Garanterat byxfladder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Belker » 2022-05-27 18:45

Byxfladder?! Vad är det för trams. Kom igen när det blir brunt!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav music4ever » 2022-05-27 19:37

Få saker är det så stor skillnad mellan folks upplevelse som starkt bastryck. Någon persons byxfladder är en annans "är basarna på?".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav petersteindl » 2022-05-27 20:02

Mera bas!
need more bass.jpg
need more bass.jpg (114.6 KiB) Visad 1605 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Michael » 2022-05-27 23:41

I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.

Något sådant fick jag engång med ett par pK. Tittade på en film och en helikopter flög fram. Dagen efter såg jag en bit stenull framför ena högtalaren.

//Michael

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav lennartj » 2022-05-28 23:28

För drygt 10 år sedan fanns en basnörd på Youtube som kallade sig Basspig och hade videosnuttar på hur han fick en liten matta att levitera framför en av baslådorna.
Nu har han flyttat sina videos till en egen domän https://www.twitch.tv/therealbasspig, men det är långt mellan uppdateringarna
Har någon byggt ett riktigt maxat inosystem sokm kan mäta sig mot detta,
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-05-29 01:28

FBK skrev:
I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.

Jag gillade dem högtalarna då de lät riktigt bra även på höga volymer så det var säkert distburkar :D

Hittade en bild på mitt förra boende när jag testar en massa grejer inkl syrrans grejer. Idag har jag en mycket liten stereo i antal lådor jämfört emot då...men det står ju lite grejer i ett förråd.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Morgan » 2022-05-29 12:31

Jag lekte lite med ett digitalt delningsfilter igår och placerade en 45-liters basreflexlåda med 10" element under skrivbordet. Ett sådant där gammaldags skrivbord med dubbla hurtsar - en på vardera sidan benen. Det blev faktiskt byxfladder, så jag kom att tänka på den här tråden.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-29 18:02

Morgan skrev:Jag lekte lite med ett digitalt delningsfilter igår och placerade en 45-liters basreflexlåda med 10" element under skrivbordet. Ett sådant där gammaldags skrivbord med dubbla hurtsar - en på vardera sidan benen. Det blev faktiskt byxfladder, så jag kom att tänka på den här tråden.

Man skall kanske först definiera byxfladder. Det kan finnas två varianter varvid en av dem kan förekomma ofta:

1. Byxorna vibrerar i takt med musiken pga ljudtrycket. Det har jag hänt ofta och inte bara byxorna utan även annat man har på sig.
2. Byxorna fladdrar pga luftströmmen från högtalaren. Det är extremt ovanligt, det krävs förmodligen mycket höga ljudtryck och att man står nära porten.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav music4ever » 2022-05-29 23:08

xmag skrev:2. Byxorna fladdrar pga luftströmmen från högtalaren. Det är extremt ovanligt, det krävs förmodligen mycket höga ljudtryck och att man står nära porten.


Nja, det räcker nog med en vettig basreflexlåda och musik med bas där porten sköter det mesta av ljudtrycket. Hade själv tyg som fladdrade med porten i min gamla lägenhet.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-30 02:56

music4ever skrev:
xmag skrev:2. Byxorna fladdrar pga luftströmmen från högtalaren. Det är extremt ovanligt, det krävs förmodligen mycket höga ljudtryck och att man står nära porten.


Nja, det räcker nog med en vettig basreflexlåda och musik med bas där porten sköter det mesta av ljudtrycket. Hade själv tyg som fladdrade med porten i min gamla lägenhet.

I så fall är den nog feldimensionerad. Risken för blåsljud är överhängande om man kan få byxor att fladdra. Jag kan nog tänka mig att byxorna vibrerade av ljudvågorna men tolkades som fladder, det är vanligt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Kraniet » 2022-05-30 08:33

Jag har upplevt det med Cerwin Vega AL1000 i en betongkällare. Vi hade varsitt par hörselkåpor och ett NAD218THX. Lite kul var det ju för ett par tonårsgrabbar förstås. Men inte mycket HIFI :)
Mvh
Magnus

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MorganM » 2022-05-30 09:13

Jag lyssnade i Orion’s demo van på -90 talet med 48st 12” och 48000 watt.Har aldrig upplevt sån bas förut/senare.Där var det minst sagt byxfladder.Kändes som ögonen skulle ploppa ur huvudet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-30 10:11

Jag såg Furious 7 igår rätt starkt. Det var en hel del vibrationer i soffan och allmänt stoj, men inget byxfladder :cry:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav music4ever » 2022-05-30 17:32

xmag skrev:I så fall är den nog feldimensionerad. Risken för blåsljud är överhängande om man kan få byxor att fladdra. Jag kan nog tänka mig att byxorna vibrerade av ljudvågorna men tolkades som fladder, det är vanligt.


1. Nej den är inte feldimensionerad.
2. Nej det var inte byxor, jag skrev tyg som i hängande sammetstyg som var precis vid basreflexen.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-31 00:12

music4ever skrev:
xmag skrev:I så fall är den nog feldimensionerad. Risken för blåsljud är överhängande om man kan få byxor att fladdra. Jag kan nog tänka mig att byxorna vibrerade av ljudvågorna men tolkades som fladder, det är vanligt.


1. Nej den är inte feldimensionerad.
2. Nej det var inte byxor, jag skrev tyg som i hängande sammetstyg som var precis vid basreflexen.

OK!
Tar mig i örat!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav DVD-ai » 2022-05-31 07:33

Jag får gardiner, soffa, matta, innerväggar och (tydligen, enligt andras utsagor, balkong, golv i lägenheterna intill m.m i betong ) att röra sig, beroende på hur mycket man kranar på och med vilka frekvenser.

Det som begränsar mig mest gällande ljudtryck är:
1: risken att innerväggarna går sönder på sikt, dom rör sig klart synligt, jag vill inte heller att kaklet på toaletten släpper!
2: grannar som jag vill undvika att vara för elak med, även om jag knappt någonsin gör sådana tokerier.
3: krävs mer effektivt till basarna för att komma mycket längre än vad jag testat som starkast. Har < 1/5 av effekten som man kan tänkas trycka in i elementen ifråga.

Men byxfladder då?
Jo det går utmärkt att få det med, om man befinner sig på rätt ställe i rummet och med rätt frekvens.
Bäst fladder får man långt fram i rummet, i hallen eller mellan vardagsrum och kök.

Skulle jag ha 1/16 del så många basar, men placera den enda i ett hörn så jag får maximalt med resonanser så skulle det troligtvis fungera det med eller direkt under soffan så skulle det vara redigt med byxfladder där man sitter.

Min erfarenhet är att man får mindre byxfladder ju mer man gör åt att få ner rummets inverkan på ljudet.
Det säger mig att resonanser i rummet är bra för att lättare få denna effekt, med 6st basar blev det lättare/vid lägre ljudnivå byxfladder än nu med 16st.
Så när det lät klart sämre och mera "bas" än artikulerad så fladdrade det mer.
Är det fördelaktigt att befinna sig i ett flödesmaxima eller i tryckmaxima eller precis mellan ?
Bra och intressant fundering, det blir man ju sugen på att prova och experimentera med detta. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-06-01 21:21

DVD-ai :D Vi är inte avundsjuka..... :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Zappa » 2022-06-01 22:07

DVD-ai skrev:Jag får gardiner, soffa, matta, innerväggar och (tydligen, enligt andras utsagor, balkong, golv i lägenheterna intill m.m i betong ) att röra sig, beroende på hur mycket man kranar på och med vilka frekvenser.


Med mina fjuttiga pi60 kan jag få soffan att skaka lite grann men inget annat i rummet svänger med särskilt mycket vilket förvisso är rätt skönt. Byxfladder går inte heller att åstadkomma förstås. :D
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav DVD-ai » 2022-06-02 21:38

Zappa skrev:
DVD-ai skrev:Jag får gardiner, soffa, matta, innerväggar och (tydligen, enligt andras utsagor, balkong, golv i lägenheterna intill m.m i betong ) att röra sig, beroende på hur mycket man kranar på och med vilka frekvenser.


Med mina fjuttiga pi60 kan jag få soffan att skaka lite grann men inget annat i rummet svänger med särskilt mycket vilket förvisso är rätt skönt. Byxfladder går inte heller att åstadkomma förstås. :D


Det går säkert, under rätt omständigheter! :)
Allt beror ju på hur det ser ut runt omkring, men i en normal uppställning i ett vardagsrum så går det antagligen inte att uppnå med pi60.
Tror! Jag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav DVD-ai » 2022-06-02 21:44

FBK skrev:DVD-ai :D Vi är inte avundsjuka..... :P


Ähhh, spelar knappt någonsin så tokigt, nyttjar oftast mindre än 0,001% av anläggningens kapacitet även när jag drar på,
Så det är lite onödigt kan tyckas....
Men det är underbart med låg disst och skönt att aldrig behöva bry sig om gränsen, ingenting kommer att sätta stopp.
Annat än en själv, musiken som låter för dåligt, innerväggarnas konstruktion eller grannar. :)

Men när det gäller byxfladder så tycks det inte vara entydigt vad som krävs för att uppnå det, som sagt.
Min erfarenhet är att det kan uppstå vid lägre ljudnivåer, bara omständigheterna är rätt :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Zappa » 2022-06-02 21:56

DVD-ai skrev:
FBK skrev:DVD-ai :D Vi är inte avundsjuka..... :P


Ähhh, spelar knappt någonsin så tokigt, nyttjar oftast mindre än 0,001% av anläggningens kapacitet även när jag drar på,
Så det är lite onödigt kan tyckas....
Men det är underbart med låg disst och skönt att aldrig behöva bry sig om gränsen, ingenting kommer att sätta stopp.
Annat än en själv, musiken som låter för dåligt, innerväggarnas konstruktion eller grannar. :)


Den anläggningen vore kul att lyssna på. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav hifikg » 2022-06-02 21:58

Rekommenderar att lyssna på "Snuskige Affe" hos DVD-ai :)
Betänk att hans rigg faktiskt övertrumfade ett par OA51:or, men det skyller jag delvis på musikvalet, he he. Blev verkligen tvungen att rösta på Ino-uppsättningen den gången, trodde jag inte innan jag hörde det, men rätt ska vara rätt.

Satte på Affe nu, skönt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav heliac » 2022-06-02 22:24

A956CBC4-FFA9-48C7-9B0C-DDC8926543B4.jpeg
A956CBC4-FFA9-48C7-9B0C-DDC8926543B4.jpeg (668.5 KiB) Visad 1018 gånger


Jag har 2st RCF LF 21 x451 på 2 kw vardera i vardagsrummet i en låda som ”svante” hjälpt mig med. Matar den med ett 4kw Crown i-tech. Att få byxorna att röra sig går i alla fall bra upp till en meter framför lådan. Blomkrukor å annat ger sig oxå iväg.

Nödvändigt? Nä.. men barnsliggt kul

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MacBruce » 2022-06-02 23:37

Ja, som flera har varit inne på, beror det nog på var man befinner sig i rummet och i förhållande till högtalaren. Vill upprepa att jag inte motsätter mig I-ors beskrivning av fysikaliska realiteter, men – "Eppur si muove", som Galileo Galilei påstås ha mumlat, då han reste sig från knästående inför Inkvisitionen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Och_%C3%A4nd%C3%A5_r%C3%B6r_hon_sig
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-06-03 00:26

Nåja, om det ska handla om byxfladder, måste man nog upp i sådär 1 cmpp i min värld i alla fall. I annat fall känner man bara att byxorna rör sig, vilket är fullt möjligt eftersom vår hud är mycket känslig för små rörelser nästan över hela kroppen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MacBruce » 2022-06-03 09:39

I-or skrev:Nåja, om det ska handla om byxfladder, måste man nog upp i sådär 1 cmpp i min värld i alla fall. I annat fall känner man bara att byxorna rör sig, vilket är fullt möjligt eftersom vår hud är mycket känslig för små rörelser nästan över hela kroppen.


Detta hände sig någon gång i slutet av 1977 - såvitt jag minns, hade vi inte någon byxflaxometer tillgänglig då, men alla närvarande var överens om, att byxbenen rörde sig synligt. Vi kommer nog inte längre än så. ;-) Hur som helst var "beställaren" - syster till en kompis, tillika musikdirektör och kantor - belåten med sub-woofern. Vilken hon f.ö. körde med Tommy Jenvings Acousto-Lab och Lars Mürbecks/U66 Bass-Driver. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-04 14:46

Jag läser tråden med behållning, kul att höra om era äventyr! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-07 19:00

Ha!

Spelade precis Trentemöller - The Last Resort här hemma lite starkt, och kände skojortan jag hade på mig röra sig lite mot min framsida axel. Liksom som man strök en fjäder på huden. Men det var ju inget skjortfladder eller byxfladder :cry:. Soffan vibrerade iofs gött :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-06-07 23:41

Var och lyssnade på Nile Rodgers & Chic live på Gröna Lund för några timmar sedan. En riktigt bra konsert med ett tajt niomannaband på fantastiskt spelhumör och en nästan oändlig rad av hitlåtar av Chic, Sister Sledge, Norma Jean Wright, Sheila and B. Devotion och andra Nile Rodgers-associerade artister som Bowie, Madonna, Diana Ross, Duran Duran, Sugarhill Gang och Daft Punk.

Hur som helst, bra liveljud åtminstone mitt framför scen, men som nästan alltid alldeles för mycket (och dessutom superkomprimerad) bas mellan ca 40 och 80 Hz (klart över 120 dB (ovägt) här) som fick bröstkorgen att vibrera högst påtagligt. Även om byxorna de facto vibrerade märkbart så var det som vanligt definitivt inte tal om något byxfladder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav hifikg » 2022-06-08 01:56

Tror att vi måste definiera "byxfladder" i sann Faktiskt anda :)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster