Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav distad » 2022-07-09 14:42

goat76 skrev:
Ogjort skrev:När jag för en tid sedan undersökte möjligheten till surroundljud via streamingtjänster, så fanns i princip inget sådant förutom Netflix och svt-play.
Netflix fick jag aldrig att funka (trots ändlös support) - och de har ett tämligen ointressant utbud.
Så jag är rätt impad av den här tråden.

HUR gör ni?

Tips?

/Anders O.


Frågan är väl mer, hur gör du när du inte har fått det att funka med surroundljud? :)

Om du har bara har loggat in på Netflixs hemsida via webläsare så får man aldrig mer än tvåkanalsljud, antagligen för att filmbolagen anser att det finns alldeles för många kryphål för piratkopiering med diverse webläsare.

Det du måste göra är att du först laddar hem streamingtjänsternas egna appar via antingen Microsoft Store eller Apple App Store, sen måste du naturligtvis välja din surroundreceiver som ljudenhet i ljudinställningarna på datorn och även se till att 5.1-ljud eller annat surroundläge är valt. Några ytterligare inställningar ska inte behöva göras, har den film eller serie du väljer att se på ljud i surround, och förutsatt att du exempelvis i din receivers inställningar valt Auto-läge eller Direkt-läge, så får du ut surroundljud.

Själv använder jag min TV:s "Smart"-funktion och ser allt där igenom. Min sambo är en riktig serie-nörd så vi har i princip allt, Netflix (Ultra-HD abonnemang), HBO Max, Amazon Prime, Disney +, Apple TV, C More, och Plex för egna lagrade filer. Alla dessa testade jag nyss och kan konstatera att alla skickade ut ljud i formatet Dolby Digital Plus och jag fick surroundljud.

I Microsoft Store kan jag iallafall hitta appar för Netflix, Amazon Prime, Disney + och Plex, men inte för HBO Max, Apple TV eller C More. De förstnämnda med appar borde rimligtvis alla ge surroundljud men jag har endast provat Netflix och Plex och kan bekräfta att dessa två ger surroundljud.

Lycka till! :)

Tack för ditt inlägg goat76 :D , man ska läs på lite mer än man gör... :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-09 17:53

I-or skrev:Det finns egentligen ingen fix undre gränsfrekvens och infrabasinnehållet varierar stort mellan olika titlar. Signifikanta nivåer ned till ca 10 Hz förekommer även om det är ganska ovanligt: https://www.avsforum.com/threads/the-ultimate-list-of-bass-in-movies-w-frequency-charts-charts-on-the-first-page.2763785/.

(Tyvärr har de som analyserar frekvensinnehållet inte förstånd att utföra analysen med filter som har konstant relativ bandbredd, t.ex. tersband, vilket man bör göra för brusartade eller blandade signaler. Detta medför att kurvorna alltid rullar av med ökande frekvens, medan hörseln uppfattar nivån som någorlunda konstant.)


Tackar, hade glömt den trådens existens men nu med mer potenta basar i riggen blir det till att botanisera i basfilmsträsket.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-09 20:24

goat76 skrev:
Frågan är väl mer, hur gör du när du inte har fått det att funka med surroundljud? )


Det är jättelätt att inte få det att funka. Jag kopplar toslink från tv:n till recievern.
svt-play = surround. Inget annat.

Jag får väl gör en ny omgång undersökning utifrån tipsen...

Men, jag misstänker att lösningen är att köpa ny tv, ny dator, ny reciever och ny telefon eftersom samtliga är flera månader gamla.
Det är ingen bra lösning.

Anders O
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Laila » 2022-07-09 20:53

:mrgreen: . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav music4ever » 2022-07-09 22:27

Glebster skrev:Nåväl, perfekt är väl kanske en överdrift men bildkvalitén är helt ok när jag strömmar genom min Sony-tvs inbyggda appar. Jämför man rörelsehantering med parabolsignal eller bluray är skillnaden märkbar.


Bitraten för Netlflix och dyl stremningtjänster är väldigt långt ifrån vettiga bluray och UHD's. Visst, det går att slökolla på och i vissa fall så finns det inget alternativ. Men mot skiva så står det sig väldigt slätt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-10 17:07

music4ever skrev:
Glebster skrev:Nåväl, perfekt är väl kanske en överdrift men bildkvalitén är helt ok när jag strömmar genom min Sony-tvs inbyggda appar. Jämför man rörelsehantering med parabolsignal eller bluray är skillnaden märkbar.


Bitraten för Netlflix och dyl stremningtjänster är väldigt långt ifrån vettiga bluray och UHD's. Visst, det går att slökolla på och i vissa fall så finns det inget alternativ. Men mot skiva så står det sig väldigt slätt.


Anser du det gälla ljudet också eller bara bild? Bitraten för ljud som nämns ovan är trots allt rätt hygglig.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav dewpo » 2022-07-10 17:23

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Frågan är väl mer, hur gör du när du inte har fått det att funka med surroundljud? )


Det är jättelätt att inte få det att funka. Jag kopplar toslink från tv:n till recievern.
svt-play = surround. Inget annat.

Jag får väl gör en ny omgång undersökning utifrån tipsen...

Men, jag misstänker att lösningen är att köpa ny tv, ny dator, ny reciever och ny telefon eftersom samtliga är flera månader gamla.
Det är ingen bra lösning.

Anders O

Hos mig fungerar genom passering av både dolby digital och DTS från HDMI till toslink, 5år gammal tv 20år gammal receiver :| Begriper inte vad du gör för fel :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-10 18:55

Till Ogjorts försvar måste man ibland ställa in hur och var ljudet ska skickas ut men principiellt är det inga konstigheter.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-10 21:10

dewpo skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Frågan är väl mer, hur gör du när du inte har fått det att funka med surroundljud? )


Det är jättelätt att inte få det att funka. Jag kopplar toslink från tv:n till recievern.
svt-play = surround. Inget annat.

Jag får väl gör en ny omgång undersökning utifrån tipsen...

Men, jag misstänker att lösningen är att köpa ny tv, ny dator, ny reciever och ny telefon eftersom samtliga är flera månader gamla.
Det är ingen bra lösning.

Anders O

Hos mig fungerar genom passering av både dolby digital och DTS från HDMI till toslink, 5år gammal tv 20år gammal receiver :| Begriper inte vad du gör för fel :wink:


Vilken är källan?
Alltså vilken/vilka streamingtjänst/er och hur kommer de farande?

Jag misstänker att det är vår så kallade Mediabox som är urusel (ny fr Telenor).
Deras service och support är också under all kritik.
Hej Telenor, wifi funkar inte i boxen.
-Fungerar det med kabel.
Ja
-Jamendåså, ärendet avslutat.


Min ljudanslutna dator kan jag inte stoppa in några streamingappar i, det blir för dyrt att köpa ny hårdvara. (som idag fungerar utmärkt)
Anser även att det är milt vansinne att köpa en ny telefon, för att kunna se på film.

Vilken streamingtjänst levererar DTS förresten?
Och... vilken streamingtjänst med BRETT filmutbud har surroundmöjligheter? (Netflix och liknande är ju helt meningslöst)
Och... svt-play levererar ju surround även till lilla mig - varför gör inte de andra tjänsterna det?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-10 21:32

Glebster skrev:Till Ogjorts försvar måste man ibland ställa in hur och var ljudet ska skickas ut men principiellt är det inga konstigheter.


Tack - jag behöver verkligen allt försvar jag kan få. NATO kanske är en bra idé trots allt...

Men... för att hantera ljudinställningar måste det ju finnas något att ställa in. Alltså åtminstone en dolbykodad signal.
Kan det vara så att jag sitter i händerna på min tv-leverantör, medan alla som får finemangfunktion, har andra och/eller flera enskilda sådana?

Så min fråga kanske bör omformuleras:
-Vilka får smutt surroundljud via Telenors mediabox?
(via datorn förut kunde jag via några extra manicker få surround om det fanns - men uppdateringsvansinnet gör att det inte går längre)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-10 22:02

Det här är det som jag uppfattar som det vanligaste svaret vid sökning - oavsett tjänst:
Telenor.jpg
Telenor.jpg (65.61 KiB) Visad 1841 gånger


Och det här uppfattar jag som det vanligaste svaret om jag råkar komma ett steg längre.
Dvs inte en stavelse om MacOS
Microsoft.jpg
Microsoft.jpg (317.01 KiB) Visad 1841 gånger


Sen generellt kan jag undra varför jag ska betala ytterligare för att se reklamfinansierade tjänster som jag redan betalar för utan att kunna se dem?
Eller varför public service, som nu finansieras via skattsedeln, kräver ytterligare avgifter för att kunna se HD och surround linjärt. (play funkar dock)

Skrev till PTS om detta senare som hänvisar till departementet som hänvisar till behov av lagändring.

