Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Isidor, du är som är en överdängare på Matlab - skulle inte du kunna köra en musikfil genom ett program som medför tex. 3% tredjeton på en sinus (vid 0 dBFS)?
rajapruk skrev:Det är mer dist på dessa nya compressiondrivers med dubbla plastmembran med vs. de större singel 4” i Beryllium och Magnesium som sitter i JBL Everest och K2 (476Be/476Mg).
rajapruk skrev:Jag menade drivern i sig själv. Inte outputen från hornet.
Geddes pratar om HOM-high order modes relaterat till horn minns jag, tror inte det är andraton utan högre ordningar baserat på namnet, men jag kan ha fel.
M2 har också den nya drivern med dubbla plastmembran.
Maarten skrev:En fråga, hur mycket hörs distorsion över säg 6 khz? Övertonerna kommer ju högt upp och hur uppfattas de? Det kanske även finns andra problem som följer med och som påverkar negativt?
(I just detta fall sticker ju både andra och tredjetonen iväg rejält i diskanten).
Morello skrev:För femtioelfte gången - det är samma olinjäriteter i överföringskaraktäristikan som medför såväl övertoner som blandtoner/intermodulation.
Maarten skrev:Det har du ju rätt i. Glömde bort det.
I-or skrev:Distorsion låter alltid illa, oavsett om det är IM eller harmonisk dito som hörseln faktiskt reagerar på. Oftast handlar det om IM-produkter, vilka kan uppträda både över och under grundtonernas frekvenser. En distorsionstopp i diskanten låter med musiksignaler inte enbart "diskantigt" utan mer som ett stökigare eller hårdnande ljud överlag.
Morello skrev:Isidor, du är som är en överdängare på Matlab - skulle inte du kunna köra en musikfil genom ett program som medför tex. 3% tredjeton på en sinus (vid 0 dBFS)?
I-or skrev:Oftast har hornen en väl hög riktverkan i den övre diskanten, varför man inte sällan gör just den observationen som du gjorde. Även JBL 4367 uppvisar denna egenhet.
goat76 skrev:I-or skrev:Oftast har hornen en väl hög riktverkan i den övre diskanten, varför man inte sällan gör just den observationen som du gjorde. Även JBL 4367 uppvisar denna egenhet.
Vad är fördelen med den höga riktverkan och vad vill man uppnå med en sådan design?
Det jag tänker rent spontant är att den mest optimala riktverkan för högtalare borde vara att så nära som möjligt efterlikna spridningen från en människas mun vid tal.
I-or skrev:Ytterligare en svaghet med hornkonstruktioner ligger i toppoktaven, vilken ofta är något återhållen så fort man rör sig bara några grader bort från referensaxeln.
jansch skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Oftast har hornen en väl hög riktverkan i den övre diskanten, varför man inte sällan gör just den observationen som du gjorde. Även JBL 4367 uppvisar denna egenhet.
Vad är fördelen med den höga riktverkan och vad vill man uppnå med en sådan design?
Det jag tänker rent spontant är att den mest optimala riktverkan för högtalare borde vara att så nära som möjligt efterlikna spridningen från en människas mun vid tal.
Den ide'n var intressant då den utgår från en mänsklig egenskap. Vid första tanke verkar det ju också helt logiskt, att spela upp röster "som dom är".
Tyvärr faller hela ide'n redan i stereoteknikens grundegenskaper.
Vid mono då? En mun - en högtalare och inga musikinstrument.
Jo, nu blev det väldigt mycket bättre förutsättningar men fortfarande långt från att vara idealt = "hög naturtrogenhet i återgivningen".
Nu kan det låta nästan helt "rätt" och ibland t o m vara "ganska rätt" beroende på om vi vill uppleva rösten såsom i inspelningsrummet eller såsom i lyssningsrummet. Mycket beroende på inspelningsteknik tyvärr.
Sedan har vi det där med ljudnivå som kan ställa till det, framförallt hur närmic:ad rösten är.
Vår röst är ganska "rundstrålande" lite som 60 - 70 tals Carlsonhögtalare i bostads miljö..........
ljudochakustik skrev:I-or skrev:Ytterligare en svaghet med hornkonstruktioner ligger i toppoktaven, vilken ofta är något återhållen så fort man rör sig bara några grader bort från referensaxeln.
Inte alltid. Her er måling av en hornkonstruksjonen vi har jobbet med. Dette er en innendørs måling. Anekoisk måler hornet smalere (ca. 80-90°).
goat76 skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Vad är fördelen med den höga riktverkan och vad vill man uppnå med en sådan design?
Det jag tänker rent spontant är att den mest optimala riktverkan för högtalare borde vara att så nära som möjligt efterlikna spridningen från en människas mun vid tal.
Den ide'n var intressant då den utgår från en mänsklig egenskap. Vid första tanke verkar det ju också helt logiskt, att spela upp röster "som dom är".
Tyvärr faller hela ide'n redan i stereoteknikens grundegenskaper.
Vid mono då? En mun - en högtalare och inga musikinstrument.
Jo, nu blev det väldigt mycket bättre förutsättningar men fortfarande långt från att vara idealt = "hög naturtrogenhet i återgivningen".
Nu kan det låta nästan helt "rätt" och ibland t o m vara "ganska rätt" beroende på om vi vill uppleva rösten såsom i inspelningsrummet eller såsom i lyssningsrummet. Mycket beroende på inspelningsteknik tyvärr.
Sedan har vi det där med ljudnivå som kan ställa till det, framförallt hur närmic:ad rösten är.
Vår röst är ganska "rundstrålande" lite som 60 - 70 tals Carlsonhögtalare i bostads miljö..........
Jag tycker inte det borde spela någon större roll ifall den inspelade rösten spelas upp i mono eller i stereo, vid en uppspelning där rösten är fantomcentrerad, förutsatt en korrekt stereouppställning med distinkt fantomcenter, så bör inte rösten låta bredare än om den spelas upp från en ensam högtalare i mono, det bör stereo-summeringen ta hand om.
Med andra ord borde en naturlig spridning från en högtalare i mono ge samma upplevda spridning i stereo.
Hur anser du att spridningen från högtalare bör vara för att ge den mest naturliga spridningen för röster centralt panorerade i en ljudmix?
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Den ide'n var intressant då den utgår från en mänsklig egenskap. Vid första tanke verkar det ju också helt logiskt, att spela upp röster "som dom är".
Tyvärr faller hela ide'n redan i stereoteknikens grundegenskaper.
Vid mono då? En mun - en högtalare och inga musikinstrument.
Jo, nu blev det väldigt mycket bättre förutsättningar men fortfarande långt från att vara idealt = "hög naturtrogenhet i återgivningen".
Nu kan det låta nästan helt "rätt" och ibland t o m vara "ganska rätt" beroende på om vi vill uppleva rösten såsom i inspelningsrummet eller såsom i lyssningsrummet. Mycket beroende på inspelningsteknik tyvärr.
Sedan har vi det där med ljudnivå som kan ställa till det, framförallt hur närmic:ad rösten är.
Vår röst är ganska "rundstrålande" lite som 60 - 70 tals Carlsonhögtalare i bostads miljö..........
Jag tycker inte det borde spela någon större roll ifall den inspelade rösten spelas upp i mono eller i stereo, vid en uppspelning där rösten är fantomcentrerad, förutsatt en korrekt stereouppställning med distinkt fantomcenter, så bör inte rösten låta bredare än om den spelas upp från en ensam högtalare i mono, det bör stereo-summeringen ta hand om.
Med andra ord borde en naturlig spridning från en högtalare i mono ge samma upplevda spridning i stereo.
Hur anser du att spridningen från högtalare bör vara för att ge den mest naturliga spridningen för röster centralt panorerade i en ljudmix?
Du vet ju att fantomprojektion resulterar i att det finns en sweet spot som är rejält beroende av hur bredstrålande högtalaren är (bland annat!). Eller - stereobilden förflyttar sig beroende på lyssningsposition p g a "direktljudet" (2 direktljud!).
Samtidigt är högtalarna inte placerade där rösten/människan skulle stå, d v s diffusljudet (i tidsdomänen) från de 2 högtalarna är annorlunda än från den punkt där rösten borde komma ifrån.
I mono har du åtminstone förutsättningar att få likvärdig klangbild och du kan lyssna var som helst i rummet om du vill simulera att rösten/människan finns i rummet.
Mono och stereo ger alltså aldrig "samma" ljudbild oavsett var din lyssningsposition är.
Det är väl därför det finns två olika "extremer" inom hifi-världen, s.k monitorhögtalare och rundstrålare. Vid stereolyssning blir det en smaksak beroende på vad man vill uppnå/hur det ska låta, inget blir rätt.
Jag personligen föredrar bredstrålande.
"Stereo" är ett väldigt taffligt sätt att skapa en stereobild och vi accepterar massor med brister som uppstår. Det låter bra och pampigt men definitivt inte "rätt", det är en fysikalisk omöjlighet.
Än så länge pratar vi EN röst! En ljudkälla som är ganska rundstrålande och vi optimerar för den. Lägger vi till en trumpet ställs allt på ända, även för monoåtergivningen.
I-or skrev:När det gäller frågan om optimal spridning från en högtalare har detta ingenting att göra med att efterlikna spridningen från en mun eller ett instrument eftersom de akustiska förutsättningarna är totalt olika. Det är stor skillnad mellan att skapa och återskapa musik. Vid stereoåtergivning måste man utnyttja speciellt laterala reflektioner i rummet för att dölja de inneboende svagheterna i stereotekniken (även de bästa högtalarna låter riktigt trist i ett ekofritt rum). Vid multikanalsåtergivning klarar man sig utan detta och i det fallet kan spridningen vara betydligt lägre så länge som man inte behöver skapa ett jämnt ljud över ett stort lyssningsområde.
goat76 skrev:
Jag förutsätter här att vi sitter i absoluta sweetspot när vi talar om stereoåtergivning, annars fallerar ju hela konceptet eftersom stereoljudbilden endast uppstår i våra hjärnor som en illusion.
Om vi då har en viss spridning från en ensam högtalare i mono som efterliknar den mänskliga röstens spridning så nära det går, då borde rimligtvis samma typ av spridningskaraktär göra sig hörd även vid stereoåtergivning förutsatt att de två högtalarna har placerats i optimal/korrekt stereouppställning vilket ger en distinkt och "bergfast" fantomprojicering. Själva spridningskaraktäristiken av ljudet bör väl då rimligtvis upplevas nära identiskt som summerad fantomprojicering så som det skulle upplevas från en ensamt placerad högtalare i mitten (minus vissa så kallade stereosystemfel).
Menar du att "totalen" av ljudet vi hör från en ensam högtalare på något vis inte inkluderar spridningskaraktäristiken vi hör från densamma, och därmed inte inkluderas i det summerade ljudet som vi sedan endast uppfattar komma från platsen mitt mellan de två högtalarna i en korrekt stereouppställning?
Borde vi ens kunna höra något annat än summeringen, förutsatt då att spridningen inte skiljer sig på ett onaturligt sätt från högtalarens olika register i jämförelse med den mänskliga röstens spridningskaraktäristik?
Komplicerat det här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster