Komprimerar P2 musiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Komprimerar P2 musiken?

Inläggav olaume » 2022-05-14 10:59

Jag har trott att åtminstone Sveriges Radios P2 höll sig för goda för att begränsa dynamiken, så som kommersiella radiokanaler gör för att låta "mer". Men nu lyssnar jag på Beethovens sjua i Lördagsmorgon i P2, och det är uppenbart att attackerna dras ned rejält. I mitt tycke förstör det musiken. Vet någon om detta är något P2 har börjat med nyligen?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Maarten » 2022-05-14 13:52

Aj då, det vore synd på ffa den klassiska musiken, som väl är den verkligt dynamiska idag så mycket musik är dynamiskt begränsad eller skadad. Not, se tillägg nedan avseende studie Dynamic Range Across Music Genres and the Perception of Dynamic Compression in Hearing-Impaired Listeners.
Men i en (18 år) gammal tråd menar Morello att även p2 är lätt komprimerad. Kanske finns det folk här som vet hur det är idag?
Se viewtopic.php?f=9&t=3448&full=1


Råkade få upp detta examensarbete som identifierade och särskiljde analog och digitalt emulerad version av förstnämnda komprimering blint med 'bara' 16 försökspersoner.
Har inte läst arbetet men resultatet säger väl bara hur stora ingrepp det blir.


Intressant, både den gamla och enkla metoden och den är vanlig i broadcasting,
Det finns ett element som bidrar stark till LA2A karakteristisk sätt att komprimera ljud, denna heter T4 och består av en elektro-luminescerande (EL)panel och en fotoelektrisk cell. Elpanelen är i huvudsak en ”night-light” ,dvs. desto större signal man skickar in i kompressorn desto starkare ljus genereras. Detta ljus skiner på den fotoelektriska cellen som är en ljuskänslig enhet och som ändrar sin resistans beroende på intensiteten hos ljuset som den utsätts. Desto starkare ljusen är, desto mindre motstånd fotocellen kommer att ha. Fotocellen används för att styra kretsen förstärkningen, en lägre resistans av fotocellen kommer att resultera till en lägre signalspänning vid utgången från kompressionen. LA2A kompressorn är enkel i sin design. Den har bara två parametrar som låter dig ställa in hur kompressorn ska jobba. I början LA2A var riktad till broadcastapplikationer men på grund av dess unika sound blev den snabbt en standard i studios över hela världen[5].



EDIT:
Här är en studie om dynamik i musik genrer. Dynamic Range Across Music Genres and the Perception of Dynamic Compression in Hearing-Impaired Listeners

The acoustic analysis revealed that the dynamic range of samples from popular genres, such as rock or rap, was generally smaller than the dynamic range of samples from classical genres, such as opera and orchestra. By comparison, the dynamic range of speech, based on recordings of monologues in quiet, was larger than the dynamic range of all music genres tested

The percentiles of the modern genres (pop, rap, rock, and schlager) cluster together more than the percentiles of the classical genres (chamber, choir, opera, orchestra, piano), with the extent of clustering in jazz falling somewhere in between. Within the classical genres, opera and choir show higher differences between the highest and lowest percentiles than chamber, orchestra, and piano, especially in the frequency region between 0.5 and 2 kHz.


Föga förvånande ställer klassisk musik generellt mycket högre krav på anläggningen än pop, rap, rock, and schlager.
Bilagan Dynamic range of speech and 10 different music genres..jpg finns inte längre


Här kan man se att rock bara kräver ca 10 db i dynamisk headroom enigt IEC 60118-15 och de klassiska ca 25 db.

Dynamic range comparison between different music genres and speech across frequency.jpg
Dynamic range comparison between different music genres and speech across frequency.jpg (110.33 KiB) Visad 1531 gånger
Bilagor
Dynamic range of speech and 10 different music genres..jpg
Dynamic range of speech and 10 different music genres..jpg (160.88 KiB) Visad 1565 gånger
Senast redigerad av Maarten 2022-05-14 15:46, redigerad totalt 8 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Bill50x » 2022-05-14 13:52

Kan det inte vara fonogrammet som är komprimerat (eller limiterat)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav olaume » 2022-05-14 14:13

Bill50x skrev:Kan det inte vara fonogrammet som är komprimerat (eller limiterat)?

/ B

Kan vara. Iofs är det ju en sjuka att skivbolagen ofta har passat på att processa musiken när de digitaliserar den för CD. Jag har dock trott att det är mindre vanligt för klassisk musik. Får väl försöka pricka in någon direktsänd konsert och höra om det är lika illa där. Exempelvis Ravels Bolero blir ju tämligen meningslös och långtråkig om dynamiken är komprimerad så att det låter lika högt hela tiden...

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav olaume » 2022-05-14 14:56

Finns inte någon radioljudtekniker här som kan berätta hur det ligger till? Jag har inte reagerat för detta förr, så jag undrar om de nyligen har börjat.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Belker » 2022-05-14 15:27

Jag vill minnas att detta diskuteras i Ogjorts dokumentär https://sverigesradio.se/avsnitt/613255

Minns jag rätt att det beror på sändningstid?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Bill50x » 2022-05-14 15:38

olaume skrev:Finns inte någon radioljudtekniker här som kan berätta hur det ligger till? Jag har inte reagerat för detta förr, så jag undrar om de nyligen har börjat.

Johan Lindroos borde kunna svara på detta.

Johan, hoho!?!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-14 16:31

Belker skrev:Jag vill minnas att detta diskuteras i Ogjorts dokumentär https://sverigesradio.se/avsnitt/613255

Minns jag rätt att det beror på sändningstid?

Har för mig det ska vara bättre efter 19:00 om jag inte minns fel.
Detta kollade jag upp förra året så det kan givetvis ändrats sen dess.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Ogjort » 2022-05-17 02:49

Belker skrev:Jag vill minnas att detta diskuteras i Ogjorts dokumentär https://sverigesradio.se/avsnitt/613255

Minns jag rätt att det beror på sändningstid?


Ja - P2 komprimerar, men i bästa fall närmast världsunikt med den specialbyggda "additiva" kompressorn Cadenza.
Släpper igenom de flesta toppar men bildar ett "golv" utifrån inställd miniminivå.
(förenklat alltså - den är långt mer komplicerad än så - och... svår att ställa in)
Och ja, den ställs olika beroende på sändningstid. Minimum kvällstid och betydligt mer dagtid.
Jämfört med den då förhärskande multibandskompressorn "Orban" som låg på övriga kanaler, var det närmast en teknisk revolution.
Sen exakt hur det är i dagsläget vet jag inte. Är sällan "i huset" numera.

Det ligger också en skyddslimiter före sändare, som förhoppningsvis slipper arbeta påtagligt om Cadanzan är korrekt inställd.

Det som är lite kul i sammanhanget är att jag själv i högsta grad var inblandad i P2:s förändring av kompressionstänk som skedde på 1990-talet.
Vi startade då flödesmusikprogrammet "Delta" - som ursprungligen sändes fredag eftermiddag, och vi ville att det skulle "höras" lika bra i
bullrig bil, som i hemmasoffan, trots riklig förekomst av dynamisk musik.
Så i samarbete med Lars Mossberg, och senare även Thorbjörn Wallentinus gjordes då en kompressorkoppling i studion som just kombinerade en
"obehandlad" signal med en "golvlyftande" kompression. (som Thorbjörn då senare raffinerade till apparaten Cadenza)
Några få radiostationer i världen har köpt in den - men de är inte många...
Tror att den idag även existerar som mjukvara.

Enklare - minst sagt. Vi hade upp till 8 finpillade kompressorer samtidigt i direktsändning,
eftersom det var musikmix kombinerat med tal som skulle ut i ett nivåbalanserat paket.
Ev toppar som slank igenom lämnades då helt åt sändarlimitern.

Man kan tänka att jag ingår i gruppen ljuddemolerare som ville höja kompressionsgraden även i P2.
Men det var då som de kommersiella stationerna började fläska på ordentligt och där fanns då även "Classic FM"
som hade en betydligt högre kompressionsgrad än dåvarande P2.
Så det var snarare så att vi drev på en rimlig kompromiss mot hur det sannolikt hade blivit annars.

Sen... kan man idag tycka att P2 verkligen borde erbjuda högkvalitativ streaming via webben. Utan ljudförstörande ingrepp.
Men det är en annan fråga.

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
poppop
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Hägersten

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav poppop » 2022-05-27 13:38

Ogjort skrev:Sen... kan man idag tycka att P2 verkligen borde erbjuda högkvalitativ streaming via webben. Utan ljudförstörande ingrepp.
Men det är en annan fråga.

Anders O.


Finns åtminstone i AAC 320 via denna länk: https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320

(Minns Deltakompressionen i S12. Supersmart och lät verkligen bra).
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Ogjort » 2022-06-02 07:39

poppop skrev:
Ogjort skrev:Sen... kan man idag tycka att P2 verkligen borde erbjuda högkvalitativ streaming via webben. Utan ljudförstörande ingrepp.
Men det är en annan fråga.

Anders O.


Finns åtminstone i AAC 320 via denna länk: https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320


Hur hittar lyssnarna den, via webben?
Info finns, vad jag kan se via "Forum för teknisk support" + scrolla långt ner till: "övriga teknikfrågor".
Inte det lättaste och enklaste precis...

Övriga teknikfrågor.jpg
Övriga teknikfrågor.jpg (78.81 KiB) Visad 1060 gånger


Blir lite nostalgisk när jag tänker på allt kul vi gjorde i S12.
(enda studion med inbyggd grusgång...)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
poppop
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Hägersten

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav poppop » 2022-06-30 13:52

Ja,länken är lite dold eftersom det är under testverksamhet och inte har någon support. Annat än att Kundosupporten gladeligen tar emot feedback om något skulle strula med länken.
Men det vore nice att ändra de tre streamingkvaliteterna från låg, mellanmjölk och hög till låg och riktigt hög.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav goat76 » 2022-06-30 17:31

När det kommer till skattebetald public service tycker jag de borde tillhandahålla högsta möjliga kvalitet, minst samma kvalitet som produktionerna håller i sitt ursprung.

Att det sedan går att välja lägre kvalitet så att varje användare får möjlighet att spara bandbredd är väl bra.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav RJohan » 2022-07-06 08:13

Tack för inlägget, Ogjort! Nu vet man hur det hänger ihop.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav sammel » 2022-07-06 09:00

Kanon :)
Har nu lagt en länk till P2 med hög kvalitet webbläsaren.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav dewpo » 2022-07-06 10:20

sammel skrev:Kanon :)
Har nu lagt en länk till P2 med hög kvalitet webbläsaren.

Tänkte lägga till P2 länken med högre kvalité i ROON :| Men de hade förkommit mig :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Komprimerar P2 musiken?

Inläggav Maarten » 2022-07-16 20:33

Lite OT:
Ogjort, är det du som producerat denna serie?
Jättebra tycker jag, intressant, kunnigt och bra inblick.

https://sverigesradio.se/default.aspx?programid=5009

Vilka var våra mest berömda kompositörer, varför låter musiken som den gör och vad den har för betydelse idag? Sanningar och skvaller om människorna bakom mästerverken.
sb17nbac till alla!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster