Troels Gravesen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Troels Gravesen

Inläggav distad » 2022-06-04 06:57

Vad sägs om den sida och högtalare :?: Någon som lyssnat på någon av modellerna :?:
Jag har bara hört ett par högtalare som jag inte minns hur de såg ut och hette, men det lät bra. :oops:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Troels Gravesen

Inläggav thulle » 2022-06-04 09:31

Jag passerade en hyfsat nylig tråd på diyaudio: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ls.380779/

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Troels Gravesen

Inläggav Maarten » 2022-06-04 09:36

Troels verkar vara en mycket erfaren DIY'are som testar massor av element (gissningsvis nära kontakt med olika lev).
Han har i mina ögon ett märkligt förhållande till olika dyra och esoteriska filterkomponenter, samt både vettiga och skumma synsätt, Edit, avseende förklaringar.

LeifB hade lite kontakt med honom som han kort beskrev här viewtopic.php?f=3&t=72656&start=240#p2225495.

Jag har i tråden 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama? provbyggt lite slarvigt SB61NAC och var inte nöjd med uppmätt frekvensgång.

Jag delar dina intryck här: viewtopic.php?f=17&t=71880#p2172123


Annars har DIY mycket stor potential till gott pris/prestanda.
Senast redigerad av Maarten 2022-06-04 10:35, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Troels Gravesen

Inläggav juanth » 2022-06-04 09:46

Maarten skrev:Troels verkar vara en mycket erfaren DIY'arem som testar massor av element (gissningsvis nära kontakt med olika lev).
Han har i mina ögon ett märkligt förhållande till olika dyra och esoteriska filterkomponenter, samt både vettiga och skumma synsätt.

LeifB hade lite kontakt med honom som han kort beskrev här viewtopic.php?f=3&t=72656&start=240#p2225495.

Jag har i tråden 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama? provbyggt lite slarvigt SB61NAC och var inte nöjd med uppmätt frekvensgång.

Jag delar dina intryck här: viewtopic.php?f=17&t=71880#p2172123


Annars har DIY mycket stor potential till gott pris/prestanda.



Jag tror inte att han egentligen har så märkligt synsätt på dyra filterkomponenter. Det är helt enkelt så han tjänar pengar. Genom att vara knuten till och rekommendera/sälja filtersatser. Han brukar ha en ”lyx” och en vanlig.
Moraliskt och vetenskapligt tveksamt…visst
Mammon driver på.. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Troels Gravesen

Inläggav juanth » 2022-06-04 12:18

Troels gör mycket kul. Här ett ganska djuplodande reportage av Philips 9710

http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Troels Gravesen

Inläggav Maarten » 2022-06-04 14:41

@Juanth, ja förmodligen är det högre marginal på de esoteriska filtren.

thulle skrev:Jag passerade en hyfsat nylig tråd på diyaudio: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ls.380779/

Intressant tråd! Några citat från den tråden som jag tror fångar essensen:
Don't limit yourself to TG designs. While he obviously has a good reputation, he doesn't show he's following the modern developments in loudspeaker design: he doesn't publish off-axis measurements or sound power analysis. And my eyes tell me his designs more often than not neglect the importance of directivity. He seems to be lagging some 10 years or more in design development

No it is not considered exemplary by all speaker DIY folk. He is something of a "subjectivist" and a hobbyist in the sense of swiftly trying all sorts of things that catch his interest to see how they turn out. As a DIYer gains technical knowledge and understanding their view of many of his designs is likely to shift towards too much money allocated to expensive drivers and crossover components for the overall performance achieved. He also builds his speakers in particular ways that aren't always that well aligned with the technical optimum. Nonetheless his designs are always competent which cannot be said of all DIY speaker designers even some of the more popular ones. His designs can probably be viewed as a safe option for those new to the hobby but they aren't necessarily going to be optimum in terms of technical performance for the money

I think the criticism is perhaps becoming a bit unbalanced. Troels is broadly an enthusiastic subjective hobbyist when it comes to speaker design. His designs tend to be less than optimum in terms of engineering but they are not seriously flawed at least not in ways that I can see. They often include overly expensive and at times boutique parts but that is part of the hobby for many and particularly those with a subjective leaning.

For a first DIY speaker project following one of Troels' designs seems to me a reasonable place to start
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Troels Gravesen

Inläggav distad » 2022-06-04 20:11

Det var någon variant av http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm som jag lyssnade på. Nu är inget aktuellt nu, men när man är fattig som jag är (numera) så funderar man på allt som är så billigt som möjligt, men bra.
Och den variant av Troels Gravesen som jag hörde var just billig i inköp begagnad och mycket kompetent. Vi får se vad som händer längre fram i tiden om några år, när man kanske har lite pengar undanlagda så det kan bli något inköp av något bättre i högtalarväg utan att det drar iväg pengamässigt....
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster