Äntligen ett nytt, analogt, format...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12551
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav Kraniet » 2022-06-10 08:40

Helmut skrev:Funderar över varför företag som ger ut vinyler inte graverar mastern i halvfart och pressar vinylerna med flera mastrar istället för att ta fram flera mellan ex innan pressningen.
Många påstår att Cd skivor låter bättre men är det inte så att diskanten i en cd skiva låter sämre. En ton på ca 20 000 Hz borde kunna bestå av en massa bitar som anger volymen på tonen men till samplingsfrekvensen borde det bli allt färre bitar 20 000 Hz borde nästan bara bestå av en fyrkantston som genom ett filter omvandlas till en sinuston.


Nej det är en vanlig misuppfattning.
För oss vanliga dödliga ter det sig kanske som magi men CD återskapar det analoga ljudet exakt inom de ramar det verkar.

De ingenjörer som tog fram CD-formatet var(är?) smått genialiska. CD möter i stort sett alla krav man kan tänkas ha på "felfri" ljudåtergivning enligt hörselns kapacitet. Det är verkligen sann ingenjörskonst som ligger bakom!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 13:19

Helmut skrev:Funderar över varför företag som ger ut vinyler inte graverar mastern i halvfart och pressar vinylerna med flera mastrar istället för att ta fram flera mellan ex innan pressningen.
Många påstår att Cd skivor låter bättre men är det inte så att diskanten i en cd skiva låter sämre. En ton på ca 20 000 Hz borde kunna bestå av en massa bitar som anger volymen på tonen men till samplingsfrekvensen borde det bli allt färre bitar 20 000 Hz borde nästan bara bestå av en fyrkantston som genom ett filter omvandlas till en sinuston.


Halvfartsgraveringar har funnits.

Man graverar i lack. Det graverade spåret är som en spelbar master. Man kan inte pressa LP från lack. Man måste skapa en invers till det graverade spåret och då fås en spelbar LP/vinyl och där pressverktyget är i metall. Processen från lack till pressverktyg sker i flera steg där man går från original till invers till original till invers där man fått fram metallskikt och får fram det man kallar matris.
Pressmatrisen är således invers till graveringen där inversen är i metall. Från 1 gravering i lack kan man få fram flera pressmatriser om man så önskar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav gcs » 2022-06-11 11:21

När man graverat ett lack så framställer man en fadermatris. Vid den processen förstörs original lackskivan när man delar fadermatrisen från lacket. Ett lack är en aluminiumskiva överdragen med ett lackskikt. Från fadermatriseen görs en spelbar modermatris och från modern görs ett X antal söner som används för pressning. Varför heter det söner och inte söner eller döttrar kan man undra. Det var Neumann som utvecklade DMM eller direkt metall gravering istället för att gravera på en lackskiva använder man en skiva en stålskiva överdragen med ett kopparskikt. Med DMM kan man använda original skivan hur många gånger som helst då den inte förstörs vid
framställningen av de följande pressmatriserna. Original graveringen på metallskivan läggs i frysen för kommande behov.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav hifikg » 2022-06-11 11:37

Älskar den samlade kunskapen i detta fora, jag bara släpper ner hakan o suger i mig. Har några direktgraverade skivor, trodde en gång i tiden att de gjordes en och en i samband med uppförandet av musiken. Riktigt så är det inte. Bra låter de oavsett. Flamenco Fever fick många hakor att trilla ner i tiljan när franska 3A spelade på småhusmässan i Älvsjö i slutet av 70-talet. Innan det här formatet har jag hållit direktgravering för det optimala analoga formatet. Frågan är om vi får lyssna på denna nyhet på någon mässa i framtiden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav jockewe » 2022-06-11 11:41

Intressant att läsa att de gjorde nå'n slags eq på signalen för DMM eftersom graverkniven har en annan vinkel än nålarna som ska spela upp sedan.
Så många smarta lösningar! (RIAA, tidsfördröjning, eq. bastweakning, etc.) Fascinerande verkligen!

Finns verkligen totala stolpskott bland LP och helt underbara pressningar!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav gcs » 2022-06-11 16:29

De vanligaste och de fleasta graveringarna är gjorda på lack. DMM utvecklades av Neumann och kom på slutet av 70-talet samtidigt den senaste graverdosan. DMM graveringsdosan kräver inte kylningen som de vanliga dosorna för lack måst ha för att inte dosan ska brinna ihop. Jag anser nog att DMM är den bästa
graveringstekniken som i slutändan ger minst skivbrus. Här i Sverige fanns det tidigare en bara en gravering för DMM och den fanns ute på Europa Film AB/Europa Studio ute i Sundbyberg. Jag vet finte vem som köpte anläggningen men den såldes till utlandet. Ofta verkar det som om skivbolag som producerar
klassiskmusik föredrar DMM gravering istället för lack. BIS är ett exempel och som graverar i Tyskland hos Teldec. Ett graverat lack måste tas om hand inom två timmar medans en DMM master kan sparas i flera år innan man gör några psressmatriser.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Äntligen ett nytt, analogt, format...

Inläggav petersteindl » 2022-06-11 17:54

gcs skrev:När man graverat ett lack så framställer man en fadermatris. Vid den processen förstörs original lackskivan när man delar fadermatrisen från lacket. Ett lack är en aluminiumskiva överdragen med ett lackskikt. Från fadermatriseen görs en spelbar modermatris och från modern görs ett X antal söner som används för pressning. Varför heter det söner och inte söner eller döttrar kan man undra. Det var Neumann som utvecklade DMM eller direkt metall gravering istället för att gravera på en lackskiva använder man en skiva en stålskiva överdragen med ett kopparskikt. Med DMM kan man använda original skivan hur många gånger som helst då den inte förstörs vid framställningen av de följande pressmatriserna. Original graveringen på metallskivan läggs i frysen för kommande behov.


Gällande söner och döttrar kan man säga följande:

Vid en process som kan liknas vid gjutning eller pressning så finns ett gjut/press-verktyg som är inversen till den produkt som skall tillverkas.

Då finns det 2 geometriska tillstånd:
1. Groove på engelska. Spår på Svenska. Det är inbuktningar. I en LP är det spåret som pickupnålen går i. Detta tillstånd är det kvinnliga; moder, dotter.
2. Ridge på engelska. Kam eller rygg eller ås eller nock d v s upphöjd rand. Detta tillstånd är det manliga; fader, son.

Man kan likna LP/vinyl-framställningen vid ett våffeljärn. Det är dubbelsidigt, en ovansida och en undersida.
Om man ser det som att Våfflorna har inbuktningar d v s spår, så är Våffeljärnet inversen och har upphöjningar.

I analogi med detta så är LP-skivan i sig att ses som det kvinnliga och pressverktyget det manliga. Pressverktyget kallas pressmatris som kallas söner i plural.

Själva det graverade spåret i lacket är också att betraktas som kvinnligt. Man kanske kan kalla det för farmor om man så vill.

Efter graveringen lägger man på ett silverskikt på det graverade lacket. Silverskiktet är 1-2 atomer tjockt d v s en extremt tunn vägg så som en silverhinna.

Denna silverhinna skall separeras från lacket och det är silverhinnan som skall användas i den fortsatta processen.
Det är nu man får tänka till. På ovansidan denna silverhinna finns groove/spåret, på undersidan av silverhinnan är det således ridge/upphöjning d v s inversen till ovansidan.

Nu skall man fylla ut ena sidan på hinnan med nickel plating/coating och då fås det man kallar en matris.

Beroende på vilken sida man fyller ut av silverhinnan så fås antingen en fadermatris eller en modermatris.

Detta ges automatiskt eftersom man fyller ut ovansidan med lager av nickel plating/coating på silverhinnan då hinnan fortfarande är på lacket.

Man fyller således motsatt sida mot spåret i lacket med nickel, så det är ridges/upphöjningar i matrisen och därmed är det en fadermatris som traditionellt kallas fadern. Detta nickelpaket avlägsnar man sedan från lacken och det är detta nickelpaket som är fadermatrisen.

Detta är inversen till det graverade spåret. I princip skulle man kunna pressa LP/vinyl med fadern, men då blir det inte många LP per gravering.

Därför framställer man därefter inversen till fadern och får mödrar, modermatriser. Dessa kan man spela med pickup för att kolla att de är ok. Jag tror detta framställningssteg också sker med nickel coating/plating.

Från dessa modermatriser görs i sin tur inverser d v s söner och det är sönerna som man pressar LP/vinyl av.

Då fås LP/vinyl med spår som kan spelas av med en pickup hemma hos konsumenten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster