Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav JM » 2022-05-26 20:44

Lyssnar jag på Appoge Duetta och växlar över till Yamaha NS-1000 minskar ljudhändelsen upplevelsemässigt. Samma loudness. Förminskningen av ljudhändelsen är störande. Yamahaljudet liknar ljudet från en minihögtalare trots distorsionen inte är högre.
Enligt de studier jag hittat ger låga frekvenser och hög volym upplevelse av större ljudhändelse är men här det samma volym o bas. Yamaha hgt återger lägre frekvenser men det hjälper inte.
Är det skillnaden i area? Vilka frekvenser/area är avgörande? Annat?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav hifikg » 2022-05-27 10:38

Med ett par fina högtalare, som låter nästan lika bra som ett par OA52, blir det mesta bättre, det är nog inte svårare än så. Den tekniska biten överlåter jag åt mätkarlarna, medan jag lyssnar vidare på Charles Mingus i en inspelning som stundtals är otroligt realistisk och eliminerar de väggar som jag kan se finns här om jag tänder ljuset. Jag saknar Apogeerna mindre o mindre för varje dag, de var ett trevligt sällskap de också :)

Förvånar mig att du ens har ett par NS-1000 (som jag iofs gillade en gång i tiden) med tanke på din inställning till "lådor".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 637
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav Rille » 2022-06-02 09:41

Jag har inte alla svar men infallsvinkeln av ljudet i örat påverkar. Loobing från högtalaren lär påverka, och det kommer se olika ut mellan Apogee och NS-1000.. ett problem med panelhögtalare som jag stört mig på är att allt låter stort. visst kan det vara trevligt men ibland så vill man inte ha en 3m bred och 2m hög mun presenterad i ljudbilden :)
Där jag upplevt god ljudbild är typiskt OA5X serien, INO gärna med flertalet/16st basar placerade runt främre angränsningsytorna och Vissa Dapolito konfigurerade högtalare.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav I-or » 2022-06-02 13:11

Apogee Duetta, liksom andra goda panelhögtalare ger en akustisk signalprocessorverkan via bakåtstrålningen. Denna ger intryck av betydligt större djup och luftighet och skapar ett tydligt ljudsceneri även där det inte förekommer i inspelningen. Förstareflektionen från en odämpad högtalarvägg bör helst ankomma minst 10 ms efter direktljudet, gärna betydligt mer, annars tenderar återgivningen att bli väl odistinkt. Extradjupet/luftigheten passar mycket bra till akustisk musik och mer spatiellt effektsökande modern musik, men mindre väl till torra multimonoinspelningar.

Bättre panelhögtalare uppställda på ett vettigt sätt skapar ett aningen högre ljudsceneri, vilket är närmare verkligheten, än konventionella högtalare men producerar långt ifrån några jättemunnar:

Mick.jpg
Mick.jpg (85.83 KiB) Visad 978 gånger
Senast redigerad av I-or 2022-06-02 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav Morello » 2022-06-02 13:14

JM skrev:Lyssnar jag på Appoge Duetta och växlar över till Yamaha NS-1000 minskar ljudhändelsen upplevelsemässigt. Samma loudness. Förminskningen av ljudhändelsen är störande. Yamahaljudet liknar ljudet från en minihögtalare trots distorsionen inte är högre.
Enligt de studier jag hittat ger låga frekvenser och hög volym upplevelse av större ljudhändelse är men här det samma volym o bas. Yamaha hgt återger lägre frekvenser men det hjälper inte.
Är det skillnaden i area? Vilka frekvenser/area är avgörande? Annat?

JM


Har du ett par Appoge hemma?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav JM » 2022-06-02 13:59

Japp sedan drygt ett år. Har även några andra panelhgt: Quad, Audiostaic, 2 m Fountek, Don Keeles Constant Beamwidth Transducer (CBT) o behöver snickerihjälp med 64 Peerless TC9FD18-08.
Att lyssna på panelhögtalare är farligt. Lådhögtalarna NS-1000 blir efter detta mycket svåra att lyssna på. Låter platt och livlöst som ur ett hål i väggen.
Skillnaden mellan pålagda artificiella ljudförseningar parallellt med direktljudet i en stereoinspelningen utan i rummet skapad tidsförsening av reflexerna, för lite dämpade reflexer, med avsaknad av frekvenserna över 1500 Hz samt i felvinkel hos reflexerna och riktiga optimala i rummet skapade reflexer som är dämpade ca 7 db, försenade ca 17 ms, från huvudsakligen 60 grader lateralt och med hela ursprungliga frekvensspectrat är enorm. Att det redan finns pålagda artificiella ljudförseningar stör ej.
Hjärnans temporala upplösning är underskattad.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav JM » 2022-06-02 14:39

Misstänker att frekvenserna över 1000 Hz i en array är avgörande för storleksuppfattningen. Men jag har inget stöd för detta i litteraturen.
Litteraturen framhäver låga frekvenser och hög ljudintensitet som avgörande för storleksupplevelsen av en ljudhändelse.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39774
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav petersteindl » 2022-06-02 16:18

Det finns fundamentala skillnader mellan olika utstrålade akustiska ljudvågor.

Plana ljudvågor, sfäriska ljudvågor eller cylindrisk ljudvågsutbredning.
Det som försvårar är att det dessutom är frekvensberoende samt dipolegenskaper.

Dessa olika ljudvågsutbredningsmönster ger olika ljudfält och olika upplevda ljudkaraktärer och speciellt avståndsbedömning, där avståndslagen kommer in, och storleksbedömning av enskilda röster och musikinstrument.

Skillnaderna finns både i frifält och i rum, fast lite olika accentuerade. Dipolverkan i frifält ger inte det reflexmönster som i ett rum.

Optimalt lyssningsavstånd skiljer sig mellan dessa olika ljudvågsprinciper.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav JM » 2022-06-19 10:54

I-or skrev:Apogee Duetta, liksom andra goda panelhögtalare ger en akustisk signalprocessorverkan via bakåtstrålningen. Denna ger intryck av betydligt större djup och luftighet och skapar ett tydligt ljudsceneri även där det inte förekommer i inspelningen. Förstareflektionen från en odämpad högtalarvägg bör helst ankomma minst 10 ms efter direktljudet, gärna betydligt mer, annars tenderar återgivningen att bli väl odistinkt. Extradjupet/luftigheten passar mycket bra till akustisk musik och mer spatiellt effektsökande modern musik, men mindre väl till torra multimonoinspelningar.Bättre panelhögtalare uppställda på ett vettigt sätt skapar ett aningen högre ljudsceneri, vilket är närmare verkligheten, än konventionella högtalare men producerar långt ifrån några jättemunnar:



Låghögtalaren i mitt fall liksom och alla andra lådhögtalare saknar spridning av viktiga frekvenser i reflexerna för spatiala upplevelser. Det krävs reflexer med frekvensinnehåll över ca 1000 Hz för att rummet skall tillföra bättre spatial upplevelse.

49594AD8-F1F4-44E2-8AA2-E05740377CAC.jpeg
49594AD8-F1F4-44E2-8AA2-E05740377CAC.jpeg (1.6 MiB) Visad 801 gånger


AB2213F3-C7BF-4482-AD35-FAA97494A582.jpeg
AB2213F3-C7BF-4482-AD35-FAA97494A582.jpeg (1.38 MiB) Visad 801 gånger


Mina paneldipolhögtalare kancellerar till stor del första laterala reflexen från närmaste väggen. Dvs dominerade reflexerna kommer till kontralaterala örat och inte till ipsilaterala örat relativt direktljudet. Detta medför i mitt fall att fördröjningen av dominerande laterala reflexen ligger kring 17 ms och har i stort sett alla frekvenser, likt direktljudet. Reflexerna från tak och väggen bakom lyssnaren är mycket svaga utan störande inslag. Vidvinkeln överdriver avstånden.
Frekvenser runt 3500 Hz hos dominerande laterala reflexer har visat sig är mycket viktiga för spatial upplevelse, här storlek, enligt konsensus i studier.
Problemet med lådhögtalare relativt paneldipoler är inte överdriven vulgär storlek hos panelhögtalaren utan att lådhögtalaren ger störande mikroljud vid jämförelse. Verifierat av andra här på faktiskt.

I-or är sannolikt på rätt spår även om det inte finns några direkta studier som stödjer påståendet men det är paneldipolhögtalarens speciella bredbandiga reflexer som sannolikt initierar storleksupplevelsen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav hifikg » 2022-06-19 11:34

De har i varje fall fått bättre utsikt sedan de stod i min grotta :)
Sitter nöjd :)

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav JM » 2022-06-19 11:49

hifikg skrev:De har i varje fall fått bättre utsikt sedan de stod i min grotta :)

Du är välkommen att lyssna.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav hifikg » 2022-06-19 11:51

JM skrev:
hifikg skrev:De har i varje fall fått bättre utsikt sedan de stod i min grotta :)

Du är välkommen att lyssna.

JM


Det gör jag gärna när tillfälle ges :)
Sitter nöjd :)

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav JM » 2022-06-19 12:16

hifikg skrev:
JM skrev:
hifikg skrev:De har i varje fall fått bättre utsikt sedan de stod i min grotta :)

Du är välkommen att lyssna.

JM


Det gör jag gärna när tillfälle ges :)

Hör av dig.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav I-or » 2022-06-23 00:07

Prova att montera mycket tjocka draperier bakom panelhögtalarna, så får du se vad som händer (den extra djupverkan via den första högtalarväggsreflektionen är för övrigt ett oväntat lågfrekvent fenomen, så lågfrekvensabsorptionen måste vara god). Bredd och höjd i ljudsceneriet kommer att bibehållas, men djupet och den imponerande luftigheten relativt konventionella högtalare försvinner nästan helt. Om man eliminerar denna reflektion helt låter panelhögtalarna nästan som konventionella dito. Med ett större avstånd till högtalarväggen än på bilden kommer även "extradjupet" att öka ordentligt och simmigheten i återgivningen att reduceras så att speciellt medvetet torrare inspelningar blir lättare att lyssna på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-23 15:15

Det är en för Apogee ovanlig invinkling av panelerna! De ska enligt Apogee vinklas in minimalt i de flesta fall. Jag har ju hört de på bilden hos KG. De presterade inte sitt bästa i hans rum enligt min mening.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav hifikg » 2022-06-23 15:30

RogerGustavsson skrev:Det är en för Apogee ovanlig invinkling av panelerna! De ska enligt Apogee vinklas in minimalt i de flesta fall. Jag har ju hört de på bilden hos KG. De presterade inte sitt bästa i hans rum enligt min mening.


Det var ju bara för att de stod framför ett par OA52.2
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav I-or » 2022-06-23 17:06

Jag hade ställt upp dem bredare, men en invinkling om ca 10-12 grader brukar fungera bäst för Apogees modeller och detta var även fallet för mina GDS-panelhögtalare av Apogee-snitt. Även Dick Olshers rumsmätningar för den lite mindre modellen Stage överensstämmer med detta: https://www.stereophile.com/content/apogee-stage-mini-grand-loudspeakers-page-6
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad avgör en ljudhändelses upplevda storlek.

Inläggav hifikg » 2022-06-23 17:16

Testade flera olika uppställningar, hamnade alltid på den rekommenderade. Dvs ingen invinkling, mycket svag lutning. Lät superdupertoppenperfekt i sweetspot.
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster