Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Kraniet » 2022-07-05 09:26

Gillande utseendet på dessa direkt jag såg dom då de kom ut för nåt år sen.
Blev ju hyllad av de flesta som en väldigt välljudande högtalare.

Bild

Erin mätte nyligen upp dom och han va ganska imponerad. För 11 500 kr är det onekligen väldigt bra.
En av få högtalare som mäter och låter bättre med tygfronten på. +/- 2 dB från 80 Hz uppåt.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... linton_85/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav goat76 » 2022-07-05 09:52

Jag såg Erins recension av dessa högtalare igår och tycker det är något visst rent visuellt med de där klassiska gamla typerna av högtalarlådor, samma sak är det med JBL L100 och klassiska serien av ATC SCM50 samt SCM100. Undrar dock om det är möjligt att vända stativen bak och fram för att slippa se emblemet nere på foten, det blir lite väl många loggor annars. :)

Ljusmässigt verkar det som sagt vara en bra högtalare och priset är inte speciellt avskräckande, men stativet tillkommer naturligtvis och det vill man ju ha.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-05 10:03

Ja, så där ska väl en klassisk högtalare se ut. Låter förmodligen förträffligt.

Noterade delningsfrekvens bas/mellan på 630 Hz vilket verkar högt med tanke på det väl tilltagna mellanregistret och den hyfsat stora kavitet som tilldelats (gillar lösningen med gjutröret, det sparar onödig volym för inre mellanväggar). Många s.k. high-end modeller delar runt 250Hz mot mellanregister. Vad som låter bäst beror väl på många parametrar, men i detta fall ser ju mellanregistret mer ut som en väl tilltagen midbas.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav dewpo » 2022-07-05 10:39

Har läst flera recessioner av dessa högtalare och alla har varit positiva :D Men en recensent hade fått högtalare med lösa högtalarterminaler, vilket känns si så där :? Att dom är tillverkade i Kina antar jag att man får räkna med i detta prisläget?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Kraniet » 2022-07-05 11:23

Gillar också att de är gjorda i spegelvända par. Smart designtrick också att ha diskanten på en platta som sitter centralt med diskanten off-center på denna. Gör nåt för symmetrin ändå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav I-or » 2022-07-05 11:57

Generellt goda mätresultat med undantag av distorsionen som är väl hög. Trevägskonstruktioner har bättre akustiska förutsättningar än tvåvägsdito att fungera väl men blir även något mer kostsamma.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Maarten » 2022-07-05 13:08

Gillar dessa klassiska modeller (som även verkar ha gjort mer rätt än senare trender).
Ja, som sagt ovan, de mäter ju bra förutom lite krokigheter i DI (onödigt och förvånande i registret 1 KHz) samt distorsionstoppar strax under 2 KHz. Verkar dock vara mer prisvärda än rätt mycket annat.
Erin skrev:Overall, point blank, one of my favorite speakers to date and I think I’d have to put this as number one in its price range. Off the top of my head, I can’t think of a better $1500/pair speaker I’ve heard to date. If I were shopping, these would be at the top of my list for speakers to demo in my home against others before I made the final decision. Make sure you try with the grille on and off and I suggest toeing them out by about 10° for best tradeoff between tonality, soundstage width and imaging.
.
Lite SBIR-resonemang från Erin:
Erin skrev:Something interesting and possibly (or not at all) related to my positive listening experience: this speaker has a larger than typical front baffle width. Which means it provides more directivity at lower frequencies than many bookshelf and tower speakers. This means that the speaker is mostly radiating in the front hemisphere at a lower frequency than its slimmer counterparts.


Men! EPS2 är ju nästan lika bra, eller tom något bättre i vissa avseenden, för en bråkdel av priset (2500-3000 SEK + lite jobb). EPS2 uppvisar lägre distorsion över ca 250 Hz och jämnare DI. Dock ojämnare FR i diskant, betydligt högre distorsion i basen och kan inte spela lika högt. EPS2 har även en liten betoning mellan 1-2 KHz, som iofs sammanfaller någorlunda med ett av de omdiskuterade stereosystemfelen..

Wharf_Linton.png
Wharf_Linton.png (394.61 KiB) Visad 3103 gånger
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Kraniet » 2022-07-05 13:35

Men en EPS2 byggd och såld under samma förutsättningar i en motsvarande lådkvalitet skulle kosta 6000 kr ungefär?

Diy är ju dock ganska prisvärt, dags för en EPS3 kanske? :D

Men det är en hyffsad utmaning att bygga en lika fin låda 8)

edit: Wharfdale Denton 80 skulle va motsvarigheten till EPS2. Kostar 9000 kr (jubileumsmodell som är lite dyrare)
https://www.wharfedale.co.uk/denton-80/
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Maarten » 2022-07-05 13:50

Det intressanta ovan är kanske inte bara prisvärdet, utan att det går att få såpass bra med DIY till ringa insats?

Ja, det är svårt att jämföra DIY med köpe-dito. Inte bara arbetstid, utan även inköpspriser för komponenter och material skiljer sig (som är en bråkdel för tillverkare mot vad DIY-komponenterna kostar).
Men säg att det tar en dag i effektiv tid att smälla ihop ett par EPS2 och att DIY-interntimkostnad ligger på säg 300:-/h, så blir det 2400:- så säg 5-6 lax kanske? Om man har tiden men inte pengarna sätter man ju förstås noll kr för denna del.
Sen gör man DIY av andra skäl, hobby, lära sig eller få det mer som man vill. Eller tillfredsställelsen av att ha gjort något.

EDIT: Just att man lär sig mycket är en sak som inte ska underskattas. Att kunna korrelera lyssningsintryck mot mätningar ger väldigt mycket. Man blir mer uppmärksam på vad är man hör och förstår varför.

Finishen är förstås den stora utmaningen här, men lite shabby-chic eller rustikt går ju att fixa enkelt.

EPS3, hmm... Ett par sb15NBAC ihop med BC25TG kanske? Det blir billigare och ännu bättre än EPS2. Och mycket konkurrenskraftigt om man får till en bra design (läs baffel och filter).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Rydberg » 2022-07-05 18:28

I-or skrev:Generellt goda mätresultat med undantag av distorsionen som är väl hög. Trevägskonstruktioner har bättre akustiska förutsättningar än tvåvägsdito att fungera väl men blir även något mer kostsamma.
Hur bra blir egentligen distorsionsmätningarna i ett vanligt rum där själva ”brusnivån” hos själva rummet redan den ligger och tangerar 1% ”dist”.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav I-or » 2022-07-05 21:16

Distorsion är i normalfallet lite knepigt att mäta i rum, inte p.g.a. brus utan snarare den ojämna frekvensgången (som påverkar övertoner och grundton olika och därmed ger ett felaktigt värde), men det svindyra mätsystemet Klippel NFS som Erin använder eliminerar de problemen. Man kan dock utan problem med en vanlig mätmikrofon och gratismjukvara mäta distorsion som ligger långt under brusgolvet eftersom bandbredden för de harmoniska filter som används är mycket låg.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2022-07-05 21:20

goat76 skrev:Jag såg Erins recension av dessa högtalare igår och tycker det är något visst rent visuellt med de där klassiska gamla typerna av högtalarlådor, samma sak är det med JBL L100 och klassiska serien av ATC SCM50 samt SCM100. Undrar dock om det är möjligt att vända stativen bak och fram för att slippa se emblemet nere på foten, det blir lite väl många loggor annars. :)

Ljusmässigt verkar det som sagt vara en bra högtalare och priset är inte speciellt avskräckande, men stativet tillkommer naturligtvis och det vill man ju ha.

De som lyssnat på dessa högtalare säger till mig att de är ganska neutrala utan någon klar färgning utan det är elektronik val i första hand som sätter karaktären på ljudet.
Jag kommer nog provlyssna på dem pga allt beröm även om jag inte ska köpa. En kompis som lyssnat säger att för den summan de kostar så är det är det en klar vettig högtalare. Men han pushar mycket för en annan högtalare... som jag ska starta en tråd om.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2022-07-05 22:28

Sedan har jag en allmän fråga, ska man posta högtalare/elktronik som man vill tipsa om/fråga om i Generellt om Hifi eller i köpråd ??? Jag tycker denna tråd borde vara i Köpråd då det handlar om en produkt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav goat76 » 2022-07-05 22:44

FBK skrev:Sedan har jag en allmän fråga, ska man posta högtalare/elktronik som man vill tipsa om/fråga om i Generellt om Hifi eller i köpråd ??? Jag tycker denna tråd borde vara i Köpråd då det handlar om en produkt.


Jag tycker den här typen av tråd passar bra i nuvarande del av forumet. Jag tror inte Kraniet har lyssnat på dessa så det är inget direkt köpråd från hans sida, och han frågar heller inte andra om råd så det är väl bara en allmän tråd om ett par högtalare som fått goda recensioner.
Senast redigerad av goat76 2022-07-05 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2022-07-05 22:46

Jag tänker på när man söker om grejer så är det ju vettigt att det är i rätt avdelning. Så köpråd allmänt ska man ha lyssnat på, för att det ska vara i köpråd alltså ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav goat76 » 2022-07-05 22:58

FBK skrev:Jag tänker på när man söker om grejer så är det ju vettigt att det är i rätt avdelning. Så köpråd allmänt ska man ha lyssnat på, för att det ska vara i köpråd alltså ?


Jag anser att köpråd-delen främst är till för folk med frågor, råd och tips från andra medlemmar som rör just det specifika behov personen har, det är iallafall den beskrivningen den delen av forumet har: "Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är."

En allmän tråd om något man tycker är bra eller som man anser vara intressant kan jag väl tycka passar bäst i "Generellt om hifi"-delen. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2022-07-05 23:53

goat76 skrev:
FBK skrev:Jag tänker på när man söker om grejer så är det ju vettigt att det är i rätt avdelning. Så köpråd allmänt ska man ha lyssnat på, för att det ska vara i köpråd alltså ?


Jag anser att köpråd-delen främst är till för folk med frågor, råd och tips från andra medlemmar som rör just det specifika behov personen har, det är iallafall den beskrivningen den delen av forumet har: "Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är."

En allmän tråd om något man tycker är bra eller som man anser vara intressant kan jag väl tycka passar bäst i "Generellt om hifi"-delen. :)

Jag köper detta. :) Skickade ett Pm till "han som bestämmer" så vi får höra "hur det" ska vara :wink: :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2022-07-06 04:34

Sedan kommer det en storebror till Linton snart,Dovedale. https://www.youtube.com/watch?v=MHSZA0V ... iFreaks.dk Finns inga bilder ännu eller annat, så vi får vänta på det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Kraniet » 2022-11-17 09:40

Tipsade i köpråds-tråden. Men tycker det är värt att även ta upp här.

Wharfdale Linton ligger väldigt bra till i kurs. 16 tusen med tillhörande stativ.

Bild

https://www.referenceaudio.se/produkt/wharfedale-linton

De inte bara ser bra ut utan mäter som sagt riktigt bra och har ganska låg dist. Dessutom en av få högtalare som bättre med grillen på.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... linton_85/

edit: ser att hififreaks erbjuder högtalaren för 14 tusen till och med.
https://hifi-freaks.se/products/wharfed ... JwEALw_wcB

edit2: för de som vill ha en mer potent högtalare ser ju Dovedale lovande ut med tio tums bas.
Riktigt stilig högtalare det också. Dock fortfarande inte släppt vad jag förstår.
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2022-12-08 02:33

Kraniet skrev:Tipsade i köpråds-tråden. Men tycker det är värt att även ta upp här.

Wharfdale Linton ligger väldigt bra till i kurs. 16 tusen med tillhörande stativ.

[ Bild ]

https://www.referenceaudio.se/produkt/wharfedale-linton

De inte bara ser bra ut utan mäter som sagt riktigt bra och har ganska låg dist. Dessutom en av få högtalare som bättre med grillen på.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... linton_85/

edit: ser att hififreaks erbjuder högtalaren för 14 tusen till och med.
https://hifi-freaks.se/products/wharfed ... JwEALw_wcB

edit2: för de som vill ha en mer potent högtalare ser ju Dovedale lovande ut med tio tums bas.
Riktigt stilig högtalare det också. Dock fortfarande inte släppt vad jag förstår.
[ Bild ]

Idag ska jag lyssna på bla. på Linton. Tycker som Krainet att de är en stilig högtalare, ungefär som en fin möbel i mina ögon.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2023-02-22 05:34

FBK skrev:
Kraniet skrev:Tipsade i köpråds-tråden. Men tycker det är värt att även ta upp här.

Wharfdale Linton ligger väldigt bra till i kurs. 16 tusen med tillhörande stativ.

[ Bild ]

https://www.referenceaudio.se/produkt/wharfedale-linton

De inte bara ser bra ut utan mäter som sagt riktigt bra och har ganska låg dist. Dessutom en av få högtalare som bättre med grillen på.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... linton_85/

edit: ser att hififreaks erbjuder högtalaren för 14 tusen till och med.
https://hifi-freaks.se/products/wharfed ... JwEALw_wcB

edit2: för de som vill ha en mer potent högtalare ser ju Dovedale lovande ut med tio tums bas.
Riktigt stilig högtalare det också. Dock fortfarande inte släppt vad jag förstår.
[ Bild ]

Idag ska jag lyssna på bla. på Linton. Tycker som Krainet att de är en stilig högtalare, ungefär som en fin möbel i mina ögon.

Glömde bort att skriva vad jag tyckte :oops: Jag blev faktiskt lite förvånad över hur bra de lät för den pengen. Mycket homogent,trevligt, öppet och allround med ett ljud som gör att man kan få dem att låta lite mer varmt med förstärkare som drar åt det hållet eller helt neutralt med tex. ett Nad 275 slutsteg. Skulle lätt kunna leva med dem, men jag har ju också en referens som kostar lite mer på beg. marknaden i OA51N och Carlsson är lite bättre. Men vem vet, dyker det upp ett par Linton upp på beg marknaden när de gått några år och priset sjunkit så skulle jag vilja ha ett par då de gjorde mycket "rätt" och hade en trevlig botten för att vara en stativhögtalare.
Jämförde dessa emot ett par högtalare som stod jämte i form av ett par golvare Paradigm Monitor SE 8000F som kostar 21 tusen (Linton 11.495KR) och de hade inte en chans. Både jag och IB bara ruskade på huvudet åt Paradigm. Så Linton är mycket prisvärda :!: Sedan är de ju snygga som fanken. :P
Finns en test på tuben som stämmer med mina intryck. https://www.youtube.com/watch?v=CaxknyO ... udioCorner
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Ted_B » 2023-02-22 11:01

De kostar 11000 kr på hifi-freaks nu, så kanske är det ett riktigt bra köp för den som är ute efter nya högtalare?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2023-02-22 11:43

Ted_B skrev:De kostar 11000 kr på hifi-freaks nu, så kanske är det ett riktigt bra köp för den som är ute efter nya högtalare?

Absolut! Det är bara att jag inte ha råd, så jag får vänta tills de kostar klart mindre begagnade.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav Kermit116 » 2023-02-22 12:22

På blocket, 9 600:- med stativ. Om det nu är den högtalaren ni skrivit om:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107123317

Ska tilläggas att killen verkar föredra en av Herr Carlssons alster. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2023-02-22 13:01

Kermit116 skrev:På blocket, 9 600:- med stativ. Om det nu är den högtalaren ni skrivit om:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107123317

Ska tilläggas att killen verkar föredra en av Herr Carlssons alster. :-)

Om det är han ja. Och han skrev att Linton inte funkade i rummet... inte att det var fel på högtalarna... :wink: Jag hävdar att Wharfdale lyckats mycket bra med Linton. När jag som numera är Carlsson dåre tycker att Linton låter bra, då är det en bra högtalare. :x :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav distad » 2023-09-28 14:17

FBK skrev:Sedan kommer det en storebror till Linton snart,Dovedale. https://www.youtube.com/watch?v=MHSZA0V ... iFreaks.dk Finns inga bilder ännu eller annat, så vi får vänta på det.

Såg nu att den högtalaren har kommit till butik. Men de har tagit i, gällande priset jämfört emot Linton. https://www.hembioconsult.se/hogtalare/ ... e-dovedale Okej, den är tillverkad i UK. Men ändå, så måste den låta mycket bättre än Linton med det priset och det kanske den gör ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster