Sweetspotmässan 23-24/4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ska du till Sweetspotmässan i Jönköping?

Omröstningen slutade 2022-04-22 13:46

Ja
14
38%
Kanske
5
14%
Nej
14
38%
Jag vill men kan inte
4
11%
 
Antal röster : 37

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-22 13:46

9AB9CBF1-196D-4AAC-8101-FEB75EFC8713.jpeg
9AB9CBF1-196D-4AAC-8101-FEB75EFC8713.jpeg (505.05 KiB) Visad 3785 gånger
https://sweetspotevents.se/

Den absolut roligaste mässan jag varit på.
Varierad och spännande, både ny high end och vintage, nya tillverkare och 80-åriga DJ:s

Ska du dit?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-22 13:58

Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-22 14:05

Jag bor ju nära och ska förstås dit. För långväga kan samåkande vara ett alternativ. Den som vill får gärna komma förbi hos mig.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-22 14:06

hifikg skrev:Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.


Om du tar dig till Sthlm så samåker vi.
Ca 750:- tor med min bil.

Sen kan man bo en natt på Airbnb för ca 1000:- 2 pers

Entré 100:-
Eller entré + galamiddag med utställare 859:- totalt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-22 14:08

RogerGustavsson skrev:Jag bor ju nära och ska förstås dit. För långväga kan samåkande vara ett alternativ. Den som vill får gärna komma förbi hos mig.


Det vore trevligt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-22 14:13

juanth skrev:
hifikg skrev:Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.


Om du tar dig till Sthlm så samåker vi.
Ca 750:- tor med min bil.

Sen kan man bo en natt på Airbnb för ca 1000:- 2 pers

Entré 100:-
Eller entré + galamiddag med utställare 859:- totalt.


Jäkla omväg att åka över Stockholm, he he. Får se om jag kan få loss husvagnen den helgen o göra en liten "tour". Siktar in mig på HEM i första hand.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav AndersP » 2022-03-22 14:40

Jag skulle också vilja gå men kan inte av samma skäl som hifikg.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav MichaelG » 2022-03-22 14:45

Jag ska försöka ta mig dit.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-22 17:04

Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Antingen lördag eller söndag

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav sprudel » 2022-03-22 22:47

sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Antingen lördag eller söndag


Jag är på! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 07:06

Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Och det oavsett vad de handlar om.
Det hade ju varit roligt att tycka att mässor var roliga. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-23 07:57

Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Och det oavsett vad de handlar om.
Det hade ju varit roligt att tycka att mässor var roliga. :)


Då ska du besöka Sweetspot. Det är något annat än en vanlig mässa.
Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 08:15

juanth skrev:
Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Och det oavsett vad de handlar om.
Det hade ju varit roligt att tycka att mässor var roliga. :)


Då ska du besöka Sweetspot. Det är något annat än en vanlig mässa.
Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.


Det låter ju bra. :) Fast jag tycker att det är så mördande båring att gå runt och titta på apparater och lyssna på båring musik.
Vad innebär "Som besökare tillskrivs du mer betydelse."? Innebär det till och med att kunna tråka ut både övriga besökare och alla utställare med mina önskemål om symfonisk musik?
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-23 08:27

På alla mässor brukar det vara okej att pilla in en egen sticka eller CD (googla, ungdomar) men på senare tid verkar det ha blivit lite svårare, det finns inga uttag för sådana pryttlar, mycket streamas (ibland t o m via streamingtjänster, men oftast med egna arkiv) från datorer som varken har kortplatser eller cd-läsare. Utöver det är utställarna livrädda för att få in virus i sina datorer, vem vet vad som finns på en random besökares usb-sticka liksom?

I år, när HD-streaming slagit igenom på bred front, kanske ännu fler utställare nöjer sig med sådana uppkopplingar. Det betyder å andra sidan att åskådare borde kunna önska nästan vilken musik som helst.

Vinyl är vanligt på mässor också. Det läckra utseendet är nog (enda?) orsaken till detta.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-23 08:30

Strmbrg skrev:
juanth skrev:
Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Och det oavsett vad de handlar om.
Det hade ju varit roligt att tycka att mässor var roliga. :)


Då ska du besöka Sweetspot. Det är något annat än en vanlig mässa.
Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.


Det låter ju bra. :) Fast jag tycker att det är så mördande båring att gå runt och titta på apparater och lyssna på båring musik.
Vad innebär "Som besökare tillskrivs du mer betydelse."? Innebär det till och med att kunna tråka ut både övriga besökare och alla utställare med mina önskemål om symfonisk musik?
:D


Jag tycker absolut du ska propsa på mer symfonisk musik. Jag tror dessutom inte att du är ensam om såna önskemål.
Någon måste bryta trenden med det vanliga som spelas.
För egen del så tycker jag det är trevligt med variation. Mässjazz är den feges val. (Även om det ibland fungerar fint att lyssna på)
Jag är säker på att du kan få din vilja igenom hos många utställare.

”Som besökare tillskrivs du mer betydelse." Det är en fin känsla jag fick sist jag var där.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-23 10:09

Har tidigare nästan alltid fått spela medhavd musik. Vid ett tillfälle sket det sig, det var hos Linn som inte lyckades spela upp mina filer. Jag kör gärna musik lite utanför den bredaste smaken. Det har blivit väl mycket mainstream på många mässor men jag har förståelse för om folk vill höra "sin" musik även om den kanske inte är direkt bra för att testa ljudanläggningar med, annat än för kontroll av ljudtrycksförmåga. Några mässbesök har bjudit på överraskningar och då har valet av ljudspår också spelat in på ett positivt sätt.

Nu byter Sweetspot plats och det kan väl bara bli bättre? Möjligen några lite väl stora rum? Hoppas de största inte används,
Bild

Var rätt små rum på det tidigare stället men det var gott om utrymme för snack utomhus där.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 10:48

Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:

Vad är det man hör på en mässa? Går det att på en mässa bedöma en pryl, högtalare eller ens hela anläggningen?
Mitt svar på den frågan är ett unisont :D NEJ!
Går det ens om man råkar hamna på den minst dåliga stolen i det minst dåliga rummet med den minst dåliga uppställningen och med självvald musik? NEJ!
Dessa "NEJ" är inte ens individuellt kopplade utan gäller för alla seriöst resonerande ljud- och musikintresserade.

Naturligtvis går det alldeles utmärkt att bedöma och tycka till om vad man hör där på plats, men det har inget värde utanför det rummet.

Vad är då meningen?
Allmänt kallprat om apparater?
Den sociala biten?
Estetiskt baserade intryck av apparaternas design?
Ett trevligt tidsfördriv?
Läsandet av tillhandahållna dokument?

Det enda som jag kan tänka mig kan vara en behållning för egen del är då den sociala biten. Den är förvisso inte alls att förakta. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-23 11:22

Ett kategoriskt NEJ vill jag nog inte säga, mera NJA. Det finns trots alla variabler på en mässa en viss grad av likhet med hur det kan prestera på annat ställe. Nu är inte alla utställare lika duktiga på att dema sina prylar. En del har svårt att få till det i de utrymmen som erbjuds, ibland är det nog inte ens möjligt. Olika typer av högtalare kräver olika rum, det gäller även de som saluförs som "gjorda för vanliga rum". De allra flesta anläggningar spelar bäst i "sötpunkten", kräver tålamod innan man hamnat där på en mässa. En del fungerar bättre som loungehögtalare, andra är mera partyhögtalare. Får ibland en känsla av att man tidigare var bättre på att rigga anläggningar än idag. Det är mycket estetik, ska se dyrt ut (och är ofta) men att utställaren inte värderar samma saker som jag själv eller andra. Nu ska det dessutom vara vinyl i snart varje hörna... En kromglänsande skivspelare med åtminstone 6-siffrig prislapp längst uppe i altaret är en inte ovanlig syn. Gärna en hope rörsteg, kablage som kan transportera el från ett kärnkraftverk och ett par monsterhögtalare mitt i rummet. Det finns en del att irritera sig över på en ljudmässa men även en del att glädjas åt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav paa » 2022-03-23 12:10

Jag tycker det brukar gå att höra skillnad på hur rent de olika riggarna kan spela, trots allt. En del låter grusigt, vasst och jobbigt och andra rent och fint.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav I-or » 2022-03-23 13:17

Det går oftast att grovsortera ganska bra mellan olika högtalare. Om man är listig flyttar man runt i flera olika lyssningspositioner för att reducera inverkan av de alldeles för vanligt förekommande rumsrelaterade problemen i basen. Graden av distorsion framgår oftast ganska tydligt, speciellt om man kan dra på en del, precis som paa är inne på ovan.

Skillnader i elektronik är dock alldeles för små för att kunna uppfattas under mässförhållanden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-23 14:01

Strmbrg skrev:Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:

Vad är det man hör på en mässa? Går det att på en mässa bedöma en pryl, högtalare eller ens hela anläggningen?
Mitt svar på den frågan är ett unisont :D NEJ!
Går det ens om man råkar hamna på den minst dåliga stolen i det minst dåliga rummet med den minst dåliga uppställningen och med självvald musik? NEJ!
Dessa "NEJ" är inte ens individuellt kopplade utan gäller för alla seriöst resonerande ljud- och musikintresserade.

Naturligtvis går det alldeles utmärkt att bedöma och tycka till om vad man hör där på plats, men det har inget värde utanför det rummet.

Vad är då meningen?
Allmänt kallprat om apparater?
Den sociala biten?
Estetiskt baserade intryck av apparaternas design?
Ett trevligt tidsfördriv?
Läsandet av tillhandahållna dokument?

Det enda som jag kan tänka mig kan vara en behållning för egen del är då den sociala biten. Den är förvisso inte alls att förakta. :)

Träffa alla personer, utställare och besökare.
Många har man långvarig relation till efter alla år som musiknörd.
Samt lyssna på nya prylar, och kolla skivbackarna.

Ett höjder-event!
I särklass bästa mässan om man gillar musik o prylar.
Oslagbart mysig atmosfär.
Nya lokalerna är troligen ett nerköp men där finns väl flyktingar numera. De kanske ville lyssna på musik istället för bomber från ryssarna. Gratis inträde för de som är nördar inom hifi?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-23 14:02

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Antingen lördag eller söndag


Jag är på! :D

Kul!
Vad hade du föredragit, lördag eller söndag?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-23 16:36

Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 16:59

hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)


Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav sprudel » 2022-03-23 20:27

sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Antingen lördag eller söndag


Jag är på! :D

Kul!
Vad hade du föredragit, lördag eller söndag?


Söndag
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav Adhoc » 2022-03-23 23:59

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:
Jag är på! :D

Kul!
Vad hade du föredragit, lördag eller söndag?


Söndag

Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-24 01:00

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)


Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik. :)



Man Shazamar bara musik man är intresserad av. Om det är Dr Dre eller Professor Tre som rappar bryr jag mig inte om, men all annan musik vill jag känna till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-24 03:49

Adhoc skrev:
sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kul!
Vad hade du föredragit, lördag eller söndag?


Söndag

Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.

Trevligt, då är vi tre från Göteborg

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-24 09:30

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)


Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik. :)


Det är en app (program) för mobiltelefon.
Shazam lyssnar (efter ett knapptryck) på musiken och jämför mot ett arkiv och visar vad det är som spelas.
Oftast hittas rätt men mer obskyr eller ovanlig musik kan den ha svårt med.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-24 09:54

juanth skrev:
Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)


Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik. :)


Det är en app (program) för mobiltelefon.
Shazam lyssnar (efter ett knapptryck) på musiken och jämför mot ett arkiv och visar vad det är som spelas.
Oftast hittas rätt men mer obskyr eller ovanlig musik kan den ha svårt med.


Jag försökte sjunga/nynna/gnola på en låt för att komma på vilken det var, det fixade inte Shazam :)
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster