattning av hur diverse panoreringar verkligen blir. Jag har även skickat en förfrågan till Audeze om att få mätningarna för just mitt exemplar av LCD-X (vilket jag hört att de gör), det kan vara till hjälp ifall någon liten EQ-justering kan behövas även om jag nu uppfattar dem som riktigt välbalanserade och neutrala.


Hörlurarna är lättdrivna och sägs kunna användas direkt från den inbyggda förstärkaren i en mobiltelefon, men att den först med starkare drivning når sin fulla potential. Själv har jag hittills endast använt dem med mitt monster till hörlursförstärkare, en Violectric HPA200 med tillräcklig kraft för antagligen det mesta på hörlursmarknaden och för dessa hörlurar räcker det långt med att ha volymkontrollen på "klockan 11" och sedan reglera volymen i Qobuz. Som DAC använder jag den inbyggda i mitt externa ljudkort, en Prism Sound Titan vilken jag även använder för mitt egna musikskapande, den låter i pricip lika bra som min Linn Akurate DSM.


Jag kan inte förstå hur Amir på ASR i sin recension påstår att "The sound out of box is quite boring and bland." Han måste isåfall föredra ett mer V-format ljud med rejält överdriven bas och rätt mycket energi i diskantområdet. För mig är det här ett par livfulla och väldigt engagerande hörlurar med stark och tydlig bas med bra balans mot övriga register, fantastisk dynamik och luftig återgivning. Med god marginal är dessa det bästa jag hört i hörlursväg vilket gör att jag efter endast två dagars lyssning med säkerhet starkt kan rekommendera, men jag återkommer såklart med mina intryck efter en längre tids lyssning ifall jag kommer fram till något annat. :)


Här är en mätning på den öppna varianten, den jag har. Och under den en recension av samma kille som gjort mätningen, inklusive en recension och jämförelse med den slutna varianten.

Bild


AlbertHall
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav AlbertHall » 2022-01-18 22:09

Jag använder idag fyra lurar:

1. AKG 271
2. AKG 701
3. Sennheiser HD 600
4. Audeze LCD-X

Du förstår nog vilken jag föredrar.

Audio science omdömen är ju ren gallimatias.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-01-18 22:57

AlbertHall skrev:Jag använder idag fyra lurar:

1. AKG 271
2. AKG 701
3. Sennheiser HD 600
4. Audeze LCD-X

Du förstår nog vilken jag föredrar.

Audio science omdömen är ju ren gallimatias.


Jag var lite och nosade på om jag skulle skaffa ett par Sennheiser HD600 eller HD650 då även de har gott rykte om sig inom ljudproduktion, men jag ville ha något som var lite mer balanserade i basområdet utan några större behov av EQ, det är väl vad jag förstått den största svagheten med HD600.

En annan lur jag var intresserad av och nära att köpa var en sluten lur, en Dan Clark Audio AEON 2 Noire. Det som gjorde mig tveksam till dem var att hörlurar från DCA ofta anses vara svaga när det kommer till att återge transienter och dynamik. Med LCD-X faller de bitarna på plats för mig med råge, liksom alla andra ljudmässiga aspekter. Det behöver knappast bli bättre än så här. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav Conan » 2022-11-07 00:18

Slog också till på ett par Audeze LCD-X för ett litet tag sen och det är verkligen fantastiska lurar. Bästa jag hört från lurar utan tvekan. Icke EQ:ade låter det kanon men med Headphone EQ från MathAudio i Foobar 2000 blir det magiskt! Det är ändå en ganska aggressiv kurva som jag hämtade härifrån:

https://www.reddit.com/r/oratory1990/wi ... ll_list.3A

Skärmklipp_HEQ.JPG
Skärmklipp_HEQ.JPG (109.74 KiB) Visad 622 gånger


Installerade denna i morse. Får lyssna in mig på den nu. :)

För Spotify finns ju Equalify som plugin och då tog jag en annan kurva. Löst baserad på ASR:s test av LCD-X. Så här ser den ut:

Skärmklipp_EQAUILFY.JPG
Skärmklipp_EQAUILFY.JPG (64.88 KiB) Visad 622 gånger


Hörlursstärkare är Sabaj A10d.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-11-07 12:46

@Conan

Ja, visst är dessa hörlurar grymt bra!

Håller på och strular med Foobar2000 vilket jag sällan använder, så det tog en stund för mig att fatta hur man ens installerar den där MathAudio Headphone EQ. Jag kom efter ganska mycket bökande fram till att det underlättar ganska mycket att bara läsa installations-föreskrifterna. :D

Men nu då... ställer man in alla parametrar manuellt från det där PDF-dokumentet, eller har jag missat att det finns någon preset man bara behöver ladda in i EQ-programmet?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav pLudio » 2022-11-07 13:14

Är väl enklast att ta de parametriska från https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq ... D-X%202021 istället för PDF:en?

MathAudio Headphone EQ verkar bara läsa sin binära HDP-fil. I MathAudio Room EQ kan man utöver SNR-filen även läsa in .targetcurve som är en enkel textfil.

Ni kan döpa om foo_headphone_eq.zip till foo_headphone_eq.fb2k-component för att enkelt installera mha dubbelklick.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-11-07 13:46

Jag ställde in EQ-kurvan manuellt efter de uppgifter som fanns i PDF-dokumentet, det är trots allt inte så jobbigt att göra. :)

Det låter helt klart bra med EQ-justeringarna men det är något i de högre frekvenserna som för min del blir aningen för mycket, ska undersöka vilka filter som behöve tämjas en aning för min smak.

Sen är det väl så att varje LCD-X låter aningen olika. En häftig sak som Audeze gör är att man kan få deras mätning av just det exemplar man själv har av, det är bara att skicka en förfrågan till deras support med serienummret så skickar de mätningen.

Så här ser Audeze mätningar ut av mina LCD-X:

7531479.png
7531479.png (87.92 KiB) Visad 573 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-11-07 14:24

Här är en mätning av ett annat exemplar av LCD-X (som jag hittade på Head-Fi) som visar en något annan kurva än den mitt exemplar har, därför bör man nog bara utgå från de där preset EQ-justeringarna och anpassa den till sina hörlurar.

Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-11-07 14:54

Jag har hittat ett väldigt enkel sätt att anpassa balansen för just mina hörlurar utan att behöva göra några större avvikelser från Oratorys EQ-inställningar. Bara genom att minska nivån på filtret "Band 8" till 3.5 dB (eller ner till 3.3 dB) istället för 4 dB gör att det blir mindre skrikigt, men bibehåller ändå "krispigheten" i ljudet. :)

Audeze LCD-X Harman Filter Settings.png
Audeze LCD-X Harman Filter Settings.png (192 KiB) Visad 557 gånger

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav pLudio » 2022-11-07 15:24

pLudio skrev:Är väl enklast att ta de parametriska från https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq ... D-X%202021 istället för PDF:en?

Ni kan även ladda en EQ WAV i https://www.foobar2000.org/components/view/foo_convolve. Kanske enklast att sampla om allt till 48 kHz med https://www.foobar2000.org/components/v ... _resampler då.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audeze LCD-X (2021) Planar Magnetic Headphones

Inläggav goat76 » 2022-11-07 16:07

pLudio skrev:
pLudio skrev:Är väl enklast att ta de parametriska från https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq ... D-X%202021 istället för PDF:en?

Ni kan även ladda en EQ WAV i https://www.foobar2000.org/components/view/foo_convolve. Kanske enklast att sampla om allt till 48 kHz med https://www.foobar2000.org/components/v ... _resampler då.


Jag ska testa de där inställningarna också, men jag fixar det manuellt då det ändå går så snabbt att göra. Man behöver ju bara göra det en gång och sen spara kurvan för snabba jämförelser. :)


EDIT.
Har nu testat Jakko Pasanens EQ och den låter även den bra, hyfsat likvärdig med Oratorys EQ men för mina hörlurar tycker jag inte den behöver justeras ner vid 4 kHz. Får lyssna mer...

Jakkopasanen EQ Audeze LCD-X.png
Jakkopasanen EQ Audeze LCD-X.png (44.43 KiB) Visad 529 gånger

Oratorys EQ Audeze LCD-X.png
Oratorys EQ Audeze LCD-X.png (43.31 KiB) Visad 529 gånger


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: VintageHiFi och 15 gäster