Tror ni Dolby Atmos som musikformat kan ha en reell chans att slå igenom, herrarna i den långa videon (4.5 timmar) är iallafall väldigt positiva till formatet och menar att det är en revolution för uppspelning av musik. Videon är lång men mycket sevärd.
Det hela hänger väl främst på hur formatet mottas av den stora massan, de som främst lyssnar på musik i hörlurar och tar del av den virtuella "nedbantade" varianten, men eftersom formatet i de flesta fall mixas med en massa fysiska högtalare runt om i rummet så kommer det naturligtvis låta bäst i ett sådant ljudsystem.
Så vad tror ni, kommer vi ljudnördar möjligtvis kunna halka med på ett bananskal och äntligen få musik i fler kanaler, eller kommer Dolby Atmos som musikformat dö ut lika snabbt som SACD?
goat76 skrev:Dolby Atmos Music är nog den mest intressanta utvecklingen just nu, men den "riktiga" versionen med en hel drös högtalare i en 7.1.4 uppsättning kommer nog aldrig nå den stora massans acceptans. Den virtuella versionen för hörlurar eller ljudlimpor har väl möjligtvis lyckats ganska bra att nå ut, men den typen är ju absolut inte lika intressant för oss ljudnördar.
Jag håller precis på att plöja igenom en 4,5 timmar lång video med några väl insatta herrar som diskuterar Atmos inriktat för musik, och jag måste säga att det skulle vara väldigt trevligt om det formatet lyckades slå igenom, alltså då den med fysiska högtalare.
En väldigt trevlig grej är att formatet har en normaliseringsgräns på -18 LUFS om jag förstått det hela rätt, så musik mixad i Atmos håller en ofta en högre dynamik än stereomixarna. Det skulle därmed förhoppningsvis kunna innebära att det smittar av sig till mer dynamiska mixar även för stereomixar.