Vad innebär 4-8 Ohm?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Vad innebär 4-8 Ohm?

Inläggav olaume » 2022-02-06 00:52

Min förstärkare vill inte ha högtalare under 6 Ohm. Så jag blir väldigt konfunderad när jag hittar ett par som anges som 4 - 8 Ohm. Vad innebär det? Är de 4 eller 8 Ohm eller vad? Jag kan inte se att det finns någon impedansomkopplare på dem. Det gäller satellithögtalare https://www.canton.de/de/produkte/pro-h ... .3?number=

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad innebär 4-8 Ohm?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-06 10:05

Impedans innebär att värdet i Ohm varierar i förhållande till frekvensen, se exempel i bilden nedan.

Bild

Nu finns det en gammal definition enligt tyska DIN-normen som säger att en högtalare märkt med t.ex 4 Ohm inte får ha en minimiimpedans under 3.2 Ohm, alltså max 20% under den nominella impedansen. Numera är det knappt någon som följer denna norm. Om man uppger 4-8 Ohm, antar jag att impedansen varierar inom det intervallet men säker kan man inte vara. Har du en förstärkare som vill ha minimum 6 Ohm (tyder på en receiver av asiatiskt ursprung) kan det i regel fungera även om det kan vara begränsad effekt i lägre impedanser. Hur ser effektangivelsen ut för 4 Ohm?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-06 11:26

Det kommer att fungera alldeles bra för dig att koppla in dina högtalare till din förstärkare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-06 12:44

Johan_Lindroos skrev:Det kommer att fungera alldeles bra för dig att koppla in dina högtalare till din förstärkare.

Det tror jag också. Dessutom så är (4+8)/2 = 6...... :D :D :D :D
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Återgå till Generellt om hifi