hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
Har ni lyssnat på en CD eller vad?
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Bill50x skrev:I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Det styrs helt och hållet av kvaliteten på vinylspelaren.
/ B
hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
Harryup skrev:hifikg skrev:ABBA borde ha råd och resurser att få till en bra produktion. Varför låter deras nya skiva så illa? På konvolutet finns ljudtekniker namngivna och Polarstudion är väl ingen garderob.
Dåså, stäm dom.
Bill50x skrev:I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Det styrs helt och hållet av kvaliteten på vinylspelaren.
/ B
goat76 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med på vart du vill komma, nu talar du om musikproduktioner som inte har något behov av en ljudtekniker. Ljudteknikern har ju i de fallen knappast rationaliserats bort, han behövs ju inte i det fallet.
Med ljudtekniker trodde jag vi i allmänhet talade om studiokillen/studioingenjören som gjort ”råmixen” innan den lämnat studion och levererats till mastringstudion?
Det jag menar är seriösa studioingenjörer/ljudtekniker som både sätter upp väljer och sätter upp mikrofonerna, korrigerar dessa för önskat resultat och mixar inspelningens råa studiomix. Den typen av ljudtekniker har inte rationaliserats bort, utan honom finns det ingen produktion.
Dåliga ljudproduktioner kommer naturligtvis alltid att finnas, det är väl helt och hållet upp till dig och mig som konsumenter att välja bort det vi inte tycker är bra, och det är väl upp till skaparen av musikverket att skapa det han/hon vill, verket finns ju inte i någon alternativ form oavsett. Vi kan av den anledningen knappast ställa några krav på hur alstret ska produceras. Take it or leave it.
hifikg skrev:I-or skrev:Ja, vi har flera gånger konstaterat att Voyage låter illa. Albumet lider framförallt av överkomprimering och en svag klangbalans, där man överlag har alldeles för låga nivåer i diskanten. Faktum är att det sistnämnda tyder på ren inkompetens (dock lätt åtgärdat med ekvalisering), medan det förstnämnda mer ligger i linje med de allmänna dumheter som har pågått sedan länge.
ABBA är förstås oldschool-artister och sådana kräver fortfarande ljudtekniker, men det verkar som att branschen efter bortåt 30 år av Loudness Race nästan helt har tappat förmågan att skapa välljudande inspelningar. Det fanns tidigare en helt annan stolthet i att göra ett bra arbete ljudkvalitetsmässigt och ljudteknikerna var helt enkelt betydligt bättre förr. De förstod inte minst att man inte får klippa signalerna, vilket man definitívt har glömt bort idag.
Ljudteknikern som namnges på konvolutet har arbetat på Polarstudios i minst 30 år, kanske startade teknikern sin bana i samma veva som eländet började och är präglad. Ska ta ett prat med honom vid tillfälle, då jag en gång i tiden umgicks med honom och hans familj, men det är många år sedan nu. Kan det vara så att varken A, A, B eller B hör att det låter illa??
petersteindl skrev:Tänkte just skriva att idag vet man inte ens vad en ljudtekniker är. Va e d fö nått?
I-or skrev:goat76 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med på vart du vill komma, nu talar du om musikproduktioner som inte har något behov av en ljudtekniker. Ljudteknikern har ju i de fallen knappast rationaliserats bort, han behövs ju inte i det fallet.
Med ljudtekniker trodde jag vi i allmänhet talade om studiokillen/studioingenjören som gjort ”råmixen” innan den lämnat studion och levererats till mastringstudion?
Det jag menar är seriösa studioingenjörer/ljudtekniker som både sätter upp väljer och sätter upp mikrofonerna, korrigerar dessa för önskat resultat och mixar inspelningens råa studiomix. Den typen av ljudtekniker har inte rationaliserats bort, utan honom finns det ingen produktion.
Dåliga ljudproduktioner kommer naturligtvis alltid att finnas, det är väl helt och hållet upp till dig och mig som konsumenter att välja bort det vi inte tycker är bra, och det är väl upp till skaparen av musikverket att skapa det han/hon vill, verket finns ju inte i någon alternativ form oavsett. Vi kan av den anledningen knappast ställa några krav på hur alstret ska produceras. Take it or leave it.
Det verkar som du inte har varit riktigt uppmärksam på hur branschen har utvecklats det senaste dryga decenniet eller så. Ljudtekniker fanns tidigare med på i stort sett alla musikproduktioner (även för huvudsakligen elektronisk musik skapad med digitala eller analoga synthar) för att på sistone i hög grad helt ersättas av artister/producenter som sköter allting själva. Att gå från mångkanaliga mixerbord med mängder av analoga insignaler till datorer med minimala behov av bidrag utifrån har medfört att ljudteknikerna i hög grad har rationaliserats bort.
LeifB skrev:Låter Abbas skiva bättre i en high end anläggning än typ en köksradio? Eller liknade.
Belker skrev:grannilsson skrev:Belker skrev:
Som sagt, musik görs som aldrig förr med utrustning som bara gick att drömma om. Och hifi har aldrig varit billigare och bättre.
Håller med om allt det du skriver, men, och det är ett stort MEN, sönder "Mastringen" och "Loudness War" har heller
aldrig varit ett sånt stort problem som det är nu, finns mycket att välja på, men mycket låter skit helt enkelt, tyvärr
alla vill låta starkast, lyssna på ABBA:s senaste bara, eller i princip alla Adele skivor är ospelbara, trots bra musik ...
Mvh Göran
P
Men, MEN Loudness War har mildrats senaste åren, skulle jag säga. DR går stadigt uppåt och det är mycket tack vare streamingtjänsternas nivåreglering + säkert ökad kunskap i branschen. Jag analyserar i princip allt som släpps. Eller ok, allt jag lägger till min samling, 10-20 album i månaden.
I-or skrev:Bill50x skrev:I-or skrev:För egen del har jag lyssnat på CD och rippad LP och ljudkvaliteten är svag i båda fallen (LP:n är dock ännu sämre).
Det styrs helt och hållet av kvaliteten på vinylspelaren.
Nej, förutsatt att det handlar om hygglig vinylavspelning som i det här fallet, så handlar det om skillnader på marginalen. Det är ungefär samma problem på båda utgåvorna, med de vanliga vinylavvikelserna som tilltagande distorsion och avtagande övre gränsfrekvens i innerspår adderade på LP:n (förutom en del brus och knaster, förstås).
Morello skrev:Vad du har eller inte har problem med att höra är inte speciellt intressant - faktum kvarstår och dessa faktum har ältats åtskilliga gånger, men du demonstrerar varje gång frågan lyfts en bristande vilja att lära dig.
Att THD ökar och bandbredden minskar ju närmare skivans centrum är enkelt att förstå rent fysikaliskt - svaret står att finna i att krökningsradien minskar, vilket skapar två problem: dels det uppenbarar att just radien minskar, dels att den tangentiella hastigheten minskar (vilket kapar bandbredden och ökar THD). Allt detta är förstås enkelt att mäta, vilket jag gjort. För övrigt vill jag göra gällande att adekvat injustering av en skivspelare tarvar testskiva av toppkvalitet, THD-analysator samt oscilloskop eller dyl för att mäta amplitud - alla andra försök är att famla i mörkret.
Jag lade för att antal år sedan ganska mycket energi för att dels hitta en riktigt bra nålmikrofon, dels att justera in skivspelaren. THD mäter (vid ytterspår) låga 0,5% vid 1 kHz och en modulation om 5 cm/s.
I-or skrev:Ja, stems var ett sidospår som så ofta på detta forum snabbt gick över till någonting annat, men det förändrar inte att du trots ditt upprepande av att du anser att saker och ting är självklara inte tycks ha förståelse för hur ovanligt det är med ljudtekniker i studiovärlden numer. Detta framgår tydligt av dina tidigare inlägg, där du bl.a. tror att det inte blir någon produktion utan dessa.
Teknikutvecklingen har gjort ljudteknikerna i stort sett överflödiga, vilket har medfört att mixningen har hamnat nästan helt i knäet på producenter/artister. Dessa är definitivt i normalfallet olämpade för ljudkvalitetsfrågor. Sedan ramlar en klangligt felbalanserad, överkomprimerad, allmänt kladdig och oren mix in hos masteringteknikern, vilken med eller utan stems nästan utan undantag komprimerar/limiterar ca 4-6 dB ytterligare (för att det ska låta "kraftfullt") och presar (d.v.s. höjer frekvensområdet ca 2-8 kHz för att det ska låta "tydligare") en mix som ändå i jämförelse var hygglig från början.
Detta är i stora drag skälen till att det trots enormt mycket bättre tekniska prestanda låter så pass illa i normalfallet numer. Skit bakom spakarna, som det heter.
goat76 skrev:Ljudteknikern har väl knappast rationalserats bort, det är ju han som till minst 90 % stått för hur den färdiga mixen i slutändan låter.
goat76 skrev:Men det är väl totalt självklart att man inte tillkallar en extern ljudtekniker ifall man själv gör ljudteknikerns jobb själv på digitalt vis, i det fallet är man ju sin egen ljudtekniker då man i sin DAW ”kopplar” signaler mellan de olika kanalerna.
Ända sedan digital datorbaserad ”in the box” ljudproduktion varit gällande, i kombination med musikskapelser som inte kräver extern hårdvara eller mikrofoner så har naturligtvis inte en ljudtekniker behövts.
I-or skrev:Slutligen: hade du någonting av värde att anföra angående ljudkvaliteten på Voyage?
Morello skrev:Kan tillägga att den enda testskiva av användbar kvalitet är JVC TRS1007, som idag finns att köpa från Clearaudio. Det är mig veterligen den enda som har tonsvep graverade utan 2122 Hz-nollstället, vilket är helt nödvändigt för att åstadkomma ett adekvat signal/stör-förhållande vid mätning av frekvensgång.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Skrote och 12 gäster