gcs skrev:När man graverat ett lack så framställer man en fadermatris. Vid den processen förstörs original lackskivan när man delar fadermatrisen från lacket. Ett lack är en aluminiumskiva överdragen med ett lackskikt. Från fadermatriseen görs en spelbar modermatris och från modern görs ett X antal söner som används för pressning. Varför heter det söner och inte söner eller döttrar kan man undra. Det var Neumann som utvecklade DMM eller direkt metall gravering istället för att gravera på en lackskiva använder man en skiva en stålskiva överdragen med ett kopparskikt. Med DMM kan man använda original skivan hur många gånger som helst då den inte förstörs vid framställningen av de följande pressmatriserna. Original graveringen på metallskivan läggs i frysen för kommande behov.
Gällande söner och döttrar kan man säga följande:
Vid en process som kan liknas vid gjutning eller pressning så finns ett gjut/press-verktyg som är inversen till den produkt som skall tillverkas.
Då finns det 2 geometriska tillstånd:
1. Groove på engelska. Spår på Svenska. Det är inbuktningar. I en LP är det spåret som pickupnålen går i. Detta tillstånd är det kvinnliga; moder, dotter.
2. Ridge på engelska. Kam eller rygg eller ås eller nock d v s upphöjd rand. Detta tillstånd är det manliga; fader, son.
Man kan likna LP/vinyl-framställningen vid ett våffeljärn. Det är dubbelsidigt, en ovansida och en undersida.
Om man ser det som att Våfflorna har inbuktningar d v s spår, så är Våffeljärnet inversen och har upphöjningar.
I analogi med detta så är LP-skivan i sig att ses som det kvinnliga och pressverktyget det manliga. Pressverktyget kallas pressmatris som kallas söner i plural.
Själva det graverade spåret i lacket är också att betraktas som kvinnligt. Man kanske kan kalla det för farmor om man så vill.
Efter graveringen lägger man på ett silverskikt på det graverade lacket. Silverskiktet är 1-2 atomer tjockt d v s en extremt tunn vägg så som en silverhinna.
Denna silverhinna skall separeras från lacket och det är silverhinnan som skall användas i den fortsatta processen.
Det är nu man får tänka till. På ovansidan denna silverhinna finns groove/spåret, på undersidan av silverhinnan är det således ridge/upphöjning d v s inversen till ovansidan.
Nu skall man fylla ut ena sidan på hinnan med nickel plating/coating och då fås det man kallar en matris.
Beroende på vilken sida man fyller ut av silverhinnan så fås antingen en fadermatris eller en modermatris.
Detta ges automatiskt eftersom man fyller ut ovansidan med lager av nickel plating/coating på silverhinnan då hinnan fortfarande är på lacket.
Man fyller således motsatt sida mot spåret i lacket med nickel, så det är ridges/upphöjningar i matrisen och därmed är det en fadermatris som traditionellt kallas fadern. Detta nickelpaket avlägsnar man sedan från lacken och det är detta nickelpaket som är fadermatrisen.
Detta är inversen till det graverade spåret. I princip skulle man kunna pressa LP/vinyl med fadern, men då blir det inte många LP per gravering.
Därför framställer man därefter inversen till fadern och får mödrar, modermatriser. Dessa kan man spela med pickup för att kolla att de är ok. Jag tror detta framställningssteg också sker med nickel coating/plating.
Från dessa modermatriser görs i sin tur inverser d v s söner och det är sönerna som man pressar LP/vinyl av.
Då fås LP/vinyl med spår som kan spelas av med en pickup hemma hos konsumenten.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.