Garanterat byxfladder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Maarten » 2022-05-26 14:36

@Mirage, och 'ändå' har ett verkligt potent systern. Men jag antar att byxfladder heller inte att förvänta i någon större utsträckning, så länge man inte befinner sig på en plats där luften verkligen strömmar, vilket inte är samma sak som de nog rätt små rörelserna luftmolekylerna gör.

genstruktur skrev:
Maarten skrev:Om det pustar från en port är det väl (?) troligen turbulens, dvs en mindre bra port.


Har för mig jag hört något om port, vindpust och luftfjädern. Att man är nära att bottna systemet när det händer?


Här är en tråd och ett inlägg som ger lite mer insyn.
viewtopic.php?f=9&t=71600&hilit=Lamin%C3%A4r&start=120#p2158609
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Mirage » 2022-05-26 14:58

Ja, det går ju att spela både lågt och rätt starkt, men fladder i byxorna under soffbordet är det dåligt med.

Möjligtvis om jag sätter mig på kanten till "basgropen" och hänger benen framför elementen så kan det kanske fladdra lite! :D

Portarna i golvhögtalarna har skumgummiproppar i sig, så de ger inte heller upphov till något fladder.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-05-26 15:09

genstruktur skrev:
FBK skrev:Jag har upplevt hårfladder 8O Ja, mina Adam Audio A8X blåste mitt hår ifrån över 2 meters avstånd när jag spelade HÖGT :mrgreen:


Så här? :)

[ YouTube ]

Häftig bild! Nja, men luggen fladdrade en del och dottern i huset då sade också att nu tycker du det är kul med bra ljud va... mmmm :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-05-26 17:56

Byxfladder är en ganska löjlig överdrift. Man måste upp i extremt höga ljudtrycksnivåer för att det ska bli ens en liten aning byxrörelser. Mer påtagligt fladder får man inte till annat än i mynningen till PA-horn eller kanske framförallt framför en turbulensgenererande port. (Jag hade i tonåren Cerwin-Vega-högtalare med portmynningen på baksidan som satte igång det tunna bakstycket i den bokhylla, där de var uppställda - bokhyllefladder. 8) )

För övrigt lär nog byxans beskaffenhet vara av ganska liten betydelse åtminstone på lite avstånd från högtalaren eftersom luftens vågimpedans sannolikt dominerar. Om man drar på till smärtgränsen vid 20 Hz, ca 130 dB, ger en aning enkel matematik vid handen att man kanske kommer upp mot rörelser om i runda slängar 1 mm för byxorna (d.v.s. ungefär motsvarande partikelförskjutningen för plan våg).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-05-26 18:20

Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-26 18:39

I-or skrev:Byxfladder är en ganska löjlig överdrift. Man måste upp i extremt höga ljudtrycksnivåer för att det ska bli ens en liten aning byxrörelser. Mer påtagligt fladder får man inte till annat än i mynningen till PA-horn eller kanske framförallt framför en turbulensgenererande port. (Jag hade i tonåren Cerwin-Vega-högtalare med portmynningen på baksidan som satte igång det tunna bakstycket i den bokhylla, där de var uppställda - bokhyllefladder. 8) )

För övrigt lär nog byxans beskaffenhet vara av ganska liten betydelse åtminstone på lite avstånd från högtalaren eftersom luftens vågimpedans sannolikt dominerar. Om man drar på till smärtgränsen vid 20 Hz, ca 130 dB, ger en aning enkel matematik vid handen att man kanske kommer upp mot rörelser om i runda slängar 1 mm för byxorna (d.v.s. ungefär motsvarande partikelförskjutningen för plan våg).


Min 400 liters ljudledning hade två 12 tummare och en port på mer än 1000cm2. Med en ljudgenerator inställt på 25hz, förstärkare och 100dB ut rörde sig konerna knappt synbart. Portens relativa storlek gjorde att luftrörelserna inte var så brutala. Tror att man skulle känna det i byxorna men inte mer. Däremot skakade hela lägenheten och flera andra lägenheter åt alla riktningar. När jag flyttade till eget hus använde jag den bara något år innan den skrotades pga en kvinnomajoritet (= min fru ville inte ha "åbäket" kvar).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 18:55

VintageHiFi skrev:
genstruktur skrev:
FBK skrev:Jag har upplevt hårfladder 8O Ja, mina Adam Audio A8X blåste mitt hår ifrån över 2 meters avstånd när jag spelade HÖGT :mrgreen:


Så här? :)

[ YouTube ]

Ser ut som en ovanlig otymplig hårtork.


Var på Elmia 1993 när Pioneers Astro van byggd av PM i Stockholm spelade runt 160dB
hela bilen blev lite suddig när den vibrerade ikapp med basen. :mrgreen:


Haha ja den är inte portabel den på flyget! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 18:56

hifikg skrev:Får lyssna med brallorna på någon kväll, annars lär jag väl aldrig få veta :)
Nä, jag lyssnar sällan på nivåer som orsakar fladder, men ställer jag inte whiskysamlingen rätt kan det skramla rätt duktigt i vitrinskåpet.
Gissar på att Terje Isungset ligger bra till för att orsaka diverse fladder och skrammel.


Jag kör oftast shorts, men man borde ju känns vinden vina längs ens vältränad ben om man får till det!

Till Terje kan jag få rejält med rusk, skrammel och dylikt men vinden viner inte :roll:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 18:58

avr7000 skrev:
genstruktur skrev:
avr7000 skrev:Jag har faktiskt upplevt det byxfladden de talar om :)

Jag hade som vardagsrumsbord (precis framför byxbenen) en veckad öppen baffel (typ Ripol) med 8 st 12" basar... Det blåste lite ur de två spalter som vätte mot mig i soffan :)


Har inte du typ superjättemånga basmoduler nu, inget byxfladder med de? :)


Nope....
Rusk i soffan, vibrationer i golvbjälklag (betong, gammal villa från -38) ja... men byxfladder nej.


Misstog mig brutalt då. Såg framför mig Carlsson och en väldans massa basar.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 19:02

I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.


Aha, dr lärde jag mig något nytt. Extrem distorsion alltså.

Kan man få hårfladder eller byxfladder med slutet system?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 19:04

I-or skrev:Byxfladder är en ganska löjlig överdrift. Man måste upp i extremt höga ljudtrycksnivåer för att det ska bli ens en liten aning byxrörelser. Mer påtagligt fladder får man inte till annat än i mynningen till PA-horn eller kanske framförallt framför en turbulensgenererande port. (Jag hade i tonåren Cerwin-Vega-högtalare med portmynningen på baksidan som satte igång det tunna bakstycket i den bokhylla, där de var uppställda - bokhyllefladder. 8) )

För övrigt lär nog byxans beskaffenhet vara av ganska liten betydelse åtminstone på lite avstånd från högtalaren eftersom luftens vågimpedans sannolikt dominerar. Om man drar på till smärtgränsen vid 20 Hz, ca 130 dB, ger en aning enkel matematik vid handen att man kanske kommer upp mot rörelser om i runda slängar 1 mm för byxorna (d.v.s. ungefär motsvarande partikelförskjutningen för plan våg).


Låter inte som något man får till med Proson Rumble, låter det som :). Och knappt annars heller i ss på 3m?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 19:06

Anton_83 skrev:2st dayton um15-22 i 240l avstämd till 18hz och 4st dayton pa 460 i 150l avstämd till 20hz i ett rum på 20m2 ger lite byxfladder :D


Får du byxfladder i sweetspot?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MacBruce » 2022-05-26 19:22

I-or skrev:Byxfladder är en ganska löjlig överdrift. Man måste upp i extremt höga ljudtrycksnivåer för att det ska bli ens en liten aning byxrörelser. Mer påtagligt fladder får man inte till annat än i mynningen till PA-horn eller kanske framförallt framför en turbulensgenererande port. (Jag hade i tonåren Cerwin-Vega-högtalare med portmynningen på baksidan som satte igång det tunna bakstycket i den bokhylla, där de var uppställda - bokhyllefladder. 8) )

För övrigt lär nog byxans beskaffenhet vara av ganska liten betydelse åtminstone på lite avstånd från högtalaren eftersom luftens vågimpedans sannolikt dominerar. Om man drar på till smärtgränsen vid 20 Hz, ca 130 dB, ger en aning enkel matematik vid handen att man kanske kommer upp mot rörelser om i runda slängar 1 mm för byxorna (d.v.s. ungefär motsvarande partikelförskjutningen för plan våg).


Du kör nog med alltför tajta jeans... På 70-talet var det ju föreskrivet, att jeansen skulle vara vida nedtill. ;-)
Jodå, det finns några vittnen, av vilka åtminstone en fortfarande är i livet – hyresvärden, nämligen. Vi befann oss förvisso rätt så nära högtalaren, då detta inträffade.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav I-or » 2022-05-26 20:31

genstruktur skrev:
Aha, dr lärde jag mig något nytt. Extrem distorsion alltså.

Kan man få hårfladder eller byxfladder med slutet system?


genstruktur skrev:
Låter inte som något man får till med Proson Rumble, låter det som :). Och knappt annars heller i ss på 3m?


Hårfladder (känns som om någon blåser dig lite lätt i ansiktet eller på armarna etc) är inte ens teoretiskt möjligt med ett slutet system och bokstavligt byxfladder i lyssningspositionen är inte praktiskt möjligt oavsett system.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-05-26 21:44

I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.

Jag gillade dem högtalarna då de lät riktigt bra även på höga volymer så det var säkert distburkar :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 23:44

I-or skrev:
genstruktur skrev:
Aha, dr lärde jag mig något nytt. Extrem distorsion alltså.

Kan man få hårfladder eller byxfladder med slutet system?


genstruktur skrev:
Låter inte som något man får till med Proson Rumble, låter det som :). Och knappt annars heller i ss på 3m?


Hårfladder (känns som om någon blåser dig lite lätt i ansiktet eller på armarna etc) är inte ens teoretiskt möjligt med ett slutet system och bokstavligt byxfladder i lyssningspositionen är inte praktiskt möjligt oavsett system.


Tack för fin info! Att stå framme vid högtalaren eller börja med bilstereo är inget för mig, så jakten på den fladdrande byxan verkar aldrig komma i mål. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-05-27 00:20

genstruktur skrev:
I-or skrev:
genstruktur skrev:
Aha, dr lärde jag mig något nytt. Extrem distorsion alltså.

Kan man få hårfladder eller byxfladder med slutet system?


genstruktur skrev:
Låter inte som något man får till med Proson Rumble, låter det som :). Och knappt annars heller i ss på 3m?


Hårfladder (känns som om någon blåser dig lite lätt i ansiktet eller på armarna etc) är inte ens teoretiskt möjligt med ett slutet system och bokstavligt byxfladder i lyssningspositionen är inte praktiskt möjligt oavsett system.


Tack för fin info! Att stå framme vid högtalaren eller börja med bilstereo är inget för mig, så jakten på den fladdrande byxan verkar aldrig komma i mål. :)

Sådant här tycker jag är kul, men jag är annorlunda som gillar allt möjligt ljudmässigt. Skulle inte bli förvånad om jag köper någon "basig högtalare" någon gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Torskar » 2022-05-27 01:23


MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MacBruce » 2022-05-27 03:36

Med anledning av en rad kommentarer "utanför scenen" ("back stage", för Morello ;-) ) känner jag det angeläget att påpeka, att jag inte har någonting att invända mot I-ors redovisning.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-27 07:20

Torskar skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps-audio-m700-monoblock-amplifier-review.15183/page-8#post-479339


Finns det flygande mattor? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2699
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-27 11:51

Torskar skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps-audio-m700-monoblock-amplifier-review.15183/page-8#post-479339

Mattan sitter fast i var sitt hörn inne i var sin port som sedan maskats med tyg, verkar det som. I så fall är rörelsen av mattan arrangerad så att syftet är att den skall röra sig vid högt ljudtryck. Det är fusk ju :D
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Frisk » 2022-05-27 12:10

Tycker mig också sakna det typiska byxfladdret det ibland pratas om. Dock har jag upplevt att byxorna börjat röra sig, som det liksom känns det är nära men sen händer inte mer. Tror väl dock främst det varit filmsekvenser med mycket lågfrekvent. För stunden, och alldeles för långt tillbaka har jag inte ens mina basmoduler inkopplade så minns inte förutsättningarna på rak arm.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Calleberg » 2022-05-27 12:26

Stockolm Stadion Konsert med Depeche, Byxfladder och ståpäls. En luftballong passerade under konserten. Fler som var där?

Byxan i fråga kan ha varit Levis 504 eller 505, kommer inte ihåg riktigt, länge sedan. Konserten finns inspelad och DG nämner luftballongen på inspelningen, nåt i stil med "you guys have the best seats"... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav thulle » 2022-05-27 13:07

I-or skrev:Hårfladdret beror för övrigt på extrema "turbulensmunkar" som fungerar på samma sätt som rökringar. Dessa flyger iväg från portarna upp till ett par meter från högtalaren och är ett tecken på svår distorsion.


Enda gången jag upplevt detta var faktiskt med pi-P-crt på skrivbordet då jag körde dem fullrange, musen hamnade ca 40 cm framför höger basport, och specifikt denna dubstep-låt kändes ungefär som om jag blåser till mot handen på samma avstånd:

https://www.youtube.com/watch?v=6RrcjPEKnGw

Jag har dock rätt mkt rumsstöd vid 35Hz där piP är avstämda, och området ~40-70 Hz var därmed väldigt lyft för jämnare frekvensgång, så även om jag inte spelade överdrivet högt så kanske det närmade sig full utstyrning vid vissa frekvenser. Kan också vara mina högtalare som är felbyggda.

Torskar
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2022-04-15

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Torskar » 2022-05-27 13:12

xmag skrev:
Torskar skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps-audio-m700-monoblock-amplifier-review.15183/page-8#post-479339

Mattan sitter fast i var sitt hörn inne i var sin port som sedan maskats med tyg, verkar det som. I så fall är rörelsen av mattan arrangerad så att syftet är att den skall röra sig vid högt ljudtryck. Det är fusk ju :D

Jag tycker det ser ut som att det är de yttre paren som spelar? I amirs inlägg så står det bl.a. "In which case Harman had a demo of their Revel subwoofer. My pants were flapping again. It had such dynamics that a reporter that was sitting next to me ran out of the room!!!". Om en(?) subwoofer får byxorna att fladdra så bör det kanske vara avgörande vilket material som spelas för att byxfladder skall uppstå? Jag har upplevt byx- och skjortfladder på en trevägare med en ensam tolva i basen. Materialet som spelades var ett soundtrack till en sci-fi film.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav avr7000 » 2022-05-27 15:23

genstruktur skrev:
avr7000 skrev:
genstruktur skrev:
Har inte du typ superjättemånga basmoduler nu, inget byxfladder med de? :)


Nope....
Rusk i soffan, vibrationer i golvbjälklag (betong, gammal villa från -38) ja... men byxfladder nej.


Misstog mig brutalt då. Såg framför mig Carlsson och en väldans massa basar.


Jo jag har Carlsson och en hel massa basar men det blir inget byxfladder för det :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Kronkan » 2022-05-27 17:48

Det närmaste jag kommit byxfladder var på en konsert med Kraftverk i Göteborg. Det var hög klass på ljudet. Man kände luftens svängningar mellan insidan av låren där man stod. En fantastisk konsert överhuvudtaget.

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Anton_83 » 2022-05-27 18:11

genstruktur skrev:
Anton_83 skrev:2st dayton um15-22 i 240l avstämd till 18hz och 4st dayton pa 460 i 150l avstämd till 20hz i ett rum på 20m2 ger lite byxfladder :D


Får du byxfladder i sweetspot?


Ja, men fadder är väl kanske att ta i, men har man några tunnare byxor och spelar en låt med riktigt låg bas och väldigt högt så känner man att byxorna rör sig. Har sweetspot 4m från duken

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-27 18:30

avr7000 skrev:
genstruktur skrev:
avr7000 skrev:
Nope....
Rusk i soffan, vibrationer i golvbjälklag (betong, gammal villa från -38) ja... men byxfladder nej.


Misstog mig brutalt då. Såg framför mig Carlsson och en väldans massa basar.


Jo jag har Carlsson och en hel massa basar men det blir inget byxfladder för det :)


Aha, nope byxfladder inte nope Carlsson massa basar :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-27 18:32

Anton_83 skrev:
genstruktur skrev:
Anton_83 skrev:2st dayton um15-22 i 240l avstämd till 18hz och 4st dayton pa 460 i 150l avstämd till 20hz i ett rum på 20m2 ger lite byxfladder :D


Får du byxfladder i sweetspot?


Ja, men fadder är väl kanske att ta i, men har man några tunnare byxor och spelar en låt med riktigt låg bas och väldigt högt så känner man att byxorna rör sig. Har sweetspot 4m från duken


Fy tusan vad fint! Hade varit kul att uppleva, vart bor du? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster