Cardas Cable - youtube video

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav MacBruce » 2022-06-30 02:49

I-or skrev:Och negativa omdömen om trådar och påståenden om "sjuka" medlemmar är alltså egentligen "positiva grejer"?

Om man inte har något intresse av en tråd behöver man inte följa den.


Håller med dig "i princip" men är lite frågande till vad du menar med "negativa omdömen om trådar" och att "påståenden om 'sjuka' medlemmar skulle vara 'positiva grejer'". Måste erkänna att jag inte följer alla trådar.

Över lag tycker jag nog, att forumet håller en osedvanligt (i jämförelse med några andra fora) god "allmänmänsklig" nivå. Visst ilsknar man till ibland. Själv brukar jag då räkna till 10, vilket håller mig sysselsatt en stund. ;-)

Om jag har tolkat din inställning rätt, utifrån vad du har skrivit i diverse trådar, förlitar du dig på naturvetenskapen, liksom jag (ehuru jag bara kan en bråkdel av akustik, jämfört med vad t.ex du och Steindl kan). Själv skulle jag gärna se att ni, som bär kunskapen, i otvetydiga ordalag förmedlar den. Om jag skulle få en smäll på käften i sammanhanget, skulle jag välkomna den i utbyte mot ökad kunskap... (Vill dock varna för att jag har en rätt så vass rak vänster! ;-))
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav AndersP » 2022-06-30 02:59

Var det bara jag som la märke till det svarta nagellacket?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Mirage » 2022-06-30 08:21

MacBruce skrev:
I-or skrev:Och negativa omdömen om trådar och påståenden om "sjuka" medlemmar är alltså egentligen "positiva grejer"?

Om man inte har något intresse av en tråd behöver man inte följa den.


Håller med dig "i princip" men är lite frågande till vad du menar med "negativa omdömen om trådar" och att "påståenden om 'sjuka' medlemmar skulle vara 'positiva grejer'". Måste erkänna att jag inte följer alla trådar.


Det räcker att gå tillbaka till förra sidan i den här tråden:

FBK skrev:Har ni fest eller ? Kabel hatar fest... Finns det inte större problem i världen att lägga energi på än att hålla på med sådant här ? Det är ni som är sjuka, inte Cardas.
[ Bild ]
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav pLudio » 2022-06-30 08:49

Hantera kabeln med vita handskar på
Det är enda sättet det kan gå
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav jockewe » 2022-06-30 10:44

AndersP skrev:Var det bara jag som la märke till det svarta nagellacket?

Det är antimagnetiskt, han har läst på internet att man kan förstöra riktningsverkan i kabeln om man drar åt fel håll med magnetiska fingrar, alla kinesiska fabriker vet detta, det är ju det minsta kravet man kan ställa. Därför har fru Cardas också så höga klackar för att minska jordinduktionen i hanteringen. :lol:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Goldfinger » 2022-07-01 23:19

hifikg skrev: Vill man veta hur man når ljud-nirvana så finns det en del trådar som avslöjar alla hemligheter. Mer säger jag inte.

Precis, huvudsaken är att man väljer rätt tråd, det stämmer. :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav MacBruce » 2022-07-02 01:02

Mirage skrev:
MacBruce skrev:
I-or skrev:Och negativa omdömen om trådar och påståenden om "sjuka" medlemmar är alltså egentligen "positiva grejer"?

Om man inte har något intresse av en tråd behöver man inte följa den.


Håller med dig "i princip" men är lite frågande till vad du menar med "negativa omdömen om trådar" och att "påståenden om 'sjuka' medlemmar skulle vara 'positiva grejer'". Måste erkänna att jag inte följer alla trådar.


Det räcker att gå tillbaka till förra sidan i den här tråden:

FBK skrev:Har ni fest eller ? Kabel hatar fest... Finns det inte större problem i världen att lägga energi på än att hålla på med sådant här ? Det är ni som är sjuka, inte Cardas.
[ Bild ]


;-) Enstaka utbrott kan man ju bara ignorera...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Mirage » 2022-07-02 10:59

Jag svarade bara på det du ställde dig frågande till. Svaret fanns i tråden och ordvalet var exakt det I-or skrev.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav MacBruce » 2022-07-02 16:25

Mirage skrev:Jag svarade bara på det du ställde dig frågande till. Svaret fanns i tråden och ordvalet var exakt det I-or skrev.


Det var inte avsett som polemik mot ditt svar. Nu, då jag har backat till föregående sida ser jag, att jag hade missat ett par inlägg ovan I-ors. Det gör hans reaktion mer begriplig. (Lovar att jag inte skall inte slarva med läsningen fortsättningsvis. Före frukost. Om jag kommer ihåg det...). ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav I-or » 2022-07-02 16:53

Mina reaktioner är alltid begripliga. Om de vid en första anblick inte framstår på det sättet bör man därför gå tillbaka och läsa om tråden. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav dewpo » 2022-07-02 17:23

8O
"Detta är kanske ett skämt"
Spoiler:
Visa
I-or skrev:Mina reaktioner är alltid begripliga. Om de vid en första anblick inte framstår på det sättet bör man därför gå tillbaka och läsa om tråden. 8)

AlltId!!! Man skulle nästan kunna påstå att du omänskligt rationell och förutsägbar? Själv är jag stolt över att vara mänskligt irrationell med fel och brister :twisted:



Ps självklart är det irrationella bara en chimär och följd av att jag blivit uppgraderad till fuzzy logic :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav MacBruce » 2022-07-02 18:41

I-or skrev:Mina reaktioner är alltid begripliga. Om de vid en första anblick inte framstår på det sättet bör man därför gå tillbaka och läsa om tråden. 8)


;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-07-02 20:25

Ok ännu en tråd där man på ett överlägset sätt snackar ned de mindre upplysta för deras dumhet.

Jag ska ge er lite mer att förfasas över… :wink:
Jag har nämligen en Cardas USB-kabel som jag valde ut bland 30+ andra i blindtest i olika prisklasser.
Carda var inte mest musikalisk, det var en Chord. Köpte båda två då jag behövde 2st

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-07-02 20:29

Och det var inte den dyraste Carda o Chord som var bäst, brukar vara så att de dyra är sämre.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Belker » 2022-07-02 21:36

sportbilsentusiasten skrev:Ok ännu en tråd där man på ett överlägset sätt snackar ned de mindre upplysta för deras dumhet.

Jag ska ge er lite mer att förfasas över… :wink:
Jag har nämligen en Cardas USB-kabel som jag valde ut bland 30+ andra i blindtest i olika prisklasser.
Carda var inte mest musikalisk, det var en Chord. Köpte båda två då jag behövde 2st

Du har (dubbel?)blindtestat över 30 kablar och vaskat fram en vinnare med statistisk signifikans? Imponerande jobb! Har du skrivit om detta någonstans tidigare?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Magnuz » 2022-07-02 22:01

sportbilsentusiasten skrev:Ok ännu en tråd där man på ett överlägset sätt snackar ned de mindre upplysta för deras dumhet.

Jag ska ge er lite mer att förfasas över… :wink:
Jag har nämligen en Cardas USB-kabel som jag valde ut bland 30+ andra i blindtest i olika prisklasser.
Carda var inte mest musikalisk, det var en Chord. Köpte båda två då jag behövde 2st


En USB-kabel? 8O Ja, nog får man förfasas alltid. :D Sannolikheten att en USB-kabel skulle kunna ha någon som helst hörbar inverkan är väl så infinitesimal att man i första hand måste anta att något annat fenomen föreligger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav I-or » 2022-07-03 16:16

Eftersom Cardas möjligen även för USB-kablaget har använt sin överlägsna budgetmultimeter vid sluttestningen kan man förstås hoppas på att bitarna anländer i ett mer musikaliskt skick än annars. Som tur är räcker det dock med att bitarna faktiskt anländer vid ingången på den anslutna enheten så att de före D/A-omvandling kan sättas ihop till något som liknar musik:

note.png
note.png (671 Bytes) Visad 1115 gånger


(Och nej, man hör inte skillnad mellan olika kablage för digital signalöverföring, vilket ett välutformat lyssningstest tvivelsutan hade bevisat.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav petersteindl » 2022-07-03 17:29

En bra kabel är bättre än en dålig kabel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Almen » 2022-07-03 19:36

En kabel är bättre än ingen kabel.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav eljulio » 2022-07-03 20:41

Jag skrev i en kabletråd på FB att den viktigaste egenskapen är att den är lång nog, dvs. räcker fram till högtalaren. Alla uppskattade inte den kommentaren. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Rydberg » 2022-07-03 20:49

Så oväntat………
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Calleberg » 2022-07-03 20:57

eljulio skrev:Jag skrev i en kabletråd på FB att den viktigaste egenskapen är att den är lång nog, dvs. räcker fram till högtalaren. Alla uppskattade inte den kommentaren. :lol:


Ett av de tydligaste tecknen på att något är sjukt är den totala bristen på humor. Jämför: Nazister, Bokstavsvänstern, Militant feminism, OSV.

Du hade ju både rätt och glimten i ögat, förvisso på pappaskämtsnivå, men ändå :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav sprudel » 2022-07-03 21:20

Kör med näst senaste varianten av Supra usb, prövade nya men den gillades inte. Har också en dyrare Nordost men gamla supra vinner defintivt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav goat76 » 2022-07-03 22:57

sprudel skrev:Kör med näst senaste varianten av Supra usb, prövade nya men den gillades inte. Har också en dyrare Nordost men gamla supra vinner defintivt.


Kanske ni i Göteborg borde ta upp det där blindtestet ni skulle göra på dina USB-kablar, nu när Covid-19 inte längre anses vara en samhällsfara?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav sprudel » 2022-07-04 08:28

goat76 skrev:
sprudel skrev:Kör med näst senaste varianten av Supra usb, prövade nya men den gillades inte. Har också en dyrare Nordost men gamla supra vinner defintivt.


Kanske ni i Göteborg borde ta upp det där blindtestet ni skulle göra på dina USB-kablar, nu när Covid-19 inte längre anses vara en samhällsfara?


Bra tanke där. Letar dock nytt försteg som jag måste lyssna in mig på. Är intresserad av det här.

https://www.stereophile.com/tubepreamps ... index.html
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Morello » 2022-07-04 11:29

Då är nog detta för 5 000 kr ett par tiopotenser bättre:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... 158135.htm
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav sprudel » 2022-07-04 15:12

Morello skrev:Då är nog detta för 5 000 kr ett par tiopotenser bättre:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... 158135.htm


Tror inte det man hade varit kul att lyssna på, en klassiker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Cardas Cable - youtube video

Inläggav Morello » 2022-07-04 15:23

I objektiv mening vill jag påstå att det är så - VTL-försteget är mediokert ifråga om tex distorsion. Inte dåligt, men Sentec-försteget håller en annan klass. Även ifråga om brus, förstås. Å andra sidan saknar Sentec fjärrbetjäning, vilket jag antar ingår i din kravlista. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster