Varför har det blivit så här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Varför har det blivit så här?

Inläggav LeifB » 2022-06-13 07:59

Är det så?
Får vi sikta in oss på sämre kvalite i framtiden?
Spotify förstör ljudet.
Knappt någon ny musik som produceras.
Vart är vi på väg?
Hifi affärer läggs ner.
Snart finns inga tidningar att köpa.
Vad tänker branchen göra för något som leder till detta?
Att köpa dyr hifi är ett dyrt nöje..
Barnen bryr sig inte så länge dom har en mobil.
Vad gör ni som föräldrar att skapa intresse för hifi?
Senast redigerad av LeifB 2022-07-11 15:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: High End >> Low End?

Inläggav hifikg » 2022-06-13 08:27

Lirar musik när det är möjligt. Min dotter har belagt mina OA52 med säljförbud (som om det skulle behövas) och mitt barnbarn har visat intresse för ESL63, men det verkar ha gått över. Försökte en gång diskutera ljudkvalitet med några högstadieelever, de förstod inte ens frågan. De kunde höra att någon spelade o sjöng i varsin hörlur, så vad var problemet?
Vi är som radioamatörer, ett utdöende släkte med enstaka undantag. Kanske kommer det en ny era av musik i hemmen. Att IKEA vill inreda med en skivspelare kan tyda på det om man vill vara rejält optimistisk. Kanske går den att modda med spikfötter, kabellyftare och hårt åtdragna skruvar :)
Sitter nöjd :)

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: High End >> Low End?

Inläggav pontareee » 2022-06-13 08:45

Jag låter dottern spela musik på min anläggning men även se filmer och spela tv-spel med surroundljud.

Mitt intresse för hifi grundades i nöjet av att lyssna på musik i ung ålder, första skivan fick jag när jag var 6-7år och spelades på pappas Sonab/Carlsson anläggning, iom det blev jag också allergisk mot dålig återgivning av musik.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: High End >> Low End?

Inläggav ottovonkopp » 2022-06-13 09:01

När det gäller inspelad pop\rock så var det länge sedan ljudkvalitén försvann. Lyssnar sällan på musik och köper\strömmar nästan aldrig pga det tråkiga ljudet. Kan vara åldern också ifs.

Blä! :cry:

Yngsta dottern gillar bra ljud kom jag på. Fixade en billig men bra anläggning till henne. Hon investerade till och med i en ny bilstereo. 8)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: High End >> Low End?

Inläggav goat76 » 2022-06-13 10:05

Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr. :)

LeifB, vad menar du med att knappt någon ny musik produceras?
Idag görs det mycket mer musik än någonsin tidigare i historien, orsaken till det är att inspelningsutrustning av hög kvalitet är så lättillgänglig och billig att var och varannan person kan producera musik med relativt enkla medel. Det sprutar ut musik till den grad att det inte längre ens är överskådligt, och oavsett vilka eventuella avvikelser ens egen musiksmak består av så går det idag att hitta den, bara man letar. Tiden är över när skivbolagen bestämde vilken typ av musik som var kommersiellt gångbar, äntligen lever musiken fri från översittare som skor sig på andras konst.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav LeifB » 2022-06-13 10:12

goat76

Jaha då får jag leta vidare..
Jag är fast i 80 90 talet än. :D :roll:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: High End >> Low End?

Inläggav Belker » 2022-06-13 11:43

Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: High End >> Low End?

Inläggav eljulio » 2022-06-13 12:28

Denna kommer jag med hög sannolikhet att införskaffa i år: https://www.minidsp.com/products/stream ... series/shd

Ett exempel på utrustning som tar oss längre än någonsin tidigare vad gäller välljud i hemmet. :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: High End >> Low End?

Inläggav sammel » 2022-06-13 13:24

eljulio skrev:Denna kommer jag med hög sannolikhet att införskaffa i år: https://www.minidsp.com/products/stream ... series/shd


Tänkte jag väl att du skulle :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: High End >> Low End?

Inläggav hifikg » 2022-06-13 14:58

goat76 skrev:Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr. :) ...


https://gripheim.se/helrustning/2838-balthasar-rustning.html

Fast vi har väl inte ändrat det faktum att vi fortfarande hör. Att uppskatta det vi hör borde inte vara helt obegripligt, men just nu är det nästan kört att få ner en ungdom i en fåtölj eller soffa enbart i syfte att lyssna tre timmar... Det kan vända. Och som flera skrivit så är väl hifi idag ganska billigt om man inte ska ge sig in på den rent esoteriska hifin. Bara de får schysta kabellyftare så klarar de sig bra med lite stuff från IKEA eller Biltema. Är det inte så att det mesta passerar den gamla hifinormen, DIN 45500, med råge?

Lite av kraven för att få benämnas hifi:
Bilagor
Skärmavbild 2022-06-13 kl. 14.55.49.png
Skärmavbild 2022-06-13 kl. 14.55.49.png (156.39 KiB) Visad 2317 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: High End >> Low End?

Inläggav goat76 » 2022-06-13 15:37

hifikg skrev:
goat76 skrev:Är det någon här med telefonnummer till lite olika tillverkare av riddarrustningar, om inte så kan orsaken vara att efterfrågan och antalet riddare har avtagit något sedan medeltiden. Det är en naturlig utveckling och att HiFi håller på att dö ut är helt enkelt en naturlig utveckling och det är knappast någon större idé att kämpa emot, tyvärr. :) ...


https://gripheim.se/helrustning/2838-balthasar-rustning.html

Fast vi har väl inte ändrat det faktum att vi fortfarande hör. Att uppskatta det vi hör borde inte vara helt obegripligt, men just nu är det nästan kört att få ner en ungdom i en fåtölj eller soffa enbart i syfte att lyssna tre timmar... Det kan vända. Och som flera skrivit så är väl hifi idag ganska billigt om man inte ska ge sig in på den rent esoteriska hifin. Bara de får schysta kabellyftare så klarar de sig bra med lite stuff från IKEA eller Biltema. Är det inte så att det mesta passerar den gamla hifinormen, DIN 45500, med råge?

Lite av kraven för att få benämnas hifi:


Musiklyssning sker numera främst via hörlurar och som du vet så låter ett par enkla hörlurar från Apple hyfsat bra och säkert bättre än mångas HiFi-anläggningar. Musiklyssning sker inte längre fastnaglad i sweetspot från en knarrande fotölj, den typen av musiklyssnare (du och jag) är definitivt ett utdöende släkte. Bra ljud kommer nog ändå alltid uppskattas även om det inte är högsta prioritet för alla. :)

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Re: High End >> Low End?

Inläggav grannilsson » 2022-06-13 15:51

Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.


Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr :(
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...

Mvh Göran

P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: High End >> Low End?

Inläggav hifikg » 2022-06-13 15:54

Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: High End >> Low End?

Inläggav sprudel » 2022-06-13 16:50

hifikg skrev:Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.


Det hade varit en syn för gudar med kabellyftare till hörlurar! :mrgreen:

En affärside kanske?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav LeifB » 2022-06-13 16:57

sprudel skrev:
hifikg skrev:Många hörlurar klarar sig t o m utan kabellyftare numera. Visst är hörlurslyssning det "normala" sättet att avnjuta musik i ensamhet eller i par (det är väl därför hörlurar alltid kommer med två ljudförmedlare?). Och det är ingalunda ett dåligt sätt. Så här på sommaren är det närmast perfekt.


Ja det skulle säkert gå att övertyga hifinördar att betala en bra slant för dessa.

Det hade varit en syn för gudar med kabellyftare till hörlurar! :mrgreen:

En affärside kanske?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: High End >> Low End?

Inläggav dewpo » 2022-06-13 17:16

Billigt ljud har aldrig låtit lika bra som nu, Dagens ljud limpor är milsvid bättre än mormors köks radio!

Men,,, Det är ändock svårt att hitta något som verkligen ger valuta för pengarna om man sträcker på sig lite och siktar på ett riktigt system :?
Varför vet jag inte riktigt? Antagligen för att de flesta nöjer sig med en ljud limpa och riktiga system därför blir oskäligt dyra på grund av små försäljnings volymer?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: High End >> Low End?

Inläggav hifikg » 2022-06-13 17:23

För den intresserade finns det en guldgruva bland allt begagnat också. Massor av high-end som säljs till köksradiopriser. Tror man kan plocka ihop hela min (nä, tänk inte tanken, en motsvarande) aktiva anläggning för 30 lax idag, inklusive datorn.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: High End >> Low End?

Inläggav Belker » 2022-06-13 17:27

grannilsson skrev:
Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.


Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr :(
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...

Mvh Göran

P

Men, MEN :wink: Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: High End >> Low End?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-13 17:44

Det kan bero på vilken musiktyp man lyssnar på, det där med söndermastring. Jag tycker det har spridit sig till andra genrer. Lyssnar mycket på jazz och där märker jag att det "kläms ihop" rejält på många album. Sedan tycker jag att det har blivt sämre med sången på många håll, det sjungs inte ut, blir mera amatörmässigt i många fall. Utbudet är enormt och koll har väl ingen längre?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Re: High End >> Low End?

Inläggav PekkaJohansson » 2022-06-13 20:20

Belker skrev:Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.


Har du exempel på rimligt välljudande popproduktioner från de senaste åren tar jag mer än gärna emot tips!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav I-or » 2022-06-13 20:28

dewpo skrev:Billigt ljud har aldrig låtit lika bra som nu, Dagens ljud limpor är milsvid bättre än mormors köks radio!

Men,,, Det är ändock svårt att hitta något som verkligen ger valuta för pengarna om man sträcker på sig lite och siktar på ett riktigt system :?
Varför vet jag inte riktigt? Antagligen för att de flesta nöjer sig med en ljud limpa och riktiga system därför blir oskäligt dyra på grund av små försäljnings volymer?


Vanliga dödliga bryr sig inte om hur det låter så länge som ljudet inte knäpper, skrapar, brusar, distorderar svårtartat och åtminstone har en tillstymmelse till bas (framförallt vid låga nivåer eftersom de aldrig höjer). Ett smidigt format / enkel hantering / någorlunda stabil mjukvara och att det ändå kommer ut någonting som kan klassas som musik är tillräckligt. Jag jämförde just Sveriges kanske mest sålda någorlunda riktiga separata högtalare, Sonos One, med en annan multi room-högtalare och det är närmast löjligt hur svag ljudkvalitet den uppvisar: för 2550 kr (ett väggfäste kostar för övrigt 699 kr 8O) får man klart begränsad spridning, ojämn diskant och ett lager av tydlig högfrekvensdistorsion från klass D-förstärkaren TI TPA 3116. Det överlägset värsta är dock att vem som helst märker att om man höjer bara något över bakgrundnivå så försvinner verkligen all bas (för att inte skada det pyttelilla 3,5"-elementet).

Jag har noterat i diverse recensioner att många gökar på fullt allvar tror att detta är HiFi. 8O 8O 8O

Det är mycket tydligt att marknaden har insett det oproblematiska i att glömma sann ljudkvalitet och att riktiga anläggningar hör till en svunnen tid för allmänheten, men för egen del kommer jag att skänka min Sonos One till grannen som redan har investerat i deras s.k. ekosystem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: High End >> Low End?

Inläggav goat76 » 2022-06-13 21:46

Belker skrev:
grannilsson skrev:
Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.


Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr :(
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...

Mvh Göran

P

Men, MEN :wink: Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.


En intressant grej är att DR idag kan se lika ful ut som tidigare men ändå låta klart mindre förstörd, det tack vare att mastringsingenjörerna numera allt som ofta får stems istället för tvåkanalsspåret.

För de som inte vet vad stems är så består de av färdigmixade spår, ofta stereospår av alla de enskilda spår som utgör helheten av gitarren, ett annat stereospår för bara trummorna, och likaså för bas, sång och övriga instrument. Mastringingenjören har därmed möjlighet att behandla/processa de olika ljudinslagen individuellt istället för att alla instrumenten i mixen påverkas likadant av den bearbetning han gör. Om han exempelvis bara vill framhäva basgitarren i mixen så behöver inte de andra ljudinslagen som annars delar det aktuella frekvensspannet "förvrängas" även de, därav kan arbetet med stems ofta leda till ett mycket bättre slutresultat för mixen i sin helhet, även om mastringingenjören valt att tok-komprimera basspåret.

Det är alltså möjligt att stereospåret som under mastring behandlats med individuella "instrumentbaserade" stereospår (stems) i slutändan låter betydligt mindre förstört, än om mastringingenjören hade försökt uppnå samma slutresultat genom att bearbeta mixens tvåkanalsspår, detta även ifall de färdigställda stereospåren uppvisar samma DR.
Senast redigerad av goat76 2022-06-13 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav I-or » 2022-06-13 22:04

Ja, den tekniska utvecklingen går framåt, men varför ska masteringteknikern kladda på mixen överhuvudtaget? Märkligt nog har man i princip helt rationaliserat bort ljudtekniker i studiosammanhang, men behållit de fullständigt överflödiga masteringteknikerna. Det finns utrymme för både högre produktivitet och förbättrad ljudkvalitet genom att dessa personer får söka sig en annan karriär.
(Ingenjörer är de definitivt inte heller även om man i engelsktalande länder av någon outgrundlig anledning benämner dem engineers).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: High End >> Low End?

Inläggav goat76 » 2022-06-13 23:21

I-or skrev:Ja, den tekniska utvecklingen går framåt, men varför ska masteringteknikern kladda på mixen överhuvudtaget? Märkligt nog har man i princip helt rationaliserat bort ljudtekniker i studiosammanhang, men behållit de fullständigt överflödiga masteringteknikerna. Det finns utrymme för både högre produktivitet och förbättrad ljudkvalitet genom att dessa personer får söka sig en annan karriär.
(Ingenjörer är de definitivt inte heller även om man i engelsktalande länder av någon outgrundlig anledning benämner dem engineers).


Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.

Det skulle vara högst intressant om vi hade kunnat komma över ett stort antal BRA mastrade album (alltså inte söndermastrade album), och jämföra dessa med hur "råmixen" av dessa album låter så som de lät när studioingenjören lämnade över dessa för mastring. Min gissning är att många audiofiler skulle bli ganska förvånade över vilken version de hade föredragit, då de med stor sannolikhet är vana vid att höra den mer tillputsade och ofta renare versionen, alltså troligtvis den mastrade versionen (inte minst de medlemmar som alltid pratar om hur "rent" en viss version låter jämfört med en annan). :)

Jag är precis lika lite "för" förstörande mastringingrepp som dig, vi två har INTE skilda åsikter om det (för att dra en liten parallell till en scen i Pulp Fiction). Det enda jag påpekade var att stem-mastrade album ofta låter bättre/mindre dåliga än om samma slutresultat försöker nås genom att manipulera den kompletta mixens stereospår.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav LeifB » 2022-06-14 09:42

PekkaJohansson skrev:
Belker skrev:Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.


Jag instämmer.. Alla album är välkomna..
Ser bara ett fåtal på Ginza per månad!!!!

Har du exempel på rimligt välljudande popproduktioner från de senaste åren tar jag mer än gärna emot tips!

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav I-or » 2022-06-14 11:40

goat76 skrev:
Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.



Idag är det oftast producenter/artister som mixar det mesta själva eftersom man gör i princip rubbet i dator. Man behöver inte en ljudtekniker för att hålla reda på en enda mikrofon (för sången). Tyvärr är allt detta tydligt hörbart, även topplisteartister släpper massor av alster som låter som om de har mixats i en garderob, vilket inte sällan är fallet. Riktiga inspelningar med ljudtekniker existerar förstås även idag, men har blivit allt ovanligare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: High End >> Low End?

Inläggav hifikg » 2022-06-14 11:59

ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: High End >> Low End?

Inläggav I-or » 2022-06-14 12:27

Ja, vi har flera gånger konstaterat att Voyage låter illa. Albumet lider framförallt av överkomprimering och en svag klangbalans, där man överlag har alldeles för låga nivåer i diskanten. Faktum är att det sistnämnda tyder på ren inkompetens (dock lätt åtgärdat med ekvalisering), medan det förstnämnda mer ligger i linje med de allmänna dumheter som har pågått sedan länge.

ABBA är förstås oldschool-artister och sådana kräver fortfarande ljudtekniker, men det verkar som att branschen efter bortåt 30 år av Loudness Race nästan helt har tappat förmågan att skapa välljudande inspelningar. Det fanns tidigare en helt annan stolthet i att göra ett bra arbete ljudkvalitetsmässigt och ljudteknikerna var helt enkelt betydligt bättre förr. De förstod inte minst att man inte får klippa signalerna, vilket man definitívt har glömt bort idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: High End >> Low End?

Inläggav goat76 » 2022-06-14 12:27

I-or skrev:
goat76 skrev:
Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.



Idag är det oftast producenter/artister som mixar det mesta själva eftersom man gör i princip rubbet i dator. Man behöver inte en ljudtekniker för att hålla reda på en enda mikrofon (för sången). Tyvärr är allt detta tydligt hörbart, även topplisteartister släpper massor av alster som låter som om de har mixats i en garderob, vilket inte sällan är fallet. Riktiga inspelningar med ljudtekniker existerar förstås även idag, men har blivit allt ovanligare.


Nu hänger jag inte riktigt med på vart du vill komma, nu talar du om musikproduktioner som inte har något behov av en ljudtekniker. Ljudteknikern har ju i de fallen knappast rationaliserats bort, han behövs ju inte i det fallet.

Med ljudtekniker trodde jag vi i allmänhet talade om studiokillen/studioingenjören som gjort ”råmixen” innan den lämnat studion och levererats till mastringstudion?
Det jag menar är seriösa studioingenjörer/ljudtekniker som både sätter upp väljer och sätter upp mikrofonerna, korrigerar dessa för önskat resultat och mixar inspelningens råa studiomix. Den typen av ljudtekniker har inte rationaliserats bort, utan honom finns det ingen produktion.

Dåliga ljudproduktioner kommer naturligtvis alltid att finnas, det är väl helt och hållet upp till dig och mig som konsumenter att välja bort det vi inte tycker är bra, och det är väl upp till skaparen av musikverket att skapa det han/hon vill, verket finns ju inte i någon alternativ form oavsett. Vi kan av den anledningen knappast ställa några krav på hur alstret ska produceras. Take it or leave it.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: High End >> Low End?

Inläggav hifikg » 2022-06-14 12:36

I-or skrev:Ja, vi har flera gånger konstaterat att Voyage låter illa. Albumet lider framförallt av överkomprimering och en svag klangbalans, där man överlag har alldeles för låga nivåer i diskanten. Faktum är att det sistnämnda tyder på ren inkompetens (dock lätt åtgärdat med ekvalisering), medan det förstnämnda mer ligger i linje med de allmänna dumheter som har pågått sedan länge.

ABBA är förstås oldschool-artister och sådana kräver fortfarande ljudtekniker, men det verkar som att branschen efter bortåt 30 år av Loudness Race nästan helt har tappat förmågan att skapa välljudande inspelningar. Det fanns tidigare en helt annan stolthet i att göra ett bra arbete ljudkvalitetsmässigt och ljudteknikerna var helt enkelt betydligt bättre förr. De förstod inte minst att man inte får klippa signalerna, vilket man definitívt har glömt bort idag.


Ljudteknikern som namnges på konvolutet har arbetat på Polarstudios i minst 30 år, kanske startade teknikern sin bana i samma veva som eländet började och är präglad. Ska ta ett prat med honom vid tillfälle, då jag en gång i tiden umgicks med honom och hans familj, men det är många år sedan nu. Kan det vara så att varken A, A, B eller B hör att det låter illa??
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster