Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-02 18:49

Ett gäng kinesforskare har inte påvisat några negativa effekter av exponering av statiskt magnetfält upp till 23 T. Sänkt ångest och förbättrat minne har noterats hos möss.
Sannolikt någon form av "reset" av vissa patologiskt störande tankebanor och frigörande av minnesresurser vilka innan blockeras av negativa ickekonstruktiva tankar. Fungerar även på deprimerade.
I studien noteras inget om att vissa viktiga konstruktiva tankebanor försvinner.
Kanske blir du en glad grönsak med gott minne.
Hur är det med äldre audiofiler?

https://link.springer.com/article/10.10 ... 22-08677-8

JM
Senast redigerad av JM 2022-05-02 20:23, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav solhaga » 2022-05-02 19:15

När jag jobbade med mina AMT:er, märkte jag att min armbandsklocka sackade efter.
Den magnetiska flödestätheten var runt 2 T.

Det är oklart om även jag sackade efter, eller så är det jag märker av nu.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-02 19:16

solhaga skrev:När jag jobbade med mina AMT:er, märkte jag att min armbandsklocka sackade efter.
Den magnetiska flödestätheten var runt 2 T.

Det är oklart om även jag sackade efter, eller så är det jag märker av nu.

Fick du bättre minne?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav I-or » 2022-05-02 20:45

Jag magnetiserade för länge sedan av misstag min gamla CRT-TV* med stora permanentmagnetkonstruktioner, men vet inte om någon annan än jag reagerar på ohyggligt höga flödestätheter om 23 T. 8O

Man kan få en groda att levitera diamagnetiskt med 16 T:

frog1.jpg
frog1.jpg (104.12 KiB) Visad 620 gånger


https://www.ru.nl/hfml/research/levitat ... evitation/


Jag hade gärna zappat igång minnet, men tyvärr kommer man inte i närheten av 23 T med läckfältet från en högtalarmotor, snarare handlar det om under 50 mT en cm från motorn.


*Bilden får ordentliga färgfel, men återställs slutligen som tur är efter många avmagnetiseringspulser vid uppstarter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-02 21:11

Vanliga magnetkameror har som mest 3.0 T inom en cylindrisk volym med max 70 cm i diameter tvärs cylinders längsaxel.
Farligare än magnetfältet är nog den pulserande radiosändaren i magnetkameran, på typ >15 kW, med vilket bilderna skapas. Sändaren ger en faktisk temperatur höjning likt en mikrovågsugn. Vid varje undersökning matas in hur mycket patienten väger för att inte värma patienten för kraftigt.
Nu kan jag erkänna att jag i forskningssyfte legat olika magnetkameror mer 1000 ggr. Möjligen förklaring till varför jag inte har någon behandlingsbar ångest eller depression. Behöver ligga nog lite till för att förbättra minnet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav I-or » 2022-05-02 21:43

Man är uppe i fantastiska ca 11 T som mest nuförtiden, vilket medför betydligt högre signal/brus-förhållande. Äldre MRI-system utnyttjade t.o.m. permanentmagneter, men sedan länge används supraledare med enorma strömstyrkor.

Statiska elektromagnetiska fält har mycket riktigt vanligtvis små, om ens några, effekter på cellnivå, medan dynamiska elektromagnetiska fält kan vara mycket otrevliga eftersom de har potential för massiv energiöverföring.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0079610704001105

Skulle gärna prova en magnetkamera för egen del, för övrigt, verkar kul.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-02 21:53

I-or skrev:Man är uppe i fantastiska ca 11 T som mest nuförtiden, vilket medför betydligt högre signal/brus-förhållande. Äldre MRI-system utnyttjade t.o.m. permanentmagneter, men sedan länge används supraledare med enorma strömstyrkor.

Statiska elektromagnetiska fält har mycket riktigt vanligtvis små, om ens några, effekter på cellnivå, medan dynamiska elektromagnetiska fält kan vara mycket otrevliga eftersom de har potential för massiv energiöverföring.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0079610704001105

Skulle gärna prova en magnetkamera för egen del, för övrigt, verkar kul.

Vad vill du prova?
Det är lite bullrigt. Men efter en nattjour hade jag inga problem att ta en powernap i magneten.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-02 22:14

Skärmavbild 2022-05-02 kl. 21.49.01.png
Skärmavbild 2022-05-02 kl. 21.49.01.png (737.76 KiB) Visad 572 gånger


Förklara matematiskt varför det blir så här.

Vanligen är detta ett misstag. Men för att korta ner undersökningstiden görs medvetet undersökningar med dessa artefakter. Hypofysundersökningar sagitellt likt ovan är ok. Varför?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav I-or » 2022-05-03 12:42

Jag har tyvärr ganska bristfällig kunskap i hur man sveper upp mottagningen av den elektromagnetiska strålning som protonerna i kroppen skickar ut. Man vill självklart använda zoomfunktionen Field Of View (FOV) för högsta möjliga upplösning i bilden och då tangerar man gränserna. Det ser ut som om svepet i det här fallet inte är korrekt synkat, lite grand som det kunde bli i en dåligt injusterad bildrörs-TV när synkpulserna vertikalt eller horisontellt inte låg rätt. Med modern datorkapacitet skulle man förstås ganska enkelt kunna sy ihop bilden digitalt så att den kom ut i sammanhängande skick även om den registrerades som ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-03 14:31

"Wrap around" artefakt kan populärt förklaras enligt följande:

https://www.imaios.com/en/e-Courses/e-M ... truncation
https://www.imaios.com/en/e-Courses/e-M ... s/aliasing

Men jag ute efter mer generell matematisk förklaring. Om jag minns rätt var Svante på g med något.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav I-or » 2022-05-03 15:34

Aha, man utnyttjar att protonerna kan ha olika spinnfas i den bilddimensionen. Intressant vad de kan hitta på för klurigheter. Problemet blir då att t.ex. 180 grader och 540 grader utgör samma fasvinkel vid analysen och när den del av kroppen som ska avbildas ligger utanför field of view, kommer det utvidgade fasvinkelområdet att tolkas så att man att erhåller spatiell aliasing.

Eller om man så vill på matematiska: sin(fi) = sin(fi+2*pi*n), där n = 0, 1, 2, 3...

För övrigt anser jag att antalet MRI-enheter inom vården borde tiofaldigas. Finansiering sker lämpligtvis genom att samtliga regionbyråkrater/-politiker får söka sig ett nytt jobb, vilket förstås frigör ännu större resurser och medför betydligt färre katastrofala felbeslut som t.ex. NKS.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ångest och taskigt mine? Testa närkontakt med högtalarna

Inläggav JM » 2022-05-03 15:46

Tack I-or det räcker för mig.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster