Vinyl i Japan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Vinyl i Japan

Inläggav Zzombie » 2022-06-30 19:08


Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vinyl i Japan

Inläggav Helmut » 2022-08-13 21:37

När försäljningen av vinyler ökat, finns det någon som satsat på bättre ljud? Tänker närmast på om någon satsat på direkt graverat och halvfartsgravering och toppat det med högre dynamik och som 45 varvare som var vanlig i min ungdom? Har några svenska skivor med varningstexten att skivan är graverad med högre dynamik och att man ska spela skivan med att dra ner volymen Tror att det var skivmärket BIZ. Har några orgelinspelningar från Karlstads domkyrka.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vinyl i Japan

Inläggav PekkaJohansson » 2022-08-13 22:25

Helmut,

Det kanske kan vara intressant för dig att veta att BIS-chefen (inte BIZ) Robert von Bahr för några år sedan på en fråga med emfas tog avstånd från att återgå till vinyl. Argumentet var ljudtekniskt i form av vinylens begränsade dynamik. Jag har omtalat detta tidigare men det tål att upprepas. Det torde inte vara en hemlighet att just klassisk musik fungerar särskilt illa på vinyl. Orsaken är förstås svajet, distorsionen och mullret som plågar mediet. Allt som är inspelat på BIS finns att köpa på cd (vissa titlar sacd) och som nedladdningsbara filer. Dessa utgivningar kan jag rekommendera.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinyl i Japan

Inläggav Kronkan » 2022-08-14 08:45

Tack Zzombie för en sevärd video! Der är inte med lätta steg man skriver omkring vinyl. Jag har lite vinyl och två skivspelare varav en för monoskivor. Anläggningen nedpackade dock. Förespråkar inte vinyl eller anser detta vara den helt perfekta formatet.

Detta är bara några egna reflektioner. Jag har inga ambitioner att överhuvudtaget tala för formatet till andra.

Varför återkommer just detta lite ålderdomliga och utrymmeskrävande formatet LP? Jag kommer inte nu försöka förstå detta men ger egna kommentarer helt bara utifrån mitt eget perspektiv.

Jag har inte en enda skiva av BIS som jag återvänder till. Jag respekterar högt deras gärning men den berör mig inte. Jag berörs mera av orginal från 50-60-talet där ljudtekniker och producenter fick kämpa för att åstadkomma kommunikationen med lyssnaren. Vad skall jag säga mer än att det är hemtrevligt att ta fram en lp och kanske vända den efter 20 minuter istället. Jag lyssnar ju också på hustruns streamade saker. Där kommer ju också Take five inspelad 1959. Jag har ju några lp med Dave Brubeck från tiden.


Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinyl i Japan

Inläggav Kronkan » 2022-08-14 09:27

En reflektion kring nutida köpare av vinyl. Det är möjligt att det finns något intressant och evidensbaserat kring detta.

De är få idag som har audiofila böjelser. Däremot kan musik och musiker ha stor betydelse i en persons liv,. Ibland räcker det inte med spellistor.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinyl i Japan

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 07:35

Jag har några så kallade Japanpressningar vilka utmärker sig genom att de har en cigarrgördel. Men kan väl förstå att begagnat från Japan är eftertraktat både deras egna och även andras pressningar.

Ökningen av försäljningen av vinyl vilket i praktiken är lp-skivor ökar hela tiden. Det borde väl kanske vara värt några rader.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13598
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinyl i Japan

Inläggav Kronkan » 2022-08-15 09:05

Här är en undersökning från Storbritannien om vilka är det som köper vinyl.
Det är mer män än kvinnor liksom att medelåldern är lägre för vinylköparna än för övriga musikkonsumenter.

En femtedel av muskiköparna köper vinyl. I genomsnitt så köper man mera punk, alternativt och blues om man köper vinyl.

Man verkar dricka mera för glädjens skull, om man uttrycker det så. Man använder internet mera.



https://www.kantar.com/uki/inspiration/ ... -in-the-uk


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster