Golden ratio !?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Golden ratio !?

Inläggav LeifB » 2022-05-08 09:14

Kan en högtalare med golden ratio internt förhållande
vara det bästa för att lådan ska påverka minst genom stående vågor som uppkommer?
Förhållanden enl. Golden ratio är Höjd 1.618, bredd 1, djup 0.618.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Golden ratio !?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-08 09:39

Det har väl egentligen inte med akustik att göra? https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet Nu är det några som vill saluföra allt möjligt med gyllene snittet som grund.
En slutet rum baserat på 1-1.4-1.9 vill jag minnas skulle ge en bra spridning av resonanser enligt den gamla Stereo-Hifi-Handboken. En högtalarlåda har små invändiga mått och de resonanser som uppstår reduceras kraftigt av dämpmaterialet.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Golden ratio !?

Inläggav Calleberg » 2022-05-08 09:40

Nope, Gyllene snitttet kallar vi det för i Sverige :D

Stående vågor kan inte motverkas med något sorts magiskt allmängiltigt dimensionsförhållande, var har du fått det ifrån?
Det måste hanteras för varje enskild konstruktion och användningsområde.

T.ex En subwoofer kan med fördel göras som en kub. Om den skall vara fristående ser den minst ut på det sättet och tar ganska lite plats. Däremot är kubformen i sig förkastlig då samma frekvens riskerar att resonera i flera riktningar i lådan. I De flesta fall är detta ett ickeproblem då denna frekvens hamnar långt utanför subbens arbetsområde.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Golden ratio !?

Inläggav Kraniet » 2022-05-08 13:08

Svaret är nej, inte bäst. Men beroende på kan den nog vara bra.
Men finns många möjliga tänkbara internmått som kan vara bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Golden ratio !?

Inläggav LeifB » 2022-05-08 13:40

Jag tänkte så här om stående vågor i en låda kunde de kanske påverka mindre för ljudet om de är utspridda över större frekvenser, rensonanser som skapas i en låda.
Kan de ha påverkan på en baffel då?
Om man gör den efter gyllene snitten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Golden ratio !?

Inläggav paa » 2022-05-08 15:52

LeifB skrev:Jag tänkte så här om stående vågor i en låda kunde de kanske påverka mindre för ljudet om de är utspridda över större frekvenser, rensonanser som skapas i en låda.
Kan de ha påverkan på en baffel då?
Om man gör den efter gyllene snitten.

För en baffel har högtalarelementens inbördes avstånd till kanterna större betydelse än baffelns höjd- och bredd-förhållande.
Prova lite med Svantes Edge-mjukvara så der du snart.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Golden ratio !?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-08 19:56

LeifB skrev:Jag tänkte så här om stående vågor i en låda kunde de kanske påverka mindre för ljudet om de är utspridda över större frekvenser, rensonanser som skapas i en låda.
Kan de ha påverkan på en baffel då?
Om man gör den efter gyllene snitten.


Vilka frekvenser tror du de stående vågorna har i lådan? Bred- och djupmåtten lär knappast vara ett problem när dämpning är på plats. En riktigt lång låda kan möjligen få problem.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Golden ratio !?

Inläggav jansch » 2022-05-08 20:39

"Gyllene snittet" för akustik (ljudvågor) är förhållandet 1 till 1,26 till 1,59 ungefär för en låda eller rum (rätblock). Då fördelas stående vågor jämnt över oktaver. Man kan alltså t.ex "dubbla" relationen 1,59 till 3,18 och få en jämn fördelning för alla oktaver utan den lägsta berörda. Ska man vara exakt är det multiplar av 12:e roten ur 2 som gäller och då blir det 1:a, 5:e och 9:e tonen i en 12 tonsskala.

Då stående våg (där alltså resonans kan uppstå) kräver minst halv våglängd kommer största måttet ( relationen1,59) sätta lägsta frekvens där rummet ger stöd*.
Om man vill undvika att stående vågor i en högtalarlåda skall uppstå måste längsta måttet vara väsentligt mindre än lägsta frekvens, alltså väsentligt kortare än en halv våglängd.
Teoretiskt egentligen kortare än högsta frekvens men då det är svårare att exitera "övertoner", toner där flera vågländer får plats och dessutom att tonspektrat blir tätare med resonanser räcker det normalt att se upp med halv- och helvågsresonanser.

*Under halvvåg ger rummet inte stöd ända tills "rummet" är mycket, mycket mindre än halva våglängden och tryckfält uppstår, t.ex i en liten bil eller som vid slutna hörlurar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Golden ratio !?

Inläggav Almen » 2022-05-09 07:52

Om du söker på +gyllene +snittet kommer det upp några trådar om detta, den äldsta från 2004.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Golden ratio !?

Inläggav LeifB » 2022-05-09 08:18

Har sökt på siten.
Jag får inget svar på om ljudet förändras med hjälp av gyllene snittet uppfylls inne i högtalarlådan.
Estetiskt kan formen på baffeln vara lyckad.
Baffeln kan påverka ljudet och det vet alla.
Jag är mest nyfiken av de inre måtten i lådan och hur dom påverkar ljudet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Golden ratio !?

Inläggav Almen » 2022-05-09 09:42

LeifB skrev:Har sökt på siten.
Jag får inget svar på om ljudet förändras med hjälp av gyllene snittet uppfylls inne i högtalarlådan.
Estetiskt kan formen på baffeln vara lyckad.
Baffeln kan påverka ljudet och det vet alla.
Jag är mest nyfiken av de inre måtten i lådan och hur dom påverkar ljudet.

Men det kan du ju simulera. Det är klart att ljudet förändras om du har olika mått, så varför skulle det vara något speciellt med just gyllene snittet? Numerologi har väl inget med sund ingenjörskonst att göra? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Golden ratio !?

Inläggav LeifB » 2022-05-09 10:24

Det kanske det inte har.
Det var det jag undrade.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Golden ratio !?

Inläggav I-or » 2022-05-09 12:45

Akustiska resonanser i kaviteter beror, förutom kavitetens dimensioner och form, på elementplacering och graden av absorption. Med ett vettigt utförande av de två sista parametrarna kan man i praktiken helt eliminera inverkan från dessa resonanser.

Jag vill även ta tillfället i akt att i mer grundteoretiska termer poängtera att man alltid erhåller moder oavsett form på kaviteten (det finns alltid något vågmönster som "passar in" även i mer extrema geometrier), men huruvida resonanser faktiskt exciteras är en helt annan sak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster