rimliga krav på försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

rimliga krav på försteg?

Inläggav Claes7 » 2005-08-16 00:01

Är på jakt efter ett försteg. Embla erato verkar ju fin men jag tycker det vore trevligt med lite mer knappar osv på fronten...men det var inte det som var frågan.

Vad är det rimligt att ställa för krav på en förförstarkare? Tänker nu på THD, frekvenskurva osv. När jag botaniserat runt verkar det som embla verkligen lyckats enastående, iallafall enligt deras egen spec.

Som exempel...0,02 dB frekvensavikelse (tror jag det var) erato hade, jaha tänkte jag när jag såg det först, tills jag jämförde det med några rotel-modeller som hade en avvikelse på 0,5 dB. Är det embla som är väldigt bra eller rotel som är kassa? Eller spelar det egentligen ingen roll?

Det är ingen köprekomendation jag är ute efter utan mer lite siffror och tankar på vad man bör kunna ställa för krav på en förförstärkare av hyffsad klass?

/Claes

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: rimliga krav på försteg?

Inläggav n3mmr » 2005-08-16 14:41

Claes7 skrev:Är på jakt efter ett försteg. Embla erato verkar ju fin men jag tycker det vore trevligt med lite mer knappar osv på fronten...men det var inte det som var frågan.

Vad är det rimligt att ställa för krav på en förförstarkare? Tänker nu på THD, frekvenskurva osv. När jag botaniserat runt verkar det som embla verkligen lyckats enastående, iallafall enligt deras egen spec.

Som exempel...0,02 dB frekvensavikelse (tror jag det var) erato hade, jaha tänkte jag när jag såg det först, tills jag jämförde det med några rotel-modeller som hade en avvikelse på 0,5 dB. Är det embla som är väldigt bra eller rotel som är kassa? Eller spelar det egentligen ingen roll?

Det är ingen köprekomendation jag är ute efter utan mer lite siffror och tankar på vad man bör kunna ställa för krav på en förförstärkare av hyffsad klass?

/Claes

EMBLA verkar kanske vara realistiskare, medan rotel är kommersiellt större, och därmed försiktigare.

fast jag vet inte om EMBLA är så där bra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-08-20 18:10

Så du menar att pga. att rotel (för att de är stora) har många ögon på sig, troligtvis är försiktigare i sin spec än vad embla är? Ja det låter ju som nåt som kan stämma.

Förövrigt tolkar jag tystnaden som att det inte finns några stora fallgroppar att akta sig för i val av försteg och att det mesta funkar dugligt, har jag rätt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-08-20 19:35

Nej, det mesta funkar inte dugligt. Däremot så behöver det inte bli så dyrt med kvalitet (läs välljud). Finesser och funktioner parat med ljudkvalitet samt fin finish lär bli dyrt dock.

/Peter

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-08-20 20:16

Det gör det alltså inte...ok. Vad anser du då vara viktigt för kvalitet? vad ska jag bry mig om, vad kan jag ignorera?

Återgå till Generellt om hifi