Garanterat byxfladder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-08 09:03

hifikg skrev:Tror att vi måste definiera "byxfladder" i sann Faktiskt anda :)


Nåt här kanske? Laber bris? :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindhastighet
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-08 09:06

I-or skrev:Var och lyssnade på Nile Rodgers & Chic live på Gröna Lund för några timmar sedan. En riktigt bra konsert med ett tajt niomannaband på fantastiskt spelhumör och en nästan oändlig rad av hitlåtar av Chic, Sister Sledge, Norma Jean Wright, Sheila and B. Devotion och andra Nile Rodgers-associerade artister som Bowie, Madonna, Diana Ross, Duran Duran, Sugarhill Gang och Daft Punk.

Hur som helst, bra liveljud åtminstone mitt framför scen, men som nästan alltid alldeles för mycket (och dessutom superkomprimerad) bas mellan ca 40 och 80 Hz (klart över 120 dB (ovägt) här) som fick bröstkorgen att vibrera högst påtagligt. Även om byxorna de facto vibrerade märkbart så var det som vanligt definitivt inte tal om något byxfladder.



Byxfladder tycker man ju gamle Nile kunde bjudit på! :) Ring arrangören och kräv pengarna tillbaka vet ja!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Zappa » 2022-06-08 09:27

Senast redigerad av Zappa 2022-06-08 09:36, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-08 09:30

Zappa skrev:Det här systemet fixar byxfladder tror jag. :D

https://www.youtube.com/watch?v=GBK1TADEbVU



Säkert! :)

Såg en video på Youtube för ett tag sedan när en massa folk stod framför en högtalarvägg, utomhus på flera meters avstånd och en tjejs hår såg ut sådär. Men hittar inte den.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-08 09:34

Här var den nog cirka 0:40 in, inte riktigt samma hårfladder men det rör ju på sig även fast hon står en bit ifrån.

https://www.facebook.com/GetInTheMix.DJ ... 455820913/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Zappa » 2022-06-08 09:37

genstruktur skrev:
Zappa skrev:Det här systemet fixar byxfladder tror jag. :D

https://www.youtube.com/watch?v=GBK1TADEbVU



Säkert! :)

Såg en video på Youtube för ett tag sedan när en massa folk stod framför en högtalarvägg, utomhus på flera meters avstånd och en tjejs hår såg ut sådär. Men hittar inte den.


Exakt, jag la precis till den videon. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-06-08 09:41

Zappa skrev:
genstruktur skrev:
Zappa skrev:Det här systemet fixar byxfladder tror jag. :D

https://www.youtube.com/watch?v=GBK1TADEbVU



Säkert! :)

Såg en video på Youtube för ett tag sedan när en massa folk stod framför en högtalarvägg, utomhus på flera meters avstånd och en tjejs hår såg ut sådär. Men hittar inte den.


Exakt, jag la precis till den videon. :)


Aha, måste missat det!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-06-08 11:33



Bra exempel, detta är tydligt fladder.

Att man som på konserten som jag refererar till ovan nätt och jämnt känner att byxorna rör sig betyder osynliga rörelser om kanske en tiondels mm, men skulle någon påstå att flaggan fladdrar i vinden när den rör sig helt omärkbart? Fladder är stooora rörelser och påståenden om byxfladder är alltid en enorm överdrift om man inte gör som i exemplen ovan, d.v.s. befinner sig nära källan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav petersteindl » 2022-06-08 12:48

Undrar om det är hälsosamt för öronen? :|
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-06-08 23:56

Det verkar ganska obehagligt i videorna ovan, men ingen tillfällig lomhördhet brukar uppstå numer efter elförstärkta konserter med maximal Leq om 97 dBA och maximala toppar om 110 dBA även om man känner att byxorna rör sig svagt och bröstkorgsresonanserna gör sig tydligt påminda (frekvensspektrum har mycket kraftig lågfrekvensdominans). Det kunde vara betydligt värre förr på den oreglerade tiden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Helmut » 2022-06-09 21:51

När jag körde filmen Jordbävningen på biografen med tre stycke BGW 700 Förstärkare testade jag att bygga W horn för att få mer bas hemma. Kunde konstatera att det blev skapligt skjortfladder, migrän. Kanske också lite illamående vilket jag tolkade som hjärnskakning. Ljudet i musikhögtalarna försvann eftersom basen verkade slå sänder musiken.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Elfsberg » 2022-06-14 08:37

När jag hade infraX6 bakom gardinerna brukade det fladdrar en del vid större pådrag. Det var kul, men knappast hållbart i längden i en lägenhet.. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav RJohan » 2022-07-05 10:27

Utsvängda brallor på 70-talet fladdrade det duktigt om.

Aha, HiFi! Audiotronic CM3 minns jag gav fladder med ungefär all musik man stoppade in.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-07-05 11:46

Ja, de utsvängda brallorna fladdrade friskt på klassfesterna under 70-talet, men det var endast banden i CM3 som brukade "fladdra", d.v.s. nätt och jämnt röra sig synligt (vilket förstås berodde på otillräcklig HP-filtrering).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-05 12:11

I-or skrev:Ja, de utsvängda brallorna fladdrade friskt på klassfesterna under 70-talet, men det var endast banden i CM3 som brukade "fladdra", d.v.s. nätt och jämnt röra sig synligt (vilket förstås berodde på otillräcklig HP-filtrering).
Sen brann banden i Gamma hornen upp. :twisted:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-07-05 13:00

Ja, det lär ha hänt ibland även om jag inte lyckades. Dessutom kunde banden efter en tid drabbas av utmattningssprickor p.g.a. alltför effektiv excitering av den första breddmoden. Aluminium är ett knepigt material som alltid drabbas av utmattning vid höga cykliska mekaniska spänningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Bill50x » 2022-07-05 13:37

I-or skrev:Ja, det lär ha hänt ibland även om jag inte lyckades. Dessutom kunde banden efter en tid drabbas av utmattningssprickor p.g.a. alltför effektiv excitering av den första breddmoden. Aluminium är ett knepigt material som alltid drabbas av utmattning vid höga cykliska mekaniska spänningar.

Har levt ett tag med en fristående Decca Ribbon Tweeter med veckat aluminiumband. Jag bytte band flera gånger i veckan och till slut sålde jag dem...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-07-05 14:00

VintageHiFi skrev:Sen brann banden i Gamma hornen upp. :twisted:

Jag spelade sönder flertalet band i mina CM3 när det begav sig, slutade köpa Bosses specialband som var dyra och började köpa band från Hifi-kit istället.
Sedan byggde jag om filtret till 2:a ordningens istället vilket hjälpte väldigt mycket, tror att banden höll sedan, jag sålde hursomhelst burkarna strax efter det.

Jadå, nya ägaren blev noggrannt upplyst om att de inte längre var original :-).
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-07-05 20:52

Efter att jag bytt band flera gånger i mina fyra VLD12 började jag undersöka varför banden spricker.
Orsaken är att det magnetiska kraftfältet där banden sitter är starkast ute i kanterna och minst i mitten. Skillnaden är mycket stor och orsaken är att de använder stålämnen som blir tunnar ju närmare bandet de kommer, som en vässad kniv ungefär.
Jag har simulerat magnetfältet med tunna plåtplattor som inte smalnar av (vilket gör saken sämre) och då ser det ut så här:
01_2_magsys_12_analyze.gif
01_2_magsys_12_analyze.gif (20.69 KiB) Visad 1124 gånger




Det magnetiska kraftfältet ser då ut så här:
01_2_magsys_12_tesla.gif
01_2_magsys_12_tesla.gif (5.61 KiB) Visad 1124 gånger


När kraftfältet ser ut som ovan och det ligger ett band i kraftfältet kommer det att röra sig mer ute i kanterna än i mitten vilket gör att banden med tiden bryts av.



Jag fortsatte att simulera kraftfält och kom fram till att magnetsystemet skall se ut så här för att få ett jämnt magnetflöde under hela spalten:
01_2_magsys_13_analyze.gif
01_2_magsys_13_analyze.gif (21.67 KiB) Visad 1124 gånger




Det magnetiska kraftfältet ser då ut så här:
01_2_magsys_13_tesla-1.gif
01_2_magsys_13_tesla-1.gif (6.03 KiB) Visad 1124 gånger




En förstoring av spalten:
magnet_nerfield.png
magnet_nerfield.png (77.3 KiB) Visad 1124 gånger



Ett band i ett sådant magnetfält kommer att hålla betydligt bättre än det i Gamma-elementet.

Källa:
https://www.xmag.se/del-1-bygga-en-banddiskant/
,
,
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav RJohan » 2022-07-06 08:02

Bill50x skrev:
I-or skrev:Ja, det lär ha hänt ibland även om jag inte lyckades. Dessutom kunde banden efter en tid drabbas av utmattningssprickor p.g.a. alltför effektiv excitering av den första breddmoden. Aluminium är ett knepigt material som alltid drabbas av utmattning vid höga cykliska mekaniska spänningar.

Har levt ett tag med en fristående Decca Ribbon Tweeter med veckat aluminiumband. Jag bytte band flera gånger i veckan och till slut sålde jag dem...

/ B


Jag höll på med Gamma-horn i slutet av sjuttiotalet, även direktverkande med bortplockade horn. Jag lyckades aldrig spela sönder dem, men fysisk beröring fick dem att fladdra bort. Jag var för snål för att köpa nya band, så jag gjorde egna av mors aluminiumfolie. Det lät då också, men antagligen inte rätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-07-06 12:20

xmag skrev:Efter att jag bytt band flera gånger i mina fyra VLD12 började jag undersöka varför banden spricker.
Orsaken är att det magnetiska kraftfältet där banden sitter är starkast ute i kanterna och minst i mitten. Skillnaden är mycket stor och orsaken är att de använder stålämnen som blir tunnar ju närmare bandet de kommer, som en vässad kniv ungefär.
Jag har simulerat magnetfältet med tunna plåtplattor som inte smalnar av (vilket gör saken sämre) och då ser det ut så här:
01_2_magsys_12_analyze.gif




Det magnetiska kraftfältet ser då ut så här:
01_2_magsys_12_tesla.gif


När kraftfältet ser ut som ovan och det ligger ett band i kraftfältet kommer det att röra sig mer ute i kanterna än i mitten vilket gör att banden med tiden bryts av.



Jag fortsatte att simulera kraftfält och kom fram till att magnetsystemet skall se ut så här för att få ett jämnt magnetflöde under hela spalten:
01_2_magsys_13_analyze.gif




Det magnetiska kraftfältet ser då ut så här:
01_2_magsys_13_tesla-1.gif




En förstoring av spalten:
magnet_nerfield.png



Ett band i ett sådant magnetfält kommer att hålla betydligt bättre än det i Gamma-elementet.

Källa:
https://www.xmag.se/del-1-bygga-en-banddiskant/
,
,


Ja, skälet till att den första breddmoden för bandet överhuvudtaget exciteras är huvudsakligen att magnetfältet inte är konstant i breddled. Dock kommer randeffekter från luftlasten att leda till en mindre grad av excitering även med konstant elektromagnetisk kraftverkan.

Huvudproblemet är att aluminum har mycket låg inre dämpning, vilket gör att det i praktiken bara är viskösa förluster från luftlasten som begränsar rörelserna för breddmoden (det är resonansen som ställer till det här, om det bara handlade om styvhetskontrollerad böjning skulle amplituderna vara så små att utmattning inte skulle kunna uppstå).

Förutom att göra den elektromagnetiska kraftverkan i det närmaste konstant över magnetgapets bredd* kan man flytta upp den första breddmoden i frekvens genom en högre grad av korrugering för bandet. Detta sänker de mekaniska spänningarna påtagligt och gör livslängden betydligt längre (även om man får viss inverkan på både frekvensgång och spänningskänslighet). Att göra bandet smalare för en mer konstant flödestäthet är ganska kostsamt vad gäller akustisk effektivitet eftersom man erhåller omfattande akustiska kortslutningseffekter mellan bandets fram- och baksida, vilka relativt sett ökar med smalare band. Det är för övrigt dessa effekter som ger banddiskanterna den typiska känslighetsminskningen under några kHz och gör dem mer svårhanterliga för delningsfrekvenser nedåt 2 kHz.


*Simuleringsresultaten i FEMM ovan är i grunden helt korrekta, men flödestätheten hade blivit något snyggare och mer verklighetsnära med en mer finmaskig mesh.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-07-06 21:23

I-or skrev:
xmag skrev:Efter att jag bytt[..]
,
,


Ja, skälet till att den första breddmoden för bandet överhuvudtaget exciteras är huvudsakligen att magnetfältet inte är konstant i breddled. Dock kommer randeffekter från luftlasten att leda till en mindre grad av excitering även med konstant elektromagnetisk kraftverkan.

Huvudproblemet är att aluminum har mycket låg inre dämpning, vilket gör att det i praktiken bara är viskösa förluster från luftlasten som begränsar rörelserna för breddmoden (det är resonansen som ställer till det här, om det bara handlade om styvhetskontrollerad böjning skulle amplituderna vara så små att utmattning inte skulle kunna uppstå).

Förutom att göra den elektromagnetiska kraftverkan i det närmaste konstant över magnetgapets bredd* kan man flytta upp den första breddmoden i frekvens genom en högre grad av korrugering för bandet. Detta sänker de mekaniska spänningarna påtagligt och gör livslängden betydligt längre (även om man får viss inverkan på både frekvensgång och spänningskänslighet). Att göra bandet smalare för en mer konstant flödestäthet är ganska kostsamt vad gäller akustisk effektivitet eftersom man erhåller omfattande akustiska kortslutningseffekter mellan bandets fram- och baksida, vilka relativt sett ökar med smalare band. Det är för övrigt dessa effekter som ger banddiskanterna den typiska känslighetsminskningen under några kHz och gör dem mer svårhanterliga för delningsfrekvenser nedåt 2 kHz.


*Simuleringsresultaten i FEMM ovan är i grunden helt korrekta, men flödestätheten hade blivit något snyggare och mer verklighetsnära med en mer finmaskig mesh.

Bra förklaringar (som jag skall lägga på minnet) och tänkvärt om FEMM!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MagnusÖstberg » 2022-07-07 12:52

Överstyrda portar...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-07-07 22:51

...är den absolut vanligaste anledningen till sant byxfladder, vilket konstateras ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav hifikg » 2022-08-14 01:12

Den här riggen åstadkom byxfladder och hårrufs på åhörare utan problem. Vojne, lät det bra? Jag vet inte, de lirade inte musik, bara basdunk, he he
Bilagor
fladder.jpg
fladder.jpg (564.52 KiB) Visad 718 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-08-14 02:47

Jag har upplevt lite bilstereo och nu är det poppis att trycka i så mycket det bara går så håret rör sig när man sitter i en sådan bil, men njuta av musik i en bra bilstereo är något annat. Visst jag älskar ju bas men inte så som denna ser ut utan det räcker med 12-tummare och några 6.5 tummare och diskant för det ska låta himmelskt bra. Det är helt enkelt mest bas man hör i sådan här extrema byggen som på bilden. Har ju varit bilstereo tävlingar förut då de tävlar i bästa ljud och då ser det annorlunda ut. Jag kommer ihåg en bilstereo på 1989 som jag hörde och det var Pioneer rakt igenom med 4st 8-tummare i hatthyllan och mellanregister och diskanten framme i en Volvo och det lät skitbra. Var inga extrema grejer men ett balanserat ljud och den killen var duktig i ämnet.
Hittade några bilder. Här är ett sådant extremt BAS BYGGE. Och bilden nedanför ser ut som som en mer vettig bygge. Det räcker med det och lite grejer i dörrarna förr att få BRA ljud. Numera säljs det något som kalls Raggarplanka som de stoppar i bilar och åker och stör allmänheten med, dunka dunka. https://www.brl.se/sv/artiklar/prp802pkt9.html
Bild
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster