Moderator: Redaktörer
FBK skrev:För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.
VintageHiFi skrev:FBK skrev:För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.
Någon borde koncentrera sig på det billigare segmentet säg högtalare, förstärkare, cd/streamer för runt 50k istället. Men då lägga mycket ansträngning på att få
till akustiken i lyssningsrummet. Ser man dessutom till att det är prydligt & snyggt uppsatt. Man skulle nog vinna mycket på att billigaste rummet låter bäst
samt ser prydligast ut..
Visst är det kul att kika & lyssna på riktiga topp produkter men köpsuget infinner ju sig knappast när det inte låter i förhållande till prislappen.
Sen det här med det eteriska, jag har kikat igenom alla bilder jag hittat från mässan. Det jag slås av är hur slarvigt det ser ut i många rum. Det hänger
kablar här & var, det sen ser det allmänt stökigt ut. Det krävs ju inte så mycket för att få till ett för ögat mer tilltalade utseende.
JM skrev:Detta är mer sannolikt ett medvetet bedrägeri än okunskap. Kunden är lättlurad. Bedragare har alltid funnits i alla sammanhang.
JM
Harryup skrev:Det är inte så enkelt att få tid till att lägga ner massor på rumsakustiken. Man kommer in sent, man kanske har större rumsproblem än yta att lösa dem på. När man sätter upp grejorna så kanske det är en eller 2 personer i rummet och sen blir det fullt under mässan. Och sen så sitter ändå bara 1 person per rad bra till på det korta avstånd som är. Och det är inte heller så att en butik distributör har massor med olika grejor i lager beroende på vad för rum man får och vad som skall lösas. Man skall också komma ihåg att det är få människor som vill bo i en lägenhet med en massa saker som ofta ser ut som packmaterial.
Snarare så avskräcker det vanliga människor som kanske saknar perspektiv på vilka problem man kan få i ett jättelitet ganska tomt rum jämfört med ett fullt möblerat hem. "Om dessa grejor kräver så mycket ingrepp så väljer jag något annat även om det låter bra" är något man får tänka på också.
Sen skall man också komma ihåg att det är distributörer som ställer ut i regel. Även om man hört något intressant på mässan så kanske den lokala handlaren vill sälja något helt annat. Så det är snarast så att den "införsäljning" som är på mässan är i regel inte bytande. Man väcker intresse och det är klart att intresset ökar om det låter bra, men de som har förstått hur mycket rumsakustiken betyder är också de som kan/borde förstå hur svårt det är att få det riktigt bra på kort tid. Finns det någon på forumet som fått sin akustik perfekt på 2-3 timmar hemma ifrån att man börjar packa upp sina apparater?
Vill man höra bästa möjliga ljud så bör man komma sent på söndagen då det är få besökare kvar och då man kanske fått tid till att finjustera saker.
pLudio skrev:Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...
Nattlorden skrev:pLudio skrev:Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...
Tror nog det vore bättre att man visade en rumsmätning och berättade vad man notchat bort än att någon skulle lyckas få reda på det - den skadan vill man inte ha. Att berätta hur uselt rum man fått och vad man gjort för att få det något mer lyssningsbart tycker jag är oproblematiskt... Det visar på en vilja att presentera något på ett bra sätt och samtidigt en viss nivå av kompetens. Man förväntar sig väl inte att någon köper på plats utan att ha provlyssnat hemma först. I alla fall kan man ju säga det...
I-or skrev:Jag skulle tro att knappast någon förväntar sig perfekta resultat, men ofta handlar det om snarast om ren katastrof.
Som jag skrev ovan så får man se till att ta fram flexibel utrustning som man utnyttjar för mässor. Detta går att göra till en mycket begränsad kostnad. Sannolikt har man två dominerande moder som behöver kontrolleras någorlunda och till detta går det åt kanske 400 liters absorbentvolym. Det är inte särskilt svårt att skapa en diskret formgivning för fyra absorbenter om 100 liter styck. Med lite tankemöda och sinne för estetik kan man säkerligen få de flesta besökare att inte ens lägga märke till att de är där (gömma bakom gardiner t.ex). Att mäta och justera in Helmholtz-absorbenterna bör man kunna göra någorlunda väl på ca 30 minuter.
Om man lägger till en tjockare matta och eventuellt ett par resistiva absorbenter (gärna försedda med snyggt tyg eller tryck) för förstareflektionerna på sidoväggarna, så har man en fullt duglig lyssningsmiljö även i svårare rum. För lite överkurs utnyttjar man även en diffusor, kanske utformad som en bokhylla, bakom lyssningsområdet. Problemet är varken resurser eller tidsbrist, utan att den rumsakustiska kunskapen saknas (oavsett vad Sladd påstår).
JM skrev:Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.
Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.
Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.
JM
JM skrev:Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.
Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.
Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.
jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Morello skrev:Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor?
Morello skrev:Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.
Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.
sprudel skrev:Morello skrev:Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.
Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.
Medhåll, men dessa parmetrar varierar mellan olika typer av kablar.
Morello skrev:Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor?
pLudio skrev:Sladd rekommenderar Transparent Cable som ger dig detta på köpet:
Morello skrev:Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor?
Användare som besöker denna kategori: coab och 10 gäster