Sweetspotmässan 23-24/4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ska du till Sweetspotmässan i Jönköping?

Omröstningen slutade 2022-04-22 13:46

Ja
14
38%
Kanske
5
14%
Nej
14
38%
Jag vill men kan inte
4
11%
 
Antal röster : 37

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Knuttebaloa » 2022-04-30 07:48

solhaga skrev:
Knuttebaloa skrev:
solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.


Skulle man kunna få en skärmbild av listan. Man måste tydligen ha/skapa konto för att kunna se den(?)

Alltid roligt med ny, välljudande musik.

Tack!

Den går väl att se den utan konto?
Däremot så kan man bara lyssna 30 sekunder på varje stycke utan att ha ett konto.

(Jag har försökt att ladda upp csv-filen utan att ha lyckats.)


Jag fick för mig att jag var tvungen att dels ladda hem appen, dels skapa konto, men kan ha missat något.

Tack, goat76, för bilden!


.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav solhaga » 2022-04-30 09:37

Knuttebaloa skrev:
solhaga skrev:
Knuttebaloa skrev:
Skulle man kunna få en skärmbild av listan. Man måste tydligen ha/skapa konto för att kunna se den(?)

Alltid roligt med ny, välljudande musik.

Tack!

Den går väl att se den utan konto?
Däremot så kan man bara lyssna 30 sekunder på varje stycke utan att ha ett konto.

(Jag har försökt att ladda upp csv-filen utan att ha lyckats.)


Jag fick för mig att jag var tvungen att dels ladda hem appen, dels skapa konto, men kan ha missat något.

Tack, goat76, för bilden!


.

Ett dubbelklick på länken hade snabbt förvissat dig. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-30 10:06

Om man vill ha listan på Tidal, https://tidal.com/browse/playlist/9597b ... 911937edbd
Bör kanske noteras att flera av låtarna kan finnas i olika versioner/framföranden/längder.

Tycker det spelades alldeles för långa stycken, måste inte höra hela låtar, speciellt inte långa singer songwriter-låtar som egentligen inte säger så mycket om hur anläggningen presterar. Storskalig klassisk musik var rätt frånvarande. Jazz med lite mera drag finns inte med i spellistan, kanske inte heller spelades så ofta?

Jag har på flertalet tidigare mässor spelat medhavd musik av varierande slag. Så inte denna gång och tur var väl det för trängseln var stor under lördagen och då ges inte så mycket utrymme till önskemål.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav goat76 » 2022-04-30 10:19

RogerGustavsson skrev:Om man vill ha listan på Tidal, https://tidal.com/browse/playlist/9597b ... 911937edbd
Bör kanske noteras att flera av låtarna kan finnas i olika versioner/framföranden/längder.

Tycker det spelades alldeles för långa stycken, måste inte höra hela låtar, speciellt inte långa singer songwriter-låtar som egentligen inte säger så mycket om hur anläggningen presterar. Storskalig klassisk musik var rätt frånvarande. Jazz med lite mera drag finns inte med i spellistan, kanske inte heller spelades så ofta?

Jag har på flertalet tidigare mässor spelat medhavd musik av varierande slag. Så inte denna gång och tur var väl det för trängseln var stor under lördagen och då ges inte så mycket utrymme till önskemål.


Angående det blåmarkerade så borde det inte spela någon större roll, Shazam "hör" nog knappast (genom alla störljud på en mässa) någon skillnad på vilken version som spelas, det vill säga så länge det inte handlar om markant olika versioner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-04-30 10:33

Tittar på de många bilderna. Kul. Funderar på varför man valt blanka skruvar till OA51-P? Jag skulle byta dem till svarta om de skulle bo hos mig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav distad » 2022-04-30 23:02

De här högtalarna ifrån Usher hur tyckte ni att de lät.? Nu vet jag inte vad de kostade, men jag har aldrig hört några högtalare ifrån märket som inte låtit bra. Utan förr så lät det alltid bra.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-30 23:35

Man lyssnar på en hel kedja av apparater inklusive rummet de står i och den musik som spelas. Jag tyckte det var ointressant och uppehöll mig inte länge i det rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav avr7000 » 2022-05-01 00:43

hifikg skrev:Tittar på de många bilderna. Kul. Funderar på varför man valt blanka skruvar till OA51-P? Jag skulle byta dem till svarta om de skulle bo hos mig.


Redan i Svalanders gröna bok från 1991 står det att man skall ha omagnetiska skruvar i sina OA51 :) :) :)

Vi har därför rostfria M4 och M5 skruv i högtalaren (dessa kan naturligtvis lackas svarta om man vill det men går inte att köpa svarta...)

Svalander var inne hos oss och lyssnade 2 gånger på mässan :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav distad » 2022-05-01 10:05

RogerGustavsson skrev:Man lyssnar på en hel kedja av apparater inklusive rummet de står i och den musik som spelas. Jag tyckte det var ointressant och uppehöll mig inte länge i det rummet.

Ja visst är det så om man ska vara petig, men är det egentligen någon mening alls att gå på mässor då om man tänker så ? Försöker man inte urskilja framförallt högtalare så ser jag absolut ingen mening att gå på mässor i huvudtaget. Inte ens besöka Hifi butiker är det ju någon mening med utan du måste låna hem alla högtalare för att testa i ditt eget rum....
Och sedan har vi helt olika syn på det här med ointressant. Högtalare som pockar på uppmärksamheten brukar ha något register som sticket ut (oftast diskanten) och det ger mig lyssningströtthet. Högtalare som låter homogent brukar vinna i längden. Den bästa högtalare som jag ägt,Dynaudio Contour S3.4 var homogena.(spelade på dem i ett rum på 11kvm.) Modellen över 5.4 skulle funka i ett normalt stort vardagsrum, men det stannar vid en dröm då de är för dyra för min del även som begagnade nu.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 10:25

Högtalare + rum kan man urskilja men då får det allt vara ett musikval som påvisar en del egenskaper, inte bara något som folk tycker är trevlig musik med mera medioker inspelningskvalitet. I en del rum på mässan spelades musik som var lite mera utmanande för högtalarna men det mesta var inte det utan mera tamt och med låg dynamik.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav distad » 2022-05-01 10:38

RogerGustavsson skrev:Högtalare + rum kan man urskilja men då får det allt vara ett musikval som påvisar en del egenskaper, inte bara något som folk tycker är trevlig musik med mera medioker inspelningskvalitet. I en del rum på mässan spelades musik som var lite mera utmanande för högtalarna men det mesta var inte det utan mera tamt och med låg dynamik.

Tamt och med låg dynamik, och då kan man inte alls dra några slutsatser. Tror nog att Sladd hade den här tråden i sitt sikte, och han får börja med att läxa upp utställarna och säga att folk vill inte höra pling plong och mässjazz utan mer dynamisk musik också. Jag har varit på mässor där utställare enbart har spelat odynamisk musik och det är på ren svenska vad fan gör de där, man kan ju inte bedöma något. Uppenbart är de så rädda att högtalarna inte ska låta så perfekt som de kan i miljön och då tar man inga risker. Jag har blivit rekommenderad högtalare som jag sedan hört på mässa och sett ut så här 8O Skulle aldrig köpa enbart på mäss lyssning.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 10:59

Den där Sweetspot-listan som vi har visat. Tycker den listan innehåller rätt få låtar som inte är snäll mässmusik (det är ju inte bara en del jazz som är "mässigt"). Nu kan det vara så att folk lyssnar på det hemma och vill veta hur det låter över dyra anläggningar på en mässa.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav solhaga » 2022-05-01 11:19

RogerGustavsson skrev:Den där Sweetspot-listan som vi har visat. Tycker den listan innehåller rätt få låtar som inte är snäll mässmusik (det är ju inte bara en del jazz som är "mässigt"). Nu kan det vara så att folk lyssnar på det hemma och vill veta hur det låter över dyra anläggningar på en mässa.

Jag har lyssnat igenom hela listan medans jag klöv ved häromdagen.
Musiken var med några få undantag (Yello!) då en enda stor gäspning.

Men den lät bra när jag Shazamade!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 12:00

Yello och den där för mig helt okände Michel Joansz är i min smak. Lite överraskad av Bob Dylan, den har något också, ingen favorit annars. Det är för många "pratsångare" i den listan.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav jonasp » 2022-05-01 15:52

Ser ut att ha varit en mycket trevlig mässa! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav HolographicAudio™ » 2022-05-19 09:56

avr7000 skrev:
Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.


Lasse hade ett par färska pi120 till denna mässa och inte "Darth Vader".

[ Bild ]

Stämmer bra det, 200 liter och 50 kg mindre att kånka runt på. 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Kraniet » 2022-05-19 12:47

HolographicAudio™ skrev:
avr7000 skrev:
Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.


Lasse hade ett par färska pi120 till denna mässa och inte "Darth Vader".

[ Bild ]

Stämmer bra det, 200 liter och 50 kg mindre att kånka runt på. 8)


Vilken lyx :D
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster