Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-12 15:27

dewpo skrev:Chromecast ger åtminstone surround ljud från de källor jag provat (Google Tv samt HBO Max) man måste dock konfigurera den rätt i Google Home appen :| Samt ställa in Tv:n man använder på att skicka igenom komprimerat ljud. Jag fick böka lite med inställningarna för att få det att fungera hemma :oops: Men rätt inställt så får man AC3 eller EAC3 ljud fån den :twisted:


Jo, jag fick också Chromecast (Ultra) att funka efter en del pillande.
Problemet nu är att jag måste låna en telefon för att kunna använda Google Home.
Alltså två år efter inköp av manick, går den inte längre att konfigurera med samma telefon som konfigurerade den när jag köpte enheten.
Det ÄR helt absurt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-12 15:34

goat76 skrev:
Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell...


PS: Egentligen använder jag inte en tv alls för att se på film. Jag använder projektor.
Mycket därför som jag inte bryr särskilt mycket vilken tv jag har.
Körde till ganska nyligen en svartvit tjockis från 1956. (DET tycker jag är vettig livslängd) Därefter en beg. tjockis från ca 1986.
Då fick jag till och med färg! :D
Men film vill jag se på duk.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-14 16:27

Så är det definitivt. I mitt tycke uppstår biokänsla först vid bilddiagonaler från ca 100 tum och uppåt, vilket i praktiken har varit förbehållet projektorer. Nu visar det sig dock att LG tydligen har OLED-skärmar med en storlek av 97 tum även om priset är astronomiskt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-14 16:47

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell...


PS: Egentligen använder jag inte en tv alls för att se på film. Jag använder projektor.
Mycket därför som jag inte bryr särskilt mycket vilken tv jag har.
Körde till ganska nyligen en svartvit tjockis från 1956. (DET tycker jag är vettig livslängd) Därefter en beg. tjockis från ca 1986.
Då fick jag till och med färg! :D
Men film vill jag se på duk.


Nu var det ju inte så viktigt för frågan om du använder TV, projektor eller annan typ av bildvisare, det viktiga var att du specificerar vad du har så kanske andra forummedlemmar med erfarenhet av dessa saker kan hjälpa dig med inställningarna som behöver göras. Men… det verkar dock som att du inte har utrustning för att utvinna det surroundljud du önskar få. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-16 01:54

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell...


PS: Egentligen använder jag inte en tv alls för att se på film. Jag använder projektor.
Mycket därför som jag inte bryr särskilt mycket vilken tv jag har.
Körde till ganska nyligen en svartvit tjockis från 1956. (DET tycker jag är vettig livslängd) Därefter en beg. tjockis från ca 1986.
Då fick jag till och med färg! :D
Men film vill jag se på duk.


Nu var det ju inte så viktigt för frågan om du använder TV, projektor eller annan typ av bildvisare, det viktiga var att du specificerar vad du har så kanske andra forummedlemmar med erfarenhet av dessa saker kan hjälpa dig med inställningarna som behöver göras. Men… det verkar dock som att du inte har utrustning för att utvinna det surroundljud du önskar få. :)


Kan ju verka vimsig - men jag befinner mig på annan ort så jag kan inte gå å titta efter modellnummer etc...
Jag har inte så stor koll på vad mina grejer heter generellt sett. Inte i minnet i alla fall... Kanske otypiskt på ett forum som detta?
Men i det här fallet är det nog uppenbart att Telenors Mediabox är undermålig. Vilket DE inte kan/vill avhjälpa.
Men tar vi t.ex. Chromecast Ultra så medföljde vid inköp ett testabonnemang på ViaPlay där jag aldrig fick surround att funka,
trots att det angavs att det skulle göra så. Medan t.ex. svtplay funkar utmärkt.
Grundsupport vet knappt vad ljud är för något, så jag tror vi som bryr oss om sådana futiliteter är en krympande skara. De får inga frågor om ljud.

Troligen är lösningen att övertala Telenor att "tillåta" byte till en egen vald kompetent box.
Några app-lösningar är inte aktuella eftersom de inte funkar i mina systemprogram. Varken i dator eller telefon.
Att de sedan tycker 65000 - 70000 spänn är gratis för en uppdatering, håller jag konstigt nog inte med om...
Så... jag tänker ändå fortsätta gnälla på streamingtjänsterna :D

På min delvisa arbetsplats slutade ljudkortet funka för ett halvår sedan. Lösning: Köpa nytt.
Hos min favvo-studio koster det strax ca 150 000:- av samma anledning.
Fullt fungerande ljudutrustning upphör att fungera pga uppdatering av tillhörande systemprogram.
Det KAN inte vara bara jag som tycker detta är absurt.

"Discontinued product" börjar bli det vanligaste ordet i ljudhårdvaruvärlden.
:evil:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav jockewe » 2022-07-16 18:37

Det går absolut fort med ljudformatsdjungelavverkningen, detta till trots så kan man nog vara nöjd med näst senaste modell av appleTV klump. Ganska billigt att köpa begagnad!
Jag vet inte om Telenor har en app för appleTV?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-16 19:34

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Ogjort skrev:
PS: Egentligen använder jag inte en tv alls för att se på film. Jag använder projektor.
Mycket därför som jag inte bryr särskilt mycket vilken tv jag har.
Körde till ganska nyligen en svartvit tjockis från 1956. (DET tycker jag är vettig livslängd) Därefter en beg. tjockis från ca 1986.
Då fick jag till och med färg! :D
Men film vill jag se på duk.


Nu var det ju inte så viktigt för frågan om du använder TV, projektor eller annan typ av bildvisare, det viktiga var att du specificerar vad du har så kanske andra forummedlemmar med erfarenhet av dessa saker kan hjälpa dig med inställningarna som behöver göras. Men… det verkar dock som att du inte har utrustning för att utvinna det surroundljud du önskar få. :)


Kan ju verka vimsig - men jag befinner mig på annan ort så jag kan inte gå å titta efter modellnummer etc...
Jag har inte så stor koll på vad mina grejer heter generellt sett. Inte i minnet i alla fall... Kanske otypiskt på ett forum som detta?
Men i det här fallet är det nog uppenbart att Telenors Mediabox är undermålig. Vilket DE inte kan/vill avhjälpa.
Men tar vi t.ex. Chromecast Ultra så medföljde vid inköp ett testabonnemang på ViaPlay där jag aldrig fick surround att funka,
trots att det angavs att det skulle göra så. Medan t.ex. svtplay funkar utmärkt.
Grundsupport vet knappt vad ljud är för något, så jag tror vi som bryr oss om sådana futiliteter är en krympande skara. De får inga frågor om ljud.

Troligen är lösningen att övertala Telenor att "tillåta" byte till en egen vald kompetent box.
Några app-lösningar är inte aktuella eftersom de inte funkar i mina systemprogram. Varken i dator eller telefon.
Att de sedan tycker 65000 - 70000 spänn är gratis för en uppdatering, håller jag konstigt nog inte med om...
Så... jag tänker ändå fortsätta gnälla på streamingtjänsterna :D

På min delvisa arbetsplats slutade ljudkortet funka för ett halvår sedan. Lösning: Köpa nytt.
Hos min favvo-studio koster det strax ca 150 000:- av samma anledning.
Fullt fungerande ljudutrustning upphör att fungera pga uppdatering av tillhörande systemprogram.
Det KAN inte vara bara jag som tycker detta är absurt.

"Discontinued product" börjar bli det vanligaste ordet i ljudhårdvaruvärlden.
:evil:


Jag håller naturligtvis med dig i det du säger, därför bör man i dagens läge tänka till så att man inte låser sig in sig i dessa system där kompatibiliteten kan strypas när tillverkaren bestämmer sig för det. Jag gillar Apple och föredrar iPhone före Samsung alla dar i veckan, men det går tyvärr inte längre att förlita sig på Apples datorer, för då sitter man i händerna i deras slutna system.

En PC med Windows eller annat operativsystem är en mer öppen plattform där du har bättre möjlighet att styra över kompatibiliteten själv, och om något mot förmodan inte skulle fungera så går det nästan alltid att hitta vägar runt problemet.

När det kommer till just streamingtjänster och surroundljud så är det inte hos dem begränsningen ligger att det inte går att få ut flerkanalsljudet genom webläsare, filmbolagen är de som inte godkänner det antagligen p.g.a ökad risk för piratkopiering av den "fullskaliga" produktionen. Att då som du gnälla på streamingtjänsterna, som annars säkerligen och gladeligen tillhandahållit surroundljud över webläsare bara de fick tillåtelsen att göra det, blir därmed missriktad kritik.

Det där med att titta genom en TV-box är ju också väldigt förlegat, om jag vore du skulle jag letat upp ett annat sätt att få tillgång till TV-kanalerna, om nu detta med linje-TV fortfarande är viktigt för dig. Själv föredrar jag att kunna se det jag vill se när jag har tid att se det. Du behöver ju faktiskt inte låsa dig till Telenor bara för att din bostadsförening eller villområde knytit upp sig till dem, du bör helt enkelt välja de vägar och de produkter som passar dig bättre. :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-17 17:55

goat76 skrev:
Jag håller naturligtvis med dig i det du säger, därför bör man i dagens läge tänka till så att man inte låser sig in sig i dessa system där kompatibiliteten kan strypas när tillverkaren bestämmer sig för det. Jag gillar Apple och föredrar iPhone före Samsung alla dar i veckan, men det går tyvärr inte längre att förlita sig på Apples datorer, för då sitter man i händerna i deras slutna system.

En PC med Windows eller annat operativsystem är en mer öppen plattform där du har bättre möjlighet att styra över kompatibiliteten själv, och om något mot förmodan inte skulle fungera så går det nästan alltid att hitta vägar runt problemet.

När det kommer till just streamingtjänster och surroundljud så är det inte hos dem begränsningen ligger att det inte går att få ut flerkanalsljudet genom webläsare, filmbolagen är de som inte godkänner det antagligen p.g.a ökad risk för piratkopiering av den "fullskaliga" produktionen. Att då som du gnälla på streamingtjänsterna, som annars säkerligen och gladeligen tillhandahållit surroundljud över webläsare bara de fick tillåtelsen att göra det, blir därmed missriktad kritik.

Det där med att titta genom en TV-box är ju också väldigt förlegat, om jag vore du skulle jag letat upp ett annat sätt att få tillgång till TV-kanalerna, om nu detta med linje-TV fortfarande är viktigt för dig. Själv föredrar jag att kunna se det jag vill se när jag har tid att se det. Du behöver ju faktiskt inte låsa dig till Telenor bara för att din bostadsförening eller villområde knytit upp sig till dem, du bör helt enkelt välja de vägar och de produkter som passar dig bättre. :)


Nja det var ju DU som tipsade om att plocka ner streamingtjänsterna via deras egna appar. (vilket då inte går)
Och nej, jag ser i princip aldrig på "linjär-tv". Enstaka direktsändningar kanske...
Dessutom får jag då INTE möjlighet till surround eftersom det, som påpekats, även för svt kräver tredjepartare mot avgift.

Eftersom jag inte är gjord av pengar, snarare av någon så olik substans som möjligt, så är inte inköp och betalning för egna system möjlig.
Då också ovanpå det som redan betalas. Vilket dessutom är till en rimlig kostnad.
Min bredbandshastighet 10-dubblades vid flytten till en femtedel av priset.
(sen att komma å kräva att saker fungerar, tolkas tydligen av Telenor som en oförskämdhet)

Förresten - hur gör man det ens?
Tidigare var bredbandet låst till ComHem - inga andra val möjliga. (förutom adsl från Telia via koppartråd)
Idag låst till Telenor - inga andra val möjliga.
Så hur gör man för att skapa en egen lösning? Trådlöst? Vad kostar sådant? Och hur stabilt?

När det gäller hur ljud/bild-användarna ska kunna påverka datorbranschen så är svårt att finna ut.
Även om "alla" bojkottade de stora drakarna - skulle det idag knappt märkas.
Den tidigare så starka och viktiga användargruppen, har idag blivit ytterst marginell.
Och den här hårdvarudöden påverkar ytterst sällan "vardagsanvändarna".

Jag tror att lagstiftning tyvärr är enda möjligheten.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-17 18:02

Tips mottages:
Jag vill ha bredband minst 500 Mb/s både upp och ner (som idag)
till en kostnad av högst 100:- i månaden (som idag)

+ då möjlighet att välja "alla" streamingtjänster - MED surroundmöjlighet.

Via fiber går inte. Så... hur gör jag?

(frågar även åt en kompis)

Tacksam för svar

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-17 21:00

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Jag håller naturligtvis med dig i det du säger, därför bör man i dagens läge tänka till så att man inte låser sig in sig i dessa system där kompatibiliteten kan strypas när tillverkaren bestämmer sig för det. Jag gillar Apple och föredrar iPhone före Samsung alla dar i veckan, men det går tyvärr inte längre att förlita sig på Apples datorer, för då sitter man i händerna i deras slutna system.

En PC med Windows eller annat operativsystem är en mer öppen plattform där du har bättre möjlighet att styra över kompatibiliteten själv, och om något mot förmodan inte skulle fungera så går det nästan alltid att hitta vägar runt problemet.

När det kommer till just streamingtjänster och surroundljud så är det inte hos dem begränsningen ligger att det inte går att få ut flerkanalsljudet genom webläsare, filmbolagen är de som inte godkänner det antagligen p.g.a ökad risk för piratkopiering av den "fullskaliga" produktionen. Att då som du gnälla på streamingtjänsterna, som annars säkerligen och gladeligen tillhandahållit surroundljud över webläsare bara de fick tillåtelsen att göra det, blir därmed missriktad kritik.

Det där med att titta genom en TV-box är ju också väldigt förlegat, om jag vore du skulle jag letat upp ett annat sätt att få tillgång till TV-kanalerna, om nu detta med linje-TV fortfarande är viktigt för dig. Själv föredrar jag att kunna se det jag vill se när jag har tid att se det. Du behöver ju faktiskt inte låsa dig till Telenor bara för att din bostadsförening eller villområde knytit upp sig till dem, du bör helt enkelt välja de vägar och de produkter som passar dig bättre. :)


Nja det var ju DU som tipsade om att plocka ner streamingtjänsterna via deras egna appar. (vilket då inte går)
Och nej, jag ser i princip aldrig på "linjär-tv". Enstaka direktsändningar kanske...
Dessutom får jag då INTE möjlighet till surround eftersom det, som påpekats, även för svt kräver tredjepartare mot avgift.

Eftersom jag inte är gjord av pengar, snarare av någon så olik substans som möjligt, så är inte inköp och betalning för egna system möjlig.
Då också ovanpå det som redan betalas. Vilket dessutom är till en rimlig kostnad.
Min bredbandshastighet 10-dubblades vid flytten till en femtedel av priset.
(sen att komma å kräva att saker fungerar, tolkas tydligen av Telenor som en oförskämdhet)

Förresten - hur gör man det ens?
Tidigare var bredbandet låst till ComHem - inga andra val möjliga. (förutom adsl från Telia via koppartråd)
Idag låst till Telenor - inga andra val möjliga.
Så hur gör man för att skapa en egen lösning? Trådlöst? Vad kostar sådant? Och hur stabilt?

När det gäller hur ljud/bild-användarna ska kunna påverka datorbranschen så är svårt att finna ut.
Även om "alla" bojkottade de stora drakarna - skulle det idag knappt märkas.
Den tidigare så starka och viktiga användargruppen, har idag blivit ytterst marginell.
Och den här hårdvarudöden påverkar ytterst sällan "vardagsanvändarna".

Jag tror att lagstiftning tyvärr är enda möjligheten.


Jag har redan sagt att den bästa lösningen är en PC av något slag kopplad till TV:n, på så vis slipper du att vara låst till en tredjeparts-aktör som när som helst kan släppa supporten för din enhet. Du har vad det verkar aldrig haft hårdvaran för att få ut något surroundljud, så det blir liksom omöjligt uppdrag att hjälpa dig om du inte tänkt köpa något som får det hela att funka.


Du bör nog börja tänka lite mer utanför (TV) boxen! :lol:

Varför går det inte via fiber? I dagens läge behöver du väl inte se TV via Telenors TV-box förutsatt att du införskaffar dig en media-PC för uppspelning, eller liknande lösning. Då kan du välja mellan Allente, Telia/C More eller andra aktörer som erbjuder TV-abonnemang via internet. Även om du har bredband genom Telenor så är du väl inte tvingad att ha deras TV-abonnemang, ja så länge du inte själv har valt att låsa upp dig till dem.

Du kan väl helt enkelt börja med se över dina valmöjligheter så att du får det du vill ha. Läs på och sätt dig in i vad du behöver för att slippa bli inåst i något du själv inte har kontrollen över, eller ta hjälp av någon nära vän med teknikintresse om du själv tycker det är koplicerat. Jag försöker verkligen hjälpa dig här. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Michael » 2022-07-17 23:45

Ogjort: Jag får intryck av att du blandar ihop bredbandet med streamingtjänsterna. De är ju olika saker och hör inte ihop. Förutom då att den ena måste komma åt internet, vilket görs via den andra. Förstår inte heller klagan på telenors mediabox. Den tillhandahåller internet (och eventuellt iptv). Så den påverkar ju inte ljudet. ...eller är det så att du har en tvbox (STB) från telenor (som är kopplad till din TV) och det är den boxen du klagar på. Den behöver du ju bara om du ser på 'vanlig' tv via abonnemang hos telenor.

Mitt tips är att hålla isär internet anslutning och mojäng för streamingtjänster. Så blir det lättare diskutera och hjälpa.

PS. Vill även försiktigt säga att jag själv skulle aldrig använda en pc för att titta på tv (varken linjär, streamingtjänster, eller filer).

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-18 00:12

Michael skrev:PS. Vill även försiktigt säga att jag själv skulle aldrig använda en pc för att titta på tv (varken linjär, streamingtjänster, eller filer.


Det är bra att det kommer fler förslag! :)

Vad föredrar du som ger en hållbar långtidslösning där Ogjort inte hamnar i klorna hos någon tredjepart som helt plötsligt bestämmer sig för att strypa supporten?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-18 04:43

goat76 skrev:
Michael skrev:PS. Vill även försiktigt säga att jag själv skulle aldrig använda en pc för att titta på tv (varken linjär, streamingtjänster, eller filer.


Det är bra att det kommer fler förslag! :)

Vad föredrar du som ger en hållbar långtidslösning där Ogjort inte hamnar i klorna hos någon tredjepart som helt plötsligt bestämmer sig för att strypa supporten?


Jag är tacksam för försök till hjälp.
Tekniken är - i sig - är inte ett problem, men att hitta lämplig HTPC är tämligen snårigt.
I vissa fall rekommenderas till och med MacMini, men då blir jag orolig eftersom jag redan har en sådan, vilket inte funkar alls.
(dvs systemprogramsproblem)
Färdiga kompetenta apparater verkar kosta skjortan.
Ett alternativ då, är att bygga själv med PytteMjuk i botten, och uppgradera hårdvara när så är nödvändigt, för lång livslängd.
Kollade på kul en smula bakåt i tiden på "kompletta lösningar", och då sket det sig genast i dagsläget.

Det är också väldigt snårigt vilka streamingtjänster som erbjuder vad?
Kollade t.ex. Allente - och då frågades direkt efter vilken adress jag bor på - och DIT kan de inte leverera. (SÄGER DOM)
Dvs - de verkar låsa TV-abonnemang till eget bredbandsabonnemang.
Rantar man runt på nätet i diverse HTPC-forum, så verkar det vimla av problem.
Ja, då måste du byta till en sån. - Byt processor. - Jag kör med XQP3 47,och den är underbar jämfört med QXR 43 - Ta en kalldusch,
Jamen det där är ett jävla skitchassi - Vänd på strömmen - Sätt i en Kuttra7 så blir det skillnad, osv...


Och som sagt, det som irriterar mig är att jag redan betalar för förtiosjutton kanaler - men medlevererad låda klarar inte ljud.
Jag gissar att den "fiffigaste" lösningen är att övertala Telenor att få välja EGEN medielåda istället för deras som inte fungerar.
Men... tittar jag inom rimliga priser, så är det inbyggd ChromeCast som gäller.
Noga specificerat att de klarar Dolby® Digital och Dolby® Digital Plus.
Men... det säger min nuvarande låda också - vilket den alltså inte gör. Vilket Chromecast Ultra gör - när det gäller svt-play (endast)
Trots att även DEN säger sig göra så via "alla" appar.
Och... ChromeCast är Google :evil: - som hela tiden KRÄVER senaste programvara i alla led. Så hur länge funkar det?
Nyss slutade Gmail funka i telefonen eftersom systemprogrammet är för gammalt.

Så jag behöver då helst förslag på en kompetent "ickelåst" MediaBox/MediaHub som klarar de format den säger sig klara - helst även DTS.
Vilket jag dock inte hittat någon streamingtjänst som säger sig distribuera. Det nämndes tidigare i tråden att sådana finns.
Vilka är det?

Och finns det någon här som avnjuter 5.1-ljud (minst) via ChromeCast, oavsett inbyggd eller separat enhet - oavsett "appad" streamingtjänst?

/Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2022-07-18 05:15, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-18 05:06

Michael skrev:Ogjort: Jag får intryck av att du blandar ihop bredbandet med streamingtjänsterna. De är ju olika saker och hör inte ihop. Förutom då att den ena måste komma åt internet, vilket görs via den andra. Förstår inte heller klagan på telenors mediabox. Den tillhandahåller internet (och eventuellt iptv). Så den påverkar ju inte ljudet. ...eller är det så att du har en tvbox (STB) från telenor (som är kopplad till din TV) och det är den boxen du klagar på. Den behöver du ju bara om du ser på 'vanlig' tv via abonnemang hos telenor.


Ja, det Telenor kallar MediaHub är den som kopplas till TV:n (eller projektor) och surroundstärkare.
Och det är den som även hanterar alla Android-appar, inte alls bara "vanlig" tv.

MediaHub.jpg
MediaHub.jpg (97.22 KiB) Visad 2058 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav pLudio » 2022-07-18 07:14

Jag har en HTPC (främst för Kodi) men jag vet inte om jag skulle skaffa det idag. Då var det mycket en fråga om att spela upp video i webbläsare, idag är det appar som gäller för att få 4K pga DRM.

https://www.reddit.com/r/htpc/comments/ ... ooking_to/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav genstruktur » 2022-07-18 12:21

Jag tycker Nvidia Shield är fantastiskt för både Kodi, Plex och diverse streaming :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-18 12:34

genstruktur skrev:Jag tycker Nvidia Shield är fantastiskt för både Kodi, Plex och diverse streaming :).


En sån köpte jag till min dotter, den är dock inte kopplad till någon surroundreceiver men jag antar att den fungerar ypperligt med flerkanalsljud via streamingtjänsternas apparna. Det är väl bara att hoppas att Nvidia fortsätter supporten för Shield lång tid framöver, men risken finns ju…

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav dewpo » 2022-07-18 13:16

goat76 skrev:
genstruktur skrev:Jag tycker Nvidia Shield är fantastiskt för både Kodi, Plex och diverse streaming :).


En sån köpte jag till min dotter, den är dock inte kopplad till någon surroundreceiver men jag antar att den fungerar ypperligt med flerkanalsljud via streamingtjänsternas apparna. Det är väl bara att hoppas att Nvidia fortsätter supporten för Shield lång tid framöver, men risken finns ju…


Nvidia Shield kom 2015 i första utgåvan, den uppdateras än :| Den är faktiskt den Android enheten som fått flest Android versioner via uppdateringar :D Men att den skulle uppdateras fortsatt i flera år ytterligare tror jag inte på, då hårdvaran börjar kännas föråldrad :| Men även om man börjar önska sig en uppgraderad processor i Nvidia Shield så är den ändock hästväg bättre än de skämt till processor som de flesta TV med inbyggd Android Tv försetts med :evil:

Ljud inställningarna i Nvidia Shield angående surround ljud ser ut som nedan 8)

Ljud Shield.JPG
Ljud Shield.JPG (434.28 KiB) Visad 1991 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav genstruktur » 2022-07-18 14:03

goat76 skrev:
genstruktur skrev:Jag tycker Nvidia Shield är fantastiskt för både Kodi, Plex och diverse streaming :).


En sån köpte jag till min dotter, den är dock inte kopplad till någon surroundreceiver men jag antar att den fungerar ypperligt med flerkanalsljud via streamingtjänsternas apparna. Det är väl bara att hoppas att Nvidia fortsätter supporten för Shield lång tid framöver, men risken finns ju…



Jag har både den gamla och nya Nvidia Shield. De fungerar bra med surroundljud och receiver. Använder båda på det sättet.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav pLudio » 2022-07-18 14:09

dewpo skrev:Nvidia Shield kom 2015 i första utgåvan, den uppdateras än :| Den är faktiskt den Android enheten som fått flest Android versioner via uppdateringar :D Men att den skulle uppdateras fortsatt i flera år ytterligare tror jag inte på, då hårdvaran börjar kännas föråldrad :| Men även om man börjar önska sig en uppgraderad processor i Nvidia Shield så är den ändock hästväg bättre än de skämt till processor som de flesta TV med inbyggd Android Tv försetts med :evil:

Med en ny Jetson Nano (också Tegra X1) nästa år så kommer det kanske även en ny Shield?

Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav MichaelG » 2022-07-18 14:45

genstruktur skrev:Jag tycker Nvidia Shield är fantastiskt för både Kodi, Plex och diverse streaming :).

+1 Fungerat mycket bra i flera år. Väldigt nöjd.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-18 20:37

Ser ni någon anledning till att använda Shield eller AppleTV framför TVns inbyggda appar map ljud, bild och användarvänlighet?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav genstruktur » 2022-07-18 22:35

Glebster skrev:Ser ni någon anledning till att använda Shield eller AppleTV framför TVns inbyggda appar map ljud, bild och användarvänlighet?


Jag tyckte väl ARC fungerade lite random sist jag provade men det kanske har blivit bättre på nya tv apparater/receivers. Annars vet jag inte om det är någon skillnad faktiskt. Kanske skillnad i processorkraft etc?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-18 23:28

Glebster skrev:Ser ni någon anledning till att använda Shield eller AppleTV framför TVns inbyggda appar map ljud, bild och användarvänlighet?

Jag har en 65" Samsung årsmodell 2020(8xxxx serie om jag inte minns fel) samt en Apple TV 4K 64GB.
Skillnaden tycker jag är stor helt klart fördel till Apple TV.

Det jag upplevt som negativt med Samsungs inbyggda appar är följande.

Man blir utloggad i tid & otid.
Apparna går ej att starta.
Till & från är apparna sega med dålig respons.
Sändningar i SVT fyller ibland inte ut skärmen jämfört med samma sändning på Apple TV).

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Conan » 2022-07-19 07:43

VintageHiFi skrev:
Glebster skrev:Ser ni någon anledning till att använda Shield eller AppleTV framför TVns inbyggda appar map ljud, bild och användarvänlighet?

Jag har en 65" Samsung årsmodell 2020(8xxxx serie om jag inte minns fel) samt en Apple TV 4K 64GB.
Skillnaden tycker jag är stor helt klart fördel till Apple TV.

Det jag upplevt som negativt med Samsungs inbyggda appar är följande.

Man blir utloggad i tid & otid.
Apparna går ej att starta.
Till & från är apparna sega med dålig respons.
Sändningar i SVT fyller ibland inte ut skärmen jämfört med samma sändning på Apple TV).


Sannolikheten är nog också större att en Apple TV håller sig uppdaterad och fin genom åren än en inbyggd plattform i en TV. Jag har Apple TV:n ansluten direkt till hembioreceivern vilken känns stabilare än att skicka ljudet via ARC. Eftersom samma receiver förser både TV och projektor så funkar inte riktigt att ha apparna i nån av bildvisarna heller.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Harryup » 2022-07-19 15:13

Glebster skrev:Ser ni någon anledning till att använda Shield eller AppleTV framför TVns inbyggda appar map ljud, bild och användarvänlighet?


Ja, allt på en plats med gammaldags ikoner. Dessa Win8 färgglada blaffor på inbyggd programvara är så sjukt fult och ologiska. Ser inget possivtivt i synnerhet över tiden med smarta tv eftersom dom inte kommer vara smarta i all oändlighet.
Rätt vad det är uppdaterar Netflix och den interna appen uppdateras inte. Har inte installerat någon app alls på mina Sony utan 2 ATV (som dessutom delar konfigurering automatiskt) fungerar med alla kanaler och alla appar som är aktuella för mig.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav genstruktur » 2022-07-20 19:55

MichaelG skrev:
genstruktur skrev:Jag tycker Nvidia Shield är fantastiskt för både Kodi, Plex och diverse streaming :).

+1 Fungerat mycket bra i flera år. Väldigt nöjd.


Ja båda mina har fungerat ypperligt. Kan egentligen inte komma på något problem alls med dem.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Michael » 2022-07-21 00:22

Ogjort skrev:Ja, det Telenor kallar MediaHub är den som kopplas till TV:n (eller projektor) och surroundstärkare.
Och det är den som även hanterar alla Android-appar, inte alls bara "vanlig" tv.

Aha! Tack för tydligt svar. Det där är ju vad jag kallar digitaltvbox eller STB. Nu förtiden har app'ar hittat in i den, så då måste de tydligen hitta på nytt namn. Jag får väl skämmas att jag inte visste det, ty jag jobbar ju med sådana prylar.

Tyvärr har jag inga bra råd att komma med. Jag själv vill nog ha apparna (streamingtjänster) i TVn och slippa extra prylar. En box för TV tittande behövs dock, där spelar jag även filer. Simpelt typ filhanterarinterface, enkelt och det jag vill ha. Tyvärr kan appar (streamingtjänster) aldrig hitta in i den boxen.

Men visst kan man bli galen på många saker. T.ex. android baserade tv, de har bildinställningsmeny med ca hundratals olika inställningar, men en väldigt grundläggande viktig inställning för bilden, finns inte där! Nähe den hittas istället (efter timmars letande) djupt inne i nån android meny - det är så jag exploderar :evil:

//Michael

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav jockewe » 2022-07-21 08:44

AppleTV och Shield är väl ganska lika, tänk på att du behöver en BRA HDMI-switch om du vill kunna använda en så'n klump till både TV'n och projektorn.

Jag har app från både Telia och (för att se grundutbudstv-kanaler, mitt bredbandsabbonemang är Telia) SVT förutom de appar tillhörande de extra abbonemang jag har valt. (Just nu Netflix och Disney+)

Allt som är inspelat med flerkanal spelas upp i flerkanal. (Annars kan jag ju algoritmera själv med recievern, förvånansvärt bra ibland)

Använder ofta AppleTV klumpen som ljudspelare till recievern (bestämmer musik från mitt bibliotek med telefonen)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-21 19:19

Harryup skrev:
Glebster skrev:Ser ni någon anledning till att använda Shield eller AppleTV framför TVns inbyggda appar map ljud, bild och användarvänlighet?


Ja, allt på en plats med gammaldags ikoner. Dessa Win8 färgglada blaffor på inbyggd programvara är så sjukt fult och ologiska. Ser inget possivtivt i synnerhet över tiden med smarta tv eftersom dom inte kommer vara smarta i all oändlighet.
Rätt vad det är uppdaterar Netflix och den interna appen uppdateras inte. Har inte installerat någon app alls på mina Sony utan 2 ATV (som dessutom delar konfigurering automatiskt) fungerar med alla kanaler och alla appar som är aktuella för mig.


Tycker de inbyggda apparna fungerar bra på både vår Sony (2021) och LG (2020) och uppskattar att min slipper ytterligare en pryl och fjärrkontroll. Less is more.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster