Garanterat byxfladder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-25 18:31

Tycker jag läser runt på diverse forum om folk som får byxfladder av Proson Rumble och dylika subwoofers. Jag själv och min tillika HiFi -kompis diskuterade detta och vi har aldrig upplevt detta själva i våra egna anläggningar trots, lite kraftigare doningar än nämnd sub.

Jag kan uppleva skak i soffan och i lite saker i rummet, lite tryck på bröstkorgen (likt på konserter), lite knak i väggar etc. Men något byxfladder har jag aldrig upplevt. Det närmaste jag har kommit är nog en vindpust jag kände en gång från Ino audio bs60 i vår gamla lägenhet.

Så vad krävs egentligen för att uppbringa det berömda byxfladdret? Eller handlar allt om vilka byxor man har på sig?

Hade varit kul att höra från er som har fått till byxfladdret ordentligt hemma och vad ni har för basresurser.

:)

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Bill50x » 2022-05-25 18:58

Mitt enda byxfladder var när det sköts raketer utanför stadshsuet (Sthlm). Ljudmässig upplevelse från högtalare har det aldrig hänt såvitt jag minns.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-25 19:11

Har ju kollat på GPs fyrverkeri här i Göteborg ibland, varit rejält tryck men inget byxfladder, tror jag i alla fall. Även om jag mest haft blicken upp mot skyn.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Anton_83 » 2022-05-25 19:57

2st dayton um15-22 i 240l avstämd till 18hz och 4st dayton pa 460 i 150l avstämd till 20hz i ett rum på 20m2 ger lite byxfladder :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-25 20:48

Anton_83 skrev:2st dayton um15-22 i 240l avstämd till 18hz och 4st dayton pa 460 i 150l avstämd till 20hz i ett rum på 20m2 ger lite byxfladder :D


15 respektive 18 tum? Är elementen i var sin låda?

Gött med trådens första byxfladdrare! :D
Spelar byxans beskaffenhet någon roll?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Anton_83
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2020-05-23

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Anton_83 » 2022-05-25 21:06

15" har varsin låda på 240l och 18"arna har jag 2st i varsin låda som är på lite drygt 290l.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-25 21:12

Anton_83 skrev:15" har varsin låda på 240l och 18"arna har jag 2st i varsin låda som är på lite drygt 290l.


Det var några liter det :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2795
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-25 21:23

Min 400 liters ljudledningshögtalare kunde få innerdörrarna 3 våningar ner att "fladdra" men kan inte minnas om byxorna fladdrade.
Tyvärr finns inte denna extremt potenta högtalare kvar i livet längre.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-25 21:56

Vet inte om byxorna fladdrade men 2st toppar QLM 810(hembygge från Ljudia med 15" i basen) dessa tillsammans
med 2st W-horn bestyckade med JBL 18" i brorsans lilla rum på knappt 10m2.

Det hela resulterade i spruckna glasrutor i rummet samt mindre glada föräldrar. :twisted:
Tiden rullar på detta måste var ca 35 år sen nu. :o

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav distad » 2022-05-25 22:10

Jag har upplevt hårfladder 8O Ja, mina Adam Audio A8X blåste mitt hår ifrån över 2 meters avstånd när jag spelade HÖGT :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav avr7000 » 2022-05-25 22:57

Jag har faktiskt upplevt det byxfladden de talar om :)

Jag hade som vardagsrumsbord (precis framför byxbenen) en veckad öppen baffel (typ Ripol) med 8 st 12" basar... Det blåste lite ur de två spalter som vätte mot mig i soffan :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-05-25 23:08

Jag skulle nog säga att alla medelpotenta högtalare med basreflexport framåt kan skapa byxfladder om man står någorlunda nära.
Magsmocka på 3 meters avstånd eller mer däremot kräver mer.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MacBruce » 2022-05-25 23:23

Jodå – byxfladder var "blaha blaha" redan på den tid ( sent 70-tal) då jag experimenterade med den subwoofer ("isobarik") som sedermera presenterades i R&T 1980 (tror jag att det var). Minns inte om jag har berättat den anekdoten tidigare i detta hära forumet:

Jag hade då mitt "labb" i källaren under ett dubbelgarage till en villa. Labbet var faktiskt "utsträckt" till ett trippelgarage som aldrig blev av. I anslutning till labbet hade jag också ett kontor, beläget utmed en lång korridor som avslutades med en gillestuga och en trappa upp till själva lägenheten. Hade en lampa som blinkade i labbet, om telefonen ringde på kontoret. (Detta hände sig långt innan man hade mobiltelefoner förstår ni, små barn... ;-) ).

Alltnog, jag höll på med att mäta på subwoofern i den allra lägsta regionen, då telefonen på kontoret ringde. Stängde av tongeneratorn, trodde jag – i hastigheten råkade jag i stället switcha över till det lägsta området på tongeneratorn... Medan jag talade i telefonen, kom hyresvärden farande och undrade, "vad i h-vete jag höll på med"... Uppe i lägenheten började nämligen dyrbarheterna i vitrinskåpen att knalla omkring och riskerade att falla i golvet... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:22

BellsnWhistles skrev:Jag skulle nog säga att alla medelpotenta högtalare med basreflexport framåt kan skapa byxfladder om man står någorlunda nära.
Magsmocka på 3 meters avstånd eller mer däremot kräver mer.


Jag tänkte nog i sweetspot, alltså på låt säga 3 meter?

Är det viktigt att det är portade basar om man vill ha fladder i byxan?
Senast redigerad av genstruktur 2022-05-26 00:25, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:24

xmag skrev:Min 400 liters ljudledningshögtalare kunde få innerdörrarna 3 våningar ner att "fladdra" men kan inte minnas om byxorna fladdrade.
Tyvärr finns inte denna extremt potenta högtalare kvar i livet längre.


Dörren in i min gillestuga har jag nog lyckats få att vibrera tror jag, men inte fladdra som en byxa i vinden :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:33

avr7000 skrev:Jag har faktiskt upplevt det byxfladden de talar om :)

Jag hade som vardagsrumsbord (precis framför byxbenen) en veckad öppen baffel (typ Ripol) med 8 st 12" basar... Det blåste lite ur de två spalter som vätte mot mig i soffan :)


Har inte du typ superjättemånga basmoduler nu, inget byxfladder med de? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:37

FBK skrev:Jag har upplevt hårfladder 8O Ja, mina Adam Audio A8X blåste mitt hår ifrån över 2 meters avstånd när jag spelade HÖGT :mrgreen:


Så här? :)

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:41

MacBruce skrev:Jodå – byxfladder var "blaha blaha" redan på den tid ( sent 70-tal) då jag experimenterade med den subwoofer ("isobarik") som sedermera presenterades i R&T 1980 (tror jag att det var). Minns inte om jag har berättat den anekdoten tidigare i detta hära forumet:

Jag hade då mitt "labb" i källaren under ett dubbelgarage till en villa. Labbet var faktiskt "utsträckt" till ett trippelgarage som aldrig blev av. I anslutning till labbet hade jag också ett kontor, beläget utmed en lång korridor som avslutades med en gillestuga och en trappa upp till själva lägenheten. Hade en lampa som blinkade i labbet, om telefonen ringde på kontoret. (Detta hände sig långt innan man hade mobiltelefoner förstår ni, små barn... ;-) ).

Alltnog, jag höll på med att mäta på subwoofern i den allra lägsta regionen, då telefonen på kontoret ringde. Stängde av tongeneratorn, trodde jag – i hastigheten råkade jag i stället switcha över till det lägsta området på tongeneratorn... Medan jag talade i telefonen, kom hyresvärden farande och undrade, "vad i h-vete jag höll på med"... Uppe i lägenheten började nämligen dyrbarheterna i vitrinskåpen att knalla omkring och riskerade att falla i golvet... ;-)


Jo, men, klagade även hyresvärden på att gabardinbyxorna fladdrade uppe i lägenheten?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:46

xmag skrev:Min 400 liters ljudledningshögtalare kunde få innerdörrarna 3 våningar ner att "fladdra" men kan inte minnas om byxorna fladdrade.
Tyvärr finns inte denna extremt potenta högtalare kvar i livet längre.


Jag tror man minns om ens byxa fladdrat. På något sätt är HiFi - livet fulländat då. Jag når nog aldrig dit :|
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 00:49

VintageHiFi skrev:Vet inte om byxorna fladdrade men 2st toppar QLM 810(hembygge från Ljudia med 15" i basen) dessa tillsammans
med 2st W-horn bestyckade med JBL 18" i brorsans lilla rum på knappt 10m2.

Det hela resulterade i spruckna glasrutor i rummet samt mindre glada föräldrar. :twisted:
Tiden rullar på detta måste var ca 35 år sen nu. :o


Spruckna glasrutor har jag läst att en del dedikerade HiFi -riddare lyckats med. Inte jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2795
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav xmag » 2022-05-26 03:32

genstruktur skrev:
xmag skrev:Min 400 liters ljudledningshögtalare kunde få innerdörrarna 3 våningar ner att "fladdra" men kan inte minnas om byxorna fladdrade.
Tyvärr finns inte denna extremt potenta högtalare kvar i livet längre.


Jag tror man minns om ens byxa fladdrat. På något sätt är HiFi - livet fulländat då. Jag når nog aldrig dit :|

Nej, målet når man aldrig. Jag räknade med fladdrande byxor på lyssningsplats. Om man ger sig tid för att söka efter bästa byxfladdernod så kanske det vore en annan sak.
Porten på min dåvarande högtalare kunde få golvtiljorna att svänga och säkert få byxorna och annat att fladdra. Nu är vi dock inne på fladder-hifi.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav MacBruce » 2022-05-26 04:02

genstruktur skrev:
MacBruce skrev:Jodå – byxfladder var "blaha blaha" redan på den tid ( sent 70-tal) då jag experimenterade med den subwoofer ("isobarik") som sedermera presenterades i R&T 1980 (tror jag att det var). Minns inte om jag har berättat den anekdoten tidigare i detta hära forumet:

Jag hade då mitt "labb" i källaren under ett dubbelgarage till en villa. Labbet var faktiskt "utsträckt" till ett trippelgarage som aldrig blev av. I anslutning till labbet hade jag också ett kontor, beläget utmed en lång korridor som avslutades med en gillestuga och en trappa upp till själva lägenheten. Hade en lampa som blinkade i labbet, om telefonen ringde på kontoret. (Detta hände sig långt innan man hade mobiltelefoner förstår ni, små barn... ;-) ).

Alltnog, jag höll på med att mäta på subwoofern i den allra lägsta regionen, då telefonen på kontoret ringde. Stängde av tongeneratorn, trodde jag – i hastigheten råkade jag i stället switcha över till det lägsta området på tongeneratorn... Medan jag talade i telefonen, kom hyresvärden farande och undrade, "vad i h-vete jag höll på med"... Uppe i lägenheten började nämligen dyrbarheterna i vitrinskåpen att knalla omkring och riskerade att falla i golvet... ;-)


Jo, men, klagade även hyresvärden på att gabardinbyxorna fladdrade uppe i lägenheten?


Fladder, byx- och annat, redovisades nog i artikeln i R&T, tror jag, liksom att en disk-jockey sprang ut och spydde efter att ha utsatts för "verkligt låga" frekvenser. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-05-26 09:31

genstruktur skrev:
BellsnWhistles skrev:Jag skulle nog säga att alla medelpotenta högtalare med basreflexport framåt kan skapa byxfladder om man står någorlunda nära.
Magsmocka på 3 meters avstånd eller mer däremot kräver mer.


Jag tänkte nog i sweetspot, alltså på låt säga 3 meter?

Är det viktigt att det är portade basar om man vill ha fladder i byxan?


På nära håll så kan de pusta rejält från en basreflexport, så ja.
På 3 meters håll spelar det nog ingen roll så då handlar det antagligen mest om högt ljudtryck vid lämplig frekvens. Och vilka byxor man har.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Maarten » 2022-05-26 09:34

Om det pustar från en port är det väl (?) troligen turbulens, dvs en mindre bra port.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 12:18

Maarten skrev:Om det pustar från en port är det väl (?) troligen turbulens, dvs en mindre bra port.


Har för mig jag hört något om port, vindpust och luftfjädern. Att man är nära att bottna systemet när det händer?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav genstruktur » 2022-05-26 12:21

BellsnWhistles skrev:
genstruktur skrev:
BellsnWhistles skrev:Jag skulle nog säga att alla medelpotenta högtalare med basreflexport framåt kan skapa byxfladder om man står någorlunda nära.
Magsmocka på 3 meters avstånd eller mer däremot kräver mer.


Jag tänkte nog i sweetspot, alltså på låt säga 3 meter?

Är det viktigt att det är portade basar om man vill ha fladder i byxan?


På nära håll så kan de pusta rejält från en basreflexport, så ja.
På 3 meters håll spelar det nog ingen roll så då handlar det antagligen mest om högt ljudtryck vid lämplig frekvens. Och vilka byxor man har.


Jag tänker att det är något liknande man vill åt som i videon ovan i bilen fast då i sweetspot och hemma, eller har jag fel?

Så det kanske är en viss frekvens det händer i också, när byxor fladdrar? Någon som vet vilken?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-26 12:29

genstruktur skrev:
FBK skrev:Jag har upplevt hårfladder 8O Ja, mina Adam Audio A8X blåste mitt hår ifrån över 2 meters avstånd när jag spelade HÖGT :mrgreen:


Så här? :)

[ YouTube ]

Ser ut som en ovanlig otymplig hårtork.


Var på Elmia 1993 när Pioneers Astro van byggd av PM i Stockholm spelade runt 160dB
hela bilen blev lite suddig när den vibrerade ikapp med basen. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav hifikg » 2022-05-26 12:35

Får lyssna med brallorna på någon kväll, annars lär jag väl aldrig få veta :)
Nä, jag lyssnar sällan på nivåer som orsakar fladder, men ställer jag inte whiskysamlingen rätt kan det skramla rätt duktigt i vitrinskåpet.
Gissar på att Terje Isungset ligger bra till för att orsaka diverse fladder och skrammel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav Mirage » 2022-05-26 12:44

Bjälklaget kan gunga så det känns som att det går vågor i parketten, men jag har aldrig känt att byxorna fladdrar.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Garanterat byxfladder?

Inläggav avr7000 » 2022-05-26 13:31

genstruktur skrev:
avr7000 skrev:Jag har faktiskt upplevt det byxfladden de talar om :)

Jag hade som vardagsrumsbord (precis framför byxbenen) en veckad öppen baffel (typ Ripol) med 8 st 12" basar... Det blåste lite ur de två spalter som vätte mot mig i soffan :)


Har inte du typ superjättemånga basmoduler nu, inget byxfladder med de? :)


Nope....
Rusk i soffan, vibrationer i golvbjälklag (betong, gammal villa från -38) ja... men byxfladder nej.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster