Moderator: Redaktörer
FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
hifikg skrev:FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.
Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalare Använder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.
Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med den Allt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet
Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren
FBK skrev:Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen . https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.
Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalare Använder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.
Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med den Allt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet
Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren
Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.
Johan_Lindroos skrev:FBK skrev:Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen . https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer
Jag orkade inte lyssna på allt svammel(?). Har du en liten sammanfattning?
FBK skrev:...
Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.
jansch skrev:Ja...... herrejösses...
Denna man har ingen aning om vad han håller på med. Har ingen aning om grundläggande fysik och inte ens aning om impedansanpassning vid högre frekvenser.
Dessutom talar han om "noise" som om fältstyrkemetern på tunern mäter "noise"! I en frekvensmodulerad signal!
Hur vore det med lite basic kunskap på gymnasienivå åtminstone.....
Jo, jag blir förbannad på galningar som pratar om "open minded" när dom egentligen fördummar människor som har andra begåvningar/utbildningar än elekronik/fysik.
Vore kul om någon anslöt en skärmad lakriskabel, terminerad med kortslutning, i hans "mätrigg" och sedan talade om för honom varför den gav "bästa" resultat.
hifikg skrev:goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget.
Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.
Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.
"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning.
FBK skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget.
Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.
Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.
"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning.
Antingen är jag för trött eller trög för vad är det som du egentligen undrar över, jag förstår inte...
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget.
Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.
Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.
"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning.
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
Ahhha då kan man glömma bort honom. Men det här med högtalarbyggen och filter få jag nog starta en tråd om då jag undrar över en del grejer.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen. https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg
jansch skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen. https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg
Karln har både en felaktig mätning och tolkningen av den felaktiga mätningen. Jag nöjer mig med att kommentera när han i början av filmen pratar om diskantens påverkan i det nedre registret.
Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Finns flera konstiga uttalanden, bl.a om kabelkvalitet men det räcker att höra några minuter i början för att få dåliga vibbar.
Audiosciencereview har gjort en mätning på denna B&W högtalare. Den är mer att lita på.
jansch skrev:Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Goldfinger skrev:jansch skrev:Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Vad menar du med är orimligt i summeringen om det är som han säger att de delvis fasar ut varandra, är det något med att diskanten befinner sig 15db ned i nivå?
Hade diskanten legat högre i nivå hade summeringen legat ännu lägre i nivå, se tex vad som sker om du polvänder en diskant på en konstruktion som summerar rätt från början.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 14 gäster