Alla de högtalarlösningar jag personligen dimensionerat har haft basreflex för lågfrekvensområdet. För de lite större basmodulerna jag har gjort har målsättningen varit att porten bidrar ner till åtminstone 16 Hz (vilket kan innebära att avstämningen i praktiken är en liten bit ovanför). Tittar jag på några praktiska fall så ser man att maximala ljudtrycksnivån ökar med ca 6 dB - 10 dB när jag jämför med motsvarande sluten låda. Å andra sidan får man i många fall plats med två mindre slutna lådor på samma utrymme som den enda basreflexlådan. Om vi nu för diskussionens skull antar att infrabassystemet har halva bruttolådvolymen (stämmer såklart inte i samtliga fall) och att vi har 6-10 dB skillnad i maximal ljudtrycksförmåga runt basreflexens avtämning.
Detta illustreras i följande exempel. Vi har en populär 12" från Scan-Speak. Basreflexen har 120 liter låda, 40% fyllnadsgrad, 20 Hz avstämning. Den slutna lådan har 55 liter volym, 80% fyllnadsgrad vilket ger f0 = 33 Hz och Qtot = 0,58. Exemplen är just exempel och inte förslag på slutgiltiga dimensioneringar. Observera att jag inte har med några rumsbidrag i kurvorna.
Jämför vi maximal ljudtrycksförmåga ser vi att basreflexen är mer kapabel i området från 14,5 -50 Hz. Den maximala skillnaden uppgår till 9 dB (96 vs 105 dB). Men nu var ju infrabasen hälften så stor... så vi gör infrabasmodulen till 110 liter med dubbla element. Då får vi följande:
Nu ser vi att infrabassystemet är bredbandigt mes ljudtryckskapabelt, förutom mellan 16,5 - 28 Hz. Ovanför detta stiger fördelen för infrabassystemet till 6 dB. Som mest är basreflexsystemet 3 dB mer kapabelt än infrabasmodulen vid 24 Hz. Detta är ytterst smalbanding - över 28 Hz är infrabassystemet mer kapabelt. Då kan vi med ovanstående antaganden kan sammanfatta skillnaden mellan infrabassystem och mer konventionell basreflexlösning på följande vis:
- Infrabassystemet har 6 dB högre ljudtrycksförmåga en bit över avstämningen.
- Basreflexsystemet är 3 dB starkare i avstämningens övre området.
- Infrabassystemet har dubbelt så hög elementkostnad.
- Infrabassystemet kan spela 15 dB starkare vid 10 Hz.
- Basreflexsystemet har god ljudtrycksförmåga ner till 17 Hz, därunder faller den dramatiskt
- Infrabassystemet har kortare grupplöptid
Skulle man som vissa föreslår byta varje basreflexmodul mot tre slutna moduler är infrabasen lika bra eller bättre oavsett frekvens.
Men nu till frågan, eller frågorna.
- Är det värt besväret att få mer drag under säg ~17 Hz? Finns det verkligen något spännande där som man vill höra och/eller känna?
- Har man någon nytta av den ökade ljudtrycksförmågan över säg 28 Hz?
- Är den potentiellt lägre termiska kompressionen att eftersträva? (Äts till viss del upp av behovet av ekvalisering vid låga frekvenser)
- Vad vill man helst ha? Busreflex eller slutna lådor?
Alla tankar och svar är välkomna, subjektivt, objektiv. Dela med er av era tankar och erfarenhet så blir jag glad. Reserverar mig för någon tankegroda ovan, sitter med Covid och är lite disig i skallen.