Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Denna kommer jag med hög sannolikhet att införskaffa i år: https://www.minidsp.com/products/stream ... series/shd
goat76 skrev:Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr. ...
hifikg skrev:goat76 skrev:Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr. ...
https://gripheim.se/helrustning/2838-balthasar-rustning.html
Fast vi har väl inte ändrat det faktum att vi fortfarande hör. Att uppskatta det vi hör borde inte vara helt obegripligt, men just nu är det nästan kört att få ner en ungdom i en fåtölj eller soffa enbart i syfte att lyssna tre timmar... Det kan vända. Och som flera skrivit så är väl hifi idag ganska billigt om man inte ska ge sig in på den rent esoteriska hifin. Bara de får schysta kabellyftare så klarar de sig bra med lite stuff från IKEA eller Biltema. Är det inte så att det mesta passerar den gamla hifinormen, DIN 45500, med råge?
Lite av kraven för att få benämnas hifi:
Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.
hifikg skrev:Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.
sprudel skrev:hifikg skrev:Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.
Ja det skulle säkert gå att övertyga hifinördar att betala en bra slant för dessa.
Det hade varit en syn för gudar med kabellyftare till hörlurar!
En affärside kanske?
grannilsson skrev:Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.
Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...
Mvh Göran
P
Belker skrev:Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
dewpo skrev:Billigt ljud har aldrig låtit lika bra som nu, Dagens ljud limpor är milsvid bättre än mormors köks radio!
Men,,, Det är ändock svårt att hitta något som verkligen ger valuta för pengarna om man sträcker på sig lite och siktar på ett riktigt system
Varför vet jag inte riktigt? Antagligen för att de flesta nöjer sig med en ljud limpa och riktiga system därför blir oskäligt dyra på grund av små försäljnings volymer?
Belker skrev:grannilsson skrev:Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.
Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...
Mvh Göran
P
Men, MEN Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
I-or skrev:Ja, den tekniska utvecklingen går framåt, men varför ska masteringteknikern kladda på mixen överhuvudtaget? Märkligt nog har man i princip helt rationaliserat bort ljudtekniker i studiosammanhang, men behållit de fullständigt överflödiga masteringteknikerna. Det finns utrymme för både högre produktivitet och förbättrad ljudkvalitet genom att dessa personer får söka sig en annan karriär.
(Ingenjörer är de definitivt inte heller även om man i engelsktalande länder av någon outgrundlig anledning benämner dem engineers).
PekkaJohansson skrev:Belker skrev:Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
Jag instämmer.. Alla album är välkomna..
Ser bara ett fåtal på Ginza per månad!!!!
Har du exempel på rimligt välljudande popproduktioner från de senaste åren tar jag mer än gärna emot tips!
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:
Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.
I-or skrev:goat76 skrev:
Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.
Idag är det oftast producenter/artister som mixar det mesta själva eftersom man gör i princip rubbet i dator. Man behöver inte en ljudtekniker för att hålla reda på en enda mikrofon (för sången). Tyvärr är allt detta tydligt hörbart, även topplisteartister släpper massor av alster som låter som om de har mixats i en garderob, vilket inte sällan är fallet. Riktiga inspelningar med ljudtekniker existerar förstås även idag, men har blivit allt ovanligare.
I-or skrev:Ja, vi har flera gånger konstaterat att Voyage låter illa. Albumet lider framförallt av överkomprimering och en svag klangbalans, där man överlag har alldeles för låga nivåer i diskanten. Faktum är att det sistnämnda tyder på ren inkompetens (dock lätt åtgärdat med ekvalisering), medan det förstnämnda mer ligger i linje med de allmänna dumheter som har pågått sedan länge.
ABBA är förstås oldschool-artister och sådana kräver fortfarande ljudtekniker, men det verkar som att branschen efter bortåt 30 år av Loudness Race nästan helt har tappat förmågan att skapa välljudande inspelningar. Det fanns tidigare en helt annan stolthet i att göra ett bra arbete ljudkvalitetsmässigt och ljudteknikerna var helt enkelt betydligt bättre förr. De förstod inte minst att man inte får klippa signalerna, vilket man definitívt har glömt bort idag.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster