Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-04-30 22:35

För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav VintageHiFi » 2022-04-30 23:41

FBK skrev:För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.


Någon borde koncentrera sig på det billigare segmentet säg högtalare, förstärkare, cd/streamer för runt 50k istället. Men då lägga mycket ansträngning på att få
till akustiken i lyssningsrummet. Ser man dessutom till att det är prydligt & snyggt uppsatt. Man skulle nog vinna mycket på att billigaste rummet låter bäst
samt ser prydligast ut..

Visst är det kul att kika & lyssna på riktiga topp produkter men köpsuget infinner ju sig knappast när det inte låter i förhållande till prislappen.

Sen det här med det eteriska, jag har kikat igenom alla bilder jag hittat från mässan. Det jag slås av är hur slarvigt det ser ut i många rum. Det hänger
kablar här & var, det sen ser det allmänt stökigt ut. Det krävs ju inte så mycket för att få till ett för ögat mer tilltalade utseende.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-01 00:47

VintageHiFi skrev:
FBK skrev:För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.


Någon borde koncentrera sig på det billigare segmentet säg högtalare, förstärkare, cd/streamer för runt 50k istället. Men då lägga mycket ansträngning på att få
till akustiken i lyssningsrummet. Ser man dessutom till att det är prydligt & snyggt uppsatt. Man skulle nog vinna mycket på att billigaste rummet låter bäst
samt ser prydligast ut..

Visst är det kul att kika & lyssna på riktiga topp produkter men köpsuget infinner ju sig knappast när det inte låter i förhållande till prislappen.

Sen det här med det eteriska, jag har kikat igenom alla bilder jag hittat från mässan. Det jag slås av är hur slarvigt det ser ut i många rum. Det hänger
kablar här & var, det sen ser det allmänt stökigt ut. Det krävs ju inte så mycket för att få till ett för ögat mer tilltalade utseende.

Ja det estetiska tänker inte jag på utan jag envisas med vad som demas,men jag kanske är helt ute och cyklar och att butikerna bara säljer riggar som ligger ifrån 100- tusen och uppåt och att det inte finns några kunder som kommer in och köper ett par högtalare för 20.000kr eller billigare. En bekant skrev i alla fall till mig och sade att Polk Audio Reserve R700 (21990kr)var ett super kap ljudmässigt på Stockholms mässan. Men de hade ingen flådig finish utan att allt hade lagt på ljudet. Jag har även läst någon test att de är grymma för den pengen som de kostar. Om jag minns rätt så sa Lindroos att de mätte hyfsat bra. Så dem som funderar på burkar i den klassen måste lyssna på dessa högtalare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Harryup » 2022-05-02 11:55

Det är inte så enkelt att få tid till att lägga ner massor på rumsakustiken. Man kommer in sent, man kanske har större rumsproblem än yta att lösa dem på. När man sätter upp grejorna så kanske det är en eller 2 personer i rummet och sen blir det fullt under mässan. Och sen så sitter ändå bara 1 person per rad bra till på det korta avstånd som är. Och det är inte heller så att en butik distributör har massor med olika grejor i lager beroende på vad för rum man får och vad som skall lösas. Man skall också komma ihåg att det är få människor som vill bo i en lägenhet med en massa saker som ofta ser ut som packmaterial.
Snarare så avskräcker det vanliga människor som kanske saknar perspektiv på vilka problem man kan få i ett jättelitet ganska tomt rum jämfört med ett fullt möblerat hem. "Om dessa grejor kräver så mycket ingrepp så väljer jag något annat även om det låter bra" är något man får tänka på också.
Sen skall man också komma ihåg att det är distributörer som ställer ut i regel. Även om man hört något intressant på mässan så kanske den lokala handlaren vill sälja något helt annat. Så det är snarast så att den "införsäljning" som är på mässan är i regel inte bytande. Man väcker intresse och det är klart att intresset ökar om det låter bra, men de som har förstått hur mycket rumsakustiken betyder är också de som kan/borde förstå hur svårt det är att få det riktigt bra på kort tid. Finns det någon på forumet som fått sin akustik perfekt på 2-3 timmar hemma ifrån att man börjar packa upp sina apparater?
Vill man höra bästa möjliga ljud så bör man komma sent på söndagen då det är få besökare kvar och då man kanske fått tid till att finjustera saker.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Harryup » 2022-05-02 12:06

JM skrev:Detta är mer sannolikt ett medvetet bedrägeri än okunskap. Kunden är lättlurad. Bedragare har alltid funnits i alla sammanhang.

JM


Jag håller det för helt uteslutet att man väljer hifi-branschen som plattform för bedrägerier. Alla vill väl sälja det som ger mest klirr i kassan men jag är övertygad om att folk på gott och ont faktiskt tror på det dom gör och säljer. Även tillverkare av de mest märkliga grunkor är övertygade om att det hittat rätt enligt mina gamla erfarenheter. Att saker kostar mycket pengar är just för att om man labbar med icke verksamma produkter så är det ju inte så konstigt att det tar tid att övertyga sig om att man är på rätt väg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Nattlorden » 2022-05-02 13:39

Med tanke på vilket digert jobb många klarar att lägga med på hemmabiomässor så känns det lite löjligt hur lite vissa bryr sig om akustiken på hifimässor.

Och har man stora dyra högtalare som inte fungerar i det rum man fått, skall man kanske bara visa dessa och spela på något mindre med mindre problem....?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Harryup » 2022-05-02 14:41

Man kan absolut jobba mer men har man en gång testat att "mässa" och man normalt sitter på ett kontor så kan det bli en liten chock av hur mycket jobb det är.
Hembio är säkert bättre på att ha koll men då är det lite en annan bransch. De utställare jag har sätt har mera haft det nersläckt och möblerat som att det är en bio. Hifi leverantörerna brottas med att man skall ha in grejorna i ett vardagsrum som inte får se ut som en studio. Och jag har inte sett något stort mångkanalsystem i dom minsta rummen heller.

Och det finns ju en del leverantörer som ställer ut utan att spela och då får dom kritik för det. Och det finns en del som spelar mässjazz för att inte sätta igång rumsresonanser och störa andra utställare och då får dom kritik för det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav I-or » 2022-05-02 15:07

Harryup skrev:Det är inte så enkelt att få tid till att lägga ner massor på rumsakustiken. Man kommer in sent, man kanske har större rumsproblem än yta att lösa dem på. När man sätter upp grejorna så kanske det är en eller 2 personer i rummet och sen blir det fullt under mässan. Och sen så sitter ändå bara 1 person per rad bra till på det korta avstånd som är. Och det är inte heller så att en butik distributör har massor med olika grejor i lager beroende på vad för rum man får och vad som skall lösas. Man skall också komma ihåg att det är få människor som vill bo i en lägenhet med en massa saker som ofta ser ut som packmaterial.
Snarare så avskräcker det vanliga människor som kanske saknar perspektiv på vilka problem man kan få i ett jättelitet ganska tomt rum jämfört med ett fullt möblerat hem. "Om dessa grejor kräver så mycket ingrepp så väljer jag något annat även om det låter bra" är något man får tänka på också.
Sen skall man också komma ihåg att det är distributörer som ställer ut i regel. Även om man hört något intressant på mässan så kanske den lokala handlaren vill sälja något helt annat. Så det är snarast så att den "införsäljning" som är på mässan är i regel inte bytande. Man väcker intresse och det är klart att intresset ökar om det låter bra, men de som har förstått hur mycket rumsakustiken betyder är också de som kan/borde förstå hur svårt det är att få det riktigt bra på kort tid. Finns det någon på forumet som fått sin akustik perfekt på 2-3 timmar hemma ifrån att man börjar packa upp sina apparater?
Vill man höra bästa möjliga ljud så bör man komma sent på söndagen då det är få besökare kvar och då man kanske fått tid till att finjustera saker.


Jag skulle tro att knappast någon förväntar sig perfekta resultat, men ofta handlar det om snarast om ren katastrof.

Som jag skrev ovan så får man se till att ta fram flexibel utrustning som man utnyttjar för mässor. Detta går att göra till en mycket begränsad kostnad. Sannolikt har man två dominerande moder som behöver kontrolleras någorlunda och till detta går det åt kanske 400 liters absorbentvolym. Det är inte särskilt svårt att skapa en diskret formgivning för fyra absorbenter om 100 liter styck. Med lite tankemöda och sinne för estetik kan man säkerligen få de flesta besökare att inte ens lägga märke till att de är där (gömma bakom gardiner t.ex). Att mäta och justera in Helmholtz-absorbenterna bör man kunna göra någorlunda väl på ca 30 minuter.

Om man lägger till en tjockare matta och eventuellt ett par resistiva absorbenter (gärna försedda med snyggt tyg eller tryck) för förstareflektionerna på sidoväggarna, så har man en fullt duglig lyssningsmiljö även i svårare rum. För lite överkurs utnyttjar man även en diffusor, kanske utformad som en bokhylla, bakom lyssningsområdet. Problemet är varken resurser eller tidsbrist, utan att den rumsakustiska kunskapen saknas (oavsett vad Sladd påstår).

Här har vi ett ganska godtyckligt valt exempel på absorbentverkan som skulle kunna göra underverk för ett krånglande hotellrum om sådär 15 m2:

Helmholtz.png
Helmholtz.png (21.93 KiB) Visad 1813 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav pLudio » 2022-05-02 16:24

Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav I-or » 2022-05-02 16:36

Ingen dålig idé, men man kan förstås inte uppnå en global förbättring av frekvensgången på det sättet och antagligen behöver man bli av med problemen över ett ganska stort lyssningsområde.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Nattlorden » 2022-05-02 16:43

pLudio skrev:Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...


Tror nog det vore bättre att man visade en rumsmätning och berättade vad man notchat bort än att någon skulle lyckas få reda på det - den skadan vill man inte ha. Att berätta hur uselt rum man fått och vad man gjort för att få det något mer lyssningsbart tycker jag är oproblematiskt... Det visar på en vilja att presentera något på ett bra sätt och samtidigt en viss nivå av kompetens. Man förväntar sig väl inte att någon köper på plats utan att ha provlyssnat hemma först. I alla fall kan man ju säga det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-05-02 17:54

Nattlorden skrev:
pLudio skrev:Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...


Tror nog det vore bättre att man visade en rumsmätning och berättade vad man notchat bort än att någon skulle lyckas få reda på det - den skadan vill man inte ha. Att berätta hur uselt rum man fått och vad man gjort för att få det något mer lyssningsbart tycker jag är oproblematiskt... Det visar på en vilja att presentera något på ett bra sätt och samtidigt en viss nivå av kompetens. Man förväntar sig väl inte att någon köper på plats utan att ha provlyssnat hemma först. I alla fall kan man ju säga det...


Rummen på mässorna har väl med stor sannolikhet problem även längre upp i frekvensområdet och inte bara i basområdet, ett verktyg (EQ) för två dimensioner kommer därmed inte fungera särskilt bra om målet är att förbättra ljudet för rummet i stort vilken en mässa med många sittplatser kräver. Då är det klart mer effektivt att istället försöka få ner efterklangen i rummet med akustikåtgärder.

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Goldfinger » 2022-05-02 22:25

I många fall kan man också få förbättringar genom att minska triangeln, tätare mellan högtalarna och kortare avstånd till lyssnare, det minskar nivån från rumsreflexer, man kan också ta in mindre antal lyssnare per omgång så att de som lyssnar kan placeras mer optimalt.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Conan » 2022-05-03 06:31

I-or skrev:Jag skulle tro att knappast någon förväntar sig perfekta resultat, men ofta handlar det om snarast om ren katastrof.

Som jag skrev ovan så får man se till att ta fram flexibel utrustning som man utnyttjar för mässor. Detta går att göra till en mycket begränsad kostnad. Sannolikt har man två dominerande moder som behöver kontrolleras någorlunda och till detta går det åt kanske 400 liters absorbentvolym. Det är inte särskilt svårt att skapa en diskret formgivning för fyra absorbenter om 100 liter styck. Med lite tankemöda och sinne för estetik kan man säkerligen få de flesta besökare att inte ens lägga märke till att de är där (gömma bakom gardiner t.ex). Att mäta och justera in Helmholtz-absorbenterna bör man kunna göra någorlunda väl på ca 30 minuter.

Om man lägger till en tjockare matta och eventuellt ett par resistiva absorbenter (gärna försedda med snyggt tyg eller tryck) för förstareflektionerna på sidoväggarna, så har man en fullt duglig lyssningsmiljö även i svårare rum. För lite överkurs utnyttjar man även en diffusor, kanske utformad som en bokhylla, bakom lyssningsområdet. Problemet är varken resurser eller tidsbrist, utan att den rumsakustiska kunskapen saknas (oavsett vad Sladd påstår).


Sladd & Co. kan inte alls sånt där. Det är ofantligt mycket lättare att bara ta reklambladet från nätfilter- eller kabeltillverkaren och bara repetera det som står där för mässbesökarna och hoppas att nån nappar. Många vanliga dödliga förstår sen inte dessa produkters förträfflighet, tycker att det istället låter mer än lovligt dåligt om själva ljudet, och det orsakar sen frustrationen hos nasaren.

Nä hos mig får han ingen sympati för att det inte verkar funka som dom hoppas på mässorna. Att göra på samma sätt om och om igen, och hoppas på olika resultat... osv... :wink:

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav JM » 2022-05-03 07:04

Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.
Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.

Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav sprudel » 2022-05-03 07:40

JM skrev:Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.
Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.

Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.

JM


http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Morello » 2022-05-03 08:28

Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.

Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav JM » 2022-05-03 09:10

Tack Morello! Vi alla ??? förstår vad som är underförstått i min text utom somliga med en annan agenda.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Almen » 2022-05-03 09:48

JM skrev:Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.

Ja, där ligger incitamentet, absolut.

Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.

Tja, det finns nog säljare som inser att det är humbug men som medelst självbedrägeri klarar av att fortsätta med geschäftet.

Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.

Alltså, de flesta säljare har lärt sig var man skall ligga med vad man hävdar och inte. Så här brukar resonemanget se ut:

1. Den tekniska mumbo-jumbo och de kvasivetenskapliga förklaringar de visar upp brukar hänvisas till tillverkaren. Typ "Vi kan inte avgöra riktigheten i det tillverkaren hävdar, men vi hör att det fungerar."
2. De är noga med att det är subjektiva intryck (som i och för sig är mer korrekta än blindtest) de redovisar och att deras kunder är fantastiskt nöjda.
3. De avslutar ofta med att kunden naturligtvis har full returrätt och får pengarna tillbaka om de inte är nöjda (läs: inte har tillräckligt bra öron för att höra de fantastiska förbättringar som ges).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jonasp » 2022-05-03 14:52

Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Almen » 2022-05-03 15:09

jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner? :)

Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Morello » 2022-05-03 15:12

Almen skrev:
jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner? :)

Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner. :)


Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor? 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Almen » 2022-05-03 15:28

Morello skrev:
Almen skrev:
jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner? :)

Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner. :)


Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor? 8)

Hmmm... Låt mig återkomma om den saken. :P
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav sprudel » 2022-05-03 16:11

Morello skrev:Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.

Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.


Medhåll, men dessa parmetrar varierar mellan olika typer av kablar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav pLudio » 2022-05-03 16:49

sprudel skrev:
Morello skrev:Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.

Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.

Medhåll, men dessa parmetrar varierar mellan olika typer av kablar.

Sladd rekommenderar Transparent Cable som ger dig detta på köpet:
why_image017.jpg
Transparent Reference XL SS
why_image017.jpg (3.92 KiB) Visad 1394 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jonasp » 2022-05-03 16:49

Morello skrev:
Almen skrev:
jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner? :)

Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner. :)


Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor? 8)


Exakt - man är nödgad att handla sin hifikabel på annan plats än hos hifihandlaren om man inte ska bli blåst. Ganska sjukt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-03 17:58

pLudio skrev:Sladd rekommenderar Transparent Cable som ger dig detta på köpet:
why_image017.jpg


På vilket sätt kommer den kabeln att påverka signalen?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav LeifB » 2022-05-03 18:19

Jag var på en mässa i Helsingborg.
Har besökt Malmö och Göteborg.
Göteborg var bäst. Stora rum blandat med mindre men rätt ok.
Helsingborg var mindre, jag tyckte synd om utställarna.
Malmö var mer ok. Blir inte så många större rum på hotell.
Utställningar behövs, man måste synas.
Tyvärr är det hemskt att vara utställare när man vill visa sin bästa sida. Undrar om någon här har beställt prylar direkt efter en mässa? Jag tycker det är svårt att få sin utrustning på plats i sitt eget rum.
Man flyttar runt grejerna men har inget facit att gå efter. Jag blir aldrig nöjd. Ljud är så komplext.
Jag har bojkottat utställningar. Litar mer på recensioner från hela världen. Optimalt uppställda i hemmamiljö är väl det bästa som finns.
Problemet att många har gott om pengar köper dyra anläggningar på ålders höst. Alla har inte kunskap hur man ställer upp en anläggning. Många blir besvikna när dom lagt ut så mycket pengar.
Dyrt är ingen garanti för bra ljud.
Mässdeltagare tycker att vi är för gnälliga.
Sladd får ha sin åsikter, men vi får utrycka vår besvikelse när de dyra grejerna inte lever upp till det man hoppas. De flesta av oss har inte akustikbehandlade rum hemma. Låter inte en dyr anläggning bättre än den man har hemma så blir man inte lockad att uppgradera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Nattlorden » 2022-05-04 07:03

Morello skrev:
Almen skrev:
jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner? :)

Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner. :)


Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor? 8)


Det klara väl knappt kablarna på Kjell&Co sig helt ifrån - så då det vore väldigt udda att inte kunna erbjuda kablar att koppla ihop grejorna med så blir det sätt svårt att undvika att produkterna gör det. Sen behöver man inte aktivt reiterera säljsnacket däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Prozac » 2022-05-04 10:46

:)

Are Dirt Cheap RCA Cables Any Good?
7,341 views May 3, 2022 Review and measurements of "throw-way" stereo RCA cables to see how they perform.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... e.33473%2F

https://www.youtube.com/watch?v=bHw_Te6IbUI

Conclusions
Electrically the Recoton RCA cable is as good as "no wire" internal loop back in the analyzer. So it doesn't get any better than that. In all performance vectors we get the same results. Even measuring up to 1 MHz, timing test shows the same performance.

From usability point of view, the connectors are a bit loose for my taste (although you could pinch the outer ring to fix). And cable is too thin to withstand repeated connection or disconnection. If these are not an issue with whatever cheap/free cable you have, you can feel confident that there is no performance impact on your audio equipment in using such.

Indeed, personally I use such cables when I need one that is not so stiff or too long. They take up much less space and are easier to route.

Next time someone shames you that your RCA cables are too thin and dirt cheap looking, you can point them to this review to show that they give you all the performance you or anyone else needs!
Ha en fortsatt trevlig dag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: coab och 10 gäster