Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Inläggav Kermit116 » 2022-05-20 15:15

Klipp från nyhetstjänsten evertic idag, 2022-05-20:

"
Klassiska hi-fi-bolaget Onkyo ansöker om konkurs
Förändringarna i hur musik och media konsumeras blev för tuffa för japanska Onkyo, som efter över 70 år i hi-fi-branschen i fredags ansökte om konkurs.
Onkyo lämnade in ansökan vid tingsrätten i Osaka i förra veckan med skulder på motsvarande cirka 240 miljoner kronor, rapporterar tidningen Nikkei.

”Företaget har inte kunnat navigera i de snabba förändringarna i hur människor konsumerar media och musik, eftersom användare gått från företagets kärnprodukter, som kompakta stereosystem, till mobila enheter som smartphones för streaming,” fortsätter tidningen.

Bolagets dotterbolag som skötte tillverkningen av originalutrustning – alltså montering av högtalare för andra märken – samt försäljning av ljudutrustning ansökte i mars om frivillig konkurs.

Företaget uppger i en kommentar till Nikkei att det försökte upprätthålla affärer i mindre skala, "men kunde inte stoppa kassaflödesproblemen från att förvärras."

Vidare kommenterade man att alla möjliga sätt att fortsätta verksamheten har utforskats, men att bolaget inte har kunnat betala av sina skulder.
"
Senast redigerad av Kermit116 2022-11-01 08:44, redigerad totalt 1 gång.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav Nattlorden » 2022-05-20 19:20

Ojdå. Så trist.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav BellsnWhistles » 2022-05-20 21:58

Tråkigt, samtidigt så kan jag inte komma på att jag sett en enda ny produkt från Onkyo de senaste decennnierna, hade någon frågar mig hade jag gissat att de lagt ner för länge sedan.
Hade en 90-tals Onkyo receiver till tv-ljudet fram till inte allt för länge sedan.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav distad » 2022-05-21 01:51

BellsnWhistles skrev:Tråkigt, samtidigt så kan jag inte komma på att jag sett en enda ny produkt från Onkyo de senaste decennnierna, hade någon frågar mig hade jag gissat att de lagt ner för länge sedan.
Hade en 90-tals Onkyo receiver till tv-ljudet fram till inte allt för länge sedan.

De har byggt Hemmabiomaskiner under hela tiden som du inte sett dem någonstans :wink: Jag har själv en bättre Hemmabiomaskin ifrån dem som jag gillar skarpt, och även en CD-spelare. Det är med stor sorg som detta skedde. Här i Sverige så gjorde de det konstiga valet att märket skulle säljas på Elgiganten den sista tiden, och med det så fanns inga maskiner i sortimentet... :? :roll: Sedan har jag läst att Onkyo var nära att slås ihop med Denon och Marantz men att Onkyo backade i sista stund. Så det var ett gigantiskt misstag som tog kål på verksamheten. Men det lär inte vara sista märket som kommer lämna in, utan det är många som kommer gå i graven åren framöver och ännu längre fram. Marknaden för bra ljud lutar kraftigt åt ett håll............. :(
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav BellsnWhistles » 2022-05-25 22:47

FBK skrev:...Marknaden för bra ljud lutar kraftigt åt ett håll............. :(


Mjoa, men det är ju liksom inte kört!
Sitter just nu och lyssnar på ett par Genelec 8341A (en mittenmodell av "The ones") och det låter riktigt bra (lånade). Och i bakgrunden står ett par pi120s som låter fantastiskt. Och även ett försteg från miniDSP som också både mäter och låter mycket bra och dessutom har massor med bra funktioner inbyggt.
Alla produkter som finns att köpa idag :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav distad » 2022-05-25 23:39

BellsnWhistles skrev:
FBK skrev:...Marknaden för bra ljud lutar kraftigt åt ett håll............. :(


Mjoa, men det är ju liksom inte kört!
Sitter just nu och lyssnar på ett par Genelec 8341A (en mittenmodell av "The ones") och det låter riktigt bra (lånade). Och i bakgrunden står ett par pi120s som låter fantastiskt. Och även ett försteg från miniDSP som också både mäter och låter mycket bra och dessutom har massor med bra funktioner inbyggt.
Alla produkter som finns att köpa idag :D

Det är en boll som du inte lär kunna stoppa då den redan rullat långt.... :wink: Och det var fanken vad det kostade... ja, Genelec är ju ett märke som är inarbetat i studio kretsar så de kan kanske ta betalt av studios.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav distad » 2022-05-26 02:52

Modellen under är https://www.youtube.com/watch?v=Ui1Gh_s_sX0 och som vanligt så används orden great speakers, hur många gånger frågar ni ? Ja som alltid i sådana här tester så är det hur många gånger som helst så testen säger "ingenting" så kolla inte på sådan tester säger ni och ja jag ska sluta...... :oops: psss, såg en test igår med samma kille då han testade ett par aktiva JBL, gissa hur många gånger han sa great speakers... :mrgreen: Ja, jag vet, "sluta och kolla då" men noll trovärdighet när de håller på så här och jag tycker det är tragiskt att det ÄR SÅ HÄR :( Varför inte istället lyfta fram det bra och mindre bra, skulle ju ge oss konsumenter mer, men det är nog plånboken på dessa herrar som talar....allt blir great speaker.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav distad » 2022-11-01 06:28

De är tillbaka. :D Hoppas nu att kunderna strömmar till då jag tycker Onkyo gör bra grejer. https://mailchi.mp/hembiobutiken/70kljg ... 23d2b47b6c
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Inläggav Kermit116 » 2022-11-01 08:50

Såvitt jag förstått så lever produkterna, och utvecklingen av dessa, vidare via amerikanska VOXX Consumer, ett affärsområde inom VOXX International Corporation.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-11-01 09:56

FBK skrev:De är tillbaka. :D Hoppas nu att kunderna strömmar till då jag tycker Onkyo gör bra grejer. https://mailchi.mp/hembiobutiken/70kljg ... 23d2b47b6c


Trevligt att DU är tillbaka! :D
//Johan Lindroos

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav Kermit116 » 2022-11-01 11:32

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:De är tillbaka. :D Hoppas nu att kunderna strömmar till då jag tycker Onkyo gör bra grejer. https://mailchi.mp/hembiobutiken/70kljg ... 23d2b47b6c


Trevligt att DU är tillbaka! :D

+1 :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Onkyo ansökt om konkurs

Inläggav distad » 2022-11-03 03:17

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:De är tillbaka. :D Hoppas nu att kunderna strömmar till då jag tycker Onkyo gör bra grejer. https://mailchi.mp/hembiobutiken/70kljg ... 23d2b47b6c


Trevligt att DU är tillbaka! :D

Tack Johan och Kermit116! :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Inläggav pLudio » 2023-04-04 10:49

Då ser vi fram emot en recension av Onkyo TX-RZ70 för att se om den låter bra också. Den har alla buzzwords.

https://www.strata-gee.com/new-tx-rz70- ... hip-model/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-04 20:22

Läst råden, lyckades man rädda produktutvecklingen eller är det enbart varumärket som överlevt? De gjorde bra grejer tidigare.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Inläggav distad » 2023-04-04 22:20

sportbilsentusiasten skrev:Läst råden, lyckades man rädda produktutvecklingen eller är det enbart varumärket som överlevt? De gjorde bra grejer tidigare.

Vet inte vem/vad som tagit över, men de kommer med nya grejer och jag hoppas de klarar sig då dem och Denon är de bästa i mina öron. Yamaha, Marantz är också okej.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Onkyo ansökt om konkurs - prylarna lever vidare

Inläggav pLudio » 2023-04-04 22:51

FBK skrev:Vet inte vem/vad som tagit över, men de kommer med nya grejer och jag hoppas de klarar sig då dem och Denon är de bästa i mina öron. Yamaha, Marantz är också okej.

Masimo av alla köpte Sound United som inkluderar både Denon och Marantz. Jättekonstigt.

Marantz hembioförstärkare idag är väl ofta som en Denon fast med Marantz diskreta op amp:ar?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], skroeder och 9 gäster