Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav heliac » 2022-06-02 17:44

Köpte för fyra år sedan en nätverksspelare Pioneer N70AE. Inte någon High end maskin men en ganska välljudande jämfört med vad jag hade innan. Apparaten har tyvärr hela tiden varit buggig i mjukvaran, trots påläsning av ny firmware då och då. Och idag var det adjö till Tidals högupplösta filer, ingen uppdatering lär komma heller enligt återförsäljaren.

Jag tycker inte att det är rimligt att bygga en apparat som säkert har 20-25 livslängd maskinellt för att sedan falla samman mjukvarumässigt efter bara fyra år.

Samma återförsäljare vill sälja på mig en Cambridge i samma prisklass, men hur länge den ”funkar” rent mjukvarumässigt kan vederbörande inte svara på.

Tråkig utveckling.... :(

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav goat76 » 2022-06-02 18:48

Jag tror man ska passa sig för vissa fabrikat som har för vana att klämma ur sig nya modeller årligen utan att hålla en röd linje med mjukvaran, framförallt när det kommer till streamers som är beroende av ständiga uppdateringar, utökade funktioner och kompatibilitet med kommande plattformar som väntar runt hörnet. Om företaget i fråga inte har lämnat en viss marginal/prisbuffert till att upprätthålla dessa uppdateringar så ska det nog mycket till att inte produkten blir "övergiven" efter 5 år, eller hur länge nu den här maskinen från Pioneer funnits på marknaden.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav heliac » 2022-06-02 20:57

En kompis köpte en Marantz reciever där Spotify lade av innan garantitiden var ute. Dock var de friskrivna från detta i garantin så det var bara att acceptera. Trots att möjligheten att streama direkt i apparaten var ett av försäljningsargumenten för apparaten i fråga. Helt uselt tycker jag...men han tyckte bara att det gick lika bra att köra via tv:n istället. Tur att det finns såna människor oxå :mrgreen:

Jag har en anläggning i en betydligt högre klass än spelaren som nu lade av men vågar definitivt inte satsa på nån ”dyrare” nätverksspelare under dessa omständigheter.

En annan kompis har en AWM streamer för över 100 papp ca ett år gammal..skulle vilja se hans min om den lägger av.

Kanske en dator med en bra dac är det ”mest långlivade” mjukvaumässigt.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav heliac » 2022-06-02 21:15

goat76 skrev:Jag tror man ska passa sig för vissa fabrikat som har för vana att klämma ur sig nya modeller årligen utan att hålla en röd linje med mjukvaran, framförallt när det kommer till streamers som är beroende av ständiga uppdateringar, utökade funktioner och kompatibilitet med kommande plattformar som väntar runt hörnet. Om företaget i fråga inte har lämnat en viss marginal/prisbuffert till att upprätthålla dessa uppdateringar så ska det nog mycket till att inte produkten blir "övergiven" efter 5 år, eller hur länge nu den här maskinen från Pioneer funnits på marknaden.


Jo just Pioneer har ju den ovanan..har däremot lång erfarenhet av deras dj-produkter och dessa kan man stressa hur hårt som helst i live-situationer utan problem. Men deras nätverspelare var som sagt en stor besvikelse bortsett från audiodelen.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Frisk » 2022-06-02 22:49

Utveckling tycks tyvärr gå åt det hållet. Jag letar mig mer och mer mot öppen programvara, inte primärt för den ofta är gratis utan för att man på ett eller annat vis kan fortsätta använda sakerna. Jag inser att jag borde bli bättre på att ge bidrag till de program jag gillar.

Nu kanske man varken kan förvänta sig att Microsoft eller Adobe upphör som företag närmsta tiden, men mycket av vad man gör ligger helt i händerna på att företagen existerar, kan man ens starta eller installera en modern windowsdator utan kommunikation med Microsoft? Kan man installera lightroom och nå sina fotobibliotek utan kontakt med Adobe?
Jag var på väg över till ON1 från lightroom då de poängterar att man köper programmet och äger för alltid, vad som inte nämns är att nyckeln ändå är kopplad till deras webb och kräver således kontakt för att installera... ligger kvar på min lightroom 4, den äger jag iallafall och har på skiva med licensnyckel...

Nåja, ursäkta OT, men det känns som allt nu för tiden måste vara uppkopplat och finns inte kopplingen eller något är lite för gammalt är det bara kasta. När det omfattar exklusiv hårdvara, om det så är en stereo, oscilloskop eller bil kunde man önska att delarna med kortast livslängd i alla fall var något sånär modulära och gick byta ut utan att kassera allt.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav xeizo » 2022-06-15 22:51

Yamaha verkar ha rätt bra support, jag har fått ny firmware i år för min RX-A2050 som jag köpte 2016. Och Spotify fungerar fortfarande. Men jag använder bara Chromecast TV när jag streamar till den(Apple Music), fungerar/låter kanon.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Harryup » 2022-06-16 09:03

Är inte mer märkligt än att Smarta TV blir dummare och dummare ju äldre dom blir. Färre appar underhålls och nya codecar läggs inte till.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav ottovonkopp » 2022-06-16 09:13

Tacka vet jag Logitech Squeezebox. 20 år plus.........

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav p1plarson » 2022-06-16 19:21

Hej!
Squeezebox rockar! Fortfarande uppdateringar fastän produkten inte sålts på länge.
Sedan har vi ju diverse folk runtom som bygger nya SB-kompatibla prylar för dem som inte vill ha ett museum med koola "antikviteter" hemma...

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Ogjort » 2022-06-18 01:41

heliac skrev:Köpte för fyra år sedan en nätverksspelare Pioneer N70AE. Inte någon High end maskin men en ganska välljudande jämfört med vad jag hade innan. Apparaten har tyvärr hela tiden varit buggig i mjukvaran, trots påläsning av ny firmware då och då. Och idag var det adjö till Tidals högupplösta filer, ingen uppdatering lär komma heller enligt återförsäljaren.

Jag tycker inte att det är rimligt att bygga en apparat som säkert har 20-25 livslängd maskinellt för att sedan falla samman mjukvarumässigt efter bara fyra år.

Samma återförsäljare vill sälja på mig en Cambridge i samma prisklass, men hur länge den ”funkar” rent mjukvarumässigt kan vederbörande inte svara på.

Tråkig utveckling.... :(


Det där gäller i stort sett inom allt i hela mjukvaruberoende manickvärlden.
Google leder nedvecklingen och alla andra följer tätt därefter.
Det gäller att ge allt en så kort livslängd som möjligt.

Köpte man t.ex. en Chromecast för två år sedan, så går det nu inte att koppla in den med samma telefon man kopplade in den med när den köptes.
Smart lär det kallas på affärsspråk. Man tjänar ju mer på att sälja en Cambridge än på att inte sälja en.
:evil:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav dewpo » 2022-06-18 16:32

Ogjort skrev:
heliac skrev:Köpte för fyra år sedan en nätverksspelare Pioneer N70AE. Inte någon High end maskin men en ganska välljudande jämfört med vad jag hade innan. Apparaten har tyvärr hela tiden varit buggig i mjukvaran, trots påläsning av ny firmware då och då. Och idag var det adjö till Tidals högupplösta filer, ingen uppdatering lär komma heller enligt återförsäljaren.

Jag tycker inte att det är rimligt att bygga en apparat som säkert har 20-25 livslängd maskinellt för att sedan falla samman mjukvarumässigt efter bara fyra år.

Samma återförsäljare vill sälja på mig en Cambridge i samma prisklass, men hur länge den ”funkar” rent mjukvarumässigt kan vederbörande inte svara på.

Tråkig utveckling.... :(


Det där gäller i stort sett inom allt i hela mjukvaruberoende manickvärlden.
Google leder nedvecklingen och alla andra följer tätt därefter.
Det gäller att ge allt en så kort livslängd som möjligt.

Köpte man t.ex. en Chromecast för två år sedan, så går det nu inte att koppla in den med samma telefon man kopplade in den med när den köptes.
Smart lär det kallas på affärsspråk. Man tjänar ju mer på att sälja en Cambridge än på att inte sälja en.
:evil:

Låter konstigt :? Jag har både vanlig Chromecast och audio versionen som är äldre än 2 år, Inga problem med användandet än :D
I princip så håller jag dock med dig, Produkter säljs som sedan blir gamla fort för att mjukvaran inte uppgraderas när behoven förändras.
Men att Google skulle vara ett extra dåligt exempel är inte min erfarenhet, Tvärt om så upplever jag att de är ett av de företagen som faktiskt sköter sig mjukvarumässigt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav miaber » 2022-06-19 16:58

Ja, det är snudd på kriminellt som branschen :cry: håller på. Man vågar inte lägga för mycket kulor på mjukvarubaserade prylar. :cry:

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Ogjort » 2022-06-19 19:51

dewpo skrev:
Ogjort skrev:
heliac skrev:Köpte för fyra år sedan en nätverksspelare Pioneer N70AE. Inte någon High end maskin men en ganska välljudande jämfört med vad jag hade innan. Apparaten har tyvärr hela tiden varit buggig i mjukvaran, trots påläsning av ny firmware då och då. Och idag var det adjö till Tidals högupplösta filer, ingen uppdatering lär komma heller enligt återförsäljaren.

Jag tycker inte att det är rimligt att bygga en apparat som säkert har 20-25 livslängd maskinellt för att sedan falla samman mjukvarumässigt efter bara fyra år.

Samma återförsäljare vill sälja på mig en Cambridge i samma prisklass, men hur länge den ”funkar” rent mjukvarumässigt kan vederbörande inte svara på.

Tråkig utveckling.... :(


Det där gäller i stort sett inom allt i hela mjukvaruberoende manickvärlden.
Google leder nedvecklingen och alla andra följer tätt därefter.
Det gäller att ge allt en så kort livslängd som möjligt.

Köpte man t.ex. en Chromecast för två år sedan, så går det nu inte att koppla in den med samma telefon man kopplade in den med när den köptes.
Smart lär det kallas på affärsspråk. Man tjänar ju mer på att sälja en Cambridge än på att inte sälja en.
:evil:

Låter konstigt :? Jag har både vanlig Chromecast och audio versionen som är äldre än 2 år, Inga problem med användandet än :D
I princip så håller jag dock med dig, Produkter säljs som sedan blir gamla fort för att mjukvaran inte uppgraderas när behoven förändras.
Men att Google skulle vara ett extra dåligt exempel är inte min erfarenhet, Tvärt om så upplever jag att de är ett av de företagen som faktiskt sköter sig mjukvarumässigt.


Håller absolut inte med. Googles program och applikationer kräver i stort sett ALLTID senaste kringvara på både dator och telefon.
Alltså: För att koppla in t.ex. Chromecast behöver du "Google Home" i senaste version, som då inte går att köra på äldre iOS i fånen.
Enda lösningen är då att köpa en ny telefon eller (som jag gjorde) låna en annan persons telefon för att få det att funka. Även
Googles "support" meddelar att det inte finns något sätt att gå runt det problemet.

Google är extremt sämst med bakåtkompatibla programvaror. Alla andra är bara sämst.
I telefonen dör nu app efter app med tiden eftersom systemprogrammet inte längre går att uppgradera.
Och all support tror ständigt: "men det är ju gratis att uppgradera".
Gratis? En ny fån kostar ju uppåt 10 000:- och på ljudsidan skulle en uppgradering kosta ca 60 000:-

Jag kanske är jättekonstig som inte uppfattar det som "gratis"?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav dewpo » 2022-06-19 20:29

Hur gammal Iphone är det du vill att de skall fortsätta stödja? Problemet med övriga leverantörer av hårdvara är ju oftast det motsatta. Om du köpte so exempel en Philips streamer 2015 så får du innerligt hoppas att din lika gamla telefon fortfarande fungerar för till nyare saker finns ingen mjukvara som släppts. Har du turen att din lika gamla telefon fungerar fortfarande så kan du lyssna på lokala filer via DLNA. Funktionerna att lyssna på Spotify har fallit bort för protokollen har ej uppdaterats. Tycker du verkligen att det sättet att hantera situationen är bättre?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Ogjort » 2022-06-19 21:43

dewpo skrev:Hur gammal Iphone är det du vill att de skall fortsätta stödja? Problemet med övriga leverantörer av hårdvara är ju oftast det motsatta. Om du köpte so exempel en Philips streamer 2015 så får du innerligt hoppas att din lika gamla telefon fortfarande fungerar för till nyare saker finns ingen mjukvara som släppts. Har du turen att din lika gamla telefon fungerar fortfarande så kan du lyssna på lokala filer via DLNA. Funktionerna att lyssna på Spotify har fallit bort för protokollen har ej uppdaterats. Tycker du verkligen att det sättet att hantera situationen är bättre?


Du kanske missförstår?
Om man hela tiden uppgraderar med så stor bakåtkompatibilitet som möjligt, så uppstår inte problemen.
Vissa nyare funktioner kanske missas, men de ursprungliga tuffar på.
Ett tydligt exempel är Macens opererativstystem före 10 (Unix).
Jag kunde med sista versionen av system 9, fortfarande köra de första programmen jag köpte.
Blev det något kajko vid uppgradering kom det strax ett "pro-upgrade"-tillägg, som puffade ingång det gamla igen.
Jag kunde alltså köra t.ex SoundDesignerII från 1991 fram till en bit in på 2000-talet. Trots ca 10 systemuppgraderingar under tiden.
20 år är kort för saker som INTE är trasiga, men i alla fall rimligt längre än som nu - några få år (ibland mindre än ett år)
Vad hade en gammal koppartrådstelefon för livslängd? Säkert 150 år, åtminstone.

Tar du t.ex. Tidal idag, så kan din dator dö och bli oanvändbar på ett-två år. Är det rimligt för en så pass kostsam produkt?

Ser vi till ditt exempel så är det samma sak.
Självklart ska din Philips-streamer vara funktionell tills den går sönder åtminstone.
Det kommer den vara om all ny mjukvara är bakåtkompatibel.
Du kan inte köra ny atmo-patmo-slatmo, men du kan fortsätta använda de format som var aktuella i den ursprungliga apparaten.

En parallell skulle vara om du köper en ny bil, vars helt fungerande motor du inte längre kan använda eftersom bränslet byts ut vartannat år och
enda lösningen är att köpa en ny motor. Skulle vi acceptera något sådant?

Innan jag (ganska nyligen) köpte en platt-tv så tittade jag på en Saba från 1956. Några rörbyten bara så funkade den utmärkt.
Naturligtvis inte i färg - men den ursprungliga funktionen levererades perfekt.
Köper du en så kallad smart(!) tv idag, kan det mycket väl vara så att ingen av streamingtjänsterna funkar efter bara några år.

Men vi ler o bockar och köper nytt...
Senast redigerad av Ogjort 2022-06-19 23:33, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Conny » 2022-06-19 22:26

Det finns ju krav på bilfabrikanter att hålla reservdelar i lager i 10 år. Något liknande regelverk borde finnas för mjukvaran till elektronik kan jag tycka.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav Ogjort » 2022-06-19 23:45

Conny skrev:Det finns ju krav på bilfabrikanter att hålla reservdelar i lager i 10 år. Något liknande regelverk borde finnas för mjukvaran till elektronik kan jag tycka.


Jo, tyvärr krävs nog lagstiftning liknande den som EU infört på vitvaror, alltså att de ska kunna gå att reparera.

Hela dator- och nätvärlden är ju ett instabilt gungfly. Balanserande på gränsen till att inte fungera mest hela tiden.
En evig rad av omstarter, ominstallationer och resetknappande.
Precis nyss för några minuter sedan fick jag lov att ominstallera min wifi-extender från noll eftersom den bara lagt av.
Det här har ju spillt över till fordonsvärlden också. Plötsligt kan du inte köra din bil för att ett litet chip fått hosta.
Och ingenting kan du på egen hand göra åt det.

Är det bara jag som får eksem av all denna bristande funktion. De flesta verkar tycka att det är kanoners.
Den yngre generationen har iofs inte upplevt saker som funkar. Det tror väl att det alltid varit så här?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav hifikg » 2022-06-20 00:18

Jag slutade tro på att dyrt och svenskt = pålitligt när polarens Bladelius Embla fick lämna in pga bristande service. Den var förvisso några år gammal, men det var en pryl som kostade närmare 100.000, tillverkad i Sverige av ett företag som inte har gått i konkurs. Än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav VintageHiFi » 2022-06-20 00:35

p1plarson skrev:Hej!
Squeezebox rockar! Fortfarande uppdateringar fastän produkten inte sålts på länge.
Sedan har vi ju diverse folk runtom som bygger nya SB-kompatibla prylar för dem som inte vill ha ett museum med koola "antikviteter" hemma...

Fridens liljer...

Ang antikviteter har jag ännu inte hittat någon vettig ersättare för mina Logitech Squeezebox Touch.
Dom går att styra direkt med pekskärmen eller fjärrkontrollen, via app i mobilen eller läsplattan, samt även via webbinterface på datorn.

Bra support som nämnts, hel ok kvalité ingen av mina 7st Squeezeboxar har hittills gått sönder trots att dom börjar närma sig 10år, finns digitalutgång
så man kan köra via modernare DAC.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav goat76 » 2022-06-20 01:07

Linns första streamers från 2007 får fortfarande samma uppdateringar som de nya modellerna så här 15 år efter lanseringen, det enda dessa äldre apparater inte kan spela upp är DSD vilket bara de senaste apparaterna har hårdvarustöd för. Annars är det samma gränssnitt och funktioner oavsett generation, precis som man borde kunna förvänta sig av alla fabrikat som lanserar streamer vilka är beroende av uppdateringar för att fungera med nuvarande och ej ännu lanserade streamigplattformar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav hifikg » 2022-06-20 01:15

goat76 skrev:Linns första streamers från 2007 får fortfarande samma uppdateringar som de nya modellerna så här 15 år efter lanseringen, det enda dessa äldre apparater inte kan spela upp är DSD vilket bara de senaste apparaterna har hårdvarustöd för. Annars är det samma gränssnitt och funktioner oavsett generation, precis som man borde kunna förvänta sig av alla fabrikat som lanserar streamer vilka är beroende av uppdateringar för att fungera med nuvarande och ej ännu lanserade streamigplattformar.


Så ska det vara om man "investerar" i hifi och det tycker jag att man gör när man satsar så mycket på prylarna. Om min tusenkronorsdac skulle sluta leverera så kommer jag inte gråta blod, men hade jag pröjsat 80.000 eller mer så skulle jag bli störtförbannad på leverantören om inte uppgraderingar tillhandahålls. Kanske redan vid 50.000... eller 25...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-20 10:07

goat76 skrev:Linns första streamers från 2007 får fortfarande samma uppdateringar som de nya modellerna så här 15 år efter lanseringen, det enda dessa äldre apparater inte kan spela upp är DSD vilket bara de senaste apparaterna har hårdvarustöd för. Annars är det samma gränssnitt och funktioner oavsett generation, precis som man borde kunna förvänta sig av alla fabrikat som lanserar streamer vilka är beroende av uppdateringar för att fungera med nuvarande och ej ännu lanserade streamigplattformar.


Linn verkar lägga vikt vid möjlighet till uppdatering, det är ovanligt idag. Nu har de tyvärr en prissättning som gör detta svåråtkomligt för de flesta.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav goat76 » 2022-06-20 13:18

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Linns första streamers från 2007 får fortfarande samma uppdateringar som de nya modellerna så här 15 år efter lanseringen, det enda dessa äldre apparater inte kan spela upp är DSD vilket bara de senaste apparaterna har hårdvarustöd för. Annars är det samma gränssnitt och funktioner oavsett generation, precis som man borde kunna förvänta sig av alla fabrikat som lanserar streamer vilka är beroende av uppdateringar för att fungera med nuvarande och ej ännu lanserade streamigplattformar.


Linn verkar lägga vikt vid möjlighet till uppdatering, det är ovanligt idag. Nu har de tyvärr en prissättning som gör detta svåråtkomligt för de flesta.


Om vi utgår ifrån det faktum att HiFi-marknaden numera är relativt liten, och samtidigt även utgår ifrån hur många enheter av en streamer som rent realistiskt förväntas kunna säljas till denna krympande marknad. Var kan då "sweetspot" rent prismässigt ligga för en sådan enhet där vi även ska ta med i beräkningen uppemot 20 års framtida support?

Om jag hittat rätt uppgifter så lanserades Pioneer N70ae för circa 3 år och 8 månader sen och kostade runt 14000 kr, och den apparaten har redan nu övergetts vad gäller uppdateringar av tillverkaren Pioneer. Som jag ser det så är denna apparat mycket "dyrare" än en streamer från Linn, som i sin tur antagligen är bättre på de flesta punkter.



Ett alternativ till både Pioneer och Linn är naturligtvis att köpa en "slit och släng" produkt från Kina för runt 2000 kr, där kan vi kanske acceptera en support på upp till 2-3 år. En sådan konsumtion kostar då endast 13500-20000 kr över en tidsperiod på 20 år.
Det krävs dock ett gäng Kina-apparater till för att uppfylla alla de funktioner min Linn Akurate DSM erbjuder, förutom en streamer är den även ett fullmatat försteg med en HDMI ingång och fyra utgångar, en Toslink in och 3 ut, en Spdif in och 3 ut, in- och utgångar för Linns Exakt-system, balancerade XLR ingångar och utgångar, 2 analoga in- och utgångar där den ena ingången kan konfigureras till Phono-ingång (MC, MM) eller vanlig Line-in. Inbyggd DAC av högsta kvalitet och inbyggd rumskorrigering med anpassning efter vilka högtalare man har samt var de är placerade i rummet.

När alla ovannämnda funktioner räknas ihop och att supporten för apparatens nödvändiga uppdateringar räknas in (15 år och på obestämnd tid framöver), och att nya funktioner och nya plattformar adderas, ja då kanske inte Linns apparater är i ofantligt dyra som de först verkar vara. :)

Så frågan är... var behöver prissättning egentligen ligga för en streamer när alla parametrar är inräknade och baserat på hur HiFi-marknaden ser ut. Det kostar att ha anställda som bara arbetar med att hålla mjukvaran uppdaterad och bakåtkompatibel med hela produktkedjan 15 år tillbaka och framåt.
Streamers är en relativt ny produktkategori som till skillnad mot andra produkter inom HiFi är i ständiga behov av att vara kompatibla och uppdaterade för nya plattformar och nya format, det måste därmed finnas både ett ekonomiskt utrymme i prissättningen av dessa apparater då det krävs en stor del resurser att hålla dem uppdaterade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav hifikg » 2022-06-20 13:23

Det var väl så min polare tänkte när han "investerade" i en svensk produkt från en tillverkare med gott renommé. Skottarna verkar mer pålitliga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav goat76 » 2022-06-20 13:31

hifikg skrev:Det var väl så min polare tänkte när han "investerade" i en svensk produkt från en tillverkare med gott renommé. Skottarna verkar mer pålitliga.


Ja, det är ju helt sjukt att företaget har mage att strypa supporten för en apparat för hundratusen kronor!!!
Där gick nog marginalerna oavkortat till någon lyxvilla, bil, oxfilé som vardagsmat eller annat liknande…

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav hifikg » 2022-06-20 16:50

Nästa generation satsar på ormolja, kanske inte så stor skillnad.
Sitter nöjd :)

mattiazze
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-04-07
Ort: Norrköping

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav mattiazze » 2022-07-31 21:34

Vad har du för mjukvara på din Pioneer?
Min heter 2151-0000-0000-0011.
Den finns bara o ladda hem i spelarens mjukvara och funkade o spela Mqa-filer sist jag provade med Tidal.
Den fixade även till lite seghet o buggar i spelaren med.
Tror den släpptes i våras nån gång.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav heliac » 2022-08-03 13:27

Jag hade senaste mjukvaran som fanns tillgänglig då tråden startades. Spelaren är nu inbytt och borta :) blev en Cambridge 851 istället. Svårt att säga om ljudet då jag inte kunde koppla upp bägge balanserat samtidigt för AB-test.

Men gränssnittet är bara sååååå mycket bättre än Pioneerens.

mattiazze
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-04-07
Ort: Norrköping

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav mattiazze » 2022-08-03 18:50

Jo kan hålla med om gränssnittet, känns rätt segt. Använder den mest som Dac o där låter den bra tycker jag.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Slut med högupplöst Tidal på Pioneer N70ae

Inläggav heliac » 2022-08-04 10:36

mattiazze skrev:Jo kan hålla med om gränssnittet, känns rätt segt. Använder den mest som Dac o där låter den bra tycker jag.


Jo som sagt Audiodelen var jag oxå helnöjd med :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster