Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-05-04 13:31

Fast det förstår du väl, sånt kan man inte mäta fram, skillnaden hööööör man (tror man), det är sedan gammalt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-04 14:27

När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-05-04 14:44

FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....


Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.

Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalare :) Använder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.

Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med den :) Allt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet ;)

Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-04 15:14

hifikg skrev:
FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....


Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.

Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalare :) Använder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.

Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med den :) Allt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet ;)

Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren :)

Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-04 16:29

Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen :!: . https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-05-04 16:35

FBK skrev:Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen :!: . https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer :?:


Jag orkade inte lyssna på allt svammel(?). Har du en liten sammanfattning?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-05-04 16:42

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....


Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.

Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalare :) Använder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.

Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med den :) Allt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet ;)

Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren :)

Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.


De lokala HiFi-butiker jag besökt har aldrig någonsin försökt sälja några kablar till mig, inte ens vid köp av apparater där de lätt hade kunnat få till en merförsäljning. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-04 17:32

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen :!: . https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer :?:


Jag orkade inte lyssna på allt svammel(?). Har du en liten sammanfattning?

Det trodde jag att ni skulle komma med.... :D Får se om någon orkar se hela.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jansch » 2022-05-04 20:05

Ja...... herrejösses...

Denna man har ingen aning om vad han håller på med. Har ingen aning om grundläggande fysik och inte ens aning om impedansanpassning vid högre frekvenser.

Dessutom talar han om "noise" som om fältstyrkemetern på tunern mäter "noise"! I en frekvensmodulerad signal!
Hur vore det med lite basic kunskap på gymnasienivå åtminstone.....

Jo, jag blir förbannad på galningar som pratar om "open minded" när dom egentligen fördummar människor som har andra begåvningar/utbildningar än elekronik/fysik.

Vore kul om någon anslöt en skärmad lakriskabel, terminerad med kortslutning, i hans "mätrigg" och sedan talade om för honom varför den gav "bästa" resultat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-05-04 20:59

FBK skrev:...
Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.


Jag ser väl ovanligt lättlurad ut...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-04 21:45

jansch skrev:Ja...... herrejösses...

Denna man har ingen aning om vad han håller på med. Har ingen aning om grundläggande fysik och inte ens aning om impedansanpassning vid högre frekvenser.

Dessutom talar han om "noise" som om fältstyrkemetern på tunern mäter "noise"! I en frekvensmodulerad signal!
Hur vore det med lite basic kunskap på gymnasienivå åtminstone.....

Jo, jag blir förbannad på galningar som pratar om "open minded" när dom egentligen fördummar människor som har andra begåvningar/utbildningar än elekronik/fysik.

Vore kul om någon anslöt en skärmad lakriskabel, terminerad med kortslutning, i hans "mätrigg" och sedan talade om för honom varför den gav "bästa" resultat.

Oj då, det var så illa... :o Jag har tittat lite på andra videos där han går igenom filter i högtalare och har tydliga åsikter om att en del tillverkare lurar kunderna dvs stoppar i budget eller skräp grejer i dyra högtalare. Något som jag saknar total kunskap om. Sedan om jag förstått det rätt så håller han på med uppgraderingar av filter i högtalare åt folk där borta. Så för en som inte kan det tekniska kring filterbygge så vet man ju inte att han är en bluff. Har något svagt minne att han jobbat åt någon högtalartillverkare också, men jag kan minnas fel.
Här är en sådan video https://www.youtube.com/watch?v=8IQ4t1Y1mxo det skulle ju vara mycket intressant att få höra av någon som har gedigen kunskap om högtalartillverkning och filter om vad denna herre egentligen babblar om då har florerar på YouTube. För en som inte kan sådant så verkar han ju kunnig :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jansch » 2022-05-04 23:58

FBK,
Det har inte så mycket att göra med högtalarkonstruktion egentligen.
Passiva komponenter, d v s motstånd, kondensatorer och spolar har olika "kvaliteter" eller rättare sagt egenskaper och är konstruerade/byggda för att passa i olika applikationer.
Allt sammanfattas i fysikens lagar.

Att svamla i om "smearing effect" och annat konstigt blir väldigt amatörmässigt då allt kan kokas ner till några få fysikaliska egenskaper.
T.ex en spole skall skapa en induktans men då den är fysiskt uppbyggd på ett visst sätt har den också resistans och kapacitans. Har den järnkärna kommer den drabbas av hysteres/mättnad vilket ger olinjäritet. Därutöver bl.a "skin effect" och i viss mån termiska problem.
Allt detta går att mäta och presentera i form av mätvärden. Det finns inga egenskaper som "smearing" och annat konstigt, det är "high-end" svammel.

Det gäller alltså att välja komponener med för ändamålet rätt/tillräckliga egenskaper. T.ex helt onödigt att välja 1% metallfilmsmotstånd i ett filter när högtalarelements parametrar varierar mer p g a åldring, temperatur och lufttryck.
Det är inga jätteutmaningar att skapa/tillverka passiva komponenter som pssar till högtalarfilter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-05 09:26

Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-05-06 10:08

hifikg skrev:
goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...


Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela :)


Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget. :)

Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.

Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.

"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-06 11:32

RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.

Ahhha då kan man glömma bort honom. Men det här med högtalarbyggen och filter få jag nog starta en tråd om då jag undrar över en del grejer.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-06 11:33

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...


Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela :)


Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget. :)

Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.

Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.

"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning. :)

Antingen är jag för trött eller trög för vad är det som du egentligen undrar över, jag förstår inte...
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav goat76 » 2022-05-06 11:47

FBK skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela :)


Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget. :)

Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.

Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.

"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning. :)

Antingen är jag för trött eller trög för vad är det som du egentligen undrar över, jag förstår inte...


Jag har inte ställt någon fråga, det är nog mer så att det är du som ”undrar” just nu. :lol:

Kanske kan jag komma på hur jag utveckla det jag skrev mer ingående för dig senare, men nu måste jag dra på jobbet. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav hifikg » 2022-05-06 13:42

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...


Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela :)


Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget. :)

Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.

Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.

"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning. :)


Självklart ser den olika ut och kanske framförallt vägen dit. Inte är det mitt rum jag lyssnar på när jag lyssnar på musik inte. Det är lokalen där händelsen begicks, alternativt den studiomix som levererats på fonogrammet. Allt låter olika beroende på var och hur det är inspelat. En total sameness där allt skulle låta "Carlsson" vore inte ens utståbar. På ett lyssningspass kan jag ledigt ta mig från en konsertsal i Moskva Kiev, till en rökig pub i Stockholm och sedan vidare till Carnegie Hall, för att slutligen landa i Billie Eilish sovrum, helt utan att mitt humbla rum sätter några gränser eller påverkar upplevelsen. Men har någon ingenjör slarvat vid inspelningen så blir det genast en tråkigare upplevelse.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-08 15:02

RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.

Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen. :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Goldfinger » 2022-05-08 20:51

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.

Ahhha då kan man glömma bort honom. Men det här med högtalarbyggen och filter få jag nog starta en tråd om då jag undrar över en del grejer.


Det finns högtalare som av olika anledningar har förbättringspotential på filtersidan, det behöver nog inte diskuteras, sen är det som Roger säger, vad man som konsument föredrar är helt oavhängigt detta ämne.
Det kan även vara en medveten handling av en konstruktör att avstå vissa parametrar för att vinna andra, det är bra att det finns mångfald.
Bortsett förstås från uppenbart dåliga konstruktioner där prestanda är svåra att hitta överhuvudtaget.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jansch » 2022-05-08 22:01

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.

Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen. :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg


Karln har både en felaktig mätning och tolkningen av den felaktiga mätningen. Jag nöjer mig med att kommentera när han i början av filmen pratar om diskantens påverkan i det nedre registret.

Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Finns flera konstiga uttalanden, bl.a om kabelkvalitet men det räcker att höra några minuter i början för att få dåliga vibbar.

Audiosciencereview har gjort en mätning på denna B&W högtalare. Den är mer att lita på.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav distad » 2022-05-09 18:10

jansch skrev:
FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.

Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen. :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg


Karln har både en felaktig mätning och tolkningen av den felaktiga mätningen. Jag nöjer mig med att kommentera när han i början av filmen pratar om diskantens påverkan i det nedre registret.

Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Finns flera konstiga uttalanden, bl.a om kabelkvalitet men det räcker att höra några minuter i början för att få dåliga vibbar.

Audiosciencereview har gjort en mätning på denna B&W högtalare. Den är mer att lita på.

Om han nu är totalt okunnig, hur kan sådana här personer härja fritt på YouTube utan att bli emot sagda att de sprider rena lögner för det är ju illa om det är så... :?
Jag tänkte starta en tråd om YouTube nissar överlag där jag reagerar på saker som då inte är så kunnig, men detta är ju riktigt illa.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-09 19:48

Nu gör det väl egentligen ingen skillnad om det görs på Internet eller i papperstidningar? "Allting går att sälja med mördande reklam" som det heter i Ulf Peder Olrogs visa.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Goldfinger » 2022-05-09 20:18

jansch skrev:Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?


Vad menar du med är orimligt i summeringen om det är som han säger att de delvis fasar ut varandra, är det något med att diskanten befinner sig 15db ned i nivå?
Hade diskanten legat högre i nivå hade summeringen legat ännu lägre i nivå, se tex vad som sker om du polvänder en diskant på en konstruktion som summerar rätt från början.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav jansch » 2022-05-09 21:56

Goldfinger skrev:
jansch skrev:Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?


Vad menar du med är orimligt i summeringen om det är som han säger att de delvis fasar ut varandra, är det något med att diskanten befinner sig 15db ned i nivå?
Hade diskanten legat högre i nivå hade summeringen legat ännu lägre i nivå, se tex vad som sker om du polvänder en diskant på en konstruktion som summerar rätt från början.


Lite kort/snabbt.
Först kan vi ju tillfälligt anta att att bas och diskant är helt ur fas, d v s 180grader, mellan ca 0,8kHz och 1,2kHz för att få full verkan genom utsläckning av ljudtrycket. Så är säkerligen inte fallet, dels beroende på fasgång dels beroende på vilken mätpunkt som nyttjats (Var mätmikrofonen är placerad).
Det var dock det det som jag ögonblickligen reagerade för - sänkningen är för "jämn" mellan 0,8 och 1,2kHz.

När man sedan konstaterar att diskanten ligger 16dB under baselementet så stämmer inte matematiken. Man kan beskriva det såhär:
16dB i ljudeffektsskillnad är 40ggr, en säkning av basen med 2dB motsvarar en sänkning med ca 37%.

Eller man kan också se det såhär:
Man tar de aktuella ljudtrycksnivåerna (om jag minns dom rätt, orkar inte titta på filmen igen)
92dB - 76dB = cirka 91,9dB. OBS! Jag vet, ett helt vidrigt sätt att skriva det på, man måste matematisk gå via de linjära förhållandena.

Alltså en förändring som inte är påvisbar vid mätning av ljudtryck vid 2 olika mätningar och rimliga förutsättningar.
(hoppas jag räknade rätt :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav I-or » 2022-05-09 23:20

Det är inte ljudeffektnivåer som jämförs i videon, utan ljudtrycksnivåer.

Ljudeffektnivå LW = 10*log(W/W0) (Inom akustiken använder man ofta W för beteckning av effekt för undvikande av förväxling mellan P för effekt och p för tryck)
Ljudtrycksnivå Lp = 10*log(p^2/p0^2) = 20*log(p/p0)

Nu är det aningen mer än 16 dB skillnad här, men om det vore just 92 dB respektive 76 dB med en fasskillnad om 180 grader, så bleve summan av ljudtrycksnivåerna: Lp = 20*log(10^(92/20)-10^(76/20)) = 90,5 dB, d.v.s. en reduktion om 1,5 dB.
(Som en tumregel kan det vara värt att känna till att ett ljudtrycksnivåbidrag om -20 dB påverkar den totala ljudtrycksnivån med upp till knappt 1 dB.)

Mätresultaten är just i detta avseende alltså inte orimliga även om de inte stämmer exakt, vilket kan bero på mätonoggrannheten. I övrigt förekommer det dock en del svammel i videon.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Calleberg » 2022-05-10 09:36

"wow, I can hear the decay" :lol:

Vilken pappskalle, ja, vilken kabel som helst går att använda som antenn, Beroende på utförande kommer de funka olika bra SOM ANTENN. Om du dessutom håller i kabeln är du ochså en antenn. old news.

Next!
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav sprudel » 2022-05-10 10:27

Är jag på Flashback nu? :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav I-or » 2022-05-10 11:19

Om du delar din dator via Fjärrskrivbord så ska jag svara på det mot en mindre ersättning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Det här med utställningar, Sladd ryter ifrån

Inläggav Almen » 2022-05-10 11:31

Det är samma kabeldiskussioner där som här.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 14 gäster