Denon 2807-menyfråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-26 12:37

Denna förstärkare kan i sina bästa stunder ge ett fantastiskt ljud. Men menysystemet och manualen kan få en att vilja hoppa ut genom fönstret. Nu försöker jag ansluta två par fronthögtalare för att det ska stämma bättre med hur högtalarna står i rummet än att ha det andra paret som surround. Det ska gå enligt manualen, men den talar inte om var i menysystemet denna inställning finns. Någon som vet? I manualen (sid tio) står under välj fronthögtalare att man ska pila sig till "Front Sp". Jaha. Var i menysystemet finns det? Jag bläddrar och pilar som en tok, men får aldrig fram något Front Sp. Var finns det?

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav kneten » 2022-03-26 13:32

Nu har jag inte själv AVR-2807. Under manuell inställning i menyn välj högtalarkonfiguration välj fronthögtalare (och nu gissar jag) tryck högerpil går det då inte att bläddra för alternativ för frontarna?

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-26 16:11

kneten skrev:Nu har jag inte själv AVR-2807. Under manuell inställning i menyn välj högtalarkonfiguration välj fronthögtalare (och nu gissar jag) tryck högerpil går det då inte att bläddra för alternativ för frontarna?

Nej, det är det som är så mystiskt. När man går via system setup - speaker config får man bara möjlighet att välja mellan small och large, går inte att pila sig till A eller B. Jag gissar att man ska någon annanstans i menyn. Men var?

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav kneten » 2022-03-26 17:51

Du gick in i "Inställningar" "manuellt" alltså inte "Automatiska inställningar"? I den manuella där frågas först om hur AVR-2807 skall använda sina utgångar. Där finns lite i manualen som du kanske läst om hur det skall ställas in. Det skall göras på fjärrens knappar via flertryck som benämns som DHH och sedan FGG för att sätta
När det är klart kommer man till högtalarkonfigurationsfrågan.

Jag har också lite svårt att förstå allt de menar. Men vad jag sett på sidan 10 är det viktigaste att ställa in är “Power Amp Assign" skippa souround för att komma vidare för att därefter kunna ställa in fronthögtalare. Läs noggrant där kan vara lösningen.

Här är länken till sidan 10 i manualen: http://assets.eu.denon.com/DocumentMast ... IM_206.pdf

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-26 20:21

Heureka. Det lyckades till slut. Tack för tipsen. Men då uppstår nästa krux. Går det inte att ställa in volymen för A respektive B? (dvs balansen dem emellan) Nu verkar förstärkaren betrakta dem som samma högtalare för respektive kanal. När man ska ställa volymen dyker det bara upp FL o FR (samt SR, SL, C o SW). Verkar primitivt med tanke på alla andra inställningsmöjligheter som man kan gå vilse bland.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav kneten » 2022-03-26 23:44

Kul att det lyckades med högtalarsammankopplingen. Du kopplar ju ihop dem till två left och två right. Denons 2807 är väl inte den mest avancerade sett med dagens mått av utveckling av AVR:er den har ju några år på nacken.
Har du provat att dela upp dem och ställa om till högtalare A och ställa in volymen och sedan högtalare B och ställa in volymen därefter sammankoppla dem som A+B för att se om det blir någon skillnad? Nu spånar jag bara

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-27 18:10

kneten skrev:Kul att det lyckades med högtalarsammankopplingen. Du kopplar ju ihop dem till två left och två right. Denons 2807 är väl inte den mest avancerade sett med dagens mått av utveckling av AVR:er den har ju några år på nacken.
Har du provat att dela upp dem och ställa om till högtalare A och ställa in volymen och sedan högtalare B och ställa in volymen därefter sammankoppla dem som A+B för att se om det blir någon skillnad? Nu spånar jag bara

Friskt spånat - hälften vunnet. Men nej, det fungerar inte. Den tar det senast inställda värdet.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav Fostex » 2022-03-28 08:31

Det är så enkelt att diskret nivåreglering mellan A/B-paren skulle kräva fyra stycken effektförstärkare. I så gott som alla förstärkare används samma förstärkarkanaler till högtalarpar "A" och "B".
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-28 10:27

Fostex skrev:Det är så enkelt att diskret nivåreglering mellan A/B-paren skulle kräva fyra stycken effektförstärkare. I så gott som alla förstärkare används samma förstärkarkanaler till högtalarpar "A" och "B".


Normalt sett, ja, men i detta fall är det inte så.

Här finns det möjlighet att nyttja förstärkeriet för de bakre surroundhögtalarna som högtalarpar B. Högtalarpar A drivs då av förstärkarna för front, och högtalarpar B drivs av förstärkarna för de bakre surroundkanalerna. Tanken då med att köra A+B är att driva ETT högtalarpar såsom "bi-amp". Då är det olämpligt om man kan ställa in olika nivåer mellan A och B, och risken att någon ställer in det hela knas är stor om det skulle gå, eftersom folk i allmänhet inte orkar läsa sina manualer. :wink: :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-28 13:14

Johan_Lindroos skrev:
Fostex skrev:Det är så enkelt att diskret nivåreglering mellan A/B-paren skulle kräva fyra stycken effektförstärkare. I så gott som alla förstärkare används samma förstärkarkanaler till högtalarpar "A" och "B".


Normalt sett, ja, men i detta fall är det inte så.

Här finns det möjlighet att nyttja förstärkeriet för de bakre surroundhögtalarna som högtalarpar B. Högtalarpar A drivs då av förstärkarna för front, och högtalarpar B drivs av förstärkarna för de bakre surroundkanalerna. Tanken då med att köra A+B är att driva ETT högtalarpar såsom "bi-amp". Då är det olämpligt om man kan ställa in olika nivåer mellan A och B, och risken att någon ställer in det hela knas är stor om det skulle gå, eftersom folk i allmänhet inte orkar läsa sina manualer. :wink: :mrgreen:

Betyder det att det trots denna möjlighet ändå inte går att ställa nivåerna för A och B, även om man kör B med de bakre effektstegen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-28 13:26

olaume skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Fostex skrev:Det är så enkelt att diskret nivåreglering mellan A/B-paren skulle kräva fyra stycken effektförstärkare. I så gott som alla förstärkare används samma förstärkarkanaler till högtalarpar "A" och "B".


Normalt sett, ja, men i detta fall är det inte så.

Här finns det möjlighet att nyttja förstärkeriet för de bakre surroundhögtalarna som högtalarpar B. Högtalarpar A drivs då av förstärkarna för front, och högtalarpar B drivs av förstärkarna för de bakre surroundkanalerna. Tanken då med att köra A+B är att driva ETT högtalarpar såsom "bi-amp". Då är det olämpligt om man kan ställa in olika nivåer mellan A och B, och risken att någon ställer in det hela knas är stor om det skulle gå, eftersom folk i allmänhet inte orkar läsa sina manualer. :wink: :mrgreen:

Betyder det att det trots denna möjlighet ändå inte går att ställa nivåerna för A och B, även om man kör B med de bakre effektstegen?


Det är så jag tolkar det som står, d.v.s. det går inte att ställa in olika nivåer för A respektive B. Men det är ju bara för dig att prova själv på apparaten. Eller läsa manualen. :wink:

Det GÅR att åstadkomma det du vill, men på ett annat sätt. Men jag undrar först: Vilken är anledningen till att du vill köra med två olika högtalarpar som fronthögtalare? Du skriver om att "det ska stämma bättre med hur högtalarna står i rummet" el.likn., vilket känns lite udda. Att det skulle bli en mer realistisk ljudåtergivning ställer jag mig tveksam till.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-28 13:51

Johan_Lindroos skrev:
olaume skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Normalt sett, ja, men i detta fall är det inte så.

Här finns det möjlighet att nyttja förstärkeriet för de bakre surroundhögtalarna som högtalarpar B. Högtalarpar A drivs då av förstärkarna för front, och högtalarpar B drivs av förstärkarna för de bakre surroundkanalerna. Tanken då med att köra A+B är att driva ETT högtalarpar såsom "bi-amp". Då är det olämpligt om man kan ställa in olika nivåer mellan A och B, och risken att någon ställer in det hela knas är stor om det skulle gå, eftersom folk i allmänhet inte orkar läsa sina manualer. :wink: :mrgreen:

Betyder det att det trots denna möjlighet ändå inte går att ställa nivåerna för A och B, även om man kör B med de bakre effektstegen?


Det är så jag tolkar det som står, d.v.s. det går inte att ställa in olika nivåer för A respektive B. Men det är ju bara för dig att prova själv på apparaten. Eller läsa manualen. :wink:

Det GÅR att åstadkomma det du vill, men på ett annat sätt. Men jag undrar först: Vilken är anledningen till att du vill köra med två olika högtalarpar som fronthögtalare? Du skriver om att "det ska stämma bättre med hur högtalarna står i rummet" el.likn., vilket känns lite udda. Att det skulle bli en mer realistisk ljudåtergivning ställer jag mig tveksam till.

Varför? Det enkla skälet är att jag har högtalarna, vilket förstås är ett rätt dåligt skäl. Det andra enkla skälet är att det faktiskt i mina öron låter bättre med två par än ett par. När jag prövar A, B och A+B låter det sistnämna subjektivt bättre.
Bakgrunden är att jag har en högtalaruppsättning för att köra hemmabio i 7.1. Kruxet är att jag i nuvarande bostad inte har möjlighet att sätta surroundhögtalarna snett bakom soffan och baksurroundhögtalarna rakt bakom. Jag har därför istället placerat ett par surroundhögtalare (OD11) snett ovanför huvudhögtalarna (OA116) och det andra paret (också OD11) snett bakom/ovanför soffan. Ett tag körde jag det främre paret som surround och det bakre som surround bak. För musik, Matrix-läget, fungerar det rätt bra. Matrix är ju ambiofoni och då är det inget konstigt med rymdhögtalare som extra förstärker stereoinformationen. Då är det också möjligt att ställa nivåerna. För filmer kan det däremot bli förvirrande när surroundljud som egentligen skulle komma snett bakifrån istället kommer snett framifrån. Så då tänker jag att det kanske är bättre att köra dem som A+B. Svårt av naturliga skäl att göra direktjämförelser. Och visst läser jag manualen - framlänges, baklänges och allt. Men den manualen är sannerligen inte lätt att bli klok på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-03-28 14:44

Ok, då förstår jag lite hur du resonerar. Jag tror inte att det kommer att bli så bra, men det är upp till dig att bedöma såklart och det är ju du som ska leva med grejorna.

Det du kan göra för att kunna ställa nivån på högtalarpar B separat i förhållande till högtalarpar A är följande:
(Tänk på att det har är specialinställning och inget som anses vara "normalt" förfarande. :wink: :idea: :wink: )

1) Ta bort nuvarande inställning där bakre surroundkanalerna används för högtalarpar B. Där kopplar du alltså in högtalarpar B. Se manualen sid 21.
2) Ställ in så att du kör som 5.1 och aktiverar Zone 2 istället på Surround back-utgången. Se manualen sid 10.
3) Dra sladdar mellan Pre-out Front till exempelvis VCR 2-ingången (välj här en tom ingång som du inte annars använder).
4) Välj Zone 2 på fjärren, tryck på Zone 2 On, välj sedan VCR 2, ställ in volymen så att ljudnivårelationen mellan högtalarpar A och B blir som du vill ha den. (Jag vet inte om denna nivå kommer att sparas när du har stängt av och på Denonen, men jag skulle tro det.) Se manualen sidan 41, högra spalten. (Du har även lite generell info om Zone 2 på sidan 40 i manualen.)
5) Hoppa tillbaka till "Zone 1 Main" på fjärrkontrollen för att välja den ingång du ska lyssna på, ställa in totalvolym, etc.
6) Tuta och kör.

(Det kan säkert vara något jag missat om du inte får igång det. I så fall gäller: RTFM igen. :wink: )

Lycka till! 8) :)


Edit:
Det här med att du tycker A+B låter bättre än A eller B: Tänk på att A+B låter mer än antingen A eller B. För en mer rättvis jämförelse bör du volymkompensera så att varje driftsfall låter lika starkt. Annars tenderar vi människor att subjektivt tycka att det som låter starkast låter bäst, tyvärr. Förutom att varje driftsfall kommer att låta helt olika ändå förstås...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Denon 2807-menyfråga

Inläggav olaume » 2022-03-28 17:45

Johan_Lindroos skrev:Ok, då förstår jag lite hur du resonerar. Jag tror inte att det kommer att bli så bra, men det är upp till dig att bedöma såklart och det är ju du som ska leva med grejorna.

Det du kan göra för att kunna ställa nivån på högtalarpar B separat i förhållande till högtalarpar A är följande:
(Tänk på att det har är specialinställning och inget som anses vara "normalt" förfarande. :wink: :idea: :wink: )

1) Ta bort nuvarande inställning där bakre surroundkanalerna används för högtalarpar B. Där kopplar du alltså in högtalarpar B. Se manualen sid 21.
2) Ställ in så att du kör som 5.1 och aktiverar Zone 2 istället på Surround back-utgången. Se manualen sid 10.
3) Dra sladdar mellan Pre-out Front till exempelvis VCR 2-ingången (välj här en tom ingång som du inte annars använder).
4) Välj Zone 2 på fjärren, tryck på Zone 2 On, välj sedan VCR 2, ställ in volymen så att ljudnivårelationen mellan högtalarpar A och B blir som du vill ha den. (Jag vet inte om denna nivå kommer att sparas när du har stängt av och på Denonen, men jag skulle tro det.) Se manualen sidan 41, högra spalten. (Du har även lite generell info om Zone 2 på sidan 40 i manualen.)
5) Hoppa tillbaka till "Zone 1 Main" på fjärrkontrollen för att välja den ingång du ska lyssna på, ställa in totalvolym, etc.
6) Tuta och kör.

(Det kan säkert vara något jag missat om du inte får igång det. I så fall gäller: RTFM igen. :wink: )

Lycka till! 8) :)


Edit:
Det här med att du tycker A+B låter bättre än A eller B: Tänk på att A+B låter mer än antingen A eller B. För en mer rättvis jämförelse bör du volymkompensera så att varje driftsfall låter lika starkt. Annars tenderar vi människor att subjektivt tycka att det som låter starkast låter bäst, tyvärr. Förutom att varje driftsfall kommer att låta helt olika ändå förstås...

Tack för tipset. Bra påpekande om nivåerna. Det är ju ett klassiskt försäljarknep för att få kunderna att välja dyrare komponenter, så det kan var det som spökar. Kanske trots allt bättre att köra B-högtalarna som surround och leva med att en del dolby-effekter i filmer hamnar fel. Musik är trots allt viktigare än filmer. Det för mig osökt in på en annan fråga: Vad är det egentligen som kommer ut ur de bakre surroundhögtalarna när man kör i läge Matrix? Såvitt jag förstår är Matrix ambiofoni, dvs signalen till surroundhögtalarna är vänster minus höger och vice versa. Men vad finns då kvar att mata bakhögtalarna med om man kör 7.1? Något kommer det ju ut där också. Vad är det?


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster