Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jbass » 2022-02-12 02:10

Calleberg skrev:
jbass skrev:Trinnov är end-game, men knappast för den pekuniärt återhållsamme. ;)


Minst sagt. En potentiell Trinnovspekulant bör vara helt obrydd av att bli kungligt rövknullad via prislappen :mrgreen:


Det är lugnt, tar gärna emot en rejäl en när det handlar om perfektion. Härnäst blir det en Altitude16 till biografsalongen. Vad tror du om det?
———————————————
Trinnov/Classé/Respons

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-02-12 16:31

Varför är ni så sugna på ett flerkanalsförsteg efter DSP+DAC? Det låter onödigt dyrt jämfört med en flerkanals-DAC som även har volymkontroll.

Johan_Lindroos skrev:Försteg som kan ge 10-15 V ut är därför väldigt bra anser jag.

Man kan beställa Okto dac8 PRO med upp till 12 V ut istf 4,1 V.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav jonasp » 2022-02-12 16:34

pLudio skrev:Varför är ni så sugna på ett flerkanalsförsteg efter DSP+DAC? Det låter onödigt dyrt jämfört med en flerkanals-DAC som även har volymkontroll.

Johan_Lindroos skrev:Försteg som kan ge 10-15 V ut är därför väldigt bra anser jag.

Man kan beställa Okto dac8 PRO med upp till 12 V ut istf 4,1 V.


Bara en låda med integrerad volymkontroll och tillräckligt gain är vad jag helst hade önskat!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Belker » 2022-02-12 16:39

pLudio skrev:Varför är ni så sugna på ett flerkanalsförsteg efter DSP+DAC? Det låter onödigt dyrt jämfört med en flerkanals-DAC som även har volymkontroll.

Johan_Lindroos skrev:Försteg som kan ge 10-15 V ut är därför väldigt bra anser jag.

Man kan beställa Okto dac8 PRO med upp till 12 V ut istf 4,1 V.

Japp. Det är vettigare. Om nu Okto levererar.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav dewpo » 2022-02-15 12:46

Belker skrev:
pLudio skrev:Varför är ni så sugna på ett flerkanalsförsteg efter DSP+DAC? Det låter onödigt dyrt jämfört med en flerkanals-DAC som även har volymkontroll.

Johan_Lindroos skrev:Försteg som kan ge 10-15 V ut är därför väldigt bra anser jag.

Man kan beställa Okto dac8 PRO med upp till 12 V ut istf 4,1 V.

Japp. Det är vettigare. Om nu Okto levererar.

Okto dac8 PRO har som jag förstått det varit restnoterad i över ett år nu, så nej de kan inte leverera den till det priset de satt :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-02-15 14:35

dewpo skrev:Okto dac8 PRO har som jag förstått det varit restnoterad i över ett år nu, så nej de kan inte leverera den till det priset de satt :evil:

Och då använder de inte ens AKM.

https://www.mele.cn/PCHD28/124-en.html med CamillaDSP och https://motu.com/en-us/products/gen5/ultralite-mk5/ i väntan på Godot?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav PappaBas » 2022-02-18 10:55

Jag har sneglat en del på FreeDSP Aurora.

https://github.com/freeDSP/freeDSP-aurora

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Kraniet » 2022-02-18 11:02

Men en pc med ett lämpligt ljudkort är inte nåt alternativ?

Tex
https://www.lynxstudio.com/products/aes16e/

Sen finns väl lämplig mjukvara till det.

edit: jag har själv funderat på det där för typ 15 år sen. Men jag har inte orkat sätta in mig i det tillräckligt för att få nåt som fungerar. Känns som väldigt mycket jobb och besvär helt enkelt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav thulle » 2022-02-18 11:44



Digitala utgångar? Då ska du ju fortfarande ha en DAC för att koppla mot slutsteg. Okto dac8pro har AES/EBU ingångar, men då blir det väl smidigare att köra USB direkt mot Okton, eller nåt ljudinterface från ex. MOTU eller Focusrite?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Kraniet » 2022-02-18 12:18

thulle skrev:


Digitala utgångar? Då ska du ju fortfarande ha en DAC för att koppla mot slutsteg. Okto dac8pro har AES/EBU ingångar, men då blir det väl smidigare att köra USB direkt mot Okton, eller nåt ljudinterface från ex. MOTU eller Focusrite?


Ja det är inte enkelt att hitta rätt komponenter, att sätta ihop det, mjukvara och sen få nåt som är driftsäkert och användarvänligt.
Men det är ju tur det finns de som gillar att pilla med sånt :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Elfsberg » 2022-03-05 13:33

Undertecknad undersöker också möjligheterna. Det här borde gå att genomföra utan att spendera +10 000 kronor men ändå få prestanda närmre state of the art. Hoppas det inte blir för off topic eller trådkapning nu.

Equalizer APO för PC:

Allt ljud ska komma från TV:n och det ska vara 100% automatiskt så att hela familjen kan använda systemet utan minsta krångel - inget annat än ljudstyrka ska behöva justeras och det ska göras med fjärrkontroll. Då jag bara är intresserad av 2-kanalsåtergivning antar jag att SPDIF/toslink ut är enklast. Praktiskt taget all media konsumeras genom streaming (Chromecast) i vårt hem och så kommer det väl säkerligen se ut fortsatt.
Eventuellt vill jag kunna addera fler kanaler t ex för hörlurslyssning och då vill jag även kunna byta "preset" (PEQ) för just den kanalen.

Equalizer APO för Windows 10 gör det mesta som jag vill förutom möjlighet att routa olika kanaler till olika ljudkort om man inte vill använda HDMI, och det vill jag inte i dagsläget. Windows 10 verkar inte fungera superbra på en Raspberry Pi 4 men kanske är det tillräckligt. Att placera en lite kraftigare laptop, även om den är äldre och av enklare modell, i stereomöbeln är inte heller en väldigt lockande idé med tanke på den allmänna instabilitet jag förknippar med Windows 10 och givetvis värmeutveckling och elkostnader. Något slags interface behövs även för att ta in signalen till datorn men det kan inte kosta många hundralappar. Equalizer APO är väldigt lätt att använda med sitt grafiska interface men det finns ju en del oklarheter. Häromdagen hittade jag på något program som kallas "Voicemeeter" som möjligen kan routa kanaler till olika virtuella utgångar. Hur det fungerar i realiteten har jag inte undersökt närmre än att jag installerat programmet, öppnat det och stängt det 20 sekunder senare. Men då ska det ju helst rulla på en Raspberry Pi 4 också. Jag har faktiskt både en laptop och en ODAC liggandes så det här är nog det billigaste alternativet.

CamillaDSP i Raspberry Pi 4:

RPI4 och ett add on board för SPDIF/toslink blir väl en max 2000 kr. USB-DAC:ar på det (som jag ju redan äger). En massa programmering och huvudvärk - det är numera flera år sedan jag använde Linux på daglig basis och när jag nyligen satte upp en DNS-server på en RPI3 hemma så hade jag visst glömt det mesta. HDMI in hade varit intressant för framtida möjligheter.

miniDSP:

miniDSP Flex ger SPDIF/toslink-möjlighet samt RCA för 2-kanaler in och 4-kanaler ut. Ingen möjlighet för expansion till fler kanaler. Möjlighet till balanserade utgångar, men det behöver jag inte idag. Egentligen finns inga större nackdelar med denna annat än priset då den är markant mycket dyrare än de andra alternativen.

HiFiberry:

..säljer en mängd olika alternativ, bland annat någon slags DSP via ett add on board. Digitala in- och utgångar. HDMI in hade varit intressant för framtida möjligheter.

Allt som allt så finns det helt klart många möjligheter. :)

Det här med bitar och processing osv, vad ska man tänka på? Kalla mig bitblind, sånt där förstår jag mig inte på alls. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Elfsberg » 2022-04-09 16:16

Det blev CamillaDSP genom en Raspberry Pi 4 för min del. Den verkar vara mest mångsidig, ha bäst framtidssäkerhet och för närvarande är den nog billigast också. Just nu lirar den 2-kanal till min Topping E30 och SPDIF tas in genom Hifiberry Digi I/O. Eventuellt kommer den få tjänstgöra lite direkt genom HDMI till en hemmabioreceiver också.

Jäkligt smutt lösning när den väl hoppade igång. Rekommenderas!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav martinsson » 2022-04-23 08:09

Jag har kört med DBX Driverack 260 länge, och har funderat på att uppgradera till något FIR kapabelt men det blir rätt dyrt rätt fort om man inte vill ha ultrabudget kina prylar. Överlag skulle jag dock säga såhär, de ljudmässiga fördelarna som kommer av att kunnna delaya, eqa, och dela relativt fritt överskuggar eventuella mindre förluster i ljudkvalitet på signalsidan.

Hade jag hängt med från början i denna tråd hade jag nog rekomenderat att kolla efter någon begagnad proffs processor.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav rajapruk » 2022-04-23 19:04

Elfsberg skrev:Det blev CamillaDSP genom en Raspberry Pi 4 för min del. Den verkar vara mest mångsidig, ha bäst framtidssäkerhet och för närvarande är den nog billigast också. Just nu lirar den 2-kanal till min Topping E30 och SPDIF tas in genom Hifiberry Digi I/O. Eventuellt kommer den få tjänstgöra lite direkt genom HDMI till en hemmabioreceiver också.

Jäkligt smutt lösning när den väl hoppade igång. Rekommenderas!


Låter som en grymt bra lösning. Känns som rätt svårslagen pris/prestanda :)

Hur många sådana hifiberry digi i/o kan man koppla på en raspberry pi?

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Elfsberg » 2022-04-25 20:57

rajapruk skrev:Låter som en grymt bra lösning. Känns som rätt svårslagen pris/prestanda :)

Hur många sådana hifiberry digi i/o kan man koppla på en raspberry pi?


Jag är jäkligt imponerad. All slags funktionalitet man kan önska, typ, och om man vill så kopplar man på nån flerkanals-DAC bara.

Om du mailar Hifiberry får du nog snabbt ett exakt svar. Jag hade nån fråga och fick svar omgående..

Den ser inte ut vara möjlig att "stackas", tyvärr, då det inte är GPIO-pins på översidan av kortet. Fast jag är knappast insatt i det där heller, kanske kan man löda på fler.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav pLudio » 2022-05-07 10:39

Det finns fler som använder hallonpajer; https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1177888

Men det finns nog en DSP där också så RPi:n sköter nog gränssnittet snarare än ljudet.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Kraniet » 2022-06-15 11:54

Det här kan ju va lite lovande för dsps. Använda GPU för att processa ljud.
Kan man tänka sig avancerad dsp utan fördröjning?

https://www.youtube.com/watch?v=IFdgymosszA&t=413s
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav guldfisk » 2024-01-15 23:46

Heldigital, enkel EQ med flera ingångar?

Sååå, om jag vill ha två digitala ingångar för CD-spelare samt en framtida streamer/brygga (troligen apparat, inte dator) som sedan kan kopplas till min integrerade förstärkare som har både analoga och digitala ingångar, fast inte main-in? Till ett lågt pris och utan att ha behöva systemunderhålla efter konfiguration (och lång livslängd).

miniDSP Flex är overkill och dyr. miniDSP 2x4 HD har bara en digital ingång.

För en HifiBerry, borde jag då ha Digi+ I/O eller DAC+ DSP ?
https://www.hifiberry.com/docs/hardware ... recording/

Något annat alternativ som har dykt upp de senaste 18 månaderna`?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-16 10:51

pLudio skrev:Det finns fler som använder hallonpajer; https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1177888

Men det finns nog en DSP där också så RPi:n sköter nog gränssnittet snarare än ljudet.



Är den verkligen så dålig den där Legacy Audio Wavelet? Är det inte en sådan Harryup har/har haft?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav I-or » 2024-01-16 12:08

Kraniet skrev:Det här kan ju va lite lovande för dsps. Använda GPU för att processa ljud.
Kan man tänka sig avancerad dsp utan fördröjning?

https://www.youtube.com/watch?v=IFdgymosszA&t=413s


I princip vilken processor som helst har kapacitet som räcker väl för alla normala DSP-uppgifter för ljud. T.ex. IIR-filter kräver knappt någon processorkapacitet alls. Saken är dock den att man med långa filter av FIR-typ alltid får en påtaglig fördröjning eftersom man inte kan processa samplen innan de har dykt upp.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Harryup » 2024-01-16 12:31

Det dåliga här är väl det usla testutförandet.
Man testar en 6 år gammal apparat som haft flera ägare och som bevisligen är såld som en installationsprodukt där det ingår anpassning hos första kunden. Man vet när man köper apparaten att man inte fick någon möjlighet till egen justering (utan Böhmers programvara som återförsäljaren har) förutom de tonkontroller man kan nå via webinterfacet. Eftersom man aldrig har inriktat sig på det kundsegmentet som skall trassla till allt själva. Samma system används av flera installationsprodukter t.ex. JBL Synthesis serie där man inte heller får någon programvara för egna justeringar.
Att publicera en test av en apparat utan att man bevisligen ens läst en manual och dessutom konfigurerad för någons miljö, som om den var ny och factory resettad är extremt idiotiskt. Amir försöker ju använda en port på baksidan som ethernetport och klagar på att det inte går och det beror ju på att det inte är någon ethernetport utan en RJ-45 konfigurationsport. Hur apparaten verkligen mår har ju aldrig varit av intresse. En seriös test avbryts ju och man kontaktar leverantören för en diskussion om man gör rätt eller om apparaten är defekt. Gjorde ju t.o.m. HiFi&Musik för 40 år sedan.
Att testa dsper är ju lite besvärligt eftersom deras skillnader i en factory resettad F/E-test enkelt raderas ut genom att man inte gör optimala injusteringar eller att man testar i en för dålig miljö. Vet att denna maskin står i ett antal mätlabb hos konkurrenter i branschen så så usel är den inte. Men Mk 1 hade en väldigt ingenjörig gui som jag har uppfattat som helt utbytt till Mk 2.
Vore jag tillverkare skulle jag aldrig skicka något till Amir för test.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-16 12:36

jonasp skrev:Men t ex med miniDSP är maximual utspänning ganska låg.

Johan_Lindroos skrev:Detta behöver kommenteras återkommande då påståendet dyker om relativt regelbundet.

Anledningen till att en förförstärkare (el.dyl. manick före ett slutsteg) behöver ganska mycket mer utspänning än vad slutsteget kräver för att nå maximal utspänning är att de fall då man spelar ljudmaterial som inte är fullt utstyrt(!)* (likväl som analoga signaler kan vara lägre). Det kan t.ex. vara en symfoni med ett svagt parti där du vill speciallyssna på det svaga partiet på en starkare nivå för att t.ex. höra detaljer. Ett annat vanligt förekommande är filmljud där dialog läggs vid -31 dBfs, dessa signaler kan då om det är en "tyst" film (utan explosioner el.dyl.) är att man på liknande sätt vill speciallyssna på detta vid en starkare nivå. Försteg som kan ge 10-15 V ut är därför väldigt bra anser jag.

Ovanstående är viktigt att inse.

Det är inte säkert heller att det blir mer utnivå från slutsteget för att man ansluter balanserat.

* Fullt utstyrda digitala signaler är ett gissel som egentligen inte borde få förekomma.


Johans kommentar är relevant, "systemet" är byggt för att ha ett förstärkningssteg mellan källa och slutsteg.
Med det sagt så har jag haft en miniDSP SHD och har nu miniDSP Flex, och båda har unity gain, d.v.s. max förstärkning är 1 = ingen alls. Volymkontrollen dämpar alltså bara.
Detta kan vara ett problem eller inte, beroende på vilken signalkälla man använder, slutstegets gain och hur trögdrivna högtalare man har.
I mitt fall har det oftast inte varit ett problem, de gånger jag haft full volym så har det spelats "för högt" ändå.
Det går att komma runt begränsningen lite grann då man kan höja gain i gränssnittet, upp till +12 db. Dock så inkräktar man då på dsp:ns headroom så man bör inte gör så samtidigt som man också har höga eq förstärkningar.
Jag spelade under en tid med +6db bara för att testa, och hade samtidigt en eq i basen på + 9dB och jag upplevde aldrig några problem med det.

Framförallt miniDSP Flex är så prisbillig, har i princip allt som man kan önska sig, är liten och nätt och har fått jättebra betyg i tester (t.ex. ASR), så jag ser inte varför man ska krångla till det med datorer, pajer eller svindyr proffsutrustning, som troligen är betydligt mindre användarvänliga dessutom.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Morello » 2024-01-16 12:43

Typiska slutsteg har en förstärkning om 25-30 dB. Det betyder att ett riktigt kraftigt slutsteg som svingar upp mot 90 V kan komma att tarva en signal om 3,6 V (topp-nivå).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-16 12:54

Morello skrev:Typiska slutsteg har en förstärkning om 25-30 dB. Det betyder att ett riktigt kraftigt slutsteg som svingar upp mot 90 V kan komma att tarva en signal om 3,6 V (topp-nivå).

Mitt har har 26.3 dB vilket är lite onödigt lågt :wink: .....
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

nijo
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav nijo » 2024-01-16 14:39

guldfisk skrev:Heldigital, enkel EQ med flera ingångar?

Sååå, om jag vill ha två digitala ingångar för CD-spelare samt en framtida streamer/brygga (troligen apparat, inte dator) som sedan kan kopplas till min integrerade förstärkare som har både analoga och digitala ingångar, fast inte main-in? Till ett lågt pris och utan att ha behöva systemunderhålla efter konfiguration (och lång livslängd).

miniDSP Flex är overkill och dyr. miniDSP 2x4 HD har bara en digital ingång.

För en HifiBerry, borde jag då ha Digi+ I/O eller DAC+ DSP ?
https://www.hifiberry.com/docs/hardware ... recording/

Något annat alternativ som har dykt upp de senaste 18 månaderna`?


Om du kan nöja dig med inbyggd streamer (som klarar det mesta), bara en extra digital ingång och 4 peq så finns Wiim PRO för ungefär 2000 SEK.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav I-or » 2024-01-16 14:43

Det är synd att den burken har så svag filterkapacitet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Morello » 2024-01-16 14:44

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:Typiska slutsteg har en förstärkning om 25-30 dB. Det betyder att ett riktigt kraftigt slutsteg som svingar upp mot 90 V kan komma att tarva en signal om 3,6 V (topp-nivå).

Mitt har har 26.3 dB vilket är lite onödigt lågt :wink: .....


Tycker det låter som en mycket väl avvägd amplifikation. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Prozac » 2024-01-16 14:49

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:Typiska slutsteg har en förstärkning om 25-30 dB. Det betyder att ett riktigt kraftigt slutsteg som svingar upp mot 90 V kan komma att tarva en signal om 3,6 V (topp-nivå).

Mitt har har 26.3 dB vilket är lite onödigt lågt :wink: .....


Och mitt har bara 26 dB......skandal!
Ha en fortsatt trevlig dag.

nijo
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav nijo » 2024-01-16 14:57

I-or skrev:Det är synd att den burken har så svag filterkapacitet.


Ja, det är trist. De hade annonserat att de skulle komma med PEQ så jag väntade med att köpa tills funktionaliteten fanns på plats. Och då var den inte tillräcklig. Att det inte heller går att göra olika PEQ på v/h är ytterligare ett problem. I övrigt har den den nog det jag vill ha (jag skulle iofs helst vilja ha möjlighet till stereo sub också). Så jag fortsätter Rasberry pi.

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Bra kommersiell DSP för hemmabruk

Inläggav Daad » 2024-01-16 21:45

guldfisk skrev:Sååå, om jag vill ha två digitala ingångar för CD-spelare samt en framtida streamer/brygga (troligen apparat, inte dator) som sedan kan kopplas till min integrerade förstärkare som har både analoga och digitala ingångar, fast inte main-in? Till ett lågt pris och utan att ha behöva systemunderhålla efter konfiguration (och lång livslängd).

miniDSP Flex är overkill och dyr. miniDSP 2x4 HD har bara en digital ingång.

För en HifiBerry, borde jag då ha Digi+ I/O eller DAC+ DSP ?
https://www.hifiberry.com/docs/hardware ... recording/

Något annat alternativ som har dykt upp de senaste 18 månaderna`?

Låter ungefär som de önskemål jag hade fast jag började tankeprocessen från andra hållet - med en streamer. Kanske hittar något i denna tråd? :https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=74387

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster