Hm, ibland funderar jag över om den där ”perfekta” anläggningen behövs för att åstadkomma den där ”perfekta” musikupplevelsen.
Ibland kan mitt svar på det bli något i stil med: ”Äh! Snickesnack! Det där handlar mera om en massa annat än att ”maxa” musikupplevelsen. Att ägna sig åt anläggningen gör man av andra skäl än att höja musikupplevelsen.
En annan ambition som ofta uttalas är: ”Man vill ju få anläggningen så bra som möjligt!” Åkej, så vad är då det? Vad är möjligt? Var går gränsen? När övergår det möjliga i det omöjliga? Även den tankebanan kan därför förefalla mig lite snömosig. Åtminstone om jag ställer den ovanstående jätte-enkla frågan.
Ett helt annat sätt att förbättra sin musikupplevelse är att fokusera på MOTTAGAREN, dvs mig själv, jag som lyssnar. Kan JAG, med mina inre processer, påverka musikupplevelsen?
Min tanke är att jag kan det. Men jag slänger den faktorn över axeln.
Tekniken och prylarna är ju EXTREMT mycket mer lockande att ägna sig åt. Där finns MASSOR som ”en teknikintresserad kille” kan fokusera på. Fakta, fysik, mätningar, mer eller mindre prestigefyllda diskussioner, konsumtion, snygga prylar, tillfredsställande ägande mm.
Mina inre processer.. Pfh! Trååkigt… Inga prylar, ingen teknik, inga mätningar. Hopplöst att diskutera dessutom…
Och, så kan det ju få vara och förbli.