Är hela det här, för mig tydligen unika problemet, att alla andra gärna betalar dubbelt och trippelt och är glada och nöjda?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav music4ever » 2022-07-10 23:20

Glebster skrev:Anser du det gälla ljudet också eller bara bild? Bitraten för ljud som nämns ovan är trots allt rätt hygglig.


Jag ser främst filmer med monoljud. Vet att köpfilmer på apple mm ofta har sämre ljudspår än vad som är på skivan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-11 00:32

Vad gäller Win 10 finns begränsningar i Chromium-baserade webbläsare (vilket innefattar även Edge numer) för 5.1-ljud i allmänhet. En del tycks ha lyckats arbeta sig förbi problemen efter en hel del handpåläggning, men problemet för Netflix tycks vara att man de facto inte skickar ut 5.1-ljud till webbläsare, precis som goat76 skriver ovan. Här måste man alltså använda den ganska otrevliga appen.
(Det finns för övrigt goda skäl att använda Edge vad gäller bildkvaliteten för Netflix: https://www.howtogeek.com/798819/why-you-should-stop-watching-netflix-in-google-chrome/)

Jag använder av princip inte Apples produkter själv, men Netflix har ingen app som stöder MacOS (utom för Mac med M1-chip som kan köra iOS-appar), så 5.1-ljud fungerar ej.

Varför SVT, som kostar oss skattebetalare nästan 9 (!) miljarder* inklusive SR och UR varje år, inte ens klarar att erbjuda rimlig teknisk kvalitet på sina sändningar övergår mitt förstånd också. Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


*Om staten anser att public service är så pass viktigt och användarna inte vill betala för det (vilket de uppenbarligen inte vill, annars hade man löst det på annat sätt), borde man ta pengarna direkt ur statskassan så att nyttan av tjänsten kan vägas mot andra kostsamma områden och inte utnyttja en öronmärkt skatt. Det är direkt osmakligt att statsmedierna ska erhålla en sådan särställning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-11 01:23

I-or skrev:
Varför SVT, som kostar oss skattebetalare nästan 9 (!) miljarder* inklusive SR och UR varje år, inte ens klarar att erbjuda rimlig teknisk kvalitet på sina sändningar övergår mitt förstånd också. Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


Nja... svt styr ju inte själva just den här delen, det gör Post och Telestyrelsen, dvs egentligen regering och riksdag.
Så visst kan det finnas lobbyverksamhet från telecomleverantörerna som inte vill tappa PS-utbudets intäkter i sina påsar.
Men det är bara spekulation. Jag tror det helt enkelt det inte är någon som tänkt på det. En fråga som glömts bort.
Kanske behövs en medborgarmotion..?

Men nog vore det självklart att ALLT som lämnar SR, svt och UR, ska finnas tillgängligt utan ytterligare kostnad.
Alltså i det här fallet i samma tekniska kvalitet som gäller om man betalar tredjepartare ytterligare för sådan.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-11 04:58

I-or skrev:
Varför SVT, som kostar oss skattebetalare nästan 9 (!) miljarder* inklusive SR och UR varje år, inte ens klarar att erbjuda rimlig teknisk kvalitet på sina sändningar övergår mitt förstånd också. Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


Sen... bara lite för perspektivets skull, så kostar tv/media-reklamen oss skattebetalare ca 40 miljarder.
Om vi nu funderar på vad vi får för respektive finansiering.
:roll:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Glebster » 2022-07-11 10:08

I-or skrev: Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


Tänker inte be dig att utveckla även om det är lockande. :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-11 10:57

Ogjort skrev:
I-or skrev:
Varför SVT, som kostar oss skattebetalare nästan 9 (!) miljarder* inklusive SR och UR varje år, inte ens klarar att erbjuda rimlig teknisk kvalitet på sina sändningar övergår mitt förstånd också. Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


Sen... bara lite för perspektivets skull, så kostar tv/media-reklamen oss skattebetalare ca 40 miljarder.
Om vi nu funderar på vad vi får för respektive finansiering.
:roll:


Det är inga som helst problem med pengarullning på områden som marknaden bestämmer över, folk och företag kan välja att lägga sina pengar på vad de vill. Mediareklamen betalas indirekt av konsumenterna, även de som av olika skäl inte betalar skatt, och alltså är skattebetalarna inte någon part i sammanhanget. En öronmärkt skatt om 9 miljarder (kontinuerligt ökande, dessutom) till statsmedier är förstås någonting helt annat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-11 12:00

I-or skrev:
Ogjort skrev:
I-or skrev:
Varför SVT, som kostar oss skattebetalare nästan 9 (!) miljarder* inklusive SR och UR varje år, inte ens klarar att erbjuda rimlig teknisk kvalitet på sina sändningar övergår mitt förstånd också. Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


Sen... bara lite för perspektivets skull, så kostar tv/media-reklamen oss skattebetalare ca 40 miljarder.
Om vi nu funderar på vad vi får för respektive finansiering.
:roll:


Det är inga som helst problem med pengarullning på områden som marknaden bestämmer över, folk och företag kan välja att lägga sina pengar på vad de vill. Mediareklamen betalas indirekt av konsumenterna, även de som av olika skäl inte betalar skatt, och alltså är skattebetalarna inte någon part i sammanhanget. En öronmärkt skatt om 9 miljarder (kontinuerligt ökande, dessutom) till statsmedier är förstås någonting helt annat.


Jag tycker faktiskt vi skattebetalare borde kunna kräva tillgång till alla produktioners grundkvaltitet, vi är ju trots allt medfinansiärer till alla dessa ljudproduktioner. Frågan är, står vi skattebetalare för "hela kakan" för vad public servise kostar, eller kostar det mer än dessa öronmärkta 9 miljarderna att årligen hålla igång det hela?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-11 12:12

I-or skrev:
Ogjort skrev:
I-or skrev:
Varför SVT, som kostar oss skattebetalare nästan 9 (!) miljarder* inklusive SR och UR varje år, inte ens klarar att erbjuda rimlig teknisk kvalitet på sina sändningar övergår mitt förstånd också. Kanske är det för att nepotismnästet då inte skulle kunna anställa fler familjemedlemmar och kompisar med "rätt" värdegrund, men mer sannolikt är att det handlar om invändningar från TV-tjänstleverantörer som vill slippa konkurrensen.


Sen... bara lite för perspektivets skull, så kostar tv/media-reklamen oss skattebetalare ca 40 miljarder.
Om vi nu funderar på vad vi får för respektive finansiering.
:roll:


Det är inga som helst problem med pengarullning på områden som marknaden bestämmer över, folk och företag kan välja att lägga sina pengar på vad de vill. Mediareklamen betalas indirekt av konsumenterna, även de som av olika skäl inte betalar skatt, och alltså är skattebetalarna inte någon part i sammanhanget. En öronmärkt skatt om 9 miljarder (kontinuerligt ökande, dessutom) till statsmedier är förstås någonting helt annat.


Om du skriver "även" så lär du mena att skattebetalarna ingår i gruppen konsumenter.
Inte menar du väl att skattebetalare inte konsumerar något?

Och bra det där att man kan välja vad man lägger sina pengar på.
Kan du berätta för mig hur jag gör för att INTE betala ett enda öre till t.ex. Netflix?
Eller ännu hellre, jag vill inte betala för någon TV-reklam överhuvudtaget. Hur gör jag då?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-11 12:26

goat76 skrev:
Jag tycker faktiskt vi skattebetalare borde kunna kräva tillgång till alla produktioners grundkvaltitet, vi är ju trots allt medfinansiärer till alla dessa ljudproduktioner. Frågan är, står vi skattebetalare för "hela kakan" för vad public servise kostar, eller kostar det mer än dessa öronmärkta 9 miljarderna att årligen hålla igång det hela?


Tja, om 9 miljarder, ungefärligen motsvarande hälften av migrationsutgifterna i år, inte räckte, vore det riktigt, riktigt illa. SVT, SR och UR finansieras uteslutande (förutom lite sponsring) av public service-avgiften. Tekniskt sett är det alltså inte en skatt, även om det är minst sagt märkligt med avgifter härrörande från tjänster som man inte kan avstå ifrån.

Visst ska man som skatte-/avgiftsbetalare kunna kräva att hela utbudet görs tillgängligt utan kostnad även på nätet med gängse teknisk standard.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-11 12:35

Ogjort skrev:Så min fråga kanske bör omformuleras:
-Vilka får smutt surroundljud via Telenors mediabox?


Men ifall det är din uppspelningsutrustning som omöjliggör surroundljud så blir det aningen konstigt att klaga på Netflix och övriga streamingtjänster. Får du surroundljud från SVT-play via den där boxen från Telenor?

Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell, modell av TV-box och hur allt detta är kopplat. Då kanske någon här på Faktiskt med dessa prylar i sin ägo, eller att vi andra kan titta i manualerna och hitta en lösning på ditt problem.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav dewpo » 2022-07-11 13:43

Varför vill du prompt använda Telenors streamingbox? En tv box som stödjer surroundljud kostar inte mer än ett par hundra.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav jockewe » 2022-07-11 16:23

I-or skrev:Visst ska man som skatte-/avgiftsbetalare kunna kräva att hela utbudet görs tillgängligt utan kostnad även på nätet med gängse teknisk standard.


Så om SVT köper en konsert eller en serie för visning så ska de alltså köpa loss rättigheterna för att kunna kunna visa dem för evig tid för bara dem som använder internetbaserad visning, (tänk bort ca 80% av alla pensionärer) har du verkligen tänkt igenom det här?? Lite som att Titanics kapten skulle ropa "JAAAA, ett isberg!!!"
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav hifikg » 2022-07-11 17:00

Framtidens pensionärer kommer streama av bara f-n. Det kanske är sista generationen nu (80+) som inte är så haj på det här med internet och tjänster kopplade till det. Alla som är 80 år och yngre har vuxit upp med internet. En hel del av oss har varit med och byggt upp det. Många av "pensionärerna" vet mer om hur internet fungerar i grunden än knapptryckande ungdomsgenerationer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav I-or » 2022-07-11 17:54

jockewe skrev:
I-or skrev:Visst ska man som skatte-/avgiftsbetalare kunna kräva att hela utbudet görs tillgängligt utan kostnad även på nätet med gängse teknisk standard.


Så om SVT köper en konsert eller en serie för visning så ska de alltså köpa loss rättigheterna för att kunna kunna visa dem för evig tid för bara dem som använder internetbaserad visning, (tänk bort ca 80% av alla pensionärer) har du verkligen tänkt igenom det här?? Lite som att Titanics kapten skulle ropa "JAAAA, ett isberg!!!"


Vem har fört fram argument angående visning för evig tid? Halmgubbesargumentation undanbedes å det bestämdaste. Naturligtvis kan man tidsbegränsa visningsrättigheter även för internet, vilket görs hela tiden av diverse aktörer på strömningssidan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-12 00:05

dewpo skrev:Varför vill du prompt använda Telenors streamingbox? En tv box som stödjer surroundljud kostar inte mer än ett par hundra.


Det är inget val - den följer med (och är låst till, vad jag förstår) bredbandsabonnemanget som inte heller är valt utan ingår i fastigheten.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-12 00:24

goat76 skrev:
Ogjort skrev:Så min fråga kanske bör omformuleras:
-Vilka får smutt surroundljud via Telenors mediabox?


Men ifall det är din uppspelningsutrustning som omöjliggör surroundljud så blir det aningen konstigt att klaga på Netflix och övriga streamingtjänster. Får du surroundljud från SVT-play via den där boxen från Telenor?

Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell, modell av TV-box och hur allt detta är kopplat. Då kanske någon här på Faktiskt med dessa prylar i sin ägo, eller att vi andra kan titta i manualerna och hitta en lösning på ditt problem.


Sony Bravia, typ 15 år gammal. Telenors mediabox. Som verkar vara urusel på det mesta.
Kör man t ex via boxens inbyggda chromecast laggar ljudet (mono/stereo) nästan en halv sekund.
Svt play ger surround via Chromecast Ultra och toslink till recievern, inte via boxen.
Men jag har inte fått något annat att surrounda via Chromecast. Så då tycker jag att jag får klaga på andra streamingtjänster.
Jag tycker till och med att man bör klaga på streamingtjänster som inte värnar bakåtkompatibilitet.

Fast jag har fortfarande inte hittat något sätt att få hem ett brett filmutbud med ljudvalsmöjligheter förutom att köpa plastbitar.
Så där får gärna någon tipsa.
En viss bredd får man kanske om man samtidigt har 22 olika abonnemang. Men jag söker EN distributör som motsvarar typ Casablancas uthyrning på Sveavägen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav goat76 » 2022-07-12 01:50

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Ogjort skrev:Så min fråga kanske bör omformuleras:
-Vilka får smutt surroundljud via Telenors mediabox?


Men ifall det är din uppspelningsutrustning som omöjliggör surroundljud så blir det aningen konstigt att klaga på Netflix och övriga streamingtjänster. Får du surroundljud från SVT-play via den där boxen från Telenor?

Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell, modell av TV-box och hur allt detta är kopplat. Då kanske någon här på Faktiskt med dessa prylar i sin ägo, eller att vi andra kan titta i manualerna och hitta en lösning på ditt problem.


Sony Bravia, typ 15 år gammal. Telenors mediabox. Som verkar vara urusel på det mesta.
Kör man t ex via boxens inbyggda chromecast laggar ljudet (mono/stereo) nästan en halv sekund.
Svt play ger surround via Chromecast Ultra och toslink till recievern, inte via boxen.
Men jag har inte fått något annat att surrounda via Chromecast. Så då tycker jag att jag får klaga på andra streamingtjänster.
Jag tycker till och med att man bör klaga på streamingtjänster som inte värnar bakåtkompatibilitet.

Fast jag har fortfarande inte hittat något sätt att få hem ett brett filmutbud med ljudvalsmöjligheter förutom att köpa plastbitar.
Så där får gärna någon tipsa.
En viss bredd får man kanske om man samtidigt har 22 olika abonnemang. Men jag söker EN distributör som motsvarar typ Casablancas uthyrning på Sveavägen.


Det är din TV-box från Telenor som inte klarar de standardmässiga surround-formaten som alla dessa streamingtjänster tillhandahåller, problemet ligger därmed hos tredjeparten Telenor och deras TV-box, vilken Netflix och övriga streamingtjänster inte har någonting alls att göra med.

Ungefär samma sak gäller ju även din Chromecast, det är en tredjepart-manick vilket streamingtjänsterna inte har någonting alls att göra med. Då är det upp till Google att se till att deras pryl går att uppdatera så att den kan hantera Dolby Digital Plus, DTS och andra standarmässiga surround-format som hela branschen använder sig av.
Om du aldrig har fått ut något surroundljud från Netflix via Chromecast, vilken bakåtkompatibilitet menar du då att Netflix inte värnat om?

Det verkar kort sagt vara som så att den utrustning du bestämt dig för att använda, aldrig kunnat användas till det du vill använda den till. Så du måste får nog ta och införskaffa dig kompatibel utrustning innan du går vidare med det här. :)

Har du testat Prime Video, Amazons filmtjänst?
Kanske det kan vara något för dig, jag tycker de verkar ha ett stort utbud av både nya och gamla filmer samt serier, och även egna produktioner.

Och som lösning för lång framtida kompatibilitet så är mitt tips att du helt enkelt införskaffar dig en liten stationär PC som du använder för uppspelning av media. Se bara till att den har Toslink utöver HDMI om inte din receiver har det sistnämnda.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav Ogjort » 2022-07-12 11:57

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Men ifall det är din uppspelningsutrustning som omöjliggör surroundljud så blir det aningen konstigt att klaga på Netflix och övriga streamingtjänster. Får du surroundljud från SVT-play via den där boxen från Telenor?

Kanske kan du vara mer specifik med vad din utrustning består av, så som TV-modell, modell av TV-box och hur allt detta är kopplat. Då kanske någon här på Faktiskt med dessa prylar i sin ägo, eller att vi andra kan titta i manualerna och hitta en lösning på ditt problem.


Sony Bravia, typ 15 år gammal. Telenors mediabox. Som verkar vara urusel på det mesta.
Kör man t ex via boxens inbyggda chromecast laggar ljudet (mono/stereo) nästan en halv sekund.
Svt play ger surround via Chromecast Ultra och toslink till recievern, inte via boxen.
Men jag har inte fått något annat att surrounda via Chromecast. Så då tycker jag att jag får klaga på andra streamingtjänster.
Jag tycker till och med att man bör klaga på streamingtjänster som inte värnar bakåtkompatibilitet.

Fast jag har fortfarande inte hittat något sätt att få hem ett brett filmutbud med ljudvalsmöjligheter förutom att köpa plastbitar.
Så där får gärna någon tipsa.
En viss bredd får man kanske om man samtidigt har 22 olika abonnemang. Men jag söker EN distributör som motsvarar typ Casablancas uthyrning på Sveavägen.


Det är din TV-box från Telenor som inte klarar de standardmässiga surround-formaten som alla dessa streamingtjänster tillhandahåller, problemet ligger därmed hos tredjeparten Telenor och deras TV-box, vilken Netflix och övriga streamingtjänster inte har någonting alls att göra med.

Ungefär samma sak gäller ju även din Chromecast, det är en tredjepart-manick vilket streamingtjänsterna inte har någonting alls att göra med. Då är det upp till Google att se till att deras pryl går att uppdatera så att den kan hantera Dolby Digital Plus, DTS och andra standarmässiga surround-format som hela branschen använder sig av.
Om du aldrig har fått ut något surroundljud från Netflix via Chromecast, vilken bakåtkompatibilitet menar du då att Netflix inte värnat om?

Det verkar kort sagt vara som så att den utrustning du bestämt dig för att använda, aldrig kunnat användas till det du vill använda den till. Så du måste får nog ta och införskaffa dig kompatibel utrustning innan du går vidare med det här. :)

Har du testat Prime Video, Amazons filmtjänst?
Kanske det kan vara något för dig, jag tycker de verkar ha ett stort utbud av både nya och gamla filmer samt serier, och även egna produktioner.

Och som lösning för lång framtida kompatibilitet så är mitt tips att du helt enkelt införskaffar dig en liten stationär PC som du använder för uppspelning av media. Se bara till att den har Toslink utöver HDMI om inte din receiver har det sistnämnda.


Jo, jag skrev ju det tidigare: Att jag förmodligen måste köpa en massa nya grejor för att få det att funka.
Men jag fortsätter att klaga på streamingtjänsterna eftersom du påpekade att de går att hantera via de egna apparna.
Vilka då alltså inte går att ladda hem till varken dator eller telefon eftersom bakåtkompatibilitet saknas.

Jag verkar vara unik som tycker det är riktigt illa att en handdator (som går att ringa med) för uppåt 10 000:- har full
funktionalitet i kanske max 2-3 år, sen måste man köpa en ny sådan, trots att det inte är någotsomhelst tekniskt fel på den.
Och det beror ju inte på att det inte går - utan på att det är en medveten strategi.

Apple var tidigare utmärkta på detta. Med sista system 9 kunde jag fortfarande köra mina första program från tidigt 90-tal.
De var länge beroende av nöjda bild/ljud-användare. Sen kom iPhone...
Nu är de nästan värst. I alla fall på andra plats efter Google. Skulle absolut inte rekommendera någon att köpa ett äpple idag.

Enda lösningen tror jag är lagstiftning. Ett mycket trist sätt att hantera självklarheter.

Å tack för Prime-tips. Ska kolla. Men jag har lite svårt för Amazon, av flera skäl.
Men det lutar nog mest åt att fortsätta köpa plastbitar.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ljudkvalité streamingtjänster tv/film

Inläggav dewpo » 2022-07-12 12:11

Chromecast ger åtminstone surround ljud från de källor jag provat (Google Tv samt HBO Max) man måste dock konfigurera den rätt i Google Home appen :| Samt ställa in Tv:n man använder på att skicka igenom komprimerat ljud. Jag fick böka lite med inställningarna för att få det att fungera hemma :oops: Men rätt inställt så får man AC3 eller EAC3 ljud fån den :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], genstruktur och 23 gäster