Standby power

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Standby power

Inläggav Calleberg » 2022-08-16 10:45

Nu är jag lite av en bakåtsträvare och tycker att IoT mest är trams...

Men för att styra elprylar åtminstonde lite "smart" har jag använt mig av dessa Set & Forget prylar.

plejd-controller-ctr-01.jpg
plejd-controller-ctr-01.jpg (132.06 KiB) Visad 798 gånger

Det är egentligen inte så avancerat, man behöver t.ex ingen nätanslutning om man inte vill, och det finns ett par andra liknande system på marknaden som kanske kan göra ännu mer om man gillar att göra det svårt för sig :).
Men det som gör att jag gillar dem är att så länge man håller sig inom räckviddsbegränsningarna så har det varit HELT krångelfritt.

Med lite fantasi kan man underlätta vardagen för sig själv, t.ex så har vi numera hundraprocentig kontroll över motorvärmaruttagen via Mobilen.

Jag har ochså möjlighet att från bilen tända upp de delar av utebelysningen som behövs för att säkert backa in på gården med släp när det är mörkt.

Man skulle kunna tänka sig att använda puckarna för en egen skräddarsydd Master/Slave lösning till stereoanläggningen om man vill det.
T.ex genom att låta väggbrytaren för belysning ochså slå igång de apparater som man av någon anledning valt att ha helt avstängda.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Standby power

Inläggav Harryup » 2022-08-16 11:20

Om man köper ifrån start så kan man ju kika på grejor som kommer att stödja en framtida utbredd standard kallad Matter.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Standby power

Inläggav dewpo » 2022-08-16 11:31

Plejd systemet verkar ju väldigt smart om man skall göra en fast installation :) Vad jag förstod så integrerar det med "Google Home" och man får röst kontroll om man vill :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Standby power

Inläggav Calleberg » 2022-08-16 11:45

dewpo skrev: Vad jag förstod så integrerar det med "Google Home" och man får röst kontroll om man vill :D


Man behöver någon sort Gäijtwäij, just den delen tänker jag hålla mig så långt borta ifrån som möjligt. :mrgreen:

Ett exempel på hur det skulle kunna kan se ut i den underbara världen av IoT när Calleberg kommer hem efter mörkrets inbrott för att backa in med Hästtransporten.

Att slita upp telefonen ur fickan, låsa upp den, starta appen och vänta på att det synkar tar ungefär lite längre tid än att kliva ur bilen, springa förbi rörelsesensorn och hoppa in i bilen igen.
För att inte tala om den totala härdsmältan som garanterat inträffar i Calleberg de gånger internet råkar ligga nere... :evil:

Nu är det löst med ett fulfix, som innebär att allt man behöver göra är att trycka på en knapp på nykelknippan, från början var det tänkt att den inbyggda garageportöppnaren i bilen skulle användas, men se det blev för dyrt och krånglig om än inte omöjligt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 12:12

dewpo skrev:Plejd systemet verkar ju väldigt smart om man skall göra en fast installation :) Vad jag förstod så integrerar det med "Google Home" och man får röst kontroll om man vill :D



I min nya lägenhet får jag nog Plejd. Men primärt är det inget som är kopplat till nätet men kanske kan detta. Plejd underlättar vid svårare installationer men om min nya lägenhet är en svårare installation har jag inte funderat över.

Jag har ingen tanke, just nu om att skaffa mig en app till systemet för styrning. Men kan ju i framtiden vara bra vid värre skröplighet än den nuvarande.

Men jag får väl möjligheten till dimning vilket ju är fundamentalt bra.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Standby power

Inläggav pLudio » 2022-08-16 12:21

VintageHiFi skrev:
Kronkan skrev:Jag förstår inte riktigt vad IoT har med frågor kring standby power i elektronik att göra.

Själv har jag inget IoT överhuvudtaget. Det är inte heller aktuellt just nu.

Antaglig för att dom produkterna är i stanby dygnet runt året om...

Fast IoT är ju inte i standby utan aktiva hela tiden.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Standby power

Inläggav bomellberg » 2022-08-16 12:26

Kronkan, har du funderat på en strömlist med Master-Slave? Jag har kört med en sådan i massor med år. Jag har dock tvingats till ett reläbyte under denna tid.

Bild

Försteget styr allt utom HTPCn som är permanent strömsatt.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 14:04

bomellberg skrev:Kronkan, har du funderat på en strömlist med Master-Slave? Jag har kört med en sådan i massor med år. Jag har dock tvingats till ett reläbyte under denna tid.

[ Bild ]

Försteget styr allt utom HTPCn som är permanent strömsatt.


Nej, jag har inte vetat om dess existens 8O måste jag erkänna.

Hur fungerar en sådan?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Standby power

Inläggav E » 2022-08-16 14:08

Försteget är anslutet till det röda uttaget. När försteget slås på får
uttagen till vänster ström.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 14:28

Aha!

Smart!

Men det går inte att göra hos mig. Anläggningen innehåller två förstärkare (en bio- och en rörförstärkare) som också använder samma fronthögtalarna som behöver lite ström för att panelerna skall fungera.

Annars lärde jag mig nått användbart nu.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Standby power

Inläggav Calleberg » 2022-08-16 14:41

Kronkan skrev:Aha!

Smart!

Men det går inte att göra hos mig. Anläggningen innehåller två förstärkare (en bio- och en rörförstärkare) som också använder samma fronthögtalarna som behöver lite ström för att panelerna skall fungera.

Annars lärde jag mig nått användbart nu.


Du har levt under en sten Kronkan :D

Kanske går det att använda Fronthögtalarna som Master?
Eller så sätter du ett dubbeluttag i Masteruttaget..... Eller så bygger du om dosan så den får två Masteruttag...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 17:14

Calleberg skrev:
Kronkan skrev:Aha!

Smart!

Men det går inte att göra hos mig. Anläggningen innehåller två förstärkare (en bio- och en rörförstärkare) som också använder samma fronthögtalarna som behöver lite ström för att panelerna skall fungera.

Annars lärde jag mig nått användbart nu.


Du har levt under en sten Kronkan :D

Kanske går det att använda Fronthögtalarna som Master?
Eller så sätter du ett dubbeluttag i Masteruttaget..... Eller så bygger du om dosan så den får två Masteruttag...


Jag är ju inte perfekt och numera också helt förlorad gällande den digitala världen. Men detta tips från Bomellberg (och förklarat av E) är ju fortfarande förståeligt och användbart. Men som jag inledde med jag har aldrig funderat att göra något åt standby problemet om det nu är ett problem.

Men om man nu tittar på bilden nedan så ser man att allt som inte är skivspelare, högtalare samt rörförstärkeri är dolt.

Detta för att slippa skämmas :wink: man vill ju leva i värdighet :)

Martin Logans högtalare har ingen knapp för av eller på. De är inte aktivt drivna (vanligtvis).
Rörförsteget och monoblocken är sålda i väntan på ny integrerad förstärkare.

Kabeldragningen i den nya lägenheten kommer att göras i ribbpanelen som vi kommer att sätta upp med ett antal uttag samt brytare till desamma. Det skall bli minimalt med grejer på golvet.

Drar också in ett dosa i skåpet som syns i bilden.

Ny tv blir det också. Kommer att köpas på rea i höst eller vad det nu heter numera.



Bild
Senast redigerad av Kronkan 2022-08-16 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Standby power

Inläggav Calleberg » 2022-08-16 17:29

Det var tråkigt att höra att TV:n gått sönder... :(
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-16 17:34

Calleberg skrev:Det var tråkigt att höra att TV:n gått sönder... :(



Den kommer att skänkas bort. Trots allt har den tjänat oss troget i minst 15 år :D och varit det minsta problemet i anläggningen .Den står numera på en hedrande piedestal kallad fot.

Ett råd vi fick var att skära ut en öppning i ribbpanelen för att kunna sätta en tv helt i nivå med ribbpanelen.

Vi kommer inte göra så. Utan det blir en tv som verkligen är tunn.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Standby power

Inläggav Rydberg » 2022-08-17 08:24

Ska du ha en OLED-TV så bör denna definitivt inte stängas av helt då den kör panelkompensationscykler när den är i standby.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-17 08:38

Rydberg skrev:Ska du ha en OLED-TV så bör denna definitivt inte stängas av helt då den kör panelkompensationscykler när den är i standby.



Tack Rydberg!!!!!!! Evigt tack!!!

Den här tråden har blivit bra för åtminstone mig.

Det är väl en OLED-Tv på 55 tum som vi skaffar oss lite senare i höst.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-08-25 07:57

Jag har nu tittat på elförbrukningen imlägeneheten. Vad som kan sägas är att den minskat. Systemet anger att minskningen är 17 % jämfört med förra året. Hittills i augusti har vi förbrukat 125 kWh och förra året för hela augusti var det 204 kWh.

Men nu har vi ju nya kylskåp samt stängt av en vinkyl. Jag vet inte heller hur mycket vi varit i lägenheten respektive i torpet i augusti 2021 och i år.

Så det går ju inte att säga något. Systemet är för grovt också. Dagsförbrukningen anges enbart i hela kWh.

Men nu bryts även fortsättningsvis strömmen till hela anläggningen.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-09-22 07:00

Jag har nu sätt upp ribbväggen. Ribbväggen är 240 hög och takhöjden är 270. Så det finns nu också en ledlist längst upp. Satt upp fyra uttag varav tre är avstängningsbara. Utrustningen är dock inte inkopplade ännu.

El och ledlist är kopplade i ett plejdsystem. Så brytaren är sladdlöst och batteridrivet. Batteriet håller 15 år enligt elektrikern.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Standby power

Inläggav RJohan » 2022-09-23 08:57

Och jag som trodde att 'stand by power' var hur mycket effekt stärkarna lvererade när man står bredvid soffan och lyssnar :D

IoT har jag klarat mej utan i 64 år, går nog utan i 20 år till.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Standby power

Inläggav Kronkan » 2022-09-24 08:59

Jag har som privatperson klarat mig utan appar, men har en hustru som svarar för den delen av livet typ busstider m m.

Men här får elektrikern mindre ledningsdragning och jag får en mycket snygg installation. Deras trådlösa strömbrytare är 14 m m tjock och nu med exakt samma ram som övriga brytare har i lägenheten.

Från början hade jag tänkt mig att brytaren skulle sitta på själva akustikväggen men vid diskussionen med elektrikern så kunde det nu bli på den vitmålade väggen bredvid.

Här själva den trådlösa brytaren fast utan ram. 14 m m tjock. Jag kommer för övrigt inte nu efterinstallera PLEJD. Det skulle dock ha en del fördelar om rörligheten minskar. Man kan då tidsstyra och/eller styra med hjälp av sin mobiltelefon.



Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster