Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omvänt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omvänt.

Inläggav JM » 2022-04-20 08:51

I bla hörselnerven ger toner med frekvenser över ca 5000 Hz en spänning som aldrig går ner till 0 volt. Dvs det finns konstant små spänningsvariationer avspeglande de högre frekvenserna.
Under 5000 Hz går spänningen i nerven ner till 0 volt. Dvs det är mer en amplitudmodulering av ljudsignalen i nerven. Över 5000 Hz kan ljudsignalen betraktas mer som frekvensmodulerad.
Vid ca 5000 Hz nås nervernas maximala ledningshastighet vilket sannolikt förklarar fenomenet.
Potentialskillnaderna i nerverna är sekundära till snabba växlingar av olika kemiska jonkoncentrationer.

Möjligen är det så att potentialskillnaderna går att upprätthålla ett tag tills förråden av joner börjar tryta? Möjligen finns här åldersskillnader.
Hur är det med eran erfarenhet? Har någon bra exempel på musik med dominerade frekvenser över 5000 hz att testa med.
Finns det andra tankar hur detta påverkar ljudperceptionen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav juanth » 2022-04-20 11:31

Hmmm, dominerande över 5000 Hz? Det verkar besvärligt att finna.
Kanske: Tibetan singing bowls-musik?
Mycket övertoner högt upp där.
Fast det är en typ av musik jag finner mycket avslappnande, det kanske talar emot att det finns tillräckligt över 5000 Hz?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav petersteindl » 2022-04-20 11:48

I Japansk och Kinesisk traditionell musik har man betydligt större inslag av diskant än i västerländsk musik. Blir de mer lyssningströtta?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav Morgan » 2022-04-20 13:25

JM skrev:I bla hörselnerven ger toner med frekvenser över ca 5000 Hz en spänning som aldrig går ner till 0 volt. Dvs det finns konstant små spänningsvariationer avspeglande de högre frekvenserna.
Under 5000 Hz går spänningen i nerven ner till 0 volt. Dvs det är mer en amplitudmodulering av ljudsignalen i nerven. Över 5000 Hz kan ljudsignalen betraktas mer som frekvensmodulerad.


Det där stämmer inte med vad jag fick lära mig en gång i tiden, men du är förstås mer inläst på forskningen i ämnet, så jag skulle vilja be om en källa (eller flera).

Enligt min förståelse så är det så att vissa hårceller är så belägna att de exciteras av höga frekvenser, och att de när de exciteras fyrar av längs axonen de är kopplade till, men att de ingalunda skickar så mycket som 5000 impulser i sekunden utan betydligt mindre än så. Sedan består förstås hörselnerven av ett knippe med väldigt många axoner, vilket gör att det hela tiden kommer finnas aktionspotentialer som färdas där när man lyssnar på musik.

Jag blir gärna rättad, för det är viktigare för mig att lära mig saker än att få rätt i en diskussion.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav petersteindl » 2022-04-20 13:36

En neuron har en refraktionstid på 1 ms. Det kan därför inte ske fler urladdningar/aktionspotentialer/nervimpulser än absolut max 1000 st per sekund.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav Kraniet » 2022-04-20 16:08

Jag är väldigt känslig för området 3-4 kHz. Högtalare med för mycket energi i det området ger fort svår lyssningströtthet och värk i öronen.

Frekvenser över detta område verkar inte alls lika besvärliga.
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav JM » 2022-04-20 16:31

Kraniet skrev:Jag är väldigt känslig för området 3-4 kHz. Högtalare med för mycket energi i det området ger fort svår lyssningströtthet och värk i öronen.

Frekvenser över detta område verkar inte alls lika besvärliga.

Möjligen viss hyperakusi? Viket kan göra att det är svårt att bedöma frekenser över och under hyperakusipåverkat område.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav Kraniet » 2022-04-20 16:45

JM skrev:
Kraniet skrev:Jag är väldigt känslig för området 3-4 kHz. Högtalare med för mycket energi i det området ger fort svår lyssningströtthet och värk i öronen.

Frekvenser över detta område verkar inte alls lika besvärliga.

Möjligen viss hyperakusi? Viket kan göra att det är svårt att bedöma frekenser över och under hyperakusipåverkat område.

JM


Jo förmodligen kopplat till hörselskador. Jag får mer besvär med mitt vänstra öra som har nedsatt hörsel.

Sen sammanfaller det ju med hörselns ökade känslighet vid de frekvenserna också förstås.

Med tanke på Fletcher Munson kurvornas utseende så kan jag inte riktigt förstå varför frekvenser över 5 kHz skulle vara mer uttröttande?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav I-or » 2022-04-20 17:14

Det finns av lätt insedda skäl ingen musik med dominerande frekvensinnehåll över 5 kHz eftersom grundtonsområdet i praktiken slutar vid ca 4 kHz (88 toners klaviatur - piccolaflöjter kan dock skapa grundtoner upp till ca 5 kHz och orglar ca 7 kHz). Stationära ljud av den typen låter väsande som s- eller f-ljud eller mycket högfrekvent pipande. De mest högfrekvenstunga musiksignaler som man finner i praktiken är transienta och kommer från diverse metallslagverk.

Man kan dock inte utesluta att någon gök för våra surt förvärvade skattepengar har skrivit en konsert för blåspistolskvartett. :mrgreen:

Frekvensområdet 3-4 kHz är det mest påfrestande för en given ljudtrycksnivå, helt enligt hörselkänslighetskurvorna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav hcl » 2022-04-20 20:39

I-or skrev:Man kan dock inte utesluta att någon gök för våra surt förvärvade skattepengar har skrivit en konsert för blåspistolskvartett. :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är högfrekvent musik över 5000 Hz mer uttröttande än omv

Inläggav jansch » 2022-04-20 21:49

Spontant,
Vi är ju mest känsliga för ljud i frekvensområdet 3 - 4kHz området där man finner många konsonanter (typ s, p, t osv.). Vårt tal begränsas också vi av att man kan inte "skrika" eller uttala dessa högt som man kan med vokaler.
Samtidigt vi väldigt beroende av att höra dessa konsonanter för att tolka talet korrekt. Att "tala tydligt" är väldigt beroende av detta frekvensområde.

Man kan då tänka sig att hjärnan ägnar mer kraft åt detta frekvensområde och därmed blir det tröttande.
Man kan ju också tänka sig, som Ior var inne på, att detta frekvensområde och även högre frekvenser är förstärkta genom bl.a pipresonans i hörselgången och retningen därmed är generellt starkare, alltså tröttande.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster