Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-01-16 23:22

En Volumio Primo på BRL-rea (3999 kr) är alltså billigare än miniDSP Flex och kan sättas mellan CD-spelaren och förstärkaren?

När jag skrev streamer tänkte jag främst på Hifiklubbens Argon Audio Solo för att få Spotify Connect nu och kanske något annat i framtiden. Jag har dock tvekat att betala tusenlappar för att slippa täckningsproblem i lägenheten när jag vandrar runt med mobiltelefonen och egentligen skulle kunna ha en avlagd enhet konstant inkopplad.

(Fan, det började med att min CD-spelare började krångla och sedan har jag bytt allt och ska lägga till mer ... )
...perspektiv...

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Daad » 2024-01-16 23:43

guldfisk skrev:En Volumio Primo på BRL-rea (3999 kr) är alltså billigare än miniDSP Flex och kan sättas mellan CD-spelaren och förstärkaren?

Ja, via den digitala ingången. Du kan också rippa dina CD-skivor och ansluta t.ex. en hårddisk till en av de fyra USB-portarna. Och så får du PEQ på köpet eller 2x15bands EQ eller. . .

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-01-17 21:42

Vilken digital ingång? Min CD-spelare har koaxial digitalutgång och Volumio Primo verkar bara ha en koaxialkontakt märkt "digital output".

Går den att använda för evigt, utan att behöva kontakta någon server och kolla licens?
https://help.volumio.com/help/can-i-use ... fline-mode

Går den ens att använda för samtliga lokala funktioner utan att anslutas till Internet?

Jag är inte helt säker på att detta är den "EQ-apparat" jag söker.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-01-17 22:00

HifiBerry DAC+ DSP går bort eftersom den bara har en digitalingång, som dessutom är optisk. Digi+ I/O har två, men verkar petig med vad den matas med.

https://www.hifiberry.com/docs/hardware ... recording/
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Harryup » 2024-01-18 14:36

Det du upplever är ganska normalt när man har lite hockus pockos varianter med inte färdiga produkter som skall göra saker som ingen tar ansvar för. Men det blir ju förstås billigare. Men uppgraderingar av os, drivers, firmware, codecs etc. är trevligt att slippa. Är man enanvändare kan man väl stå ut men är man flera så blir det jobbigt. Tror jag skulle välja en hyggligt ny bärbar pc med en HDMI-växel på ingången och möjligen köra flera pajer som får göra bara en sak var.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-01-18 15:07

Jag har läst in mig på Wiim och en PRO skulle kunna vara billigt sätt att börja. Om jag tolkar informationen rätt kan den arbeta utan direkt styrning från mobilappen tack vare auto-sense för digital signal från CD-spelaren. 4 PEQ är egentligen för lite, men jag hoppas på löftet att de ska utöka till 6 eller 8. Försöker de krama det sista ur hårdvaran? Jag får en omedelbar fördel av Spotify Connect vilket tar bort mina nuvarande problem med kaskadkodning och täckning när jag ansluter direkt från mobilen till förstärkaren via Bluetooth. Jag borde inte behöva Plus-varianten eftersom förstärkaren har DAC. Det skulle vara om jag vill ansluta en mycket högkvalitativ analog källa, men jag vet inte vad den skulle vara. Med lite meck kan jag nog dra en nätverkskabel från routern i hallen bredvid, om det nu är wifi-förmågorna hos Wiim som är upphovet till de negativa Amazon-recensionerna, som Calleberg länkade till i Daad:s streamer-tråd. Frågan är om Wiim slutar fungera om företaget lägger ned och mobilapparna försvinner? Kanske värt att riskera 2000 kronor? Om jag inte gillar den så kan jag ge den till något av barnen :roll:

Tillägg: Skit! Jag tittade ju inte ordentligt på ingångarna och det är bara optisk ingång. Koaxen var en utgång. Är enkla toslink-koax-adaptrar okej?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-18 16:26

Går att använda en miniDSP nanoDIGI för DSP, digitalt in och ut.

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Daad » 2024-01-18 22:09

guldfisk skrev:Vilken digital ingång? Min CD-spelare har koaxial digitalutgång och Volumio Primo verkar bara ha en koaxialkontakt märkt "digital output".

Går den att använda för evigt, utan att behöva kontakta någon server och kolla licens?
https://help.volumio.com/help/can-i-use ... fline-mode

Går den ens att använda för samtliga lokala funktioner utan att anslutas till Internet?

Jag är inte helt säker på att detta är den "EQ-apparat" jag söker.

Volumio Primo har 4 USB-ingångar där 1 kan användas som utgång. Vissa CD-spelare har USB-utgång men långt ifrån alla, pris från några 100-lappar men har även sett för runt €1300. (Alternativt rippa och spara på en t.ex. hårddisk som ansluts till USB.)

Som du noterat finns det funktioner som kräver ett abonnemang. Superstar är ett livstids abonnemang som ingår i köpet för Volumio Primo Hi-Fi edition. För att dessa funktioner ska fungera behövs internetanslutning, funktionerna är https://volumio.com/en/myvolumio-lifetime-deal/

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Daad » 2024-01-18 23:10

guldfisk skrev:Jag har läst in mig på Wiim och en PRO skulle kunna vara billigt sätt att börja. Om jag tolkar informationen rätt kan den arbeta utan direkt styrning från mobilappen tack vare auto-sense för digital signal från CD-spelaren. 4 PEQ är egentligen för lite, men jag hoppas på löftet att de ska utöka till 6 eller 8. Försöker de krama det sista ur hårdvaran? Jag får en omedelbar fördel av Spotify Connect vilket tar bort mina nuvarande problem med kaskadkodning och täckning när jag ansluter direkt från mobilen till förstärkaren via Bluetooth. Jag borde inte behöva Plus-varianten eftersom förstärkaren har DAC. Det skulle vara om jag vill ansluta en mycket högkvalitativ analog källa, men jag vet inte vad den skulle vara. Med lite meck kan jag nog dra en nätverkskabel från routern i hallen bredvid, om det nu är wifi-förmågorna hos Wiim som är upphovet till de negativa Amazon-recensionerna, som Calleberg länkade till i Daad:s streamer-tråd. Frågan är om Wiim slutar fungera om företaget lägger ned och mobilapparna försvinner? Kanske värt att riskera 2000 kronor? Om jag inte gillar den så kan jag ge den till något av barnen :roll:

Tillägg: Skit! Jag tittade ju inte ordentligt på ingångarna och det är bara optisk ingång. Koaxen var en utgång. Är enkla toslink-koax-adaptrar okej?

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/toslink-switch-and-toslink-coaxial-spdif-converter-review-and-measurements.47732/

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav nijo » 2024-01-19 00:49

guldfisk skrev:Jag har läst in mig på Wiim och en PRO skulle kunna vara billigt sätt att börja. Om jag tolkar informationen rätt kan den arbeta utan direkt styrning från mobilappen tack vare auto-sense för digital signal från CD-spelaren. 4 PEQ är egentligen för lite, men jag hoppas på löftet att de ska utöka till 6 eller 8. Försöker de krama det sista ur hårdvaran? Jag får en omedelbar fördel av Spotify Connect vilket tar bort mina nuvarande problem med kaskadkodning och täckning när jag ansluter direkt från mobilen till förstärkaren via Bluetooth. Jag borde inte behöva Plus-varianten eftersom förstärkaren har DAC. Det skulle vara om jag vill ansluta en mycket högkvalitativ analog källa, men jag vet inte vad den skulle vara. Med lite meck kan jag nog dra en nätverkskabel från routern i hallen bredvid, om det nu är wifi-förmågorna hos Wiim som är upphovet till de negativa Amazon-recensionerna, som Calleberg länkade till i Daad:s streamer-tråd. Frågan är om Wiim slutar fungera om företaget lägger ned och mobilapparna försvinner? Kanske värt att riskera 2000 kronor? Om jag inte gillar den så kan jag ge den till något av barnen :roll:

Tillägg: Skit! Jag tittade ju inte ordentligt på ingångarna och det är bara optisk ingång. Koaxen var en utgång. Är enkla toslink-koax-adaptrar okej?


Chromecast och Airplay kommer säkerligen fortsatt att fungera oavsett hur det går för WiiM. Spotify Connect fungerar så länge som Spotify inte ändrar sitt API. Såg att det fanns någon på hifitorget.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav David_A » 2024-01-19 12:31

Wiim har ju en hel del högintressanta saker. Dels Wiim Pro som kan ersätta/komplettera Chromecast audio(synd att dom inte fick in det i Wiim Mini)
Wiim Amp verkar ju hur bra som helst för en sekundär stereo eller multiroom, så en sån beställde jag utan att ens riktigt veta var jag ska ha den :D
Ska bli intressant. Den har ju både delningsfilter och eq/peq

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-02-21 23:07

Nu läste jag att de aktivt arbetar med en åttabandig parametrisk equalizer och det vore nog tillräckligt mycket bättre än fyra band. Det rycker i min köpfena!

https://faq.wiimhome.com/support/soluti ... us-roadmap
...perspektiv...

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav nijo » 2024-02-22 09:55

Ja, om de dessutom ser till att man kan välja höger/vänster så vore det väldigt bra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav I-or » 2024-02-22 16:58

Eftersom DSP-belastningen inte påverkas så handlar detta enbart om vad gränssnittet tillåter. Med lite tjat så borde det inte vara några problem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav 30Hzbone » 2024-02-22 17:31

Bild

En till mig närstående är väldigt nöjd med WONDOM ADAU1701, som inte kostade så värst.
Ett par länkar:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nit.46656/
https://www.youtube.com/watch?v=D-KdT6aHIDc

Det blev väldigt bra filmljud med tillhörande muller från ett par AudioPro golvare utan att behöva en sub.
Kräver nog en del av den som skall göra inställningarna, möjligen kan länkarna vara en bra ingång.
Först som sist, jag kan inte svara på frågor i ämnet, ville bara lämna ett tips.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3557
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-04-27 17:12

Någon form av uppdatering kring PEQ för Wiim: 10 band är på gång, som en möjliggörare för rumskorrigering. Några ber att PEQ ska kunna justeras olika per kanal.
https://forum.wiimhome.com/threads/peq- ... -all.2925/
...perspektiv...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 11 gäster