Tack A* för din klara och entydliga, ehuru originella, fråga.
Förvisso inbegrep den några märkliga begränsningar, som man såsom banken-skall-få-pengarna-fientlig, naturligtvis måste göra något åt/anpassa sig efter.
Den självklara lösningen är denna:
20kkr fördelas på en DVD-spelare (DVD-A, CD, SACD, MP3... alltså en "som kan allt"), en vinylspelare, en freestyle samt en UDM31 (som har förstärkare och klockradio-funktion också). Pengarna som blir över (ca 9000:-) gömmer jag, och förfalskar kvitton så det ser ut som om jag gjort av med alla 20 000:-.
20kkr läggs på hemmabio-preamp med inbyggda slutsteg (eftersom sådana av byggetalsskäl är billigare per prestanda än rent försteg), troligen blir det en HK. Sen blir det ett cr80 också. Pengarna som blir över (ca 5000:-) gömmer jag, och förfalskar kvitton så det ser ut som om jag gjort av med alla 20 000:-.
20+20kkr=40kkr läggs på ett Rotel 1090, samt ett 1080. Tillsammans med hemmabioförtärkarens sju kanaler finns nu 2*500W + 2*250W (2*400 i 4 ohm) + 7 *110W, eller någonting sådant. Det skall räcka bra.
20+20kkr=40kkr läggs på monteringssats av den fiktiva högtalaren som kanske kan heta... i32z? samt fyra stycken basmoduler, låt oss kalla dem Profundus X-4, och sex stycken surroundhögtalare som vi kan kalla ambiens2. Då har jag illa övertrasserat kontot eftersom det lär betinga 62400:-, d v s 22 400:- för mycket, men så stäm mig då!
20kkr läggs på snören. Dessa fördelas på följande vis: alla högtalarkablar+interconnectkablar kostar 2000:-, återstår 18000:-. Då köper jag lite mera högtalarkabel, i vars ända sitter fast ett par piP. Kostar (med kablar) 4000:-. Återstår 14 000:-.
. Dessa pengar köper jag en "idiotkabel" för (alltså en som kostar 14 000:-), som jag lämnar tillbaka till affären dagen efter, fast jag förstås behåller kvittot... För pengarna jag får tillbaka (14 000:-) reducerar jag min högtalarövertrassering således att den begränsas till 8 400:-. Då tar jag fram de 9000:- + 5000:- som jag gömt tidigare och låtsas som om: "-Oj, här har jag ju lite privata finanser, som jag gärna chippar in med!". Då blir det plötsligt inte minus längre, utan 5600:- över!
För dessa 5600:- i överskott köper jag en himla massa bra programmaterial. Jag använder 2000:- till att ropa in en massa klassisk vinyl på auktion. Det räcker till sisådär 400 skivor. Det som inte är bra säljer jag vidare på auktion, och köper nya kompletta skivsamlingar för, tills jag har typ 300 fantastiska LP-skivor med klassisk musik.
De 3600:- som är över spenderar jag 50/50% på begagnade CD-skivor (50-100;- per styck), samt beggade DVD:er (80-150:- per styck).
Jag kopplar nu ihop två anläggningar, den ena består av UD-M31 + piP i sovrummet. Den andra använder resten. 1090 driver framhögtalarna, en 1080 driver basmodulerna. Hemmabioförstärkaren driver alla 6 surroundhögtalare. Fast helst skall det förstås vara 8. Det får bli en senare fråga.
Det som saknas är en bildkälla, så än så länge blir det bara att spela ljud. Men A* kanske har framtida fonderingar som möjliggör dylika kompletteringar, så jag kan titta på mina kuliga 15 stycken filmer (allihopa tämligen obskyra (= bra) historier...).
Vh, Ing. Öhman
PS. Därefter ägnar mig åt hifi-intresset som man bör (eller?), d v s skaffar och lyssnar på intressant inspelad musik, snarare än lägger ned förmögenheter på att byta apparater hela tiden. Byteskarusellen är en farlig, eller i varje fall dyr, drog.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).