Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-04-29 21:56

Den gode Ingemar Carlsson, mer känd som "Sladd", tycker till om oss som besöker hifimässor. Han gör det med anledning av att det tycks en hel del om mässor på olika forum. Lite skyldig kan jag känna mig, men jag är mest elak mot kabelnasare och kabellyftarnasare. Annars kan jag tycka att mässor är intressanta. Mest för musiken. Men så gillar jag "mässjazz" högt och rent. Å andra sidan, den som går på mässa bara för att njuta mässjazz kommer bli besviken. Utbudet är mycket mer varierat än så.

Så här skriver han

https://www.hificonsult.se/blog/sladd-har-ordet/baksaeteschauffoerer

Kanske borde vi visa utställarna större uppskattning? Mycket jobb att vara med på en mässa. Jag har jobbat med att planera och arrangera mässdeltagande och det är ingen lek. Och vi har några utställare bland våra medlemmar, vad tycker ni? Gnäller publiken för mycket?
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jansch » 2022-04-29 22:39

Det är inte lätt att vara utställare.....

Att helt enkelt vara affärsman och väga det mot de kostnader som verksamheten orkar bära och samtidigt på några timmar "få till det". Bara det faktum att "stereo" inte funkar med 4 - 8 personer när "riggen" är uttestad i ett tomt lyssningsrum några timmar innan portarna öppnas.

Jag har inte varit på "hifi-mässa" på de senaste 6-7 åren då jag sedemera insåg (för egen del) att synen dominerade intrycken, inte hörseln.
Därutöver har jag en stor brist, liksom hifikg, jag orkar inte med hifi-industrins förkärlek för nonsensprodukter av typ higend-kablar och förövrigt inte heller akustikmöss och liknande - det blir för oseriöst för mej.

Det kan inte vara lätt att vara representant för riktigt bra grejor under sådana premisser.

Gnällighet? Jo, kanske.....

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-04-29 22:46

Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav sprudel » 2022-04-29 22:56

Haha! Ord och inga visor, visst finns det substans för det Sladd säger.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-04-30 00:23

goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?

Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra enligt Faktiskt tråden. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt. Det finns säkert 10 olika högtalare ifrån lika många märken som jag skulle sitta nöjd med. Men just nu så ligger Carlsson 1:a på min lista.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-04-30 00:56

FBK skrev:
goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?

Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra enligt Faktiskt tråden. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt. Det finns säkert 10 olika högtalare ifrån lika många märken som jag skulle sitta nöjd med. Men just nu så ligger Carlsson 1:a på min lista.


Du har kommit till insikt. Vad gäller min musiksmak så är den avsevärt bredare än bara mässjazz, även om jag gillar den också. Du blev inte tvingad att lyssna på så värst mycket jazz när du hälsade på, eller hur?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-04-30 01:04

FBK skrev:
goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?

Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt.


Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning.

Att få till rummets akustik är ännu svårare, så jag förstår faktiskt inte dem som kritiserar demo-representanterna för den biten. Men mest sannolikt så representerar nog rummen många slutanvändares lyssningsrum hyfsat väl (skulle jag tro).

Även jag har uppmärksammat att de populära fabrikaten så som Ino och Carlsson/Larsen uppskattats, men jag läser den informationen med en nypa salt p.g.a den "förkärlek" som finns och att dessa personer är van vid den ljudpresentation och karaktär dessa högtalare har. Eller så är det helt enkelt så att de låter bra. :)

Och vad gäller uttrycket mässjazz så har det nog knappast tillkommit av en slump, det är ju ett vida världsligt känt begrepp att det finns typisk demo-musik som låter bra på i stort sett alla högtalare, men att denna typ av musik näpperligen sållar agnarna från vetet. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav petersteindl » 2022-04-30 01:15

Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-04-30 01:20

petersteindl skrev:Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.


Kan tänka mig det, i hemmamiljö har man betydligt längre tid på sig att trimma in sitt ljudsystem. Oftast flera år... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav petersteindl » 2022-04-30 01:52

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.


Kan tänka mig det, i hemmamiljö har man betydligt längre tid på sig att trimma in sitt ljudsystem. Oftast flera år... :)


Ja, och för en lyssnare i svitspått. På mässor skall det låta lika perfekt oavsett plats, hur nu det skall gå till. Men jag har gjort det flera gånger. :)

Dessutom skall det spelas den perfekta musiken, sekund för sekund, från morgon till kväll och det skall dessutom vara den mest perfekta och musikaliska eventet för samtliga 30-50 lyssnare samtidigt och under hela dagen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Belker » 2022-04-30 08:35

Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.

Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.


Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.
Senast redigerad av Belker 2022-04-30 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Calleberg » 2022-04-30 09:16

...framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut).



Fattade först inte att det ovan citerade är skrivet på fullaste allvar, återigen oavsiktlig humor är den bästa humorn. :lol:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav pLudio » 2022-04-30 10:36

Jag läste hans blogginlägg om kablar och fick en hjärnblödning.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-04-30 10:46

goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...


Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela :)

petersteindl skrev:Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.


Vi laddade i två veckor före, minst, med olika kickoffs och instruktionsfilmer och så klart kunskapsprepp och efter den vecka som mässorna oftast varade var alla helt slut. Men vi lyckades ofta bättre än konkurrenterna. 45000, som Sladd skriver om, räckte inte långt ens på 80-talet.

petersteindl skrev:
Ja, och för en lyssnare i svitspått. På mässor skall det låta lika perfekt oavsett plats, hur nu det skall gå till. Men jag har gjort det flera gånger. :)

Dessutom skall det spelas den perfekta musiken, sekund för sekund, från morgon till kväll och det skall dessutom vara den mest perfekta och musikaliska eventet för samtliga 30-50 lyssnare samtidigt och under hela dagen.


Jag tycker ändå att du hör till dem som lyckades med både ljud och musikval de gånger jag hört dina presentationer på mässor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Morello » 2022-04-30 11:45

En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav juanth » 2022-04-30 12:33

074B372B-8100-42D1-905C-997C5188AEE0.jpeg
Puristisk absorbent?
074B372B-8100-42D1-905C-997C5188AEE0.jpeg (594.96 KiB) Visad 2408 gånger
Det var väldigt få utställare som hade ägnat tid åt eller haft med sig någon form av ljudförbättrande utrustning av betydelse.
Det större rummen var ekande och stora, och nästan aldrig några mattor. I vissa större rum låg där en yogamattsliknande sak som täckte kanske 10-20% av golvytan.

För mig är det som om en bilförsäljare skulle försöka sälja in en ny modell med en krockskadad och skitig bil.
Särskilt patetiskt blev det när kablarna var grova som ölburkar och slutstegen såg ut att ha behövt köras dit med truck.
Jag har svårt att ta en sådan presentation på allvar.
Alltså, stora slutsteg, fine, det kan gå åt i ett stort rum men varför har ingen energi lagts på rummet? Obegripligt. Det kan väl inte vara så svårt att ha en släpkärra med absorbenter, mattor, skärmväggar, diffusorer, ljussättning, mera mattor, nån snygg möbel till förstärkare osv. Det går att återanvända till nästa mässa.

I de mellanstora rummen fanns alla möjligheter att ganska lätt fylla på med dämp för sidoreflexer, slänga in duntäcken och kuddar för att ta bort fönstrens dåligheter.
I dessa rum fanns oftast redan heltäckningsmatta men högtalarna hamnade nära sidoväggarna. Märkligt nog så var de flesta högtalare inte ens invinklade. Jag frågade i ett rum där det spelades på Macintoshslutsteg om de kanske hade provat att vinkla in högtalarna. Minns inte namnet på rummet.
-Nej det fungerar inte på dessa blev svaret.
Att det var ett stort hål mellan högtalarna tycktes de inte se som ett problem, inte heller sidoreflexen som ställde till det rejält för dem längre bak.

En sak till som var gemensam för ca 50% av alla rum var att det inte fanns sittplats i Sweetspot. Det oftast en lång stolsrad och två stolar i mitten som då hade Sweetspot mellan sig.
Jag förstår att inte alla kan sitta i sweetspot samtidigt men tycker att möjligheten bör finnas.
Bilagor
09F4CA74-690C-40F4-AAA0-3823B4819DCE.jpeg
Ej invinkling
09F4CA74-690C-40F4-AAA0-3823B4819DCE.jpeg (1.2 MiB) Visad 2408 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-04-30 13:26

Tycker Sladd är en av dom bättre personligheterna inom branschen då det finns mycket mer tveksamma individer som jag aldrig skulle handla av. Får nästan rysningar på ryggen när jag tänker på en del av dem. Men jag går ju inte i taket pga. kabeltroende eller inte utan det får var och en själv bestämma om det är värt några pengar. Och nästan alla butiker har dyra kablar så stör man sig på detta så får man bojkotta i runda slängar 98% av alla butiker.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-04-30 13:27

hifikg skrev:
FBK skrev:
goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?

Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra enligt Faktiskt tråden. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt. Det finns säkert 10 olika högtalare ifrån lika många märken som jag skulle sitta nöjd med. Men just nu så ligger Carlsson 1:a på min lista.


Du har kommit till insikt. Vad gäller min musiksmak så är den avsevärt bredare än bara mässjazz, även om jag gillar den också. Du blev inte tvingad att lyssna på så värst mycket jazz när du hälsade på, eller hur?

Som tur var :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav music4ever » 2022-04-30 13:51

Sladd ryter till mot kundbasen. Kanske inte det smartaste man kan göra. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav I-or » 2022-04-30 14:00

Det är naturligtvis inte direkt enkelt att få till ett vettig ljud i ett mindre hotellrum, men om man ställer ut på mässor ett par gånger om året så borde man investera i diverse portabla absorbenter. Kablar och strömrening har, milt sagt, inte riktigt samma dignitet. Jag har faktiskt aldrig sett ett akustiskt rakt igenom välreglerat rum på en mässa, vilket är märkligt eftersom det finns en hel del pengar att tjäna på detta.

Om jag arbetade i branschen skulle jag se till att ta fram kanske 100 liter stora absorbenter av Helmholtztyp med lättpackad/-flyttad formfaktor, vilka man efter mätningar av frekvensgång/efterklangstid i rummet stämmer av till lämplig resonansfrekvens och Q-värde. Man bör vara beredd på att släpa med sig ett hyggligt antal sådana absorbenter. Utöver detta får man även fylla på med resistiva absorbenter och eventuellt även diffusorer. Man skulle t.o.m. kunna sälja in akustiktjänster av denna typ för utställarna från mässledningens sida (gratistips från I-or Consulting).

Det kommer säkert inte som någon överraskning för faktisktianer att insatser av den här typen kan förvandla katastrof till succé. Branschen måste inse att ljudåtergivning är ett teknikområde som kräver ett hyggligt mått av akustiskt kunnande för att man ska kunna bemästra alla svårigheter och att den typiske försäljaren, med all respekt, inte besitter önskvärd kompetens inom området.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-30 15:29

Morello skrev:En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.


Haha, jag antar att du menar allvar, för även jag har tänkt på det. Finns inga mässor som fylls med så många småsmutsiga, ibland ofräscha, människor som hifi-mässor.
T.o.m. mc-mässor fullt med skäggiga bikers känns renare.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav VintageHiFi » 2022-04-30 15:36

BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.


Haha, jag antar att du menar allvar, för även jag har tänkt på det. Finns inga mässor som fylls med så många småsmutsiga, ibland ofräscha, människor som hifi-mässor.
T.o.m. mc-mässor fullt med skäggiga bikers känns renare.

Jo denna tanke av även slagit mej, hur svårt är det att ta en 10 min dusch & rena kläder.....
Kan ju en anledning till att det finns så få deltagare av det kvinnliga könet på hifi-mässor. 8)

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Goldfinger » 2022-04-30 16:09

Belker skrev:Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.

Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.


Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.


Det är svårt att vara effektiv säljare och samtidigt 100% objektiv i hifibranschen, i säljarens värld är pris/prestanda ständigt linjärt, de kan börja med att avråda från en del dumheter som bara kostar pengar, det skulle vara en bra ingång till att börja med.
Credit till de säljare som ser till kundens bästa och håller sig till sunda resonemang, då återvänder jag gärna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-04-30 16:18

Ja de står kvar i duschen!
(Kunde ha illustrerats med käck bild, men tyvärr sitter jag (nästan) i sjön!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-04-30 17:21

VintageHiFi skrev:
BellsnWhistles skrev:
Morello skrev:En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.


Haha, jag antar att du menar allvar, för även jag har tänkt på det. Finns inga mässor som fylls med så många småsmutsiga, ibland ofräscha, människor som hifi-mässor.
T.o.m. mc-mässor fullt med skäggiga bikers känns renare.

Jo denna tanke av även slagit mej, hur svårt är det att ta en 10 min dusch & rena kläder.....
Kan ju en anledning till att det finns så få deltagare av det kvinnliga könet på hifi-mässor. 8)

Har aldrig råkat på problemet på mässa genom alla år. Men jag har haft besök av personer som köpt begagnat av mig som inte varit i duschen senaste veckan, "minst" :o Men om ni verkligen vill råka ut för detta problem så åk lite tunnelbana :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav paa » 2022-04-30 17:30

I-or skrev:Det är naturligtvis inte direkt enkelt att få till ett vettig ljud i ett mindre hotellrum, men om man ställer ut på mässor ett par gånger om året så borde man investera i diverse portabla absorbenter. Kablar och strömrening har, milt sagt, inte riktigt samma dignitet. Jag har faktiskt aldrig sett ett akustiskt rakt igenom välreglerat rum på en mässa, vilket är märkligt eftersom det finns en hel del pengar att tjäna på detta.

Om jag arbetade i branschen skulle jag se till att ta fram kanske 100 liter stora absorbenter av Helmholtztyp med lättpackad/-flyttad formfaktor, vilka man efter mätningar av frekvensgång/efterklangstid i rummet stämmer av till lämplig resonansfrekvens och Q-värde. Man bör vara beredd på att släpa med sig ett hyggligt antal sådana absorbenter. Utöver detta får man även fylla på med resistiva absorbenter och eventuellt även diffusorer. Man skulle t.o.m. kunna sälja in akustiktjänster av denna typ för utställarna från mässledningens sida (gratistips från I-or Consulting).

Det kommer säkert inte som någon överraskning för faktisktianer att insatser av den här typen kan förvandla katastrof till succé. Branschen måste inse att ljudåtergivning är ett teknikområde som kräver ett hyggligt mått av akustiskt kunnande för att man ska kunna bemästra alla svårigheter och att den typiske försäljaren, med all respekt, inte besitter önskvärd kompetens inom området.

Ett inlägg från 2006:
paa skrev:Jag har hört Wilson låta rent dåligt i Göteborg, mycket sämre än tex Respons, men i Stockholm lät de riktigt, riktigt bra där jag satt. Med tanke på alla akustikprodukter dom släpat in i det rummet, kanske man skall dra slutsatsen att Wilson inte fungerar bra utan massiva akustikåtgärder?

(Det var 10 st stora basfällor från Svanå i det rummet, av typ V6 och V4.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jonasp » 2022-04-30 17:39

Belker skrev:Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.

Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.


Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.


Precis så! Branschen är full av klåpare, tyvärr. Att skylla det på att kunderna inte förstår är verkligen magstarkt. Eller beror hifibranschens död kanske på att man försöker kränga överprissatta nonsensprodukter? Lite självinsikt hade varit på sin plats.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav JM » 2022-04-30 18:23

Detta är mer sannolikt ett medvetet bedrägeri än okunskap. Kunden är lättlurad. Bedragare har alltid funnits i alla sammanhang.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav sprudel » 2022-04-30 20:08

jonasp skrev:
Belker skrev:Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.

Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.


Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.


Precis så! Branschen är full av klåpare, tyvärr. Att skylla det på att kunderna inte förstår är verkligen magstarkt. Eller beror hifibranschens död kanske på att man försöker kränga överprissatta nonsensprodukter? Lite självinsikt hade varit på sin plats.


Självinsikt är trevligt. Hur står det till? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav verdad » 2022-04-30 21:49

Har varit på en hel del Hifimässor under årens lopp, och det som slår mig är att jättedyra anläggningar inte låter bra på grund av rummen. Borde man inte efter alla dessa år ha lärt sig att plocka med utrustning för att kunna, i alla fall hjälpligt åtgärda akustikproblem? Vill man inte som utställare/säljare visa upp sina produkter från sin bästa sida? År efter år efter år, Samma problematik. Lär man sig aldrig?

Ska man ställa ut produkter vill man väl skapa förutsättningar för att det ska vara så mycket välljud som möjligt. Jag förstår att man inte kan bygga om rummen, men åtminstone göra någon form av försök till åtgärd. Det är inte mycket begärt, kan jag tycka. (Många bryr sig inte ens) Vilket förvånar mig.

Så Sladds inlägg tycker jag inte ligger på en relevant nivå. Om jag som kund ska investera, låt säga, 600.000:- i en anläggning så borde ljudåtergivningen också återspegla prislappen och då borde man som utställare lägga lite mer energi på detta.

Det är ett slit att hålla på med, förstår jag, men det är det väl för alla utställare oavsett vilken mässa man ställer ut på? Med andra ord en dålig ursäkt, helt enkelt.

Inte undra på att det kommer sura kommentarer från besökare på Hifimässor med dyra anläggningar med dåligt ljud.
"Som nytt, fast bättre"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster