Vilket drivsystem är bäst för vinyl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Vilket drivsystem är bäst för vinyl?

Inläggav olaume » 2022-04-08 18:09

Jag inser att jag nu sticker in huvudet i ett getingbo och att det finns olika åsikter om detta. Men det vore ändå intressant att höra var diskursen ligger idag om vinylspelarnas drivsystem.

På 70-talet när jag började intressera mig för hifi ansågs mellanhjul sämst, remdrift bättre och direktdrift som då just hade kommit bäst. Denna ordning berodde på att mellanhjul gav högst rumble och direktdrift lägst svaj. På 80-talet svängde pendeln tillbaka lite. Det sades att personer som verkligen lyssnade på musik istället för att läsa mätvärden föredrog remdrift framför direktdrift, eftersom remdriftens förvisso högre svajvärden var snällare än direktdriftens som var mer av karaktären flutter, medan remdriften gav långsammare svaj, särskilt i kombination med tung skivtallrik. Numera verkar flertalet vinylspelare på marknaden vara remdrivna. Om det handlar om musikaliska hänsyn eller beror på att det är enklare att tillverka, vet jag inte. Överlag är dagens vinylspelare, även de riktigt dyra, tekniskt synnerligen simpla skapelser jämfört med 70-talets James Bond-maskiner.
Därför blev jag desto mer förvånad när en känd vinylguru nu hävdar att det bästa är mellanhjul, sedan direktdrift och sist remdrift. Detta för att mellanhjul ger bäst fasthet i förhållande till motståndet från pickupen under högt utstyrda partier, och då är det värt att stå ut med lite rumble.

Så då är vi tillbaka på ruta 1. Vilket är egentligen bäst?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Vilket drivsystem är bäst för vinyl?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-08 18:57

Det beror säkerligen på konstruktionen vilket som är bäst.
Direktdrift med tung tallrik gillar jag, minimalt med rörliga delar. Man har ju bytt ett antal remmar genom åren :D .

Det där med motstånd från pickup under högt utstyrda partier är sannolikt bara bull. Rumble, flutter och ev. vibrationer/missljud från lager torde vara det som betyder något.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2022-04-08 19:48

BellsnWhistles skrev:Det beror säkerligen på konstruktionen vilket som är bäst.
Direktdrift med tung tallrik gillar jag, minimalt med rörliga delar. Man har ju bytt ett antal remmar genom åren :D .

Det där med motstånd från pickup under högt utstyrda partier är sannolikt bara bull. Rumble, flutter och ev. vibrationer/missljud från lager torde vara det som betyder något.

Kombon direktdrift med tung tallrik verkar ovanlig. Vilka sådana finns det? De flesta direktdrivna spelare jag har sett har varit lättviktskonstruktioner. Däremot fanns det ju en del remdrivna med tung tallrik. En annan nackdel jag har hört om direktdrivna är att skivan och pickupen då är rakt ovanför ett magnetfält med vad det kan innebära i form av påverkan. Vet inte om det är ett äkta eller inbillat problem.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2022-04-08 23:06

Hur mycket väger en tung tallrik?

Jag har sedan 85-86 en direktdriven spelare, Kenwood KD 770d, som har aluminiumtallrik, den är nog inte tung. Den har iaf levererat fin musik i väldigt många år nu, och som bonus har den aldrig varit trasig.

Och den spelar väldigt bra! :D

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-04-09 07:42

Dartman skrev:Hur mycket väger en tung tallrik?

Jag har sedan 85-86 en direktdriven spelare, Kenwood KD 770d, som har aluminiumtallrik, den är nog inte tung. Den har iaf levererat fin musik i väldigt många år nu, och som bonus har den aldrig varit trasig.

Och den spelar väldigt bra! :D

//Jonas

Spelar själv på en Kenwood KD-7010 (direktdriven, halvautomatisk) och tallriken på den väger närmare 2 kg (1,9 säger en uppgift). Väldigt fin och trevlig spelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-04-09 16:49

Bäst är det som är bäst optimerat i sitt utförande. Remdrift med dålig motorstyrning och dåligt lager eller en direktdriven men dåligt lager och motorstyrning? Eller motsvarande med bra utföranden? Som jag ser det finns det inget som är bäst men på den gamla tiden så var per prisklass remdrift i regel bäst när det inte fick kosta så mycket. Och när det fick kosta lite mer så var remdrift ofta bäst. Referensen för de som gillade directdrift var ofta att diskon körde det. Jämför man mellan beggade ex så är just det individuella skicket efter alla år högst olika. Idag vet jag att en hel del som gillat remdrift gillar de nya Technicsspelarna som nu på allvar gjorts klart bättre.

gcs

Inläggav gcs » 2022-04-09 22:03

Harryup skrev: Idag vet jag att en hel del som gillat remdrift gillar de nya Technicsspelarna som nu på allvar gjorts klart bättre.

Jag undrar på vilket sett de har blivit bättre? Jag själv spelar mina vinylskivor för det mesta på en Technics SL1000. Men jag har också tre ytterligare skivspelare, en från EMT 948 och en Sony TTS 3000 som är remdriven.
Jag har också kvar min Thorens TD 124 Mk II + SME 3012 från 1965. Hur som helst så tycker jag att min Technics spelare låter fantastiskt bra och den duger för mig.

Återgå till Generellt om hifi