Vad använder ni att mäta med?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Vad använder ni att mäta med?

Inläggav LeifB » 2022-04-16 13:07

Jag har fått problem med att ställa högtalarna på samma plats för optimalt lyssningställe.
Har ett antal olika högtalarpar som inte vill fungera på exakt samma placering. Vill ju ha dom placerade inviduellt på samma avstånd från sittplatsen.
Funderar på att köpa en lasermätare för att se om jag har kommit tillräckligt nära där jag vill ha dom.
Har ni en viss tolerans på måttet från högtalarna och era öronen? Använder ni några hjälpmedel eller lasermätare?
Eftersom jag har ett antal högtalarpar och varje par har en idealisk placering så undrar jag hur ni löser ett sådant problem när ni byter högtalarpar?
Tack på förhand.

Mvh
Leif

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav goat76 » 2022-04-16 13:42

Tumstock och markeringar med tejp på golvet kommer man långt med.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav AndersP » 2022-04-22 11:51

Köpte en lasermätare på kjelle. Bra till lite av varje. Klart värd priset.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav LeifB » 2022-04-24 08:00

Kul att finns olika mätinstrument.
Om man är pedant och vill få ett perfekt ljud så är ju en lasermätare bra att ha. Lite enklare än måttstock.
Det kan vara knepigt att hitta den rätta stället för högtalarna. Någon cm hit eller dit kan förändra ljudbilden och nivån på basåtergivningen.
Vad jag har varit besviken på vissa högtalare när jag har placerat ut dom i rummet första gången.
Tunt ljud, splittrad ljudbild och rösterna är stora som en dörr. Ja många frågetecken som behöver klaras ut.
Olika par högtalare kräver sin plats för att blomma ut.
En del högtalare är väldigt snabba och upplevs mer detaljerade. Man blir t.o.m. lite rädd när dom sätter igång. Andra par är lite mer försiktiga och mer homogena och upplevs lugnare. Inte så många microdetaljer. Ganska angenäma att lyssna på. Man känner ingen lyssningströtthet.
Har svårt att säga vilket par jag föredrar. Allt är kompromisser. Viktigast för mig är nog att jag får en stor ljudbild som är detaljerad. Vill ha en djup och bred bild med utmejslad placeringar av allt som händer.
Då krävs det bra element i en rätt låda som får elementet att jobba felfritt eller så optimalt det går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav Nattlorden » 2022-04-24 08:26

En punkt på golvet och mått från båda bakhörnen till väggen bakom ger dig både rätt placering och vinkel. Betydligt säkrare än att lasern verkligen hamnar på samma ställe varje gång. I alla fall för min del ger denna metod högre precision. ( Dessutom är det typ den jag supportar i mitt lilla datorprogram )

( Ett mått räcker iofs om punkten är det ena bakhörnet )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav MacBruce » 2022-04-24 08:43

Conmess, ett egenutvecklat och -tillverkat instrument som använder ultraljud för längdmätning. (En av våra delägare var svensk distributör för Polaroids ultraljudgivare).
Bilagor
DSC01893.jpeg
DSC01893.jpeg (378.27 KiB) Visad 534 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav Nattlorden » 2022-04-24 10:49

MacBruce skrev:Conmess, ett egenutvecklat och -tillverkat instrument som använder ultraljud för längdmätning. (En av våra delägare var svensk distributör för Polaroids ultraljudgivare).


Även om det är en udda sak som ingen annan någonsin kommer att använda, så vore det nördigt nog om du berättade om den och ditt förfarande i en egen tråd. // Redaktör'N :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav MacBruce » 2022-04-24 14:50

Nattlorden skrev:
MacBruce skrev:Conmess, ett egenutvecklat och -tillverkat instrument som använder ultraljud för längdmätning. (En av våra delägare var svensk distributör för Polaroids ultraljudgivare).


Även om det är en udda sak som ingen annan någonsin kommer att använda, så vore det nördigt nog om du berättade om den och ditt förfarande i en egen tråd. // Redaktör'N :D


Tja, jag skulle väl t.ex inte kalla dåvarande Asea Robotics och Volvo för "ingen", men kan väl "tjöta" lite om den i min medlemstråd... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad använder ni att mäta med?

Inläggav Nattlorden » 2022-04-24 18:47

MacBruce skrev:
Nattlorden skrev:
MacBruce skrev:Conmess, ett egenutvecklat och -tillverkat instrument som använder ultraljud för längdmätning. (En av våra delägare var svensk distributör för Polaroids ultraljudgivare).


Även om det är en udda sak som ingen annan någonsin kommer att använda, så vore det nördigt nog om du berättade om den och ditt förfarande i en egen tråd. // Redaktör'N :D


Tja, jag skulle väl t.ex inte kalla dåvarande Asea Robotics och Volvo för "ingen", men kan väl "tjöta" lite om den i min medlemstråd... ;-)


Visst inte att de ställde fram hifihögtalare. :mrgreen: Jag implicerade dock 'faktisktianer'. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster