Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-01 15:15

Hepp!

Finns det en bra kommersiell DSP för hemmabruk, gärna som även fungerar som försteg? Jag har en minidsp 10x10 som jag mest använder för att prototypa saker och utvärdera klangliga förändringar, men den saknar både funktioner och ljudkvalitet för att vara helt ideal som permanent förstegs-/DSP-lösning i anläggningen.

Tips emottages tacksamt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Zappa » 2022-02-01 15:22

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-01 15:23

Nu verkar folk ha olika definition på vad ett försteg är. miniDSP SHD är väl en användbar produkt? Den enkelhet som var fallet med gångna tiders försteg är numera ersatt av rotande i menyer och liknande.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-02-01 15:48

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav dewpo » 2022-02-01 17:02

DSP mjukvara i en server samt en 8 kanals slutpunkt ger oöverträffad flexibilitet!
HQPlayer + exaSound S88 skulle jag satsa på om jag hade råd, vilket jag inte har :oops:

Jag använder dock HQPlayer :!: Men med en billigare DAC/slutpunkt :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-02-01 17:37

dewpo skrev:DSP mjukvara i en server samt en 8 kanals slutpunkt ger oöverträffad flexibilitet!
HQPlayer + exaSound S88 skulle jag satsa på om jag hade råd, vilket jag inte har :oops:

Eller https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm (den är nog sämre på streaming).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Calleberg » 2022-02-01 18:10



What he said... Går att patcha ihop lite allt möjligt, men SHD:n tickar alla mina boxar, för hyffsat rimliga pengar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav JM » 2022-02-01 18:54

Heldigital dsp med 8 digitala utgångar med PEQ och med möjligt till fördröjning upptill 50 ms ligger på min önskelista.
Förslag?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-02-01 19:11

JM skrev:Heldigital dsp med 8 digitala utgångar med PEQ och med möjligt till fördröjning upptill 50 ms ligger på min önskelista.
Förslag?

CamillaDSP på en RPi4 (eller något kraftfullare vid behov) kopplad till en åttakanalig DAC via USB?

https://github.com/HEnquist/camilladsp#delay men det står inget om max delay. Bara att prova på PC:n.

Du kan ha en s k Pi HAT som tar emot S/PDIF på en RPi om källan t ex är en streamer.

Eller https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-88d för något kommersiellt men fördröjning vet jag inte.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-02 11:32

Tack för tipsen!

CamillaDSP var en ytterst intressant möjlighet som ska undersökas närmare!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-02-08 22:30

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-08 23:07

Stort tack för den länken! Jag är van vid linux (i synnerhet debian) så jag är inte rädd för att gräva ner mig. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav thulle » 2022-02-09 08:20

pLudio skrev:https://github.com/HEnquist/camilladsp#delay men det står inget om max delay. Bara att prova på PC:n.



Kollar jag koden lite ytligt så verkar den inte sätta nån gräns, den skapar en FIFO på max usize antal samples, där usize är antalet bitar på arkitekturen. Nästa begränsning är väl operativsystemet som nog bara tillåter 48 bitar att användas för RAM-allokering. Vid ett minneskrävande scenario på 192k samplingar per sekund i två kanaler och 32bitars ljud så räcker det till strax under 70 månaders delay. Ett mer realistiskt scenario där vi kanske inte vill använda mer än 512MB RAM till detta så blir max drygt 5min och 40 sekunder delay.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Kraniet » 2022-02-10 09:46

Du har inte funderat på JBL dbx ?

När jag tänker på "komersiell dsp" så är inte det första som kommer till mig att mecka ihop en linuxdator med några ljudkort och mjukvara för att få till en pre/filter-apparat. :D

Men kunde man få till det som Trinnov lyckats med sina processorer så hade man ju varit nöjd förstås.

Annars verkar Trinnov vara höjden av så bra man kan få det. Men kostar ju pesetas.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav sammel » 2022-02-10 10:49

JM skrev:Heldigital dsp med 8 digitala utgångar med PEQ och med möjligt till fördröjning upptill 50 ms ligger på min önskelista.
Förslag?

JM


Jag har OpenDRC-DA 8 där kan man fördröja ljudet med 1500 ms
om man vill.10 pq både på alla
outputkanaler och på inputkanalerna o dsp filtreringsmöjlighet.
Den verkar vara utgången finns bara med digital ut nu
om jag fattat rätt.
https://www.minidsp.com/images/document ... RC-DA8.pdf

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-10 12:28

Kraniet skrev:Du har inte funderat på JBL dbx ?

När jag tänker på "komersiell dsp" så är inte det första som kommer till mig att mecka ihop en linuxdator med några ljudkort och mjukvara för att få till en pre/filter-apparat. :D

Men kunde man få till det som Trinnov lyckats med sina processorer så hade man ju varit nöjd förstås.

Annars verkar Trinnov vara höjden av så bra man kan få det. Men kostar ju pesetas.. :)


Trinnovs prisbild är... ointressant?

Jo jag frågade efter en kommersiellt klar lösning men inser också att kombinationen av DAC + DSP + Försteg + multikanal = svindyrt. Gissningsvis.

Man kan fundera ett ögonblick på hur man vill bygga upp sitt system. Jag hade gärna haft ett dedikerat försteg, nu kör jag en Denon reciever som försteg även för "finlyssning". Försteget får då gärna vara uppbyggt så att man kan förbikoppla allt DSP/Surround-tjafs helt när man känner för det. Men t ex med miniDSP är maximual utspänning ganska låg. Då kan det vara en fördel att dela digitalt i DSP och endast låta försteget hantera volym och förstärkning.

Anders Erikssons försteg som han snickrade åt LTS var ju på väg att lösa problemet men blev nog lite för komplicerat. Jag gillar personligen om man har lite mindre byggblock.

En annan möjlighet är att helt sonika köra en liten PC (en Raspberry är en "PC", typ, eller en "vanlig" PC med Windows) i signalvägen när man behöver processa signal, och att koppla detta till en högpresterande DAC, och låta försteget vara analogt. Fungerar såklart också.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-10 12:39

Ja. Trinnov bygger ju in en PC i vissa av sina produkter, så vi är tydligen något på spåret här...

trinnov.png
trinnov.png (399.96 KiB) Visad 3223 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Calleberg » 2022-02-10 15:29

jonasp skrev:Ja. Trinnov bygger ju in en PC i vissa av sina produkter...


Tack för den, nu kräktes jag lite här... usch!

Fattas bara att det kommer "uppdateringar" automatiskt via det inbyggda wifit ochså....




:mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav dewpo » 2022-02-10 17:29

jonasp skrev:
Kraniet skrev:Du har inte funderat på JBL dbx ?

När jag tänker på "komersiell dsp" så är inte det första som kommer till mig att mecka ihop en linuxdator med några ljudkort och mjukvara för att få till en pre/filter-apparat. :D

Men kunde man få till det som Trinnov lyckats med sina processorer så hade man ju varit nöjd förstås.

Annars verkar Trinnov vara höjden av så bra man kan få det. Men kostar ju pesetas.. :)


Trinnovs prisbild är... ointressant?

Jo jag frågade efter en kommersiellt klar lösning men inser också att kombinationen av DAC + DSP + Försteg + multikanal = svindyrt. Gissningsvis.

Man kan fundera ett ögonblick på hur man vill bygga upp sitt system. Jag hade gärna haft ett dedikerat försteg, nu kör jag en Denon reciever som försteg även för "finlyssning". Försteget får då gärna vara uppbyggt så att man kan förbikoppla allt DSP/Surround-tjafs helt när man känner för det. Men t ex med miniDSP är maximual utspänning ganska låg. Då kan det vara en fördel att dela digitalt i DSP och endast låta försteget hantera volym och förstärkning.

Anders Erikssons försteg som han snickrade åt LTS var ju på väg att lösa problemet men blev nog lite för komplicerat. Jag gillar personligen om man har lite mindre byggblock.

En annan möjlighet är att helt sonika köra en liten PC (en Raspberry är en "PC", typ, eller en "vanlig" PC med Windows) i signalvägen när man behöver processa signal, och att koppla detta till en högpresterande DAC, och låta försteget vara analogt. Fungerar såklart också.

Vilket faktiskt är enklare sagt än gjort, Parasound p7 är det enda 8 kanaliga analoga Hifi-försteg jag känner till och det är väldigt dyrt :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav petersteindl » 2022-02-10 18:23

I inspelningssammanhang borde det finnas en del 8-kanalselektronik.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-11 09:26

Bra tips! Tack! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Belker » 2022-02-11 10:21

Jag behöver ingen, men nu kanske jag måste bygga om stereon, på det att jag behöver en!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-11 10:31

Belker skrev:Jag behöver ingen, men nu kanske jag måste bygga om stereon, på det att jag behöver en!


:lol: Jag vet precis vad du menar!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kalle_H
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Kalle_H » 2022-02-11 12:27

jonasp skrev:Men t ex med miniDSP är maximual utspänning ganska låg.


Vilka miniDSP menar du har för låg nivå?
Alla modeller utom en ger 2 Vrms ut, det är ganska långt över 0 dBu.
De flesta (alla?) rimligt konstruerade slutsteg har väl en ingångskänslighet under 2 V?
Om man ändå skulle behöva mer Gain så finns samtliga miniDSP modeller i balanserat utförande.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-11 12:40

Kalle_H skrev:
jonasp skrev:Men t ex med miniDSP är maximual utspänning ganska låg.


Vilka miniDSP menar du har för låg nivå?
Alla modeller utom en ger 2 Vrms ut, det är ganska långt över 0 dBu.
De flesta (alla?) rimligt konstruerade slutsteg har väl en ingångskänslighet under 2 V?
Om man ändå skulle behöva mer Gain så finns samtliga miniDSP modeller i balanserat utförande.


Min NAD208 har 29 dB gain, alltså 28 ggr förstärking. Vid 600W maximal utstyrning får man en utspänning på ca 70V RMS, vilket medför en inspänning om 2,5V.

Jag har en miniDSP 10x10HD. Kan hålla med om att frågan om max in/ut-spänning möjligen är något akademisk.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-11 14:11

Kalle_H skrev:
jonasp skrev:Men t ex med miniDSP är maximual utspänning ganska låg.


Vilka miniDSP menar du har för låg nivå?
Alla modeller utom en ger 2 Vrms ut, det är ganska långt över 0 dBu.
De flesta (alla?) rimligt konstruerade slutsteg har väl en ingångskänslighet under 2 V?
Om man ändå skulle behöva mer Gain så finns samtliga miniDSP modeller i balanserat utförande.


Detta behöver kommenteras återkommande då påståendet dyker om relativt regelbundet.

Anledningen till att en förförstärkare (el.dyl. manick före ett slutsteg) behöver ganska mycket mer utspänning än vad slutsteget kräver för att nå maximal utspänning är att de fall då man spelar ljudmaterial som inte är fullt utstyrt(!)* (likväl som analoga signaler kan vara lägre). Det kan t.ex. vara en symfoni med ett svagt parti där du vill speciallyssna på det svaga partiet på en starkare nivå för att t.ex. höra detaljer. Ett annat vanligt förekommande är filmljud där dialog läggs vid -31 dBfs, dessa signaler kan då om det är en "tyst" film (utan explosioner el.dyl.) är att man på liknande sätt vill speciallyssna på detta vid en starkare nivå. Försteg som kan ge 10-15 V ut är därför väldigt bra anser jag.

Ovanstående är viktigt att inse.

Det är inte säkert heller att det blir mer utnivå från slutsteget för att man ansluter balanserat.

* Fullt utstyrda digitala signaler är ett gissel som egentligen inte borde få förekomma.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-11 15:08

Det Johan skriver om förstärkningsfaktormarginal (hmm) är helt korrekt, men om DSP ligger efter försteget behöver den endast klara nivån för full utstyrning av slutsteget.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jbass » 2022-02-11 20:31

Trinnov är end-game, men knappast för den pekuniärt återhållsamme. ;)
———————————————
Trinnov/Classé/Respons

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Calleberg » 2022-02-12 00:24

jbass skrev:Trinnov är end-game, men knappast för den pekuniärt återhållsamme. ;)


Minst sagt. En potentiell Trinnovspekulant bör vara helt obrydd av att bli kungligt rövknullad via prislappen :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster